kan iemand me haarfijn uitleggen hoe tractiecontrole werkt (niet esp)
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
hoe werkt tractie controle?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door jvh_97 Bekijk Berichtenkan iemand me haarfijn uitleggen hoe tractiecontrole werkt (niet esp)Z4 M40i
-
Zo werkt dat: de veilige Kia Traction control
Met de winter voor de deur, en gladheid op komst, is het een geruststellend idee: de meeste Kia-modellen hebben tegenwoordig standaard Kia Traction Control.
Omgekeerd ABS
Kia Traction Control is een slim rijhulpsysteem dat je helpt om ongelukken te voorkomen. Het is een soort ‘omgekeerd ABS’: het voorkomt dat de aangedreven wielen doorslippen als je (veel) gas geeft. Bijvoorbeeld bij het uit stilstand wegrijden op sneeuw. Of bij het inhalen op nat of glad wegdek. Simpel gezegd: Traction Control voorkomt ‘spinnen’ van de wielen.
Draaisnelheid links/rechts
Dat werkt als volgt: via sensoren aan de aangedreven (voor)wielen ‘ziet’ de Traction Control regelcomputer of beide aangedreven wielen even snel draaien. Het vergelijkt de draaisnelheid van de wielen links en rechts, maar ook die van de niet-aangedreven wielen. Zo weet het systeem of een van de aangedreven wielen doorslipt, met alle risico’s van dien.
Snelle remingreep
Kia Traction Control grijpt dan snel en doeltreffend in door het slippende wiel af te remmen. Dat doet het door snel en volledig automatisch gas terug te nemen én door (als dat nog nodig is) bliksemsnel de wielrem aan het slippende wiel te activeren. Dat brengt het doorslaande wiel weer tot bedaren.
Zo heb je direct weer grip en controle – je kunt veilig verder.Z4 M40i
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichtenfcapri had u dat in geuren en kleuren kunnen uitleggen, maar die is helaas vertrokken op autoforum.Z4 M40i
Comment
-
Tractiecontrole en ESP gaan hand in hand.
Naast de ABS sensoren zit er ook nog een stuurhoeksensor, en sensoren voor de versnelling van de auto in langs en dwarsrichting.
De uitleg hierboven klopt grotendeels. Veel hangt af van hoeveel aandacht de constructeur aan de afstelling er van heeft gespendeerd.
Als er een sperdif op je auto zit wordt dat ook nog eens gecontroleerd.
Comment
-
kijk hier eens onder topic ESP :
MVWautotechniek.nl is een non-commerciële educatieve autotechnische website die sinds 2009 is gegroeid naar in totaal 360 pagina's over autotechniek.De inhoud is vooral gericht op de theoretische werking en het diagnosticeren van mechanische, hydraulische en elektrische componenten en systemen die u vindt in klassieke en moderne motorvoertuigen. De onderwerpen worden zo begrijpelijk mogelijk uitgelegd met behulp
Comment
-
De juiste instellingen van de software zal niemand vrij geven.
De stuurhoek is nodig voor het ESP. Als je stuur gedraaid is, en de auto heeft geen dwarsversnelling dan weet de ESP dat er geslipt wordt.
Ook, zolang je rechtdoor gaat, is een beetje wielslip niet zo erg. Maar als dat in een bocht gebeurt heb je direct over of onderstuur afhankelijk van voor of achterwielaandrijving.
Stel, je rijd op sneeuw in een bocht. Als je dan plots te veel gas geef met bv voorwieltractie, dan gaat de voorkant naar buiten. Dan gaat de ESP direct gas terugnemen en enkele wielen afremmen.
Het is complexer dan je denkt hoor. Er komt veel bij kijken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenDe juiste instellingen van de software zal niemand vrij geven.
De stuurhoek is nodig voor het ESP. Als je stuur gedraaid is, en de auto heeft geen dwarsversnelling dan weet de ESP dat er geslipt wordt.
Ook, zolang je rechtdoor gaat, is een beetje wielslip niet zo erg. Maar als dat in een bocht gebeurt heb je direct over of onderstuur afhankelijk van voor of achterwielaandrijving.
Stel, je rijd op sneeuw in een bocht. Als je dan plots te veel gas geef met bv voorwieltractie, dan gaat de voorkant naar buiten. Dan gaat de ESP direct gas terugnemen en enkele wielen afremmen.
Het is complexer dan je denkt hoor. Er komt veel bij kijken.
Comment
-
hoe werkt tractie controle?
Simpel uitgelegd. Tractiecontrole zorgt ervoor dat je wielen tractie behouden op de baan en dat de wielen niet gaan doorslippen. Bijvoorbeeld bij nat wegdek of sneeuw. ESP is eerder voor als je aan het slippen gaat. Fifth Gear heeft zo ooit is een test gedaan met ESP aan en uit. Daar zie je goed het verschil.
Comment
-
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door jvh_97 Bekijk Berichtenis het dan zo dat esp je auto onder controle probeert te houden als je ze drijgt te verliezen en tc alleen probeert te voorkomen dat je wielen door slippen ??
ESP komt in werking als de auto dreigt af te wijken van de bedoelde richting dmv onder- of overstuur.
Tractiecontrole onderdrukt het doorslippen van een aangedreven wiel. Het betreft een ABS unit met 2 extra Antislip solenoïdekleppen en 2 hydraulische wisselkleppen. De eerste sluiten de hoofdremcilinder af van de rest van het systeem zodat de pomp in het ABS druk kan opbouwen, ander zou de pomp recht naar het reservoir pompen. De laatsten laten de pomp vloeistof aanzuigen (zitten dus voor de pomp). Tijdens ABS werking zijn deze kleppen niet nodig, dan sluit de voet het reservoir af van de hoofdremcilinder.
Tractiecontrole maakt geen gebruik van stuurhoek of giermoment of dwars G sensoren. Die heb je nodig voor ESP, maar de ABS + TC unit blijft dezelfde opbouw houden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jvh_97 Bekijk Berichtensorry dat ik zo veel vragen hebwelke invloed heeft de stuurhoek op het tractie controle systeem ?
geen. behalve dat het binnenste wiel meer neiging zal hebben om doorte slippen. Stuurhoeksensor wordt niet toegepast bij louter tractiecontrole.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jvh_97 Bekijk Berichtendanku wel is het ook zo dat er rekening word gehouden met de stuurhoek ?
en komen er meer sensors bij gezien dan alleen de abs sensors?
neen. en neen. Behalve als de auto dus ook uitgerust is met ESP.
Comment
Comment