Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kantelpunt Dieselwagen Benzinewagen vanaf hoeveel km stand interessant?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Kantelpunt Dieselwagen Benzinewagen vanaf hoeveel km stand interessant?

    Door de stijgende taxen op dieselwagens zag ik berichten dat het nu pas vanaf 35 000 km ipv 30 000 km interessant is om een dieselwagen te verkiezen.

    Vroeger had ik een dieselwagen (deed er 40 000 km per jaar) dus toen twijfelde ik niet.

    Nu doe ik er 11 à 14 000 km per jaar en moet ik terug niet twijfelen en bestelde ik een bezine wagen deze keer.

    Ik rij er nu een week mee en dat verbruik valt tegen. Als ik rij als een oude bomma dan haal ik 8,2l op snelweg en 13 l in stad korte ritten. Het is nog te vroeg om een gemiddelde te maken, maar vind ik te veel.

    Mijn oude diesel, trapte in plankgas (110pk) en verbruik zat gemiddelde 6,8 l. Mijn nieuwe trap ik nog niet plankgas, maar moest ik dat doen dan zit ik waarschijnlijk aan 12l (130pk).

    Mijn concrete vraag. Graag had ik een detail berekening gezien van die "specialisten" hoe men dit kantelpunt van 30 000 à 35 000 km berekend.

    Mijn onderhoud van mijn diesel vond ik niet echt duurder dan een benzinewagen. Taxen scheelt een kleine 200€ per jaar. Mocht je enkel met die tax rekening houden dan zou je bij 4770 km per jaar al profijt doen. Er zijn natuurlijk nog andere factoren. Had deze hier graag zwart op wit gezien.

  • #2
    Waarom vraag je dit niet aan de specialisten die dat bericht hebben geschreven?

    Op welke waarden baseren zij zich?

    En te beginnen, waar heb je dat gelezen? Bron?
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

    Comment


    • #3
      @ your services:

      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

      Comment


      • #4
        Dat gemeten verbruik is natuurlijk het probleem.
        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

        Comment


        • #5
          13L stad, dat moet een zware bak zijn dan toch.
          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

          Comment


          • #6
            Bij mij , opel z tourer 1600cc 150pk cng ligt mijn verbruik op 8L/100km op benzine , hetzelfde traject op cng -5€/100km.
            Ik heb mijn vorige z 20DTi weggedaan van mizerie , op 110 000km . Deze is tot hiertoe de 8ste en de beste van mijn auto's , opel omega 23 D was de N°2 beste. Ik denk dat het kantelpunt cng/diesel op 0 Km ligt in het voordeel van de cng en je rijd met de voordelen van een benzine zonder de nadelen ervan.
            Last edited by ; 01/06/2016, 21:10. Reden: speciale tekens niet corect weergegeven

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door bob(robert) Bekijk Berichten
              Bij mij , opel z tourer 1600cc 150pk cng ligt mijn verbruik op 8L/100km op benzine , hetzelfde traject op cng -5€/100km.
              Ik heb mijn vorige z 20DTi weggedaan van mizerie , op 110 000km . Deze is tot hiertoe de 8ste en de beste van mijn auto's , opel omega 23 D was de N°2 beste. Ik denk dat het kantelpunt cng/diesel op 0 Km ligt in het voordeel van de cng en je rijd met de voordelen van een benzine zonder de nadelen ervan.
              Dat is ook wel wat kort door de bocht. CNG wagen is duurder in aankoop, de actieradius is een stuk kleiner en het aantal pompen blijft op dit moment erg beperkt.

              Het zou me ook niet verwonderen dat je CNG enkel kan tanken als het station open is, zoals bij LPG, wat ook een beperkende factor is.
              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
              Motoren & Tjeurisme

              Comment


              • #8
                Rechner zum Vergleich der Kosten von Diesel und Benzin Fahrzeugen. Ideal für alle die vor der Entscheidung stehen: Benzin oder Diesel?


                Houdt wel geen rekening met onderhoudskosten.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                  Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                  Dat gemeten verbruik is natuurlijk het probleem.
                  Amai nog niet! Dat zijn geen normale gemiddelde verbruiken maar eerder moment verbruiken bij 110km/h.

                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                  Motoren & Tjeurisme

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                    Dat is ook wel wat kort door de bocht. CNG wagen is duurder in aankoop, de actieradius is een stuk kleiner en het aantal pompen blijft op dit moment erg beperkt.

                    Het zou me ook niet verwonderen dat je CNG enkel kan tanken als het station open is, zoals bij LPG, wat ook een beperkende factor is.
                    CNG wagen heeft ook nog benzinetank, en met een Volvo V60 heb je dan bijvoorbeeld een gecombineerde actieradius van zo'n 1000 km.
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door hifihifi Bekijk Berichten
                      Ik rij er nu een week mee en dat verbruik valt tegen. Als ik rij als een oude bomma dan haal ik 8,2l op snelweg en 13 l in stad korte ritten. Het is nog te vroeg om een gemiddelde te maken, maar vind ik te veel.

                      Mijn oude diesel, trapte in plankgas (110pk) en verbruik zat gemiddelde 6,8 l. Mijn nieuwe trap ik nog niet plankgas, maar moest ik dat doen dan zit ik waarschijnlijk aan 12l (130pk).
                      Hangt ook af van welk type wagen je vroeger had en welke je nu hebt. Met mijn 1.2 benzine met 75pk verbruik ik 6.2a6.7 liter benzine en die draait 4000rpm aan cruise snelheid op de autostrade. Met zelfde rijstijl verbruik ik met onze 1.5dci 110pk 7.5a8.2 liter diesel, maar dat is dan wel een suv en weegt 400kg meer dan de andere.

                      Comment


                      • #12
                        Na een week weet je ook niet wat je wagen echt verbruikt. Ik verbruik 8 liter met een Renault Espace 200 pk benzine. En niet gereden als een bomma. In het begin dacht ik ook dat die veel verbruikte maar zet die verbruiksmeter eens op nul en rij 1000 km. Kijk wat je gemiddelde dan is en ga ervan uit dat het nog zal zakken. Op trajektjes van 50 km kan je geen juist gemiddelde uitrekenen.

                        Comment


                        • #13
                          Over welke auto gaat het?

                          Comment


                          • #14
                            effectief gemeten of boordcomputerwaardes?
                            rijstijl iets aanpassen misschien, naftmotortjes moeten hoger in toeren gaan om snel te zijn. als jij continue volgas rijd tussen 2000 en 4000rpm, dan drinkt diene natuurlijk.
                            als je halfgas gaat tussen 4000 en 7000rpm zal je waarschijnlijk sneller en zuiniger zijn.

                            met de capri 2.0S dubbel carb haal ik een 8liter verbruik door te cruizen aan 120-130 met de vouwcaravan eraan
                            en verbruik ik een 10liter door gewoon te rijden (120-140km/h) en regelmatig eens door te trekken (af en toe eens een sprintje op de autostrade tot 180 zat er ook regelmatig in).
                            zoals ik je verhaal lees, zou jouw nieuwe auto meer verbruiken dan mijn capri van 40jaar oud

                            Comment


                            • #15
                              andydv : met oude wagen echte gemeten liters getank en km gereden over periode 10 jaar gemiddeld verbruik 6,8 en gemiddelde snelheid 78 km / h over periode 10 jaar was een diesel 1.6 HDI 110pK Peugeot 307 gereden zeer sportieve rijstijl, wel defensief, dus remmen bijna niet nodig in vgl met bomma's.
                              Benzinewagen: Renault Grand Scenic TCe 1.2 130pk heb enkel nog boorcomputergegevens: 8,2 l is mijn laagste verbruik op snelweg 120km / u in stad iets van 12l gereden als een bomma.


                              Zelfs op deze website


                              zie je dat men soms al bij sommige auto vanaf 20 000km goedkoper af uitkomt voor diesel.

                              En men rekent dan nog fout vind ik, nl men gaat er zoieso vanuit dat je maar 5 jaar met een auto rijd ? Men gaat ervan uit dat de restwaarde van een dieselwagen en benzine even hoog is? Men gaat ervan uit dat onderhoud even duur is voor benzine en dieselauto?
                              Kortom ik vind dat heel amateuristische vergelijking.

                              Maar misschien is het kantelpunt voor grootte verbruikers (kleine auto grote voet of bomma met grote auto) 20 000km en ik kom daar niet aan.
                              Benzine is wel geschikter voor korte afstanden wat moderne dieselwagens steeds minder goed tegen kunnen.

                              Comment


                              • #16
                                Zo'n Scenic zal tussen de 7,5 en 8,5 liter effectief gaan verbruiken. Tenzij je altijd stad doet natuurlijk.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                  Zo'n Scenic zal tussen de 7,5 en 8,5 liter effectief gaan verbruiken. Tenzij je altijd stad doet natuurlijk.
                                  Dat stelt me al wat meer gerust, benieuwd of ik dat zal halen. Procentueel (in kms) doe ik eigenlijk veel snelwegen, wat ook wat verbruikt 8,2l. Als mijn tank leeg is zal ik mijn eerste echte meting weten.

                                  Een teleurstellend punt vind ik (is blijkbaar bij andere merken ook zo) is de 6e versnelling. Ik dacht dat mijn toerental dan drastisch lager ging zijn bij snelwegen, maar niets van dat, ze hebben gewoon de 5e versnelling van vroeger naar zelfde niveau aan 6e versnelling gebracht, dus brengt dit niets op vind ik, in tegendeel nu moet ik nog meer versnellingen versmijten bijna om de 10km / u in stad. Ik nam vroeger soms eens 2 versnellingen per keer dit zal nu waarschijnlijk nog meer het geval zijn.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hou er rekening mee dat het wel 5000 km kan duren vooraleer je verbruik zakt. Kan makkelijk een liter verschil maken. Zo heb ik toch ervaren met mijn Espace.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                      Hou er rekening mee dat het wel 5000 km kan duren vooraleer je verbruik zakt. Kan makkelijk een liter verschil maken. Zo heb ik toch ervaren met mijn Espace.
                                      ik zal het u weten te zeggen

                                      3000km ver ondertussen en het mijne blijft maar stijgen
                                      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                      Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Bedankt voor de vele respons.
                                        Waarom zou het 5000 km duren vooraleer verbruik zakt?
                                        De auto teller kun je zelf resetten maar de betrouwbare methode is zelf liters getankt en uitrekenen adhv kms.

                                        Kunnen jullie je motortype en hun verbruik vermelden? alsook je rijstijl of andere dingen die van invloed zijn op verbruik ; verbruik zelf gemeten of vertrouwd op autoweergave (bij mijn vorige was autoweergave in ieder geval perfect met wat ik tankte en zelf mat en dat week 2 liter af van in de boekskes).

                                        Comment

                                        Working...
                                        X