Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Bestee, Ik ben nieuw op dit forum. en ik zit me een beetje te verdiepen in autostyling/tuning Nou vraag ik me af of het legaal is als je je schouderbanden van de 4 punt gordel aan de achter- veerpootbrug monteert?
Dat ze super onpraktisch zijn in het dagelijks verkeer is een punt, maar ik denk ook dat ze gewoon niet wettelijk zijn op de baan als de wagen niet zo gehomologeerd is.
2014 Porsche Boxster 981 2015 BMW serie 2 Cab 220d
Nee ik heb geen rolkooi de auto is nog standaard. en voor zover ik weet zijn 4 punt gordels legaal mits goed gemonteerd, Is het een idee om een harnesbar boven de achterbank te maken ipv achter de bestuurder/pasasier? zodat de achterbank gebruikt kan worden ?
Dat ze super onpraktisch zijn in het dagelijks verkeer is een punt, maar ik denk ook dat ze gewoon niet wettelijk zijn op de baan als de wagen niet zo gehomologeerd is.
Als je de originele gordel laat zitten en de 4 puntsgordel Europees goedgekeurd is, is het legaal.
Nee ik heb geen rolkooi de auto is nog standaard. en voor zover ik weet zijn 4 punt gordels legaal mits goed gemonteerd, Is het een idee om een harnesbar boven de achterbank te maken ipv achter de bestuurder/pasasier? zodat de achterbank gebruikt kan worden ?
Zoiets bijvoorbeeld?
Ik denk dat het zoiezo een heel gedoe is als je 4 puntsgordels wilt gebruiken en de achterbank nog wilt gebruiken.
Ik denk dat je het wel aan een achter-veerpootbrug mag hangen als deze deftig erin zit.
Bijvoorbeeld in een Mini GP zit er standaard eentje 1 maar ik heb eens gelezen dat het eerder voor show is en dat men het niet aanraadt het daaraan vast te hangen.
Ik ben er wel niet 100% zeker van.
Zoiets is ook niet moeilijker om aan te doen dan een gewone 3 punts gordel.
GT
.
Ah ja ? lollll
bvb 4 punt gordels rollen niet op en blijven op/naast de stoel 'hangen', dus ook in de weg bij het instappen, dan moet je ook nogal wat gymnastiek doen om ze aan te doen, lukt nooit met 1 hand ook niet, enz enz
Ik zou het toch eens proberen als ik het jouw was, pak je chrono en zie hoe lang het duurt voor beiden aan te doen en hoeveel handeling/bewegingen dat je moet maken.
(en ja ik spreek uit ervaring)
Ik zie in het dagelijks verkeer alleen nadelen aan een 4 punt gordel, met daarbij het zéér hoog Johnny gehalte...
(kijk naar mijn auto, ik heb een 4 punt gordel zoals in de competitie , ik ben een echt piloot)
Zelf bij echt road&track cars, met rolkooi en aangepaste stoelen zoals een 911 GT3, zijn ze maar héél zeldzaam bijgevoegd door echt track-freaks.
Dat zeg genoeg denk ik
nb:
Als je de origineel laat staan zijn de 4 punten gordels natuurlijk gekeurd want ze zijn daar puur decoratief of om op circuit te gebruiken... maar op de baan moet je wel de origineel gebruiken
Of te wel moet je een validatieverslag aangevraagd worden bij de dienst homologaties van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.. GOOD LUCK ! loll
Ik zie dat je van Groningen bent. Gelden er in Nederland geen andere regels ivm de autokeuring/APK versus BE ? Een rolkooi en dergelijke is toch makkelijker in NL te keuren dan bij ons bijvoorbeeld.
bvb 4 punt gordels rollen niet op en blijven op/naast de stoel 'hangen', dus ook in de weg bij het instappen, dan moet je ook nogal wat gymnastiek doen om ze aan te doen, lukt nooit met 1 hand ook niet, enz enz
Ik zou het toch eens proberen als ik het jouw was, pak je chrono en zie hoe lang het duurt voor beiden aan te doen en hoeveel handeling/bewegingen dat je moet maken.
(en ja ik spreek uit ervaring)
Zelf bij echt road&track cars, met rolkooi en aangepaste stoelen zoals een 911 GT3, zijn ze maar héél zeldzaam bijgevoegd door echt track-freaks.
Dat zeg genoeg denk ik
Zeldzaam valt wel mee, er zijn er genoeg die het clubsport pakket hebben met de rollbar/cage, kuipstoelen en de gordels.
Ik geef wel toe dat het niet de meerheid is.
nb:
Als je de origineel laat staan zijn de 4 punten gordels natuurlijk gekeurd want ze zijn daar puur decoratief of om op circuit te gebruiken... maar op de baan moet je wel de origineel gebruiken
Of te wel moet je een validatieverslag aangevraagd worden bij de dienst homologaties van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.. GOOD LUCK ! loll
Er zijn 4 puntsgordels die Europees goedgekeurd zijn die je ook op de openbare weg mag dragen.
Gordels met enkel een FIA keurmerk zullen niet mogen op de openbare weg.
Ik dacht dat ze bij de keuring dat niet toelaten maar als je zegt dat je ze wel mag hebben zoalng je originele hebt zal je ze wel mogen hebben maar niet dragen.
Ze mogen alleszins niet bevestig worden aan de gordelbevestigingen van de achterzetels.
Ik heb 4 puntsgordels in mijn 106 rallye en voor de keuring gaan informeren en dat mocht zeker niet !
Dus gewoon het simpelste gedaan, kuipzetels en 4puntsgordels er uit en origineel der in, 2 x 40 minuten werk per jaar en geen risico dat er ene gaat zagen .
En tja, johnny of niet, elk zijn goesting é. Mijn 106 is een speelwagen, enerzijds rittensport, anderzijds hopelijk af en toe een dagske circuit. Gewone gordel is trouwens ambetant in combinatie met kuipzetel. Kuipzetel is trouwens toch veel beter dan originele zetels als je wat sportief rijdt, zeker in de kleine baantjes, zit je tenminste een beetje vast en kan je je concentreren op het rijden ipv het proberen te blijven zitten .
Comment