Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote "Elektro/hybride/waterstof"-auto topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Mijn persoonlijke bescheiden idee:

    Op korte termijn (ong. 5 à 10 jaar): wagens met benzine-hybride technologie voor middellange en lange afstanden. Volledig elektrisch of benzine blijft voorlopig voor kleine wagens en voor korte afstanden, diesel gaat er er stilaan uit.

    Middellange termijn (ong. 10 à 15 jaar): Full elektrisch voor korte afstanden, benzine-hybrides voor middellange afstanden en waterstof voor lange afstandsrijders (o.a. ook voor vrachtverkeer, maar daar zal het langer duren vooraleer diesel verdwijnt)

    Lange termijn (ong. 20 jaar en verder): elektrisch op voorwaarde dat de batterijtechnologie toelaat om langere afstanden te rijden en sneller op te laden. Zoniet waterstof. Hybrides gaan er stillekes aan uit.
    Of misschien vindt ene professor Gobelijn toch die grasmobiel uit

    Volgens mij maken al die andere tussenoplossingen zoals CNG weinig kans om te overleven.
    http://www.knack.be/nieuws/auto/auto-s-op-aardgas-blijken-niet-schoner-volgens-studie/article-normal-673089.html?utm_source=Newsletter-02/03/2016&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBAVUKN&M_BT=6896324216878



    Comment


    • #22
      ons vervoer moet kleiner en trager (gemiddeld sneller natuurlijk)

      Comment


      • #23
        Als die technologie van de Quant haalbaar is, dan hebben we een winnaar.

        Daar wil ik direct mee rijden.
        Snel hervullen maakt dit concept tot een winnaar.

        Comment


        • #24
          Wat mij ook nog stoort is vooral uit ecologisch oogpunt: Mijn zonnepanelen wekken overdag genoeg op om mijn kot van stroom te voorzien, en mijn teller voldoende terug te draaien om 's nachts een elektrokar op te laden. Maar dan moet er wel telkens stroom van het net genomen worden (kerncentrale/gasturbines/aangekochte stroom van ergens anders)

          eigenlijk zou ik het liefst overdag een Teslawall laten vollopen waarmee ik 's avonds de boel voltank, en als die vol is dan mag de teller terugdraaien.
          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
            Als die technologie van de Quant haalbaar is, dan hebben we een winnaar.

            .
            die is zo goed als gebruiksklaar. Van alles wat ik ooit gelezen heb lijkt dit me het best mogelijke momenteel. Je kan zelfs een opslag thuis hebben en de vloeistof opladen met zonnenpanelen. Kan je thuis snel tanken

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
              Als die technologie van de Quant haalbaar is, dan hebben we een winnaar.

              Daar wil ik direct mee rijden.
              Snel hervullen maakt dit concept tot een winnaar.
              Hier zie ik ook zeker toekomst in, al moeten de regeringen dit ook inzien en er ook genoeg vulstations komen
              2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                Wat mij ook nog stoort is vooral uit ecologisch oogpunt: Mijn zonnepanelen wekken overdag genoeg op om mijn kot van stroom te voorzien, en mijn teller voldoende terug te draaien om 's nachts een elektrokar op te laden. Maar dan moet er wel telkens stroom van het net genomen worden (kerncentrale/gasturbines/aangekochte stroom van ergens anders)

                eigenlijk zou ik het liefst overdag een Teslawall laten vollopen waarmee ik 's avonds de boel voltank, en als die vol is dan mag de teller terugdraaien.
                een Teslawall heeft een capaciteit van een dikke 6 kWh. Je Tesla heeft een capaciteit van 90 kWh.
                Grote muren nodig, en heel veel centen....

                Comment


                • #28
                  ja, de mensen moeten allemaal opties hebben hé, een airco en zetelverwarming en tegenwoordig al 'connectiviteit' knettergek zijn ze. En een premium auto mag ook geen rammeltje of kraakje geven, dus moeten er massa's tapijt en isolatiemateriaal in.
                  Een standaard auto kan je tegenwoordig 100 kg lichter maken door alle (voor mij toch) rommel eruit te zwieren.
                  Maar voor een constante snelheid maakt dat niet veel uit, dan heb je enkel rol- en windweerstand (hoofdzakelijk). Is vooral bij stadsverkeer en/of file dat het een rol speelt.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                    een Teslawall heeft een capaciteit van een dikke 6 kWh. Je Tesla heeft een capaciteit van 90 kWh.
                    Grote muren nodig, en heel veel centen....
                    Ik heb geen tesla die 125000 euro kost

                    en een normale betaalbare electrische auto heeft een 20-30 kwh batterij
                    Last edited by Tomski; 06/03/2016, 08:54.
                    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                    Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      ik werk met waterstof als laborant

                      zie het echt nog niet snel gebeuren owv stokkage, alleen vloeibaar is het enigzins "klein", en das bij -267
                      Bij 1 Bar druk, in die wagens zitten er tanks die +300 bar aankunnen ;-)

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                        elke acceleratie kost energie.
                        als ik met de golf op autosnelweg rijd, dan zakt mijn verbruik vlot onder de 3liter.
                        t zijn de stop en acceleratie's buiten dat autosnelwegrijden dat voor het gemiddeld verbruikt zorgen. zolang electrische wagens geen 100% regeneratie uit het remmen hebben, is het gewicht altijd een nadeel.

                        hoe meer gewicht een auto heeft, hoe groter zijn electrisch vermogen moet zijn om alles in beweging te trekken, en zoals met elk electrisch ding, werkt zoiets altijd in een ideaal gebied.
                        een electromotor die 100 000Watt kan leveren maar tijdens het rijden slechts 6 000 watt nodig heeft, verbruikt meer omdat alle lagers, aandrijfassen... en dergelijke veel zwaarder uitgevoerd wordenen daarbij moeilijker rondgaan.
                        maak een lichte auto die met 40 000watt evensnel optrekt,en die zal een pak zuiniger rijden omdat de randapparatuur errond ook lichter mag zijn.

                        een electrische fiets kan met een 200watt al vlot rijden. maar een 4000watter en die vlamt ook al 100km/h hoor.
                        volgens mij kan je met 20kW al MEER DAN GENOEG doen in een lichte autokas zonder extra gewicht mee te zeulen.

                        electrische wagen op batterijen zal niet doorbreken zolang ze hun focus niet leggen op zuinigheid. mijn golf verbruikt als zuinigste 3,4L/100km en ik ken WEINIG autos die nu beter doen. je zou denken dat ze niet zuiniger geworden zijn, maar dat zijn ze wel.de auto verbruikt alleen een pak meer door alle luxe die erbij zit
                        Klopt Fcapri, er zijn een paar golf I omgebouwd, in het buitenland en die werken heel goed met een 15 - 25 kw motor ;-)

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                          Bij 1 Bar druk, in die wagens zitten er tanks die +300 bar aankunnen ;-)
                          als dat maar goed komt met een zwaar ongeval
                          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                            breng het gewicht van een auto terug naar een 600kg en dan kan je perfect electrisch rijden. en HET KAN.
                            een ford fiesta mk1 weeg begot 700kg en had toen nog gietijzeren motorblok en versnellingsbak.een escort mk2 heeft een gietijzeren motorblok, versnellingsbak, stalen cardan en gietijzer achteras en weeg alles samen nog maar 760kg.
                            een kleine renault clio weegt nu al 1200kg.
                            Met alle respect, maar dit is een hopeloos naïeve stelling. Zet zo'n Fieste mk1 of een Escort mk2 in een officiële crashtest van tegenwoordig en die wordt volledig tot een hoopje schroot herleid zonder enige overlevingskans van de inzittenden.
                            Bovendien zou je kale elektrische Fiesta zonder enige luxe en veiligheidssystemen voor geen meter verkopen, want de verwende markt vraagt nu eenmaal om alsmaar meer luxe, connectiviteit en veiligheid.
                            Je bent één belangrijk woordje vergeten toen je schreef 'HET KAN'. Het kan technisch. Maar het kan niet commercieel.
                            Voldoende basisuitrusting, veiligheidssystemen, carrosseriestevigheid en batterijen: het heeft allemaal een belangrijk gewicht.

                            Comment


                            • #34
                              tegenwoordig heeft een kleine wagen ook al redelijk brede banden in vergelijking met vroeger...en daar moeten ook nog eens alu-velgen bij ....die een pak meer wegen dan een stalen velg...
                              denk dat de rolweerstand van de huidige wagens daardoor ook een stuk hoger ligt dan vroeger.
                              Maar denk niet dat het gewicht veel rol zal spelen voor een systeem als bij Quant, die hebben voldoende autonomie

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                                een areal atom weegt maar 500kg ..
                                LoL, ja, mijn fiets weegt maar 10 kg ..
                                En daar kan meer gerief op de bagagedrager :-D

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
                                  Met alle respect, maar dit is een hopeloos naïeve stelling. Zet zo'n Fieste mk1 of een Escort mk2 in een officiële crashtest van tegenwoordig en die wordt volledig tot een hoopje schroot herleid zonder enige overlevingskans van de inzittenden.
                                  Bovendien zou je kale elektrische Fiesta zonder enige luxe en veiligheidssystemen voor geen meter verkopen, want de verwende markt vraagt nu eenmaal om alsmaar meer luxe, connectiviteit en veiligheid.
                                  Je bent één belangrijk woordje vergeten toen je schreef 'HET KAN'. Het kan technisch. Maar het kan niet commercieel.
                                  Voldoende basisuitrusting, veiligheidssystemen, carrosseriestevigheid en batterijen: het heeft allemaal een belangrijk gewicht.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                                  dan zullen electrische wagens nooit doorbreken en altijd duur blijven.
                                  een areal atom weegt maar 500kg, een lotus7 weegt ook maar zoiets. je kan geen voertuig maken die 1,5ton weegt, daar nog een hoop batterijen insteken en hopen dat je nog genoeg autonomie over hebt.

                                  WAAROM moet een auto nu ook 2ton wegen? hoe meer gewicht de auto heeft, hoe erger het wordt op een crashtest.
                                  er zal toch iets moeten veranderen, want nu wordt er totaal niet gekeken naar energieverbruik. de energie is altijd in overvloed aanwezig (brandstoftank).

                                  een auto dient om te rijden, niet om filmpjes te kijken, massage te krijgen, in een aircofrigo te zitten, draadloos met alles en iedereen verbonden te zijn.....

                                  de dag dat ze een basic auto lanceren zoals ze die 30jaar geleden maakten, zal er zeker wel interesse in zijn. ik wil allemaal die meuk niet. ik heb jaren met nieuwe firmawagens rondgereden en moet het echt niet. rijd 100x liever met mijn basic golf dieselke.

                                  weet je aan wie je een electrische wagen kwijt kan??? aan al die ecoridders op de weg die aan 89km/H achter een vrachtwagen hangen, met de ramen dicht, de airco uit, banden hard opgepompt... alles om toch maar die laatste 0,1L extra verbruik te neutraliseren.
                                  geef die een basic auto met electromotor en deftig accu pack, en die zullen hun autonomie wel halen.
                                  als ik het zo eens bereken kost die tesla me electrisch MEER in verbruik dan mijn huidige dieselwagen. en dat lijkt mij niet logisch. overal die informatie en reklame dat je voor xxx€ct aan energie per kilometer kan rondrijden, maar een 30jaar oude diesel zou goedkoper rijden. dan houd het bij mij ook al op.

                                  ik heb de berekening gemaakt om mijn escort electrisch te zetten en ik zou aan een 3-5 diesel loodbatterijen voldoende hebben om 80% van mijn ritten te doen. en op die 10uur dat de auto aan het station staat, had die genoeg tijd om de gereden 5km weer bij te laden in de accu met een zonnepaneel op het dak
                                  Bepaalde merken zijn al met Carbon bezig... En ontwerpen dus een geheel nieuwe wagen ipv een bestaande om te bouwen...

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                    Bepaalde merken zijn al met Carbon bezig... En ontwerpen dus een geheel nieuwe wagen ipv een bestaande om te bouwen...
                                    Dan nog, de i3 bij BMW is van 0 ontworpen om zo licht mogelijk te zijn, speciale plastics, carbon, en ze zijn er nog niet in geslaagd van hem onder de 1200kg te krijgen.
                                    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                    Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                                      Dan nog, de i3 bij BMW is van 0 ontworpen om zo licht mogelijk te zijn, speciale plastics, carbon, en ze zijn er nog niet in geslaagd van hem onder de 1200kg te krijgen.
                                      Zijn er nog lichtere auto's in dit segment?
                                      vind maar eens een reguliere auto lichter dan 1200kg...

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                        Zijn er nog lichtere auto's in dit segment?
                                        vind maar eens een reguliere auto lichter dan 1200kg...
                                        my point exactly, zelfs al doen ze er naar om de auto zo extreem licht mogelijk te maken, dan lukt het nog niet. Auto's van 500kg zie ik dus niet direct verschijnen (tenzij in de vorm van een twizzy)
                                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                                          maar zo een axiam geval maar wel de baan op met zijn polyester kas.

                                          het moet toch mogelijk zijn om een compacte wagen te maken die in totaal onder de 700-800kg blijft, waar je toch met een 3-4personen in kan. oudere wagens hadden nog plaatwerk om u tegen te zeggen (in tegenstelling tot dat 0.7mm plaatwerk nu), hadde zware frames in de zetels zitten, dashboard van ijzer, gietijzeren mechanische onderdelen,....

                                          een electrische wagen die 120kan is meer dan genoeg, een huidige dieselwagen haalt met gemak 200km/h. bij een ongeluk aan 200 helpt u crashtest ook niet meer hoor.
                                          maak autos een pak lichter, en dan hoeven ze allemaal zo geen zware crashtest te ondergaan

                                          Kwestie van keuzes maken: keep on dreaming of kom vanuit uw droomwolk efkes met uw twee voeten terug op de grond

                                          Comment

                                          Working...
                                          X