Ik leg even mijn situatie uit :
Ik rij nu bijna een jaar met een Volvo S80 uit 2007.
Mijn auto trekt wat naar links, en mijn linkse voorband lost redelijk snel, moet hem zeer regelmatig oppompen.
Dus naar de bandencentrale dan maar, in de veronderstelling dat er ergens een nagel of schroef inzit, zelf zie ik er niks aan.
Die mensen wisten me te vertellen dat mijn velg een kleine duw gehad heeft en zelfs begint te barsten, er is dus een klein plat kantje aan m'n wiel, waarlangs er af en toe lucht ontsnapt.
Toen ik vroeg hoe dat kwam vertelden ze me dat dit is omdat er een runflat band op mijn velg gemonteerd zit, en dat dit de verkeerde banden zijn voor mijn auto. Die band is te hard en duwt ook harder op de velg dan gewone banden. De man vertelde mij ook dat zulke banden enkel voor BMW en Mercedes en zo bedoeld zijn.
Wat is dan het verschil tussen die velgen en de mijne??
Rechtsvoor ligt er ook een runflat band op maar daar heb ik (nog) geen problemen.
Hij vertelde mij dat ik een nieuwe velg moest kopen of dat ik die gebarsten velg evengoed kan laten lassen en zo verder rijden.
Dus mijn vragen zijn :
-Kan een gebarsten velg gelast worden? Is dat veilig en wettelijk?
-Waarom barst mijn linkervelg en heb ik met mijn rechtervelg geen probleem?
-Waarom liggen er om te beginnen runflats op een auto die er niet voor bedoeld zou zijn?
-Als ik een nieuwe of gerepareerde velg heb, leg ik dan die runflats terug of koop ik beter normale banden?
-Waarom mogen zulke banden niet op mijn auto maar wel op BMW's en Mercedessen, volgens de bandenman?
-Kan een velg überhaupt wel barsten enkel en alleen door de druk van een band erop? Want volgens mij heb ik nog nergens tegen of in gereden waarvan mijn velg zou kunnen barsten. Anderzijds, als het niet van mij is, dan rij ik al een jaar zo rond en dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Hopelijk kan iemand mij correct van antwoord dienen
Dank bij voorbaat
Ik rij nu bijna een jaar met een Volvo S80 uit 2007.
Mijn auto trekt wat naar links, en mijn linkse voorband lost redelijk snel, moet hem zeer regelmatig oppompen.
Dus naar de bandencentrale dan maar, in de veronderstelling dat er ergens een nagel of schroef inzit, zelf zie ik er niks aan.
Die mensen wisten me te vertellen dat mijn velg een kleine duw gehad heeft en zelfs begint te barsten, er is dus een klein plat kantje aan m'n wiel, waarlangs er af en toe lucht ontsnapt.
Toen ik vroeg hoe dat kwam vertelden ze me dat dit is omdat er een runflat band op mijn velg gemonteerd zit, en dat dit de verkeerde banden zijn voor mijn auto. Die band is te hard en duwt ook harder op de velg dan gewone banden. De man vertelde mij ook dat zulke banden enkel voor BMW en Mercedes en zo bedoeld zijn.
Wat is dan het verschil tussen die velgen en de mijne??
Rechtsvoor ligt er ook een runflat band op maar daar heb ik (nog) geen problemen.
Hij vertelde mij dat ik een nieuwe velg moest kopen of dat ik die gebarsten velg evengoed kan laten lassen en zo verder rijden.
Dus mijn vragen zijn :
-Kan een gebarsten velg gelast worden? Is dat veilig en wettelijk?
-Waarom barst mijn linkervelg en heb ik met mijn rechtervelg geen probleem?
-Waarom liggen er om te beginnen runflats op een auto die er niet voor bedoeld zou zijn?
-Als ik een nieuwe of gerepareerde velg heb, leg ik dan die runflats terug of koop ik beter normale banden?
-Waarom mogen zulke banden niet op mijn auto maar wel op BMW's en Mercedessen, volgens de bandenman?
-Kan een velg überhaupt wel barsten enkel en alleen door de druk van een band erop? Want volgens mij heb ik nog nergens tegen of in gereden waarvan mijn velg zou kunnen barsten. Anderzijds, als het niet van mij is, dan rij ik al een jaar zo rond en dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Hopelijk kan iemand mij correct van antwoord dienen
Dank bij voorbaat
Comment