Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Autoliefhebber en de toekomst

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Autoliefhebber en de toekomst

Ik wil dit topic al een tijdje aanmaken...

Ik vraag me af hoe jullie, autoliefhebbers, de toekomst tegemoet zien? Wetende dat de 'groene' en 'politiek correcte' stromingen steeds aan sterkte winnen, zal er een dag komen dat het verboden/onmogelijk zal worden om met een auto met verbrandingsmotor te rijden - laat staan een 'dikke, vervuilende 8 of meer-cilinder'.
    Hoe denken jullie hier over of hoe staat jullie hier gevoelsmatig tegenover?

Ikzelf ben autoliefhebber zover ik me kan herinneren. De eerste herinneringen die ik heb zijn als 8-9 jarig manneke, pa die even 180 ging rijden op de expressweg in zijn E230 om een Saab in te halen nadat ik hem voor 50 frank gewed had dat hij die niet kon inhalen, of die de wagen eens liet uitbreken in de sneeuw.

Intussen heb ik al heel wat leuke dingen meegemaakt die gerelateerd zijn aan auto's/moto's, en het gevoel begint bij mij door te dringen dat het ooit gedaan zal zijn.
    Binnen anderhalf jaar koop ik nog een Abarth als alles goed gaat, maar daarna? Nog één of twee keer en dan elektrisch?

Autorijden draait voor mij om een 4-cilinder van Honda die tegen de begrenzer ketst aan 8500 toeren, een 6-in-lijn van BMW die zijn machtige huil tentoon spreid, een leuk klinkende 3-cilinder of 2-cilinder van VW of Fiat, een luchtgekoelde Kever-motor die heel wat lawaai maakt, een dikke V8 die lawaai maakt dat het geen naam heeft, de zijdezachte loop van een V12, een brute 6-in-lijn diesel die rookt en puft dat het een lieve lust is, een Harley die de hele straat laat daveren, het typische geluid van een Ducati, een Scania V8 die zoveel bass verspreid dat je interieur er van gaat trillen... Het draait om EMOTIES.

Als de wagen (verplicht) full-elektrisch gaat, neem ik aan dat ik nog steeds voor Italiaans design zal vallen en dat ik nog steeds de interieurafwerking minder belangrijk zal vinden. Het belangrijkste van de auto is echter weg. In het beste geval zal ik mijn auto (of de aankoop ervan) behandelen als mijn frigo: design is belangrijk, functionaliteit ook, maar je 'voelt' niet elke 4-5 jaar de nood om te vervangen als hij defect is.

Waar gaan we heen met de toekomst? Mijn oudste dochter is bijna 8, ik doe er alles aan om haar autogek te maken. Is er een toekomst als autoliefhebber?

Ter verduidelijking: als er discussies komen tussen elektro en niet-elektro, mensen die diesel <--> benzine willen uitvechten, winterbanden vs. geen winterbanden, te rap rijden op de openbare weg vs. een lammetje zijn en er anderen op aanspreken, ... dit is NIET het topic daarvoor. Graag een beetje respect voor de visie van iedereen (dus ja DHL, een 1000cc-driecilinder is beter dan je stinkende dieselsleur, ja Jakkel, winterbanden verplichten we best, ja Maurice en Quovadis, veel te snel rijden is goed te praten en wie te traag rijdt moet uit het verkeer gehaald worden --> in de respectievelijke topics graag!).

Ben benieuwd!
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Ik denk dat liefhebberij voor auto's met verbrandingsmotoren wel kan blijven bestaan, net zoals er nu al oldtimer liefhebbers zijn ...
    bij moderne wagens met verbrandingsmotor is de fun van vroeger er ook al wel uit, volgens puristen heeft een carbu een betere gasrespons dan een met injectie, auto's worden altijd maar comfortabeler wat ook ten koste gaat van het pure rijplezier, elektrische stuurbekrachtiging is minder plezant dan hydraulische...
    voor het dagelijks verkeer worden auto's alsmaar comfortabeler, veiliger, en milieuvriendelijker, het downsizen en uiteindelijk uitfaseren van de verbrandingsmotor is eigenlijk maar gewoon een deeltje van die evolutie.
    Moet zeggen dat ik soms ook wel verlang naar iets echt puur, een rwd 6-cylinder met niet te veel comfort, of zelfs eens nen 2CV of oude kever, maar dat lijkt mij dan toffer om af en toe ne keer een plezierritje mee te doen dan als dagelijks vervoermiddel.

Comment

Ik denk dat de auto zoals we hem nu nog zien als verplaatsingsmiddel dat we willen combineren met rijplezier zijn beste tijd heeft gehad.
      Ons verplaatsen van A naar B gaan we op een andere manier en met een andere ingesteldheid moeten doen, verder gaan (en al zeker in een dichtbevolkt gebied) zoals we nu bezig zijn kan niet, dat wordt onleefbaar.

Als 'hobby' zal er dan hier en daar nog wel een mogelijkheid overblijven vermoed of hoop ik.

Comment

Ik zie de bubbel van elektrische auto's ook nog uiteenspatten. Waardoor diesel er wel zal uitvliegen, maar benzine niet direct.
        En rijplezier zal ik altijd wel hebben, genoeg veldwegen in de omgeving waar ik ongestoord kan rijden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
          een dikke V8 die lawaai maakt dat het geen naam heeft,
          Dit wil ik eens corrigeren, een dikke V8 maakt geen lawaai, geen enkele motor maakt een mooier geluid als en V8.

Z4 M40i

Comment

Ik zou best rijplezier kunnen halen uit een mooi afgewerkte elektrische wagen met voldoende vermogen. En als ik daarnaast nog een leuke traditionele wagen wil, die zijn er genoeg op de markt.
            Is nu niet dat ze plots alle wagens gaan samen persen om over te stappen naar een alternatieve vorm. Denk niet dat voor onze generatie (en de generatie hierna) het rijplezier in het gedrang komt. Voorlopig blijven ze voldoende motoren aanbieden die plezierig zijn. Desnoods blijf je er dan langer mee rijden...

Comment

Tja, in NL mogen vanaf 2030 alleen nog volelectrische wagens verkocht worden. Ik vermoed dat de een of andere Belgische politieker zich ook zal willen profileren en deze maatregel ook in BE zal invoeren. (wsl Calvo die de mededeling zal doen met een giga erectie)

Zelf zal ik er dan voor zorgen dat er een plezante benzineauto geleverd zal worden op 12/2029.
              Last edited by David67; 17/10/2017, 12:46.

Comment

met 21 maanden per jaar, hebt ge sowieso nog een tijdje eer ge moet omschakelen

Comment

In de toekomst kunt ge auto's zoals nu vergeten, met eender welke aandrijving. Mss nog voor de liefhebbers met een oldtimer. Maar denk dat zelfs de kans groot is dat autobezit in de toekomst nog zeer beperkt gaat gaan. Op een gegeven moment worden auto's compleet zelfrijdend en dan is autodelen zeer gemakkelijk. Of laten we zeggen, taxi's zonder chauffeurs. Ge geeft in een app in welke dag en uren ge auto nodig hebt, en ge wordt opgepikt en gedropt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                    Ik denk dat liefhebberij voor auto's met verbrandingsmotoren wel kan blijven bestaan, net zoals er nu al oldtimer liefhebbers zijn ...
                    Dit.

Een soort van uitdoofscenario, waarbij ze mogen rijden zolang ze nog kunnen rijden hersteld kunnen worden. Maar geen nieuwe benzine- & dieselmotoren meer.

Wat de brandstof van de toekomst wordt ? I don't know.

Maar ik zie wel dat "ze" zichzelf dingen wijsmaken. Zoals elektrisch rijden is groen rijden, maar de elektriciteit wordt wel opgewerkt door sterk vervuilende centrales. Daar is dus nog veel werk aan, zeker bij ons, waar er relatief weinig groene stroom opgewekt wordt.

Comment

stroomproductie kan nog altijd properder, maarja, we gebruiken ook voor onze andere behoeften veel stroom (je zou eens moeten weten, hoeveel stroom alle data centers verbruiken om de apps op uw smartphone te doen werken, zie bv https://tweakers.net/nieuws/101835/s...tacenters.html ), en het probleem met verbrandingsmotoren is dat de steden vol uitlaatgassen hangen, die wij elke dag inademen (fijnstof, Nox).
                      We zouden ons stroomverbruik ook moeten reduceren in 't algemeen... maar in onze luxe wereld is dat niet zo evident.

Comment

Ik zie het somber in. Zelfs al mag je er nog mee rijden, dat betekent dat je niks nieuws mag kopen. Dat betekent dat je na een jaar of 10 echt met oude auto’s zit, die vaak de nieuwe technologieën ontberen...
                        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                          Ik zie het somber in. Zelfs al mag je er nog mee rijden, dat betekent dat je niks nieuws mag kopen. Dat betekent dat je na een jaar of 10 echt met oude auto’s zit, die vaak de nieuwe technologieën ontberen...
                          Niet te vlug deprimeren hé... Na 42 jaren is mijn Spitfire nog 100% operationeel en ik kan nog voor de vele jaren elk boutje dat kapot zou geraken bijbestellen.
                          Dat voor een model dat de faam had erg fragiel te zijn... Wel oppassen met de elektronica van de huidige wagens, zie wat er gebeurt met onze computers en gsm’s

Comment

Zie, dat vind ik echt geweldig...je auto 42 jaar bijhouden! Dat is je auto liefhebben...

Comment

Ik ben een liefhebber van het eerste uur, en zal het blijkbaar blijven tot in mijn kist. Wat mij gerust stelt is dat er eigenlijk, nu noch later, geen alternatief is aan het persoonlijk transport. De ongemakken van het openbaar vervoer (een middel dat u zich toelaat te verplaatsen van een plek waar u niet bent naar een plek waar u niet moet zijn) zijn van blijvende aard wegens de spreiding van de woonsten en de werkplaatsen, iets dat niet meer terug te dringen is. Wie gelooft in autonome taxis die bliksemsnel kunnen besteld worden en voor uw deur verschijnen, moet even denken aan hoe zoiets te organiseren in een systeem waar de pieken onvermijdelijk zullen zijn, zonder te spreken van het kostenplaatje. Toekomstmuziek of toekomstdromerij ? Ik denk het tweede, maar ik zal het in elk geval niet meer meemaken. Het zal dus naar mijn gevoel nog een hele tijd langzaam evolueren naar oplossingen om de saturatie van onze wegennet op te vangen, eerder dat naar een revolutie die economisch toch niet haalbaar zou zijn.

Comment

V8, V12 en consoorten, het zullen oldtimers worden.
                                Vergeet die dingen maar voor dagelijks gebruik.

Reden is simpel. We zijn met veel te veel op de weg om daar nog plezier te kunnen maken dat risico's in houdt. En daarenboven moeten we zo snel mogelijk van de petrol af.
                                Brandstofmotoren zullen op synthetische brandstof moeten draaien (biogas, biodiesel of waterstof), maar dat zal beperkt moeten blijven onwille van de lokale uitstoot.

Als ik een oldtimer zie voorbijrijden, dan ruik ik onverbrande benzine. Een geur uit mijn jeugd, en als er veel voorbijrijden, dan merk je direct dat er iets mis is.
                                Ga nu 20 jaar verder, en een auto met uitlaat wordt een uitzondering.
                                Ga 100 jaar terug, en de straat lag vol paardemest, dat accepteren we nu ook niet meer. Er waren en zijn nog altijd paardenliefhebbers, maar wel een pak minder paarden dan toen.

Evolutie..., en dat kan je niet tegen houden. Hoogstens kan je er eens weemoedig op terugkijken. Alleen vergeten we ook de nadelen. (stinkende auto's, veel meer dodelijke ongevallen, slechte wegligging, olie verversen om de 2500km, verbruik van 15l/100km, en toch niet vooruit gaan, de helft van het autopark kon de helling in Barchon niet boven rijden sneller dan 80 km/h etc etc. )

Comment

Eindelijk nog eens een topic dat ik mij persoonlijk aantrek.
                                  Auto's, nog specifieker oudere auto's, zijn mijn enige hobby. En ik heb er wel wat voor over om die hobby nog lang vol te houden.

Ik huur een klein appartementje in antwerpen op wandelafstand van mijn werk voor 380eu. Dan schiet er nog een gygantisch deel van mijn loon over om wat te sparen en te doen wat ik graag doe. Ik heb geen kinderen en ben voor niemand buiten mezelf verantwoordelijk.

Mijn wagens stockeer ik in garageboxen op de "boerenbuiten" die ik gekocht heb, deels als investering, deels uit de noodzaak om de auto's droog en veilig te stallen als ik er niet mee op schok ben.

Ik zou een klein huisje of appartementje kunnen kopen, maar wat als er op die plaats ooit een LEZ komt? Nu verplaats ik ze gewoon naar een andere locatie als het moet.

Ik walg persoonlijk van alles wat met LEZ zones, milieutaksen, etc... Te maken heeft, vind het zelf vrij wraakroepend, dit voor meerdere redenen.
                                  Al is dit zoals Timothy in de openingpost zei, een ander topic.

In tegenstelling tot Timothy hou ik wel van auto's waar de moderne technologieën ontbreken. Het spartaans rijden, het "tegen de stroom invaren" met al die hypermoderne computers op wielen. Allemaal knap, maar ik kan er niet jaloers op zijn.

Om op je vraag te antwoorden waar ik denk dat het heengaat in de toekomst:
                                  Ik denk dt het nog heeeeel lang gaat duren voor elektriciteit of welke andere "alternatieve" brandstof de bovenhand krijgt in België.
                                  Alles gaat zo verschrikkelijk traag in dit land dat ik echt het "eerst zien en dan geloven" gevoel heb.

Het compleet verbieden van verbrandingsmotoren is zoiezo niet aan de orde. Een uitdoofscenario zie ik nog wel komen, maar dan zijn we weer 40 jaar verder, en dan nog...

Interessant topic, ga ik volgen.

Comment

Hier kan iedereen zijn ei leggen...

Het energieoverleg tussen de federale staat en de gewesten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                                      Hier kan iedereen zijn ei leggen...

https://www.energiepact2050.be/
                                      Snap de link niet

jacothom vertel eens wat je zo hebt staan ? Heb je er een eigen topic over ?

Comment

Interessant topic dit.
                                        Ik denk dat ik één van de oudere forumleden ben hier, en ben al van kindsaf een autoliefhebber.

Ik heb dus al wat evoluties zien passeren, zowel ten goede als ten kwade.

Wat mij vooral opvalt is dat ik steeds meer als "verplaatser" onderweg ben, dan als echte bestuurder tegenwoordig.
                                        Waar je vroeger echt heel actief met autorijden moest bezig zijn, ook in het dagelijkse verkeer, kan je door alle hulp- en comfortsystemen , je tegenwoordig weliswaar veel relaxer verplaatsen, maar veel minder geëngageerd. Hét grote voordeel wat hieruit voortgekomen is, is wel de veiligheid. Je wil niet weten hoeveel vrienden en kennissen ik op veel te jonge leeftijd heb zien verongelukken door onveiligere auto's in die tijd. (en/of in combinatie met jeugdig roekeloos rijgedrag) Een écht ongeval toen, was bijna àltijd met zeer zware gevolgen. Dat is ondertussen toch zéér fel verbeterd. Dat kunnen we alleen maar toejuichen IMO. Wat vaak hierin vergeten wordt, is de sterk verbeterde ophanging van auto's. Nu kan je met 150 tot 200 pk als jonge gast zelfs makkelijk overweg. Dat is wel ooit anders geweest. Eén van mijn eerste auto's was een Corsa GSI. Als ik nu in zo'n ding zou stappen, zou ik bij wijze van spreken al bang zijn om te vertrekken ;-)

Het is de laatste jaren ook gewoon té druk geworden op welke Belgische weg dan ook, om je nog veilig uit te leven. Ik huiver soms een beetje van verhalen die ik hier lees van mensen die op de openbare weg hun rijkunsten nog's tentoon willen spreiden. En nee, ik ben hierin vroeger zeker niet beter geweest, maar de verkeerssituatie was toen héél anders en wijsheid komt met de jaren zeker? ;-)

Je ziet nu al een duidelijke evolutie naar de toekomst toe, van nog verder uit handen geven van de eigen controle. Dat gaan we niet meer kunnen tegenhouden, vrees ik. Of het dan elektrisch of met waterstof aangedreven voertuigen gaan zijn. We gaan in ieder geval niet meer de bepalende factor zijn in onze verplaatsing. Bovendien gaat de politiek nog wel een duit in't zakje blijven doen om ons nog verder te gaan ontmoedigen om "leuke" auto's te rijden.

Voor mezelf blijft wel elke evolutie op dat vlak mij boeien. Ik heb ook al lang geleerd dat je geen racewagen moet hebben om jezelf te amuseren. Dat kan ook door ànders te rijden en te genieten.

Comment

Working...
                                        X