Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verschil in veiligheid voor passagier

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

evolutie is ook significant

ligt niet alleen aan de auto natuurlijk

1968 alcoholwet, 1975 invoering max speed, en doorgedreven alcoholcontroles sinds eind 80
    Last edited by bobo; 26/06/2016, 10:12.

Comment

Neen ligt niet alleen aan de auto, betere opleiding (voor 1968 kreeg je zo je rijbewijs), betere infrastructuur (waar je vroeger veel 3 baanvakken had nu maar 1 meer in elke richting) maar jammer genoeg ook de snelheidsbeperkingen, en voor een groot stuk dus ook veiligere auto's (en niet alleen voor de inzittenden).
      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

de afschaffing van de 3 vakswegen waarbij middenste mocht gebruikt worden voor inhalen door beide richtingen

Comment

Ja die bedoelde ik...

Comment

heb zo op jonge leeftijd een 525 e21 frontaal tegen een fiat 128 zien gaan, het jonge koppel in de 128 hun kleren waren van het lijf gerukt door de impact...ik begreep dat toen niet ik dacht dat ze naakt aan het rijden waren

ouder koppel in de e21 stapte gewoon uit en meneer ging zijn 3-hoek zetten

beelden staan gegrift ...en gordeldracht deed ook veel
            Last edited by bobo; 26/06/2016, 10:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ronnes Bekijk Berichten
              Hyundai Tucson als enigste goed ,zou het van de europese merken wel eens willen weten.
              tucson komt uit europa....

Comment

Wagens zijn op het oog symmetrisch maar onder de motorkap is dat natuurlijk niet waar. Een versteviging die er achteraf bijgekomen is kan om die reden maar aan een kant passen op een gegeven auto. Dat kan zijn dat bijvoorbeeld de vulpijp van de reservoir van de rjitensproeiers in de weg zit, of een kabel voor de batterij... Zaken die op een rechtsgestuurde versie misschien van plaats wisselen waardoor de versteviging op die versies misschien dan wel weer past.
                Bij de volgende facelift of modelgeneratie is zoiets dan hopelijk opgelost, maar het model met de tussenoplossing kan soms letterlijk een halve oplossing krijgen.
                Andere oorzaken voor een halve oplossing kan o.a. ook tijdsgebrek of puur economische gewin zijn uiteraard, die laatste is natuurlijk niet goed maar het hoeft niet per se altijd die reden te zijn...
                ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Er veranderd bar weinig onder de motorkap voor een rechtsgestuurde auto. Ander stuurhuis, en het koppelingspedaal + rempedaal verhuist naar de andere kant (soms zelfs niet).

De assymetrie zit in de a-stijl en net daarvoor, waar men of dunner staal; of minder lagen gebruikt om de kost te drukken. De auto moet natuurlijk competitief blijven, want een goed resultaat op een niet-bestaande crashtest zorgt niet voor extra verkoop.

Comment

Je kunt je natuurlijk ook afvragen hoeveel % van de ongevallen er links gebeuren en hoeveel rechts, als dan blijkt dan een veel groter percentage van de ongevallen links gebeuren is het normaal dat daar meer aandacht naar uit gaat dan rechts.

Het zou nu perfect mogelijk moeten zijn om een passagiers ruimte te maken die niet vervormd bij een ongeval (kijk naar F1), alleen zijn de G krachten die dan op het lichaam inwerken zo groot dat het gevaar op overlijden veel groter wordt dan wat er nu is...

Comment

Op het eerste zicht, kan ook belangrijker zijn om de bestuurderskant extra te verstevigen omdat er daar meer onderdelen zitten. Constructie van de pedalen, stuurhuis, dash, ... zit aan de bestuurderskant standaard al een stuk dichter bij de bestuurder. Dit betekent dus dat deze kant minder mag meegeven voordat er "iets" tegen de bestuurder opkomt bij een ongeval waardoor deze klem komt te zitten. Aan de passagierskant zit het dash meestal wat verder weg en heb je sowieso al geen stuur staan, waardoor dit meer zou kunnen meegeven voordat de passagier klem komt te zitten.

Het is voor de veiligheid altijd een afweging tussen het bewaren van de ruimte binnenin en de grootte van de krachten die op de passagiers worden uitgeoefend. (Kijk naar het belang van de kreukelzones.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        heb zo op jonge leeftijd een 525 e21 frontaal tegen een fiat 128 zien gaan, het jonge koppel in de 128 hun kleren waren van het lijf gerukt door de impact...ik begreep dat toen niet ik dacht dat ze naakt aan het rijden waren

ouder koppel in de e21 stapte gewoon uit en meneer ging zijn 3-hoek zetten

beelden staan gegrift ...en gordeldracht deed ook veel
                        manier waarop de aanrijding gebeurd doet natuurlijk ook veel ter zaken. als die BMW een RWD is, dan zitten motorblok, versnellingsbak, achteras in elkaars verlegde. als je daar de motor 1cm naar achteren wil doen bewegen, moet die mechanisch helemaal opplooien.
                        bij een FWD auto zit de motor zijdelinks. als je daar frontaal oprijd, draait de motor zo onder de auto door. echter als je daar op de zijkant rijd, beweegt er haast niks mee buiten de veerpoot, en bij die bmw plooit heel de zijkant samen.

heel vroeger heb ik eens een capri zien crashen op bangerracing. die reed achter een cortina dewelke toch ook geen zwakke auto is, en de capri heeft vooraan niks van stevigheid.
                        het was een follow-in, capri duwde de cortina tegen de muur en knalde erachteraan in. heel die cortina klapte samen. de capri zette zich in achteruit en reed weg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          de afschaffing van de 3 vakswegen waarbij middenste mocht gebruikt worden voor inhalen door beide richtingen
                          Hier heb je zo nog een baan. Met bomen langs de kant waar van den helft de schors af is, foto's op kleven en bloemen rond hangen. Word je stil van als je daar langs komt, zijn al veel doden gevallen. Sinds er trajectcontrole is is het gelukkig heel fel vermindert.
                          2012 Abarth 500 'esseesse'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                            Volvo:
                            - hun eigen geavanceerd veiligheidsresearch waarbij ze veel meer soorten crashtests doen dan de normen voorschrijven.
                            - Geavanceerd ontwerp met dynamsiche modellering van crashen in 3D
                            - Een eigen veiligheidsteam die echte crashen onderzoeken om uit te leren
                            - Hun huidige modellen hebben de meeste veiligheidssystemen standaard, o.a. automatisch remmen voor fietsers en grote dieren (dacht ik)
                            - Hun interne doelstelling is dat niemand zwaargewond of sterft in of door hun producten, wat nog iets anders is dan de meeste waar de doelstelling (per model) iets is zoals 'x aantal sterren in de NCAP', waarbij x niet per se altijd de hoogste score is ...

Al bovenstaande is enkel mn algemene kennis, en ik rij geen Volvo of werk er niet...
                            Ik was altijd autoliefhebber en eigenlijk had ik niets met Volvo....Nu,na er bijna 10 jaar te hebben gewerkt en de ongevallen te hebben gezien van onze klanten wil ik dagelijks geen andere auto meer voor mij en mijn familie. Ik ben liefhebber van Engelse wagens en heb sympathie voor veel leuke wagens....maar rationeel gezien is een Volvo gewoon de beste auto op de wereld,voor mij geen disctutie (veiligheid/levensduur/gebruiksgemak)
                            BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                              Waar het bij Dieselgate effectief ging om sjoemelen, is dit hier niet het geval hé. Ze voldoen aan alle wettelijke normen.

Maakt het natuurlijk ethisch niet minder verwerpelijk.

er wordt wel bewust enkel een versterking geplaatst aan enkel de bestuurderskant. Ik kan mij maar één rede inbeelden (kosten drukken) om het aan de andere zijde niet te doen. Bovendien misleid het de klanten omdat je ervan uit gaan dat de auto symetrisch is....
                              Antwoord met Citaat
                              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Tis cru, maar veiligheid is eenvoudigweg te koop. Het grootste schandaal is dat er nog steeds ieder jaar zoveel (wereldwijd miljoenen) mensen sterven omdat veiligheid soms bijna niks mag en kan kosten. Mijn auto heeft airbags, een vermoeidheidswaarschuwing en een chauffeur die alleszinds probeert veilig te rijden wat al veel is als je ziet welke capriolen mensen uitsteken int verkeer... Maar ja, goede reclame is dit niet voor de japanners...
                                ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

De Volvo freaks hier mogen dan een "veilige" auto hebben, het trekt wel op gene zak. Blijf dan thuis, da's nog veiliger. En minder lelijke auto's op de baan :-P

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                                    De Volvo freaks hier mogen dan een "veilige" auto hebben, het trekt wel op gene zak. Blijf dan thuis, da's nog veiliger. En minder lelijke auto's op de baan :-P
                                    Hier ga je veel reacties op krijgen maar ik zal u wel steunen . Volvo s zijn honds lelijk . Welke liefhebber koopt nu zo iets lelijk. Ik kan het al raden mensen die veel voor weinig geld willen en daarom bereid zijn iets te kopen waarvan op het exterieur design is bespaard.
                                    Last edited by ; 27/06/2016, 03:33.

Comment

En welk bewijs is er dat een Volvo veiliger zou zijn dan een andere wagen die zichzelf respecteert? Dat stamt nog altijd af van de tijd toen ze van die dikke bumpers hadden. Mensen dachten toen dat het zeer veilige wagens waren met zulk een bumpers erop.
                                      Zoals jullie weten werkte ik bij Renault. Heb daar een tiental jaar gewerkt en op heel die periode ook geen enkel dodelijk ongeval gezien bij de klanten. Of nee, ik zou liegen, enen was met een Clio onder een stilstaande vrachtwagen gereden tegen 120 per uur. Maar overleef je dat in een Volvo?

In ieder geval zou men de wagens supersterk kunnen maken. Kijk naar de F1. Maar dan zouden ze onbetaalbaar worden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                        ...

In ieder geval zou men de wagens supersterk kunnen maken. Kijk naar de F1. Maar dan zouden ze onbetaalbaar worden...
                                        Onbetaalbaar weet ik nog niet, maar als ze die wagens (passagiersgedeelte) zo sterk maken dat die niet meer zouden kunnen vervormen dan krijg je op het lichaam van de passagiers zo'n grote G krachten dat de interne organen dan waarschijnlijk veel meer verwondingen oplopen en dat de overlevingskansen dus zouden verkleinen ipv vergroten... en hierbij moet je natuurlijk ook de vraag stellen tot welke snelheid (kracht) het niet mag vervormen.

Comment

scene uit demolitian man en was een piste die men toen wel degelijk onderzocht

Securefoam in action...From the movie Demolition Man 1993
                                          www.peugeotforum.be

Comment

Working...
                                          X