Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanpassing autofiscaliteit in vlaanderen....

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
    Makkelijk na te trekken.
    Hoeveel co stoot heeft de Belgische elektriciteit? Eentje op steenkool of gas is zo proper niet denk ik.
    Als je enkel naar het verbruik kijkt, is een gemiddelde elektrische wagen die oplaadt vanaf een steenkoolcentrale zuiverder qua uitstoot dan een gemiddelde ICE. 't Is niet veel properder, maar het is wel in het voordeel van de ICE.

Hier zie je hoe de Belgische elektriciteitsstatistiek in elkaar zit:

En hier vind je een lijst van de "centrales":

Daar een correcte CO2-uitstoot aan koppelen is quasi onmogelijk zolang er geen genormeerde cradle-to-cradle-methodes gebruikt worden. Zo stoot een kerncentrale nauwelijks CO2 uit, maar in het ontginnen van de brandstof, het bouwen van de centrale, het onderhoud, het veilig afbreken van de centrale en de opslag van de radio-actieve delen: daar zit natuurlijk wel degelijk CO2-uitstoot tussen. Hetzelfde geldt trouwens voor zonnepanelen. Je kan je afvragen of een lokaal gestookte gascentrale met gas van Nederlandse bodem slechter scoort qua CO2 dan zonnepanelen die in China worden geproduceerd en via de boot naar hier toe worden gebracht. En afhankelijk van de berekeningsmethode kan je uitkomen dat de lokale centrale zomaar beter scoort dan de Chinese importpanelen.

Ook niet vergeten dat België best wat stroom importeert. Hoe ga je daar de CO2 van berekenen - welk aandeel van die CO2 hoort bij de afnemer (België), en welk aandeel bij de producent (bvb. Frankrijk)?

In ieder geval, om terug on topic te gaan, is het een goede zaak dat de Vlaamse overheid elektrische wagens wilt promoten. Als ze dan ook eens een laadpalenbeleid zouden uitwerken, en werk maken van die prakijktests voor zelfrijdende auto's... Bovendien moet ook de federale regering meewillen in dit verhaal en kuis houden in de salariswagens (neen, geen jaloezie, ik heb zelf zo'n vehikel).

Niet vergeten dat België de vijfde plaats inneemt in de wereld qua ecologische voetafdruk. En het grootste verschil in onze voetafdruk tegenover onze buurlanden is (a) onze slecht geïsoleerde huizen (verouderd patrimonium, en al die vrijstaande woningen, dat helpt daarbij niet echt) en (b) onze zeer verspreide woonvormen waardoor we alles met de auto moeten doen. Als je in zo'n context diesel promoot en autogebruik motiveert via salariswagens, dan heb je het perfecte recept voor problemen.
    Last edited by ; 05/10/2015, 08:20.

Comment

• Ik heb een C450 AMG Sport besteld, die wordt geleverd begin december. Ik wilde 'm begin volgend jaar inschrijven, of is het beter dat dit jaar nog te dooen?
      OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
      Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Zolang er nog niks concreets geweten is kun je daar geen antwoord op geven BMWMB, alles wat er tot nu toe geschreven is en wordt is louter speculatie over een aantal ballonnetjes die opgelaten zijn.
        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
          Ik wilde 'm begin volgend jaar inschrijven, of is het beter dat dit jaar nog te dooen?
          Dat zul je naar 'goede' Belgische gewoonte pas achteraf te weten komen wat voordelig was en wat niet
          2.0 JTDm

Comment

• Zit met hetzelde 'probleem'... Vermits ik een lage BIV heb denk ik hem dit jaar in te schrijven (wat stom is natuurlijk voor de 'ouderdom' van de wagen)

Comment

• Het is nu zelfs nog niet zeker dat het bijvoorbeeld op 1/1/2016 zal ingaan kan net zo goed vroeger zijn (hoewel het decreet dus nog moet behandeld worden dus zeer weinig waarschijnlijk) als een paar maanden later (zoals we ook gezien hebben met de "groene" BIV in 2012). Wel opletten als je de berekening maakt van de BIV, elk jaar op 1 januari moet je 4,5 bijtellen bij de CO2 van je wagen, dus nu een berekening maken met 5 gram meer zal je de prijs van 2016 volgens de nu geldende regels voorspellen.
              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

• Lijkt me redelijk on topic. Of waarom het belangrijk is om geen diesel te promoten...

Comment

• hmmm toch iets genuanceerder zijn hiermee

het leert me vooral dat als iets verbrand wordt je moet oppassen. Zelfs ordinaire kaarsen in je huis aansteken verhoogd al drastisch de hoeveelheden uitstoot.
                  www.peugeotforum.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    hmmm toch iets genuanceerder zijn hiermee

het leert me vooral dat als iets verbrand wordt je moet oppassen. Zelfs ordinaire kaarsen in je huis aansteken verhoogd al drastisch de hoeveelheden uitstoot.
                    Ik vond het behoorlijk genuanceerd. Er blijkt duidelijk uit dat verkeer zeer grote pieken veroorzaakt. Kaarsen of een haardvuur doen dat ook, maar dat is je eigen keuze en binnenshuis, dus beperkt qua (publieke) impact. De invloed van verkeer is buitenshuis en kan je niet ontlopen. Eigenlijk kan je het vergelijken met roken. De overheid heeft dat (terecht) verboden in gesloten openbare plaatsen, op dezelfde manier moet fijnstof onderdrukt worden op open openbare plaatsen. Dat kan alleen met andere brandstof of andere aandrijvingen. Ter vergelijking: er bestaat al wetgeving die het verbranden van dingen in je tuin verbiedt, o.a. omwille van fijn stof. Bij (diesel)auto's zou het niet anders mogen zijn.

Comment

• Mocht de overheid ervoor moeten zorgen dat de fijn stof normen worden gehaald dan zouden heel veel mensen hun auto aan de kant mogen laten.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                        Kaarsen of een haardvuur doen dat ook, maar dat is je eigen keuze en binnenshuis, dus beperkt qua (publieke) impact.
                        Kan je me eens uitleggen hoe haardvuur binnenshuis blijft?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten

Afzuiging blokkeren

Comment

• Met de hoge brandstofprijzen zijn hier heel wat buren terug hout aan het stoken om hun huis te verwarmen.
                            Merkte het daarnet al toen ik thuiskwam aan de geur.
                            Als je dan in de winter gaat lopen en je loopt door zo'n wijk slaat het direct op je adem!
                            Ook verbieden die houtkachels en open haarden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                              Met de hoge brandstofprijzen zijn hier heel wat buren terug hout aan het stoken om hun huis te verwarmen.
                              Als je dan in de winter gaat lopen en je loopt door zo'n wijk slaat het direct op je adem!
                              hoge brandstofprijzen ???? Ik heb in die 12 jaar dat ik hier woon nog nooit zo goedkoop mazout ingedaan...scheelt meer dan 500 euro tov de meeste jaren
                              Want je kan nooit teveel auto's hebben....

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                Met de hoge brandstofprijzen zijn hier heel wat buren terug hout aan het stoken om hun huis te verwarmen.

En dan te denken dat er een tijd geweest is dat iedereen nog op hout en kolen zat te stoken, en met een stinkende benzine rondreed die ook zijn olie mee verbrande. En toch klaagde niemand toen.

Comment

• Als ze zo doorgaan moogde in de zomer niet meer barbecuen omdat het op één of anderen zijnen asem slaat... Groene jongens

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                                    En dan te denken dat er een tijd geweest is dat iedereen nog op hout en kolen zat te stoken, en met een stinkende benzine rondreed die ook zijn olie mee verbrande. En toch klaagde niemand toen.
                                    't was toen natuurlijk allemaal beter...
                                    Er is ondertussen meer volk op deze aardbol, en hebben we een aantal dingen bijgeleerd. We kunnen niet als lemmingen leven...
                                    BMW 420dA : >>>

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                      haha je zag in de reportage dat het verval van de concentratie vrij snel ging. Doorheen de schouw tot op het dak en dan in de buitenlucht: voordat het dan bij de volgende neus komt, is de concentratie al tot een paar keer factor tien gezakt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                        Als ze zo doorgaan moogde in de zomer niet meer barbecuen omdat het op één of anderen zijnen asem slaat... Groene jongens
                                        Net zomin als haardvuren verboden zijn, zijn BBQ's verboden. 't Feit dat je dat gemakshalve onder "groene jongens" schuift, duidt eerder op een gebrek aan doorzicht en nuance, neen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                                          Er is ook een tijd geweest dat asbest gewoon werd gebruikt en er nog volop gerookt werd, "en dat het geen kwaad kon". Of dat er aderlatingen werden gedaan om het lichaam te zuiveren. Niet echt een bruikbaar argument, dus
                                          Last edited by ; 09/10/2015, 08:03.

Comment

Working...
                                          X