Mededeling
Collapse
No announcement yet.
leeftijd auto vs totale kostprijs
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
De restwaarde (aankoopprijs) maakt wel een aantal vreemde bewegingen en zijn aanname dat onderhoudskost per jaar constant blijft over een leeftijd van 13 jaar is te kort door de bocht, dat maakt juist het grote verschil tussen een nieuwere en oudere auto.VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB
-
Wat ook totaal niet realistisch is, is dat hij jaarlijks ongeveer 5% afschrijft. In praktijk is dat eerder een 10-15% (naargelang merk en model).
Als ik van een nieuwe wagen maar 5% jaarlijks zou afschrijven, 'k zou mij er elk jaar ne nieuwe kopen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk BerichtenDe restwaarde (aankoopprijs) maakt wel een aantal vreemde bewegingen en zijn aanname dat onderhoudskost per jaar constant blijft over een leeftijd van 13 jaar is te kort door de bocht, dat maakt juist het grote verschil tussen een nieuwere en oudere auto.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
ja, er zitten wel een paar gaten in de schattingen, maar het is toch al een interessante analyse
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichtenja, er zitten wel een paar gaten in de schattingen, maar het is toch al een interessante analyse
Afschrijving weegt gewoon heel zwaar door, afschrijving in de eerste jaren is vaak een veelvoud van de jaarlijkse onderhoudskosten. Bij een doorsnee wagen zit je al snel aan acht jaar vooraleer de afschrijving in de buurt van 1000 euro komt, wat ook ongeveer een realistische schatting van onderhoudskost is op zo een wagen.
Een manier om "goedkoop" nieuw te rijden is laag inkopen en na een jaar of 2 omzetten. Maar dan moet je op zoek naar stockmodellen en einde reeksen. En dan moet je kapitaal goedkoop beschikbaar hebben.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenWat ook totaal niet realistisch is, is dat hij jaarlijks ongeveer 5% afschrijft. In praktijk is dat eerder een 10-15% (naargelang merk en model).
Als ik van een nieuwe wagen maar 5% jaarlijks zou afschrijven, 'k zou mij er elk jaar ne nieuwe kopen.
Comment
-
Interessante tabel, ik heb ook dergelijke analyses gemaakt toen ik op zoek was naar een andere wagen voor mijn vrouw, maar kwam toch andere waardes uit.
Het 'leuke' aan oude wagens is dat de afschrijving op een bepaald moment zo goed als 0% wordt. Als je een wagen koopt voor 2000 EUR is hij twee jaar later nog altijd 2000 EUR waard, in het slechtste geval misschien 1500 EUR. Daar doe je dus al 0 euro verlies op.
Het verschil in verbruik van oude wagens vs nieuwe wagens, als het diesels zijn, is ook niet zo groot. Een 1.9 tdi uit de jaren 90 is niet zoveel minder zuinig als het werkelijk (niet het gemanipuleerde opgegeven) verbruik van nieuwere modellen.
Het verschil in verbruik bij benzine is wel veel groter, maar dan kom je bij de tweede belangrijke parameter die ze vergeten zijn: aantal km/jaar.
Het omslagpunt hangt volgens mij af van aantal km/jaar en soort brandstof. Als je 10.000 km doet per jaar is de kost van brandstof in het totaalplaatje redelijk laag. Afschrijving, onderhoud en belastingen zijn je grootste kosten. Als je een Toyota Starlet koopt kan ik je verzekeren: goedkoper vind je niet. Voor 2000 EUR heb je een 'top' exemplaar, superbetrouwbaar.
Als je meer km doet per jaar zijn er twee factoren belangrijk: AFSCHRIJVING en verbruik. Bij een nieuwe vooral het eerste. Als je 40.000 km doet (zoals ik) per jaar, is je nieuwe auto na 5 jaar op de belgische markt misschien nog een 20% waard van je aankoopprijs. Als je een Mercedes 190 diesel (of Audi 80 of VW) koopt met 200k en hem naar 400k brengt op 5 jaar is hij tweedehands nog altijd rond de 1500 EUR waard, je zal er met moeite een 1000 EUR afschrijving aan verloren hebben.
Comment
-
Ik als autoliefhebber hou me totaal nie bezig met van deze tabellen.Ik kies gewoon een auto die me aanstaat,kijk hoeveel BIV ik moet betalen en koop hem. Nie meer nie minder. Als jullie zich zo bezighouden met tabellen,ben je geen autoliefhebber.Maar gewoon iemand die kijkt waar nen euro uit te sparen,pfffff....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Devildriver Bekijk BerichtenIk als autoliefhebber hou me totaal nie bezig met van deze tabellen.Ik kies gewoon een auto die me aanstaat,kijk hoeveel BIV ik moet betalen en koop hem. Nie meer nie minder. Als jullie zich zo bezighouden met tabellen,ben je geen autoliefhebber.Maar gewoon iemand die kijkt waar nen euro uit te sparen,pfffff....
zie mijn bod op Insigna OPC ;-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Devildriver Bekijk BerichtenIk als autoliefhebber hou me totaal nie bezig met van deze tabellen.Ik kies gewoon een auto die me aanstaat,kijk hoeveel BIV ik moet betalen en koop hem. Nie meer nie minder. Als jullie zich zo bezighouden met tabellen,ben je geen autoliefhebber.Maar gewoon iemand die kijkt waar nen euro uit te sparen,pfffff....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk BerichtenWant ik zie veel vaker merkliefhebbers, statusliefhebbers, cijferliefhebbers of technologieliefhebbers op dit forum passeren, dan liefhebbers van autorijden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk BerichtenGe vergeet nog de grootste categorie: leaselullen die twijfelen tussen twee muesli-diesels.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Devildriver Bekijk BerichtenIk als autoliefhebber hou me totaal nie bezig met van deze tabellen.Ik kies gewoon een auto die me aanstaat,kijk hoeveel BIV ik moet betalen en koop hem. Nie meer nie minder. Als jullie zich zo bezighouden met tabellen,ben je geen autoliefhebber.Maar gewoon iemand die kijkt waar nen euro uit te sparen,pfffff....'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk BerichtenGe vergeet nog de grootste categorie: leaselullen die twijfelen tussen twee muesli-diesels.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Devildriver Bekijk BerichtenAls jullie zich zo bezighouden met tabellen,ben je geen autoliefhebber.Maar gewoon iemand die kijkt waar nen euro uit te sparen,pfffff....
ik heb ook 9jaar rondgereden met een dodge 5.2V8 die toevallig heeeeeeeeeeel goedkoop in tax en verzekering was. maar om er 1500km/jaar mee te rijden best een dure auto.
heb ook verschillende oude fords met dikke V6 blokken in de garage staan, gewoon omdat die goedkoper in aankoop zijn dan een 1.6'je. tax betaal je niet als oldtimer en verzekering is afhankelijk van leeftijd en niet van cilinderinhoud.
een echte auto liefhebber respecteerd ELKE auto. of dat ding nu 50 of 500 000€ kost maakt niet uit. ik rijd met mijn oldtimer ook winter en zomer rond (al is een ritje zolder-ninove niet zo plezant met een capri in de sneeuw)
ik vind ferarris ook mooi, maar zou er geen willen (met zo een bedrag durf ik niet rond te rijden), en ik reed heem graag rond met mijn fiesta mk1 die ik gratis heb gehad
Comment
-
Als autoliefhebber maak je ZELF uit welke auto's je gaat waarderen en welke niet. Het is toch niet zo dat je per sé elke auto moet waarderen. Ik alvast niet, en acht mezelf liefhebber. Mijn voorkeuren hebben wel geen bal met prijs te maken. Als BMW liefhebber, moet ik bvb kotsen van alle SUV wat die maken, diesels met M logo, een dacia is ook geen kwalitatieve wagen, die modellen zijn kotslelijk, enz... Ik ben wel gek op een oude VW Karmann Ghia, of een Golfje I en II, of een Alfasud, dingen die nu niet meteen veel geld kosten.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
Comment