Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Leasewagen: binnen doen op 4j of 120.000km?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Leasewagen: binnen doen op 4j of 120.000km?

Hey,

bij ons zijn de contracten op 4j met 30.000km of 120.000km, maar ik doe er bijna 45.000 per jaar.
    In het leasecontract vind ik niets terug van boetes voor meer km's, hoewel ik weet dat dit ferm oploopt bij +50% kms.
    Nu vraag ik me af of iemand weet wat het voordeligst is voor het bedrijf: binnen doen bij 120.000km of de 4j volmaken.

Fleet-verantwoordelijke eens bevragen.
    En liefst via mail, dat die duidelijk weet dat je zoveel kilometers afmaalt, en er nadien geen spel kan worden over gemaakt.
    Heb ik ook zo gedaan.
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Heb ik reeds gedaan, antwoord beviel me niet
      Nee serieus: nu zegt unit manager weer dat ze hier nog eens over moeten nadenken, en enkele keuzes van fleet verantwoordelijke ivm GSM abbo's waren ook niet het voordeligst voor het bedrijf (of werknemer)
      Dus dan denk ik: toch nog maar eens navragen.

Comment

En als't voordeliger is om door te rijden gaat ge zwijgen waarschijnlijk . Been there, done that :p

Comment

Zowel de leasemaatschappij als de fleetmanager van jouw bedrijf weten perfect hoeveel km je doet aan de hand van de tankbeurten.

Ze zullen je wel verwittigen als je een nieuwe auto mag kiezen.
          Mijn ervaring: ze laten je zelden meer dan 180.000km met een auto doen, dan krijgt de terugkoopwaarde en stevige duik.
          Maar wees gerust dat ze al aan het bijbetalen zijn voor de extra kms.

Comment

Ja ja, ze weten goed genoeg hoeveel km ik doe. Kreeg al de vraag waarom ik zoveel kms doe.
            Bijna allemaal woon-werk of werk verkeer. Enkel vakantie is wat meer prive (Zuid Frankrijk)
            Heb nog 2 fun wagens staan, dus die neem ik liever.

Zelf vind ik dat als je wat meer kms rijdt, je ook wat sneller zou mogen kiezen. Was bij vorige bedrijven toch ook zo.
            Dus daar leek het economisch het slimst om op 120.000 binnen te brengen. Bij huidig bedrijf misschien niet?
            Ondertussen heeft hier echter nog niemand met kennis van zaken een antwoord gegeven

Comment

Heel wat leasingcontracten hebben een clausule waarbij de opleg voor kilometeroverschrijding vanaf 180.000 km geldt.
              Is bij mijn renting ook zo en staat in de algemene die zowat identiek zijn als bij operationele leasing.
              Dit staat eigenlijk zowat los van de 4 jaar/120.000 km die o.a. gebruikt wordt om onderhoudsbeurten, banden, ... in te calculeren in de maandelijkse leaseprijs.

Die kilometeropleg vanaf 180.000 zou moeten ter compensatie zijn van de verminderde restwaarde bij hogere kilometerstanden.
              De keuze ligt uiteindelijk bij de fleetbeheerder en hangt ook af van hoeveel de leasingmaatschappij (eigenaar van de wagen) aandringt om de wagen toch binnen te brengen bij overschrijding.
              De evaluatie van de leasingmaatschappij fluctueert nogal en hangt o.a. af van de tweedehandsmarkt, type wagen, ...
              Last edited by ; 24/11/2015, 11:18.

Comment

waarom zelf niet eens bellen naar leasingbedrijf?

Comment

Wat kan jou dat eigenlijk schelen? Lease contract is toch tussen jouw werkgever en de leasemaatschappij? Bij minder kilometers dan contract zal je werkgever minder betalen en omgekeerd. Tenzij er een clausule in de car policy van je werkgever staat of je ergens iets getekend hebt kan je werkgever nooit die kost aan je doorrekenen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SKIwi Bekijk Berichten
                    Wat kan jou dat eigenlijk schelen? Lease contract is toch tussen jouw werkgever en de leasemaatschappij? Bij minder kilometers dan contract zal je werkgever minder betalen en omgekeerd. Tenzij er een clausule in de car policy van je werkgever staat of je ergens iets getekend hebt kan je werkgever nooit die kost aan je doorrekenen.
                    pas op, er bestaan contracten waar je MEER moet betalen als je echt veel minder km gaat rijden dan afgesproken!

Comment

In de meeste gevallen is die opgave van km's en termijn gewoon een manier om bedragen gelijk te stellen tussen werknemers.
                      Hier in het bedrijf precies hetzelfde.
                      De ene rijdt amper 20k per jaar, en mensen zoals ik bijna 50.
                      Toch wisselen we allemaal pas om de 4 jaar, wat ik op zich ook wel fair vind.

Jouw auto zal sowieso altijd duurder zijn dan een gelijkwaardige auto van je collega, die veel minder km's doet.
                      Maar ergens moet je een gelijkschakeling maken.

Hier is de grens 200.000 km. Eens je daar over gaat, binnen de 4 jaar, kan je sneller wisselen. Maar dan is het onderhand tijd ook natuurlijk ;-)

Comment

Als ge meer doet als 45000km/jaar, dan is een operationele leasing niet meer interessant. Meestal lopen leasings op 4 à 5 jaar en dan gaat ge idd hoog eindigen waardoor de waarde enorm laag wordt en ge dus aan leasing een enorm bedrag betaald.

Onze wagens doen 50000 à 6000km/jaar en we beginnen zelfs niet aan een operationele leasing. Al onze wagens hebben een financiële leasing en proberen om ze op 180.000km te verkopen.
                        Deze keer zat ik op 150000km op 3 jaar, met de vorige was het 185000km op 3 jaar. Dus ik mag om de 3 jaar een nieuwe kiezen, terwijl de financiële leasing wel voor 4 jaar genomen is. Hoe dat precies zit, weet ik niet, maar heb hier al horen vallen dat het ook niet ideaal is om in ons systeem een jaar vroeger af te haken. Binnen 2 weken de nieuwe wagen en ze hebben mij gevraagd of ik deze keer niet eens 4 jaar wil rijden met de auto. Dan ga ik wss tussen de 200000 en 240000km uit komen op die 4 jaar. Dus denk dat ze hier eens willen checken wat dat gaat geven. Maar heb gezegd dat die Citroëns zo oersaai zijn dat ik wss geen 4 jaar ermee wil rijden

Dus denk dat ze bij de TS op zijn werk eens de afweging moeten gaan maken tussen operationele en financiële leasing.

Comment

ik had vroeger bijna jaarlijks een nieuwe leasewagen omdat ik over de km's in het contract zat (130-160K).
                          een paar werden vroegtijdig teruggestuurd door men baas wegens teveel problemen (men kangoo had na 96 000 km alweer een kapotte versnellingsbak en ging dan terug)

Comment

Working...
                          X