Mededeling

Collapse
No announcement yet.

chemo+autorijden+verzekering

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• chemo+autorijden+verzekering

Hoi!
    Ik start 6oktober met chemo.
    Als ik voel dat autorijden niet gaat gaan, is de vraag hierover van geen belang. Ik ga niemands leven in het gevaar brengen om toch maar zelf te rijden!
    Nu, als het wel zou gaan, wat is de wetgeving hier rond? De verzekering?
    In de bijsluiter van de chemo's staat niets van autorijden bij, terwijl het bij vroegere chemo's (andere) wel bijstond. Toen heb ik omwille van dit en het feit dat ik het gewoon niet kon, het gedurende 1jaar ook niet gedaan...

Als je dokter toestemming geeft, zou het voldoende moeten zijn. Bij mij had hij een papier opgemaakt en getekend.
    (was wel niet voor chemo, maar het idee blijft hetzelfde)

Comment

Iemand uit mijn directe omgeving kreeg ook chemo. Zij is altijd zelf blijven rijden. Ze had weinig last van de bijwerkingen, ze was niet echt misselijk of zo. Indien je niet uit de voeten bent kan je misschien beroep doen op vrijwilligers die ziekenvervoer doen? Dat is niet zo duur dacht ik.

Comment

ik ga voornamelijk beroep doen op anderen hiervoor, maar mijn vraag gaat over wat mag of niet. De tijd dat ik niet kan rijden, ga ik aan enkele familieleden vragen hun langere afstanden met mijn wagen te doen, zodoende deze ook in gezonde circulatie blijft.

Comment

Je zal dit best aan de dokter vragen. ik ga regelmatig het ziekenhuis binnen voor een behandeling (geen chemo, maar pijn behandeling) en uit zichzelf heeft de dokter niets gezegd. Toen ik ernaar vroeg zei hij dat ik de dag van ontslag niet mag rijden. Dus doe ik dat ook niet omdat bij ongeval de gevolgen te groot zijn. Als je echt zeker wil zijn, vraag je best aan de hand van een document van je dokter, de toestemming aan je verzekering. Die zetten dat dan op papier en zo ben je zeker gerust. Moet wel opletten bij bepaalde aandoeningen die je rijvaardigheid kunnen aantasten dat je via de cara gaat voor een toestemming. Best allemaal eens goed bespreken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
            Je zal dit best aan de dokter vragen. ik ga regelmatig het ziekenhuis binnen voor een behandeling (geen chemo, maar pijn behandeling) en uit zichzelf heeft de dokter niets gezegd. Toen ik ernaar vroeg zei hij dat ik de dag van ontslag niet mag rijden. Dus doe ik dat ook niet omdat bij ongeval de gevolgen te groot zijn. Als je echt zeker wil zijn, vraag je best aan de hand van een document van je dokter, de toestemming aan je verzekering. Die zetten dat dan op papier en zo ben je zeker gerust. Moet wel opletten bij bepaalde aandoeningen die je rijvaardigheid kunnen aantasten dat je via de cara gaat voor een toestemming. Best allemaal eens goed bespreken.
            Via cara heb ik reeds testen gedaan en als er verder geen nieuwe beperkingen komen die mijn huidige rijstijl mogelijks kunnen beïnvloeden, is dit permanent.
            Maar ik zal het iig vragen het op papier te zetten...

Comment

het is niet omdat het wettelijk 'mag' dat het ook verstandig is
              iedereen reageert anders op chemo, je moet zelf voelen wat je kan en niet

als je echt slecht bent dan ga je niet eens willen rijden geloof me...

Comment

Toan ik chemo kreeg, stond mijn hoofd totaal niet op autorijden. Het boeide me gewoon gene zak meer.
                2012 Opel Astra ST Ecoflex
                2009 Opel Astra Ecoflex

Comment

De neveneffekten (misselijkheid, extreem moeheid...) verschijnen meestal niet onmiddellijk na de behandeling, wel de volgende dagen.
                  Het is m.i. onmogelijk om een algemeen antwoord te bieden over het al dan niet bekwaam zijn met de wagen te rijden, elke persoon kan op een andere manier reageren. Bovendien zijn deze behandelingen psychisch zeer zwaar voor de betrokken patiënten, en ik denk dat het een wijze beslissing is op deze moeilijke dagen niet zelf te rijden.

Comment

Ik heb 4j. geleden 1 vd zwaarste chemo's gekregen ( vide ) en ik weet heus wel wat de neveneffecten zijn. Ben daardoor zelfs 2 x op intensive voor een tijdje geland.
                    Het gaat er gewoon over, wat als ik me wel goed genoeg voel?
                    Heb ook de ervaring dat de laatste week voor de nieuwe kuur je terug heropleefd, voor je terug afgebroken wordt.
                    De rest staat in openingspost.

Comment

Ik lig 5 dagen id kliniek en dan ga ik met mijn weerstand en immuniteit tot dag 12 a 13 achteruit gaan. Deze periode ken ik en Idd, dan wil ik niet echt autorijden... daarna heb ik tot dag 21 voor deze cyclus zich herhaald...

Comment

Edit: bericht was een beetje te privé
                        Last edited by ; 23/09/2014, 16:21.

Comment

Allemaal spijtig om te horen den borre. Mijn vader ondergaat momenteel hetzelfde, ondertussen ook al 2 jaar chemo met wat zware dagen (en weken) ook al een paar keer in het ziekenhuis moeten blijven.
                          Momenteel rijdt hij zelf nog met de wagen, behalve de dag voor naar de behandeling te rijden. Nu weet ik niet of dit in overleg met de dokter is. Als hij zich echt niet goed voelt gaat hij automatisch ook niet rijden.

Comment

Juist bevestiging per mail gekregen van oncoloog. Autorijden mag zeker, maar niet op de dag van opname en ontslag. Dan vermoed ik dat de verzekering en wetgeving hierbij ook in orde is. Nu is het dan aan mij om te voelen wat kan of niet.
                            Geloof mij, jullie kinderen/ouders/broers/zussen en anderen zijn veilig. Ik rij niet indien ik in slechte staat ben!

Comment

Denk dat diegenen die een nachtje uit geweest zijn gevaarlijker zullen rijden hoor. Is wel bizar dat je de dag van opname niet mag rijden, dan heb je toch nog geen last?

Comment

Op zich geen probleem, maar dan staat mijn auto daar ook maar id weg, hé...

Comment

Ja, da's ook waar. Geraakt die auto niet bij je thuis.

Comment

Dag van de opname kan ook omdat het psychisch zwaar is natuurlijk om weer eens opgenomen te moeten worden, je bent dan soms drukker bezig met andere dingen dan het rijden zelf.

Ik wens je heel veel sterkte toe... we hopen allen dat je het niet te zwaar zult krijgen en dat deze behandeling een beter dan verwacht resultaat zal hebben.
                                    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten

Ik wens je heel veel sterkte toe... we hopen allen dat je het niet te zwaar zult krijgen en dat deze behandeling een beter dan verwacht resultaat zal hebben.
                                      Ik sluit me hierbij aan.

Comment

merci mannen!
                                        Ik ga het pakken zoals het komt. Zo lang ik meer afzie dan mijn gezin, is de strijd al voor de helft gestreden... ;-)

Comment

Working...
                                        X