Vandaag ben ik naar de autokeuring gegaan. Naar goede traditie weeral lang aanschuiven (ook naar goede traditie te laat om op afspraak te komen). Mijn autoliefhebbers-hart bloedt bij het schouwspel van controleurs die bij de diesels het gaspedaal in de mat begraven in de hoop dat de wagen zo een toefke roet te veel uithoest. Ik heb goed opgelet en iedereen komt aan de beurt: ook de benzinewagens meten ze met een sonde in de uitlaat zonder “rev’en”.
En dan is het mijn beurt. En whoppa net zoals vorig jaar moet ik niet eens uitstappen en mag ik meteen doorrijden zonder uitlaatgastest. Dus ik keek al direct na of ik niet “per ongeluk” 50 euro had meegegeven tussen alle autopapieren die ik overhandigd had, maar nee, dat was niet het geval ;-)
Eenmaal aan de brug stapt er een andere controleur in de wagen, en spontaan vraag ik: ”Kan het zijn dat ik daarnet geen uitlaatgastest heb moeten afleggen?”. Die kerel kijkt streng op en zegt: “Ach zo, dat zal ik direct eens controleren”. Hij stapt onmiddellijk uit en wandelt weg en ik denk al bij mezelf “stomme klojo dat ik ben, ik moet beter mijn mond leren houden”. Hij tokkelt een tijdje op zijn PC en komt daarna terug en zegt: ”euh ja dat klopt. Kijk, er zijn enkele fabrikanten - en je kan raden welke - die onderling afspraken maken en ook hun uitlaat zo positioneren dat een meettoestel er onmogelijk op past. Ze maken dat altijd juist buiten de afmeting”.
Hij liet duidelijk verstaan dat enkele fabrikanten dat intentioneel zo ontwerpen. Ik ben er niet verder op ingegaan.
Iemand meer info hierover? Ik vind dat nogal een rare uitleg en vind er niet direct iets van terug online, dus ik vraag me af of het wel klopt. Ik rijd met een BMW 5-reeks (F11). Voor mij was er een BMW E60 en die hebben ze wel gemeten. Mijn pa heeft een F10 en die mag ook doorrijden zonder meting.
En dan is het mijn beurt. En whoppa net zoals vorig jaar moet ik niet eens uitstappen en mag ik meteen doorrijden zonder uitlaatgastest. Dus ik keek al direct na of ik niet “per ongeluk” 50 euro had meegegeven tussen alle autopapieren die ik overhandigd had, maar nee, dat was niet het geval ;-)
Eenmaal aan de brug stapt er een andere controleur in de wagen, en spontaan vraag ik: ”Kan het zijn dat ik daarnet geen uitlaatgastest heb moeten afleggen?”. Die kerel kijkt streng op en zegt: “Ach zo, dat zal ik direct eens controleren”. Hij stapt onmiddellijk uit en wandelt weg en ik denk al bij mezelf “stomme klojo dat ik ben, ik moet beter mijn mond leren houden”. Hij tokkelt een tijdje op zijn PC en komt daarna terug en zegt: ”euh ja dat klopt. Kijk, er zijn enkele fabrikanten - en je kan raden welke - die onderling afspraken maken en ook hun uitlaat zo positioneren dat een meettoestel er onmogelijk op past. Ze maken dat altijd juist buiten de afmeting”.
Hij liet duidelijk verstaan dat enkele fabrikanten dat intentioneel zo ontwerpen. Ik ben er niet verder op ingegaan.
Iemand meer info hierover? Ik vind dat nogal een rare uitleg en vind er niet direct iets van terug online, dus ik vraag me af of het wel klopt. Ik rijd met een BMW 5-reeks (F11). Voor mij was er een BMW E60 en die hebben ze wel gemeten. Mijn pa heeft een F10 en die mag ook doorrijden zonder meting.
Comment