Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Perte Totale: Vrij nieuwe wagen.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Perte Totale: Vrij nieuwe wagen.

Beste autokenners,

U herinnert zich waarschijnlijk die bewuste nacht van de hagelstorm?

Wel, deze heeft onze wagen zo mooi toegetakeld, dat deze Perte Totale verklaard is.

Het betreft een quasi nieuwe Dacia Lodgy (met 2 extra opties).
    Deze heeft mij 11.700€ gekost, in oktober 2012.
    Er staan ongeveer 12.000 km op de kilometerstand.

Ik heb een Full Omnium. Ik betaal toch 1200€ per jaar..

Nu vraag ik mij af wat de wettelijke verplichtingen zijn van mijn Verzekering. Argenta in mijn geval.

Ik kan best begrijpen, dat ze er alles aan zullen doen om zo weinig mogelijk te geven? Ik ben uiteraard niet het enige geval... Ze zullen het goed voelen in hunne portemonee... En wij waarschijnlijk ook met de eerstevolgende betaling volgende keer voor de verzekering...

Mijn vriendin is toen met de wagen naar de garage gereden. Alles was vrij snel geklaard. De expert zei haar direct dat hij Perte Totale is.. Verder zou er nog per post alles opgestuurd worden..

Maar ik wil toch eens horen, of jullie er iets meer kennis van hebben. Wat er normaal moet gebeuren.

Ikzelf vind precies toch, ondanks ik Full Omnium betaal, er sowieso moet voor gezorgd worden dat mijn wagen terug de staat krijgt, hoe deze was, de dag voor de storm.

Een nieuwe wagen zullen ze wel niet doen?

Als ze geld geven.. Zou ik er toch vanuitgaan dat ik hier eigenlijk een nieuwe wagen met moet kunnen kopen? Iets in mij zegt dat ik echt niet genoeg geld ga krijgen voor een nieuwe wagen..

Kunnen jullie mij op voorhand al wat op de hoogte brengen, wat normaal de gang van zaken is? Kwestie van wat voorbereid te zijn, als ik iets moet aanvechten...

Alvast bedankt !!

MVG

Normaal gezien staat zoiets in uw algemene voorwaarden. Mijn omnium bij P&V houd bijvoorbeeld in dat als ik de wagen binnen de 2jaar in fout perte totale rijd ik het bedrag krijg waarvoor ik verzekerd ben en dat is in mijn geval de cataloguswaarde zonder korting. Rijd ik de wagen onder invloed perte totale vervallen deze voorwaarden.
    Nu die hagel storm is erkend als ramp dus afhankelijk wat in uw voorwaarden van uw omnium staat zou je dat bedrag moeten terug krijgen. En ik denk dat de verzekering daar dan een deel van terug kan krijgen via de staat aangezien die hagelstorm erkend staat als een natuurramp.

Comment

Het is dikwijls met een percentage per maand dat er van de nieuwwaarde afgaat, met uitzondering van een bepaalde periode (6maand, 1 jaar of 2jaar nieuw afhankelijk vd voorwaarden). Hoe dan ook, als je geen nieuwwaarde krijgt doe je er best aan een gelijkaardige auto (via autoscout of 2dehands) te zoeken (ong zelf km's, opties en bouwjaar) en deze voor te leggen aan je verzekering... Zij gaan uiteraard proberen zo laag mogelijk uit te keren... Mijn broer had zoiets gelijkaardigs voor met zijn toenmalig 3jaar oude Kangoo waar de verzekering een appel en een ei wou voor geven, tot ik hen op voorgaande attent maakte... 3modellen gevonden en verzekering heeft toegezegd op de goedkoopste van deze 3. Maar was dus wel bijna 2000euro hoger dan het bedrag dat zij eerst wilden uitkeren..

Comment

In je polis staat toch duidelijk wat er betaald wordt bij totaal verlies. Onlangs had ik een totaal verlies. Mijn verzekering betaalt de eerste 2 jaar alles terug + 10 procent + biv + vergoeding 5 dagen vervangwagen. Dus ik doe er een goede zaak aan...

Comment

Twee soorten omnium:
          A) aangenomen waarde: staat hierboven omschreven. De cataloguswaarde (excl. korting, inclusief opties) komt in je bijzondere voorwaarden. Daarna wordt een vooraf vastgelegd afschrijvingsschema losgelaten op deze waarde. Dit kan verschillend zijn per maatschappij. Bij een totaal verlies weet je perfect aan wat je toe bent.
          Wordt de aangenomen waarde minder dan de dagwaarde, dan wordt de dagwaarde uitgekeerd (dit punt zit meestal rond de 60 maanden).

B) werkelijke waarde: bij een totaal verlies wordt de dagwaarde uitgekeerd. Dit is bij een recente wagen véél minder dan bij het andere systeem. Dit systeem is bijgevolg een stuk goedkoper in premie. Bij een gedeeltelijke schade zal de uitkering (herstelling) gelijk zijn.
          Bij het systeem van werkelijke waarde is men vlugger geneigd naar een total loss te gaan.

Het systeem van aangenomen waarde kan nog raar uitdraaien: stel, je koopt een stockwagen met de gekende giga-kortingen. Na drie dagen heb je een ongeval met een totaal-verlies. Dan wordt de cataloguswaarde uitgekeerd, die meer is dan hetgeen je betaalt hebt... Mooi meegenomen.
          2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Verzekeringsmaatschappij krijgt niets terug van de Staat, hoor, ramp of niet. Verzekeraars gaan zich internationaal herverzekeren bij bv. Swiss Re, Munich Re... Als er dus ergens ter wereld een ramp gebeurd, dan weerspiegelt zich dat uiteindelijk in onze premies.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
              In je polis staat toch duidelijk wat er betaald wordt bij totaal verlies. Onlangs had ik een totaal verlies. Mijn verzekering betaalt de eerste 2 jaar alles terug + 10 procent + biv + vergoeding 5 dagen vervangwagen. Dus ik doe er een goede zaak aan...

Voor wat is die 10 procent die je terugkrijgt?

Comment

Vraag maar eens rap bij Argenta wat ze dan nog geven.

Waarom paniek als je nog niet eens weet wat je zal krijgen.

Nu, het is vrij normaal dat je niet de nieuwprijs krijgt tenzij met die speciale contracten waar je 2 jaar geen waardeverlies hebt, maar dat zijn uitzonderingen die de premie ook opdrijven.

Contacteer uw garage al maar eens om te zien of zij geen occasies hebben van 2 jaar oud.

Winst zal je niet maken, je kan enkel je verlies trachten laag te houden.

Comment

@A160 : ik geef je volkomen gelijk in je betoog, maar opgelet meer en meer verzekeraars plafonneren hun tussenkomst tot het effectieve aankoopbedrag en houden hier rekening mee ook in het geval van een aangenomen waarde dekking.

Er bestaat zoeits van : je mag je niet verrijken bij een schadegeval....

Een element om rekening mee te houden bij onderschrijving van je omnium kontrakt.

Ikzelf koop reeds jaren een volvo selekt car en verzeker hem in eerste risico voor het factuurbedrag (werkelijke waarde),
                  ik hoef niet meer weer te krijgen wat ik er voor betaalde, maar geeft me een extra korting van 15%.

Gelukkig nog geen totaal verlies gehad, behalve nu aan het wachten (tot in september) voor die toch wel ernstige verdomde hagelschade.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nick666 Bekijk Berichten
                    Tja, dat weet ik niet. Dat staat zo in de polisvoorwaarden. Mijn auto was 5 jaar oud en had een marktwaarde van ongeveer 8000 euro. Na het ongeval trok ik 21.000 euro ongeveer. En dat was een ongeval waarbij ik achteraan aangereden werd. Dus dacht ik dat de omnium niet ging tussenkomen en dat ik vergoed zou worden door de tegenpartij. Blijkbaar is dit niet het geval en betaalt de omnium je uit volgens de voorwaarden en recupereert ze de marktwaarde van de tegenpartij. Je kan je voorstellen dat ik erg tevreden was...

Comment

Haha, verzekeringen & leasingsmaatschappijen...verrassingen zijn nooit uitgesloten bij hen, zeker niet als ze met de vinger naar elkaar wijzen en de ene zijn eigen voorwaarden nog niet handhaaft.
                      Gelukkig zal TS zijn eigen wagen hebben aangekocht en zal alles nog wel goed komen.
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                        Tja, dat weet ik niet. Dat staat zo in de polisvoorwaarden. Mijn auto was 5 jaar oud en had een marktwaarde van ongeveer 8000 euro. Na het ongeval trok ik 21.000 euro ongeveer. En dat was een ongeval waarbij ik achteraan aangereden werd. Dus dacht ik dat de omnium niet ging tussenkomen en dat ik vergoed zou worden door de tegenpartij. Blijkbaar is dit niet het geval en betaalt de omnium je uit volgens de voorwaarden en recupereert ze de marktwaarde van de tegenpartij. Je kan je voorstellen dat ik erg tevreden was...
                        Is raar... Maar verzekering zijn nu eenmaal raar.
                        ik geloof heel goed dat je tevreden was over het uitgekeerde bedrag..

Comment

Volgens mij is dit om de kosten te dekken buiten de eigenlijke aankoop van een nieuwe auto (BIV e.d.).

Comment

Als ik het goed voor heb krijg je bij Argenta voor een wagen van 21 maanden oud, indien in aangenomen waarde verzekerd, 85% van die waarde nog uitbetaald. Dat zou in uw geval dus betekenen 11700 -15% = €9945. Dat is niet genoeg om een nieuwe wagen te kopen maar zou de werkelijke waarde van de wagen toch moeten overstijgen.
                            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Ben ik de enige die 1200€ premie gigantisch veel vind voor een wagen van 11700€?

Comment

Euhm nee... Dat is veel. Mijn espace nu kost 49500 euro catalogus en ik betaal maandelijks 130 euro, rechtsbijstand, omnium en BA inbegrepen. Wel franchise genomen van 1250 euro.

Die 10 procent is niet voor de biv, die krijg je nog een afzonderlijk weer... Zat wel in mijn totaalbedrag.

Comment

die 10% is voor eventuele kortingen die je bij de aankoop gekregen hebt , en die je bij bestelling van een nieuwe misschien niet krijgt (speciale saloncondities ofzo)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nick666 Bekijk Berichten
                                    Je krijgt geen 10% "terug" zoals je vraagt , dat is nu eenmaal een voorwaarde die ze in de polis van KBC hebben opgenomen .....ik ben daar ook verzekerd en bij mijn weten is dat de enige verzekering die dit doet . Het is 10% BOVENOP de prijs die ze zouden uitbetalen bij een total-loss....

Als voorbeeld zou je een Citroën kunnen kopen ( die geven altijd mega-veel korting ) en als je binnen die termijn ( van de 10% extra) een perte-totale hebt dan zou je zelfs winst kunnen maken .

( niet mijn woorden , zijn de woorden van mijn verzekering......, vraag het anders eens gewoon zelf aan KBC ...)

Onlangs ook nog een koppel gesproken die een Nissan Pixo hadden en die was ook perte-totale na die hagelbui , ondanks dat ie niet zo oud was.......een auto volledig uitdeuken kost nogal wat naar het schijnt.

Tip : zoek u een goede "deukenverwijderaar - uitdeuker zonder spuiten" ( in Nederland ) en mogelijk kan die je auto zonder spuiten terug tip-top maken.

Ik neem aan dat je een (vast) bedrag krijgt van je verzekering om de wagen te laten maken ........tenslotte is het jouw wagen en zij vergoeden je onkosten omdat je een omnium hebt en kijk wat je ermee kan doen.

Comment

Heb je foto's van de auto, ben ik wel benieuwd naar.
                                      Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                                      Current:
                                      1987 Mercedes-Benz W124 200D
                                      1979 Mercedes-Benz W123 280E
                                      1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                                      Ex:
                                      1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                                      1976 Mercedes-Benz W123 250
                                      1987 Mercedes-Benz W124 230E

1979 Mercedes-Benz W123 300d
                                      1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                                      1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                                      1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                                      2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                                      1980 Mercedes-Benz W123 280
                                      1989 Mercedes-Benz W124 230E

Comment

Bij een TL wordt vaak ook de BIV mee uitbetaald

Comment

Working...
                                        X