Mededeling

Collapse
No announcement yet.

leeftijd auto vs totale kostprijs

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• leeftijd auto vs totale kostprijs

Iemand op Reddit heeft wat onderzoek gedaan om te vergelijken wat een auto in totaal per kilometer kost, en hoe dit relateert met de leeftijd van het voertuig. Alles is wel geldig voor de USA, niet voor europa. Hoedanook interessant.

1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

De restwaarde (aankoopprijs) maakt wel een aantal vreemde bewegingen en zijn aanname dat onderhoudskost per jaar constant blijft over een leeftijd van 13 jaar is te kort door de bocht, dat maakt juist het grote verschil tussen een nieuwere en oudere auto.
    VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

Comment

Dus hoe ouder, hoe goedkoper. Best tussen de 8 en 10 jaar en daarna stijgt het terug.
      Op zich lijkt me dit een redelijk mooi onderzoek. Wel met een korreltje zout te nemen, maar wel leuk dat iemand dit eens heeft gedaan.

Comment

Wat ook totaal niet realistisch is, is dat hij jaarlijks ongeveer 5% afschrijft. In praktijk is dat eerder een 10-15% (naargelang merk en model).
        Als ik van een nieuwe wagen maar 5% jaarlijks zou afschrijven, 'k zou mij er elk jaar ne nieuwe kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten
          De restwaarde (aankoopprijs) maakt wel een aantal vreemde bewegingen en zijn aanname dat onderhoudskost per jaar constant blijft over een leeftijd van 13 jaar is te kort door de bocht, dat maakt juist het grote verschil tussen een nieuwere en oudere auto.
          Tgoh ja dat kan wel, maar niet aan dezelfde tarieven en zonder wat geluk. Mijn 12 jaar oude wagen komt niet duurder uit dan een nieuwe, omdat ik niet meer bij de merkdealer ga en ik geluk heb met de kosten.
          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

Comment

ja, er zitten wel een paar gaten in de schattingen, maar het is toch al een interessante analyse
            1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
              ja, er zitten wel een paar gaten in de schattingen, maar het is toch al een interessante analyse
              Ik heb een gelijkaardige analyse gemaakt toen ik vorig jaar mijn bedrijfswagen inleverde en ben bij een oude bak uitgekomen. Ik ben professioneel ook met gelijkaardige materie bezig dus de nodige parameters zaten er in.

Afschrijving weegt gewoon heel zwaar door, afschrijving in de eerste jaren is vaak een veelvoud van de jaarlijkse onderhoudskosten. Bij een doorsnee wagen zit je al snel aan acht jaar vooraleer de afschrijving in de buurt van 1000 euro komt, wat ook ongeveer een realistische schatting van onderhoudskost is op zo een wagen.

Een manier om "goedkoop" nieuw te rijden is laag inkopen en na een jaar of 2 omzetten. Maar dan moet je op zoek naar stockmodellen en einde reeksen. En dan moet je kapitaal goedkoop beschikbaar hebben.
              '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                Wat ook totaal niet realistisch is, is dat hij jaarlijks ongeveer 5% afschrijft. In praktijk is dat eerder een 10-15% (naargelang merk en model).
                Als ik van een nieuwe wagen maar 5% jaarlijks zou afschrijven, 'k zou mij er elk jaar ne nieuwe kopen.
                wij verliezen sowieso de btw al, dat maakt 21% uit. BTW bestaat volgens mij niet in de VS. Ook zakken tweedehandse wagens veel minder in prijs daar, vooral als je in een staat woont waar roest geen probleem is. In Californië is een Civic van 30 jaar oud geen uitzondering, maar in Maine zijn de meeste auto's na 10 jaar al weggerot...

Comment

Interessante tabel, ik heb ook dergelijke analyses gemaakt toen ik op zoek was naar een andere wagen voor mijn vrouw, maar kwam toch andere waardes uit.

Het 'leuke' aan oude wagens is dat de afschrijving op een bepaald moment zo goed als 0% wordt. Als je een wagen koopt voor 2000 EUR is hij twee jaar later nog altijd 2000 EUR waard, in het slechtste geval misschien 1500 EUR. Daar doe je dus al 0 euro verlies op.

Het verschil in verbruik van oude wagens vs nieuwe wagens, als het diesels zijn, is ook niet zo groot. Een 1.9 tdi uit de jaren 90 is niet zoveel minder zuinig als het werkelijk (niet het gemanipuleerde opgegeven) verbruik van nieuwere modellen.

Het verschil in verbruik bij benzine is wel veel groter, maar dan kom je bij de tweede belangrijke parameter die ze vergeten zijn: aantal km/jaar.

Het omslagpunt hangt volgens mij af van aantal km/jaar en soort brandstof. Als je 10.000 km doet per jaar is de kost van brandstof in het totaalplaatje redelijk laag. Afschrijving, onderhoud en belastingen zijn je grootste kosten. Als je een Toyota Starlet koopt kan ik je verzekeren: goedkoper vind je niet. Voor 2000 EUR heb je een 'top' exemplaar, superbetrouwbaar.

Als je meer km doet per jaar zijn er twee factoren belangrijk: AFSCHRIJVING en verbruik. Bij een nieuwe vooral het eerste. Als je 40.000 km doet (zoals ik) per jaar, is je nieuwe auto na 5 jaar op de belgische markt misschien nog een 20% waard van je aankoopprijs. Als je een Mercedes 190 diesel (of Audi 80 of VW) koopt met 200k en hem naar 400k brengt op 5 jaar is hij tweedehands nog altijd rond de 1500 EUR waard, je zal er met moeite een 1000 EUR afschrijving aan verloren hebben.

Comment

Ik als autoliefhebber hou me totaal nie bezig met van deze tabellen.Ik kies gewoon een auto die me aanstaat,kijk hoeveel BIV ik moet betalen en koop hem. Nie meer nie minder. Als jullie zich zo bezighouden met tabellen,ben je geen autoliefhebber.Maar gewoon iemand die kijkt waar nen euro uit te sparen,pfffff....

Comment

Ik weet niet of een 20 jaar oude amerikaanse pick up truck met lage biv (lichte vracht) op benzine de beste keus is als je 40.000 km doet per jaar, of je moet over andere fondsen beschikken dan mijzelf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Devildriver Bekijk Berichten
                        Ik als autoliefhebber hou me totaal nie bezig met van deze tabellen.Ik kies gewoon een auto die me aanstaat,kijk hoeveel BIV ik moet betalen en koop hem. Nie meer nie minder. Als jullie zich zo bezighouden met tabellen,ben je geen autoliefhebber.Maar gewoon iemand die kijkt waar nen euro uit te sparen,pfffff....
                        Dan ben ik nog erger, biv en taks kijk ik niet naar als ik goede wagen voor een prikje kan aanschaffen
                        zie mijn bod op Insigna OPC ;-)

Comment

Voor veel mensen is een auto "a means to an end". De extra's zijn mooi meegenomen, maar de auto moet hen in de eerste plaats kunnen vervoeren. Als je daar wat op kan besparen, waarom dan niet? En eerlijk gezegd: veel van de claims die van zgn. "autoliefhebbers" komen, neem ik met een korrel zout. Want ik zie veel vaker merkliefhebbers, statusliefhebbers, cijferliefhebbers of technologieliefhebbers op dit forum passeren, dan liefhebbers van autorijden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                            Want ik zie veel vaker merkliefhebbers, statusliefhebbers, cijferliefhebbers of technologieliefhebbers op dit forum passeren, dan liefhebbers van autorijden
                            Ge vergeet nog de grootste categorie: leaselullen die twijfelen tussen twee muesli-diesels.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk Berichten
                              Ge vergeet nog de grootste categorie: leaselullen die twijfelen tussen twee muesli-diesels.
                              Auw

Comment

Dus omdat ik kan genieten van een oude wagen ben ik geen liefhebber?
                                '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk Berichten
                                  Dju, ik was inderdaad mezelf vergeten!

Comment

Als jullie zich zo bezighouden met tabellen,ben je geen autoliefhebber.Maar gewoon iemand die kijkt waar nen euro uit te sparen,pfffff....
                                    en waarom niet? als ik goedkoop wil rijden kan ik evengoed een wrak van een golf 3 kopen, maar ik houd mijn mk2 zolang mogelijk op de baan.
                                    ik heb ook 9jaar rondgereden met een dodge 5.2V8 die toevallig heeeeeeeeeeel goedkoop in tax en verzekering was. maar om er 1500km/jaar mee te rijden best een dure auto.
                                    heb ook verschillende oude fords met dikke V6 blokken in de garage staan, gewoon omdat die goedkoper in aankoop zijn dan een 1.6'je. tax betaal je niet als oldtimer en verzekering is afhankelijk van leeftijd en niet van cilinderinhoud.

een echte auto liefhebber respecteerd ELKE auto. of dat ding nu 50 of 500 000€ kost maakt niet uit. ik rijd met mijn oldtimer ook winter en zomer rond (al is een ritje zolder-ninove niet zo plezant met een capri in de sneeuw)
                                    ik vind ferarris ook mooi, maar zou er geen willen (met zo een bedrag durf ik niet rond te rijden), en ik reed heem graag rond met mijn fiesta mk1 die ik gratis heb gehad

Comment

Als autoliefhebber maak je ZELF uit welke auto's je gaat waarderen en welke niet. Het is toch niet zo dat je per sé elke auto moet waarderen. Ik alvast niet, en acht mezelf liefhebber. Mijn voorkeuren hebben wel geen bal met prijs te maken. Als BMW liefhebber, moet ik bvb kotsen van alle SUV wat die maken, diesels met M logo, een dacia is ook geen kwalitatieve wagen, die modellen zijn kotslelijk, enz... Ik ben wel gek op een oude VW Karmann Ghia, of een Golfje I en II, of een Alfasud, dingen die nu niet meteen veel geld kosten.
                                      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

En toch denk ik dat je de kwaliteit van een Dacia hoger moet inschatten dan een Alfasud en ja met die laatste heb ik zelf nog gereden dus...
                                        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Working...
                                        X