Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verbruik CNG wagen Seat Leon TGI of andere....

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Denk dat ik het probleem of fout gevonden heb :-)
    Op de site van "Skoda" staat vermeld bij de technische gegevens van de CNG motor uitvoering dat de gemiddelde CO2 uitstoot 124gr. is
    een regeltje lager: "bij gas CO2 uitstoot 94gr"
    Dit komt overeen met de 126 gr en 96 gr van Seat denk ik.
    Kort samengevat, voor het oog en een mooie publiciteit presenteren ze op websites en boekjes de CO2 uitstoot van gasverbruik, maar éénmaal een offerte of op officiële documenten staat de gemiddelde CO2.
    En op welke CO2 gaan we nu later belastingen betalen ? yep op die 124gr of 126gr denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bjarden Bekijk Berichten
      Zoals beloofd, net terug van de garage. Eerst bij Skoda langs geweest. Hier waren ze absoluut geen voorstander voor CNG, beetje een vastgeroeste concessiehouder denk ik. Ten eerste vroeg hij mij waarom CNG ? Dat heeft alleen maar nadelen ! verbruik moest ik al snel op min 7.5kg rekenen en waar zou ik gaan tanken ! Na 6 jaar moesten de CNG tanks er "volledig uit" en alle rubbers vervangen worden. Moest dus die 1000€ premie maar sparen om binnen 6 jaar deze keuring te laten uitvoeren ?? Hij adviseerde dat een trekhaak een absolute must was op een CNG wagen want dan was ik toch wat beter beschermd bij een aanrijding ! ECHT WAAR !! Hierbij maakte hij nog het lugubere grapje dat ik van een korting kon genieten bij het crematorium.
      Spijtig dat ik het gesprek niet gefilmd heb, want dat was absoluut een hit geworden op YouTube.
      Daarna bij VW langs geweest, de professionaliteit was daar toch ook wat zoek over de kennis van CNG wagens, hij biechtte wel op dat hij nog maar 1.5 maand in dienst was. Zo was hij zelfzeker dat de Golf CNG voorzien was van een 50 liter gastank ? Toen ik begon te vertellen over gas in kilogram en m3 was hij de kluts helemaal kwijt .Wat de keuring van de gastanks betreft moest dit om de 48 maand gebeuren en de kost is ongeveer 160€ , het zou gaan om visuele keuring en druktest, gelukkig moeten de tanks er bij hem niet uit :-) Zou momenteel ook enkel in het Keuringscentrum van Tienen en ergens in de walen kunnen?
      Na 3 garages bezocht te hebben moet ik vaststellen dat zowel bij Seat, Skoda en VW de kennis over CNG heel beperkt is, gelukkig dat ik zelf heel wat informatie verzameld heb op het web want anders kunnen ze u van alles en nog wat wijsmaken, laat staan een correct antwoord op uw vragen te geven. Bij deze wees voorbereid als je naar de garage gaat voor een CNG wagen. En voor diegene van de streek van Aarschot, zeker de Skoda dealer daar bezoeken, Fun verzekerd :-)
      Terug To The Point :
      Een Skoda Octavia Combi G-Tec (CNG): CO2 96gr. Netto prijs 23.947€ Dezelfde uitvoering maar dan met een dieselmotor, CO2 99gr. prijs 23.076€. Een CNG motor is dus 871€ duurder.
      Een VW Golf Variant TGI (CNG): CO2 94gr. Netto prijs 25.906€. Dezelfde wagen met dieselmotor 1.6 TDI BlueMotion, CO2 102gr. prijs 22.546€. Een CNG motor is dus bij VW 3.360€ duurder , keuze zou hier snel gemaakt zij denk ik.
      Wat ik ook zeer raar vind is de korting die bij VW wordt gegeven ! Bij een diesel is het verschil catalogus - Netto 22%. Bij een identiek voertuig met CNG motor is dit verschil maar 17,9%. Van extra korting of promotie van CNG is hier dus absoluut geen spraken. Bij Skoda is deze korting tussen catalogus en nettoprijs eigenlijk identiek, 22.82% op een diesel en 22.12% op een CNG.
      Nu blijft mijn grote vraag waarom de CO2 (theoretische) van Seat verhoogt is van 96gr. naar 126gr. ? Dit is wel 31% meer, of zelfs 10% dan hun benzinemotor met dezelfde 81KW.
      Benieuw welk verhaal ze mijn morgen in Kortenberg gaan wijs maken :-)
      Hopelijk worden we via dit forum er allen wat wijzer en beter van.
      Komt volledig overeen met mijn ervaringen met VW dealers en CNG. Hun kennis is quasi nul. Ook eigenaardig dat een CNG versie in Belgie meer dan 3000 euro duurder is dan een 1.6 tdi terwijl je die in Duitsland kan krijgen tegen dezelfde prijs. Onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die bij Belgische VW dealers kopen.Leve de vrijgemaakte Europese markt ! Gemakkelijk 7.5 kg /100 km vebruiken ? Ik haal vrij gemakkelijk 4kg/100 km bij stadsverkeer.

Comment

Denk dat ik het probleem of fout gevonden heb :-)
        Op de site van "Skoda" staat vermeld bij de technische gegevens van de CNG motor uitvoering dat de gemiddelde CO2 uitstoot 124gr. is
        een regeltje lager: "bij gas CO2 uitstoot 94gr"
        Dit komt overeen met de 126 gr en 96 gr van Seat denk ik.
        Kort samengevat, voor het oog en een mooie publiciteit presenteren ze op websites en boekjes de CO2 uitstoot van gasverbruik, maar éénmaal een offerte of op officiële documenten staat de gemiddelde CO2.
        En op welke CO2 gaan we nu later belastingen betalen ? yep op die 124gr of 126gr denk ik.
        bij de Volvo garage zeiden ze me dit ook dat er 2 waarden zijn ivm CO²: de aardgaswaarde en de benzinewaarde, "voorlopig' wordt voor bedrijven de CO² van de benzine gebruikt voor de VAA en is een CNG minder interessant dan de diesel, enkel bij particuliere aankoop raden zij de cng aan....
        mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Op mijn inschrijvingsbewijs staat 96g CO2.Ik zal er in de praktijk ook niet ver van verwijderd zijn. Momenteel verbruik bij korte trajecten/stadsverkeer : 4 kg/100 km. Fabrieksopgave : 3.6 kg/100 km. Het verbruik van de voorganger , een 2.0 tdi , bij gelijkaardige omstandigheden : 5.6 l/100 km. Fabrieksopgave : 4.5 l/100 km. Ben indertijd ook eens in Kortenberg gaan kijken en daar waren ze ook niet echt enthousiast over de TGI. Maximale reikwijdte 250 km vertelden ze me en ik haal nu moeiteloos 400 km. Ik heb mijn brommerige diesel nog geen moment gemist ! De TGI is precies ook sneller op temperatuur. Na amper 2 km duikt de gemiddelde verbruiiksaanduiding al onder de 5 kg/100 km.

Comment

Net een leuk filmpje gevonden op YouTube ivm verbruik bij 200km /uur
            benieuwd wat het verbruik is ? klikken maar

Škoda Octavia 1.4 TSI 81Kw G-tec CNG instant fuel consumption 200km/h.CNG instant constumptions:7,2 - 7,3kg / 100 km = flat road 200km/h, 3/4 throttle8,3 - 8...

Comment

Valt nog goed mee. Een 1.6 tdi zal zeker niet zuiniger zijn.

Golf Diesel gegen Golf Erdgas: Wer kommt weiter? Wir beantworten die Frage und erklären, warum Gas geben sinnvoll sein kann.

Hier nog een interessante vergelijking tussen een tdi en een tgi die glansrijk gewonnen wordt door de tgi.
              Last edited by ; 08/01/2016, 20:40.

Comment

Hoe kom ja aan die 2.9kg gas voor 4.4m3, ik las op het net dat 1m3 gas overeenkomt met 0.8kg ? 4.4m3 zou dan overeenkomen met 3.52kg. en hoeveel liter gas is dan 1kilo ?
                Dat is het probleem dat we hier een paar weken gelden ook gehad hebben . Als je spreekt over de inhoud van de tank dan spreek je in liters want deze inhoud is onveranderlijk (er past zoveel liter in, mocht de tank een kubus zijn is dat zijde maal 3, bij een cilinder is dit pi * straal * straal * hoogte, bij een...). Vul je nu deze tank met een vloeistof is dat makkelijk want vloeistoffen worden ook in liters uitgedrukt en zijn niet (of zeer weinig) onderhevig aan druk en aan temperatuur. Bij gas is dit echter een compleet ander verhaal gas is zeer sterk onderhevig aan druk en aan temperatuur. Men kan gas inderdaad dan uitdrukken in m3 (normaal kubiek) dat is een vooraf afgesproken "norm" (bij mijn weten is normaal kubiek geen SI eenheid en zou men dus eigenlijk altijd erbij moeten vermelden welke druk en welke temperatuur men neemt als basis) waarbij het gas bij een bepaalde temperatuur en een bepaalde druk die bepaalde inhoud zou aannemen. Door nu bijvoorbeeld te spelen met de druk kun je het gas samendrukken/ontspannen uw aantal "theoretische m3" wordt dan opeens een stuk kleiner/groter, het aantal kilogram blijft hetzelfde alleen de plaats die dat gas inneemt zal veranderlijk zijn. Daarom is het zo moeilijk om bij gas te spreken van liters, het aantal liters van een tank is dus vast maar de hoeveelheid gas die daarin past (uitgedrukt dan in bijvoorbeeld kg of normaal kubiek) is veranderlijk met de druk of temperatuur.
                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Klopt.

Wij mogen de term normaal of standaard kubieke meter alleen gebruiken in berekeningen als we vooraf duidelijk vermelden welke temperatuur en druk wordt beschouwd als referentie.
                  Een normaal kubieke meter in de scheikunde is bv. anders vastgelegd dan in de thermodynamica.

Geeft wel meermaals aanleiding tot misverstanden en verkeerde berekeningen.

Comment

daarom is het ook veel simpeler om niet vloeibaar geperste gassen per kilo te verkopen
                    cilinder op weegschaal en vullen maar

Comment

Testrit gedaan met de Seat Leon, had toch een verbruik op de boordcomputer van 4.5 kg ondanks ik rustige gereden had en een stukje snelweg. Ik vermoed dat het wel L gas zal geweest zijn. @ Funnyplace, proficiat met uw verbruik , maar jij rijd waarschijnlijk op H-gas ? iemand een idee welke kwaliteit van gas ze hebben bij Dats ?

Comment

hangt dat niet van de regio af, maw aangesloten op het aardgasnetwerk?

Comment

Testrit gedaan met de Seat Leon, had toch een verbruik op de boordcomputer van 4.5 kg ondanks ik rustige gereden had en een stukje snelweg. Ik vermoed dat het wel L gas zal geweest zijn. @ Funnyplace, proficiat met uw verbruik , maar jij rijd waarschijnlijk op H-gas ? iemand een idee welke kwaliteit van gas ze hebben bij Dats ?
                          In Antwerpen zijn 2 Dats24 cng tankstations, die verkopen L-gas. (Vosseschijn en Schoten)
                          Met de Caddy op CNG van mijn werkgever zit ik met een verbruik tussen 7 en 8 kg/100km.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                            hangt dat niet van de regio af, maw aangesloten op het aardgasnetwerk?
                            Klopt, hangt af van de regio waar het station zich bevindt.
                            Sorry, ik ga de site van aardgasrijder er weer bijnemen met een grafisch overzicht waar L en H-gas grosso modo te vinden.
                            H-gas of L-gas (is niet exact maar geeft wel een redelijk beeld over de lijnen van H-gas en L-gas in Belgie)

DATS Zaventem, in de buurt van Kortenberg, is inderdaad L-gas volgens de site van DATS.
                            Dit verbruik ligt makkelijk 15-20% hoger tov L-gas. Je zal dus met H-gas makkelijk ook rond de 4 kg hangen, of zelfs lager, afhankelijk van je traject dat je rijdt.
                            Toen ik ben gaan testrijden met de Skoda Octavia Station zat ik op een rit van 45 min gecombineerd met autosnelweg aan een verbruik van 4.6 kg als ik me niet vergis. De Seat Leon (gewone versie, niet station) had ik 4.4 kg.

Om je een idee te geven, ik rij Limburg-Antwerpen 100 km aan 3.4-3.7 kg (BC)
                            Mijn dagelijkse woonwerktraject een kleine 20 km geeft een verbruik van 3.7kg-4.2 kg, allemaal wegen met drempels, enkele stoplichten en veel 50 en 70km/u. Mijn gemiddeld verbruik ligt op 4.16 Kg/100 km de laatste 5000 km. Ik rijdt regelmatig wel met de aanhanger achter de wagen, dus dit verhoogt het verbruik wel.

Comment

DATS24 is volop aan het inzetten op CNG stations. Dit jaar komen er al 20 bij.
                              “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Identiek dezelfde wagen maar nu met een CO2 uitstoot van 126 gr is de VAA 1.789€ Dit is een meerkost van 539€ !!!
                                Succes iedereen :-)
                                dit is zever: de belastbare basis stijgt met 539€ effe nuance aanbrengen.

Comment

iemand een idee hoeveel het verbruik is als je met een cng wagen enkel op benzine rijdt? is misschien een rare vraag maar ik zou in de toekomst wel een cng wagen willen kopen maar momenteel nog niet veel tankstations in de buurt! maar ik verwacht dat er binnen dit en 2-3 jaar wel ??n gaat komen...

Comment

Moeilijk exact te zeggen, ik rij zelf CNG maar nooit met een volledig gevulde tank.
                                    Op de boordcomputer geraak ik met mijn Octavia Combi tussen 5.3 l en 5.6 l / 100 km.
                                    Laat ons zeggen, 6 l tot 6.3 l / 100 km, lijkt me niet verkeerd?
                                    Voor CNG zit mijn verbruik op boordcomputer tussen 3.7 en 4 kg / 100 km.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door funnyplace Bekijk Berichten
                                      Moeilijk exact te zeggen, ik rij zelf CNG maar nooit met een volledig gevulde tank.
                                      Op de boordcomputer geraak ik met mijn Octavia Combi tussen 5.3 l en 5.6 l / 100 km.
                                      Laat ons zeggen, 6 l tot 6.3 l / 100 km, lijkt me niet verkeerd?
                                      Voor CNG zit mijn verbruik op boordcomputer tussen 3.7 en 4 kg / 100 km.
                                      lijkt mij dan toch te vergelijken met een gewone benzine...
                                      het is pas binnen een jaar of 2 dat ik ??n zou kopen tegen dan misschien wel meer tankstations in de buurt!
                                      sowiezo geen diesel meer! ik vertrouw vw hier totaal niet meer in!

Comment

Auto's op aardgas blijken niet schoner volgens studie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                                          Auto's op aardgas blijken niet schoner volgens studie

http://www.knack.be/nieuws/auto/auto...al-673089.html

Op den duur weet je toch écht niet meer wie of wat je moet geloven ...
                                          Smilin' Jack - Speed Pilot

Comment

Working...
                                          X