Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Run Flat banden

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Run Flat banden

    Ik leg even mijn situatie uit :

    Ik rij nu bijna een jaar met een Volvo S80 uit 2007.

    Mijn auto trekt wat naar links, en mijn linkse voorband lost redelijk snel, moet hem zeer regelmatig oppompen.
    Dus naar de bandencentrale dan maar, in de veronderstelling dat er ergens een nagel of schroef inzit, zelf zie ik er niks aan.
    Die mensen wisten me te vertellen dat mijn velg een kleine duw gehad heeft en zelfs begint te barsten, er is dus een klein plat kantje aan m'n wiel, waarlangs er af en toe lucht ontsnapt.

    Toen ik vroeg hoe dat kwam vertelden ze me dat dit is omdat er een runflat band op mijn velg gemonteerd zit, en dat dit de verkeerde banden zijn voor mijn auto. Die band is te hard en duwt ook harder op de velg dan gewone banden. De man vertelde mij ook dat zulke banden enkel voor BMW en Mercedes en zo bedoeld zijn.
    Wat is dan het verschil tussen die velgen en de mijne??

    Rechtsvoor ligt er ook een runflat band op maar daar heb ik (nog) geen problemen.

    Hij vertelde mij dat ik een nieuwe velg moest kopen of dat ik die gebarsten velg evengoed kan laten lassen en zo verder rijden.

    Dus mijn vragen zijn :

    -Kan een gebarsten velg gelast worden? Is dat veilig en wettelijk?
    -Waarom barst mijn linkervelg en heb ik met mijn rechtervelg geen probleem?
    -Waarom liggen er om te beginnen runflats op een auto die er niet voor bedoeld zou zijn?
    -Als ik een nieuwe of gerepareerde velg heb, leg ik dan die runflats terug of koop ik beter normale banden?
    -Waarom mogen zulke banden niet op mijn auto maar wel op BMW's en Mercedessen, volgens de bandenman?
    -Kan een velg überhaupt wel barsten enkel en alleen door de druk van een band erop? Want volgens mij heb ik nog nergens tegen of in gereden waarvan mijn velg zou kunnen barsten. Anderzijds, als het niet van mij is, dan rij ik al een jaar zo rond en dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

    Hopelijk kan iemand mij correct van antwoord dienen

    Dank bij voorbaat

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Schum Bekijk Berichten
    Dus mijn vragen zijn :

    -Kan een gebarsten velg gelast worden? Is dat veilig en wettelijk?
    -Waarom barst mijn linkervelg en heb ik met mijn rechtervelg geen probleem?
    -Waarom liggen er om te beginnen runflats op een auto die er niet voor bedoeld zou zijn?
    -Als ik een nieuwe of gerepareerde velg heb, leg ik dan die runflats terug of koop ik beter normale banden?
    -Waarom mogen zulke banden niet op mijn auto maar wel op BMW's en Mercedessen, volgens de bandenman?
    -Kan een velg überhaupt wel barsten enkel en alleen door de druk van een band erop? Want volgens mij heb ik nog nergens tegen of in gereden waarvan mijn velg zou kunnen barsten. Anderzijds, als het niet van mij is, dan rij ik al een jaar zo rond en dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

    Hopelijk kan iemand mij correct van antwoord dienen

    Dank bij voorbaat
    -Een gebarsten velg kan en mag gelast worden, is perfect wettelijk.
    -Uw linkervelg is waarschijnlijk gebarsten door in een put te rijden.
    -Om na te gaan waarom er runflats op uw wagen liggen dient u terug te gaan naar de laatste keer wanneer uw banden vervangen werden, dit soort auto's werden volgens mij nieuw niet met runflats geleverd
    -Beter gewone banden kopen
    -Om met runflat banden te rijden moet uw wagen met bandenspanningscontrole uitgerust zijn, dit om te vermijden dat je niet doorhebt dat je een platte band hebt en een ongeval krijgt. Met runflats kan je aan beperkte snelheid doorrijden.
    -Een velg zal nooit barsten van de druk van een band die er op ligt tenzij het echt zeer slechte kwaliteit is.

    Comment


    • #3
      Een gelaste velg ben ik al ééns voor afgekeurd geweest dus het mag niet.
      Waarom liggen er runflat banden op waarschijnlijk omdat de vorige eigenaar er occasie banden heeft laten op leggen die toevallig runflat waren .
      Waarom mag dat op die Duitsers omdat die ophanging daarvoor is gemaakt en gehomologeerd waardoor zij ook geen problemen op de keuring mee krijgen bij de schokdemper test.
      Last edited by BlackHorse; 03/01/2016, 12:31.

      Comment


      • #4
        + je Volvo zal Volvo-waardig rijden met non-runflats.
        Die banden zijn veel te hard voor een normale ophanging die er niet op voorzien is.
        Mijn E46 reed ook voor geen meter op de wielen van mijn 1'tje.
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

        Comment


        • #5
          als 't een originele velg is: eens kijken of cs parts in Beernem geen identieke velg in occasie heeft liggen, meestal heeft hij nog goede losse velgen liggen,zal merkelijk minder kosten dan een nieuwe & evenveel als laten lassen
          mijn autootjes:

          Volvo V60 D3 R-Design 2017:http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...-v60-d-rdesign

          Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

          Toyota Aygo voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

          Comment


          • #6
            Bedankt voor de nuttige informatie mensen.

            Ik zal alleszins gewone banden kopen en eerst es kijken in Beernem of zij geen velg liggen hebben. Probleem is wel dat ik nu aan 80 km/h naar Beernem en terug moet met mijn reservewieltje maar goed, we geraken er wel

            Comment


            • #7
              Bij cs parts konden ze me niet helpen.

              Dan maar een nieuwe velg + 2 nieuwe banden besteld bij Volvo.

              Nogmaals bedankt voor de inlichtingen.

              Comment


              • #8
                Good boy.

                Comment


                • #9
                  Zijn uw achterbanden non-runflat? Mengen van beide types (voor-achter) is geen goed idee.

                  Comment

                  Working...
                  X