Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Autokeuring: goedkeuring uitlaatgastest zonder meting voor sommige diesels?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Autokeuring: goedkeuring uitlaatgastest zonder meting voor sommige diesels?

Vandaag ben ik naar de autokeuring gegaan. Naar goede traditie weeral lang aanschuiven (ook naar goede traditie te laat om op afspraak te komen). Mijn autoliefhebbers-hart bloedt bij het schouwspel van controleurs die bij de diesels het gaspedaal in de mat begraven in de hoop dat de wagen zo een toefke roet te veel uithoest. Ik heb goed opgelet en iedereen komt aan de beurt: ook de benzinewagens meten ze met een sonde in de uitlaat zonder “rev’en”.

En dan is het mijn beurt. En whoppa net zoals vorig jaar moet ik niet eens uitstappen en mag ik meteen doorrijden zonder uitlaatgastest. Dus ik keek al direct na of ik niet “per ongeluk” 50 euro had meegegeven tussen alle autopapieren die ik overhandigd had, maar nee, dat was niet het geval ;-)

Eenmaal aan de brug stapt er een andere controleur in de wagen, en spontaan vraag ik: ”Kan het zijn dat ik daarnet geen uitlaatgastest heb moeten afleggen?”. Die kerel kijkt streng op en zegt: “Ach zo, dat zal ik direct eens controleren”. Hij stapt onmiddellijk uit en wandelt weg en ik denk al bij mezelf “stomme klojo dat ik ben, ik moet beter mijn mond leren houden”. Hij tokkelt een tijdje op zijn PC en komt daarna terug en zegt: ”euh ja dat klopt. Kijk, er zijn enkele fabrikanten - en je kan raden welke - die onderling afspraken maken en ook hun uitlaat zo positioneren dat een meettoestel er onmogelijk op past. Ze maken dat altijd juist buiten de afmeting”.

Hij liet duidelijk verstaan dat enkele fabrikanten dat intentioneel zo ontwerpen. Ik ben er niet verder op ingegaan.

Iemand meer info hierover? Ik vind dat nogal een rare uitleg en vind er niet direct iets van terug online, dus ik vraag me af of het wel klopt. Ik rijd met een BMW 5-reeks (F11). Voor mij was er een BMW E60 en die hebben ze wel gemeten. Mijn pa heeft een F10 en die mag ook doorrijden zonder meting.

Oorspronkelijk geplaatst door lexe Bekijk Berichten
    Dus ik keek al direct na of ik niet “per ongeluk” 50 euro had meegegeven tussen alle autopapieren die ik overhandigd had, maar nee, dat was niet het geval ;-)
    Uiteraard vind je die niet meer terug, die zat al in the pocket ... lol !

Waarom vraag je eigenlijk hier op een forum uitleg en niet ginds bij de verantwoordelijke ?

Comment

Het is wel een interessant gegeven.

laatst ging ik met de E90 van een collega naar de keuring (voor verkoop). Ook daar geen roettest.

Mijn Doblo werd elke keer gemeten, maar dat was hoogstens anderhalve seconde gas - ik ging strategisch staan zodat ik de toerenteller kon zien en die ging amper naar 4000 toeren, terwijl dat blok 5200 toeren draaide voor de begrenzer ingreep.
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Ik heb 7 jaar een Citroën C4 diesel gehad en het ene jaar werd er een roettest gedaan, het andere weer niet
        Ook andere tests werden sommige jaren gewoon overgeslagen.
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Daar werken ook maar mensen die soms met tegengoedsting aan hun maandag beginnen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
            Waarom vraag je eigenlijk hier op een forum uitleg en niet ginds bij de verantwoordelijke ?
            Ik dacht bij mezelf: ik ga dat niet doen, want dan moet ik - om consistent te zijn met mezelf - daarna ineens doorrijden naar de politie om uitleg te vragen waarom ik van hen geen boete heb ontvangen hoewel ik onlangs veel te snel gereden had

Comment

Heb je die bewuste test uiteindelijk moeten betalen ?

Comment

Heb je die bewuste test uiteindelijk moeten betalen ?
                Interessante vraag: ik ben het eens gaan opzoeken en het antwoord is nee, ik heb die uitlaatgastest niet betaald. Ik heb in totaal 30,6 euro betaald. Voor een diesel personenwagen is het tarief blijkbaar 42,3 euro (Bron: https://www.autoveiligheid.be/autokeuring/tarieven ). Maar in de gedetailleerde tarievenlijst zie ik dat de basiskeuring 30,6 euro geprijsd staat en de milieukeuring 11,7 euro kost voor een diesel . Correcte afrekening dus.

Er wordt dus voor sommige wagens minder keuringswerk verricht, wat niet alleen de slaagkans vergroot, maar waardoor de keuring ook nog eens goedkoper wordt voor de eindgebruiker. En dan zeggen dat de persoon voor me aan de kassa de volle pot moest betalen EN daarbij te horen kreeg dat zijn wagen was afgekeurd omwille van de uitstoot.

De Belgische keuring lijkt me dus niet erg fair te zijn.

Comment

In feite zou de keuring overbodig zijn als je wagen op regelmatige basis onderhouden wordt en je dit kan bewijzen. Heb meer vertrouwen in een algemeen nazicht van de dealer dan een nazicht door de keuring.

Comment

Ik heb zelf eens gekeken en volgens mij is het "probleem" de beperkte ruimte rondom de uitlaat. Er is ongeveer 1,5 cm speling, dus die zuigmond moet al exact de maat van de 2 pijpen hebben om erover te kunnen schuiven. Zie https://www.dropbox.com/s/0sjp4upud8...bleem.jpg?dl=0 (sorry, foto upload kreeg ik precies niet aan de praat).

Lijkt me als reden toch eerder esthetiek te zijn dan een intentie om de uitlaattest onmogelijk maken. Zou ik volgende keer een rolleke ducktape meenemen om de heren te tonen hoe het moet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                      In feite zou de keuring overbodig zijn als je wagen op regelmatige basis onderhouden wordt en je dit kan bewijzen. Heb meer vertrouwen in een algemeen nazicht van de dealer dan een nazicht door de keuring.
                      Zou je dan de mensen verplichten om naar de merkdealer te gaan ? Hoe zie je dat met zij die het onderhoud / herstellingen zelf uitvoeren ?

Zou ik volgende keer een rolleke ducktape meenemen om de heren te tonen hoe het moet?
                      Dat zou ik zeker doen ... koop een nieuwe rol, zodat je eerst nog een GoPro op je façade kan plakken en vergeet niet van het filmpje hier te posten.

Comment

Zou je dan de mensen verplichten om naar de merkdealer te gaan ? Hoe zie je dat met zij die het onderhoud / herstellingen zelf uitvoeren ?

Goeie vraag... De merkdealer en zijn personeel krijgen wel scholing door het merk ivm hun produkten. Een gewone garage of doe het zelver niet. Wat natuurlijk niet wegneemt dat die laatste het werk ook perfect kunnen uitvoeren.
                        In Nederland is er zo'n systeem met de APK keuring. Is dat niet ongeveer op dezelfde basis ?

Comment

Jonge wagens moeten normaal niet naar de keuring, maar bij de keuring voor verkoop van mijn F30 benzine deden ze in elk geval geen test (ook niet voor CO waarde). Toen ik er achter vroeg, zei hij: ja we hebben dat gedaan ze! Terwijl ik met mijn eigen ogen zag dat ze just niks hadden gedaan, heel de keuring duurde nog geen 2 minuten.

Comment

Ik heb zelf eens gekeken en volgens mij is het "probleem" de beperkte ruimte rondom de uitlaat. Er is ongeveer 1,5 cm speling, dus die zuigmond moet al exact de maat van de 2 pijpen hebben om erover te kunnen schuiven. Zie https://www.dropbox.com/s/0sjp4upud8...bleem.jpg?dl=0 (sorry, foto upload kreeg ik precies niet aan de praat).

Lijkt me als reden toch eerder esthetiek te zijn dan een intentie om de uitlaattest onmogelijk maken. Zou ik volgende keer een rolleke ducktape meenemen om de heren te tonen hoe het moet?
                            De uitlaatgastesters gaan in de bus niet er over, wat wel kan is dat de klembeugel niet tussen uitlaat en bumper kan zonder deze te beschadigen.
                            Is toch hier in Deerlijk zo, test gebeurt wel buiten, weet niet hoe het is als de test binnen gebeurt.
                            Bij de test binnen zou het wel moeten dat alle roet opgevangen wordt.
                            Last edited by camaro 68 rs; 24/10/2017, 08:37.
                            Z4 M40i

Comment

Goeie vraag... De merkdealer en zijn personeel krijgen wel scholing door het merk ivm hun produkten. Een gewone garage of doe het zelver niet. Wat natuurlijk niet wegneemt dat die laatste het werk ook perfect kunnen uitvoeren.
                              In Nederland is er zo'n systeem met de APK keuring. Is dat niet ongeveer op dezelfde basis ?
                              Nederlands systeem is anders.
                              Als garage moet je aan bepaalde eisen voldoen om een APK te mogen doen, denk aan uitrusting, training, audits etc.
                              Als een garage APK mag doen, dan mag ze dat doen voor alle merken en modellen.
                              Na een keuring van een auto moet die daar een paar uur blijven staan, en de keuring van een auto wordt in een systeem ingegeven.
                              Dan kan het zijn dat er controleurs langs komen die de auto nog eens keuren, en kijken of dat correct gebeurde.

Wat zie je in de praktijk, je brengt je auto naar je dealer die APK kan en mag doen, die doet onderhoud, en tegelijkertijd ook de keuring. Als er iets fout is, dan kan die dat direct herstellen, en je haalt een goedgekeurde auto terug af.
                              Hier wordt je auto afgekeurd, en je mag met je rode kaart een garage gaan zoeken die je auto op een acceptabele termijn in orde wil brengen.

Dikke voorstander van het Nederlands systeem.

Comment

Interessante vraag: ik ben het eens gaan opzoeken en het antwoord is nee, ik heb die uitlaatgastest niet betaald. Ik heb in totaal 30,6 euro betaald. Voor een diesel personenwagen is het tarief blijkbaar 42,3 euro (Bron: https://www.autoveiligheid.be/autokeuring/tarieven ). Maar in de gedetailleerde tarievenlijst zie ik dat de basiskeuring 30,6 euro geprijsd staat en de milieukeuring 11,7 euro kost voor een diesel . Correcte afrekening dus.

Er wordt dus voor sommige wagens minder keuringswerk verricht, wat niet alleen de slaagkans vergroot, maar waardoor de keuring ook nog eens goedkoper wordt voor de eindgebruiker. En dan zeggen dat de persoon voor me aan de kassa de volle pot moest betalen EN daarbij te horen kreeg dat zijn wagen was afgekeurd omwille van de uitstoot.

De Belgische keuring lijkt me dus niet erg fair te zijn.
                                Enkel de keuring??????????????
                                Z4 M40i

Comment

De expertise van VW-dealers m.b.t. uitlaatgastesten staat inderdaad buiten kijf...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                    Dikke voorstander van het Nederlands systeem.
                                    Een onafhankelijke keuring lijkt me iets meer garantie te geven dat men u niet belazert... daarmee wil ik de Belgische keuringscentra niet als perfect bestempelen, maar zo'n garage die rechter en partij tegelijkertijd kan spelen? Geen voorstander van.

Comment

In NL zie je soms nogal wrakken rijden, waarvan ik mij afvraag, hoe die ooit door de apk raakten.
                                      Maar ons belgisch systeem, is ook nogal geldklopperij, tweedehandskeuring bv., ze kijken juist niks na en ge krijgt toch mooi een verslag van twee pagina's vol punten die ze gecontroleerd hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten

Een onafhankelijke keuring lijkt me iets meer garantie te geven dat men u niet belazert... daarmee wil ik de Belgische keuringscentra niet als perfect bestempelen, maar zo'n garage die rechter en partij tegelijkertijd kan spelen? Geen voorstander van.
                                        En nu staan er mensen je auto te controleren die misschien nog nooit een remblok vervangen hebben, en het verleden heeft aangetoond dat het in België op sommige plaatsen een corrupte boel was.
                                        Net door die nacontrole garanderen ze dat de garagist zijn werk deftig doet. Als je als garagist een paar keer verkeerd oordeelt, dan nemen ze je APK licentie af.

Beide systemen hebben voor en nadelen.

Comment

Working...
                                        X