Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stilstaande auto

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Stilstaande auto

Wegens omstandigheden zal mijn auto vanaf oktober 6 maand stil staan in een garagebox. Gedurende deze periode zal de verzekering opgeschort worden, ik kan er dus niet mee rijden. Verder verkeerd de auto in goede staat alsook de batterij.

Laat ik nu best de auto gedurende deze 6 maand constant stilstaan of is het goed van om de 2 weken de auto eens te laten draaien ? Er mee rijden kan ik wel niet doen gezien ik geen verzekering heb. Dus echt opladen zal de batterij niet doen als ik deze gewoon laat draaien en starten verbruikt wel batterij dus weet niet wat ik best doe.

Daarom graag wat advies

Bandendruk verhogen en batterij afkoppelen of aan een druppellader hangen.

Comment

niet starten tenzij je een deftige rit gaat maken, maar dat zal moeilijk zijn zonder verzekering ?

Comment

Kunnen de "freins" niet komen vast te zitten? Waarschijnlijk niet op zo'n korte tijd maar ik vraag het toch maar voor zeker te zijn.

Comment

mijn Spitfire is ook wegens omstandigheden 3 jaar blijven slapen in mijn garage
          daar ik niet wist daar het zo lang zou zijn, bleef de wagen verzekerd en de jaarlijkse taks bleef ik betalen om mijn 5-tekens nummerplaat niet kwijt te spelen; de wagen bewoog geen centimeter en ik heb er niets aan gedaan, behalve de batterij loskoppelen (stroomonderbreker) met een druppelaar opladen; opletten met de batterij, want deze is toch kapot gegaan omdat het niveau in de element te laag kwam te staan; de druppelaar ie er ook aan stuk gegaan, door permanent een defecte accu te laden; de keuring heb ik 3 maal overslaan...
          de wagen heb ik dit jaar terug rijklaar gemaakt , keuring (+ supplement..) , nieuwe batterij, nieuwe druppelaar, de wagen startte van de eerste keer; alles was nog perfect in orde; als dat kan met een wagen van 1975, zullen wel 6 maanden met een moderne wagen geen probleem zijn... ;-)
          ik denk wel dat je dat niet proberen met de wagen in weer en wind op de oprit...
          Last edited by guyugy; 13/09/2013, 07:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
            als dat kan met een wagen van 1975, zullen wel 6 maanden met een moderne wagen geen probleem zijn... ;-)
            Dat weet ik nog zo niet, modernen brol van tegenwoordig kan daar allemaal vele minder goed tegen dan een goeie oude auto

Comment

6Maanden kan geen kwaad gewoon accu loskoppelen.

Comment

Wel tussendoor de wagen een metertje herzetten om geen vlakke kanten op je banden te krijgen. Ik zou er een druppellader aanhangen en hem toch eens warm laten draaien tussendoor. En niet 6 maanden op de handrem zetten.

Comment

Bedankt voor de reacties !.
                  Een druppelaar heb ik niet.
                  De wagen zal in een loods staan waar geen elektriciteit is.

@DHL: beter in versnelling zetten dan ipv handrem ?

@BlackHorse: accu loskoppelen, alleen de plus pool dan ? Mag ik deze zomaar loskoppelen of moet ik hiervoor nog iets doen ? Ik veronderstel dat ik de auto dan nog zal kunnen sluiten met de sleutel ? Want de afstandsbediening zal niet meer werken aangezien de batterij losgekoppeld is.

@Stef69 een deftige rit maken zal inderdaad niet lukken aangezien er geen verzekering is

Comment

Eigenlijk zou ik voor 6 maanden enkel een druppellader voorzien
                    het kost een 60€ ongeveer en het houdt je batterij in goede conditie
                    op mijn 2005 Saab is de batterij 8 jaar oud en steeds prima
                    op mijn Spit was mijn schuld dat het materiaal begaf, ik had de battrerij niet gecontroleerd (toch 11jaar stand gehouden ! )
                    het groot voordeel van een druppellader is dat het de accu regelmatig desulfateert

Comment

Eigenlijk zou ik voor 6 maanden enkel een druppellader voorzien
                      het kost een 60€ ongeveer en het houdt je batterij in goede conditie
                      op mijn 2005 Saab is de batterij 8 jaar oud en steeds prima
                      op mijn Spit was mijn schuld dat het materiaal begaf, ik had de battrerij niet gecontroleerd (toch 11jaar stand gehouden ! )
                      het groot voordeel van een druppellader is dat het de accu regelmatig desulfateert
                      Een druppellader is voor mij geen optie aangezien er geen spanning is in de loods en thuis is ook geen optie.
                      Alsook wil ik zo weinig mogelijk kosten maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jarrik2710 Bekijk Berichten
                        Een druppellader is voor mij geen optie aangezien er geen spanning is in de loods en thuis is ook geen optie.
                        Alsook wil ik zo weinig mogelijk kosten maken.
                        dan gewoon batterij eruit en warm houden in het huis
                        na de 6 maanden, goed laten opladen en terug monteren

Comment

dan gewoon batterij eruit en warm houden in het huis
                          na de 6 maanden, goed laten opladen en terug monteren

Of laatste rit een lange rit dat ze goed geladen is. Dan afkoppelen, eventueel binnen zetten, en er gewoon weer in gooien als het zover is.

Hier staat regelmatig eens een voertuig een paar maanden stil, een batterij is echt zo snel niet plat.
                          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                          Motoren & Tjeurisme

Comment

Ja, ik bedoel de wagen in versnelling zetten en de handrem niet aantrekken. Maar zeker de auto proberen maandelijks te verzetten voor je banden. Ik had dit met nieuwe auto's vroeger zelfs toen ik nog werkte, na een tijd in de showroom kwamen er vlakke kanten op de banden. Je hoorde dit als je ermee reed. Waren wel wagens die lang stilstonden, maar 6 maanden is lang he. Als je je batterij afkoppelt kan je de wagen gewoon sluiten met de sleutel. Eventueel wel voor je radiocode zorgen indien je radio hiermee beveiligd is.

Comment

Die platte kanten in de banden zijn niet zo erg, na een tiental kilometers zijn ze terug perfect rond...
                              ik heb daar geen echt probleem mee ervaren na drie jaar...

Comment

Zeker niet af en toe starten.
                                Je krijgt dan condensatie in de motor en uitlaat, en dat moet je vermijden.

Haal de batterij er gewoon uit, en bewaar ze thuis in een vorstvrije garage.
                                Een dagje voor je terug wil rijden, gewoon opladen en terug monteren.

Zet je banden gewoon 1 - 1,5 bar hoger dan normaal. Die auto elke maand een halve meter verzetten doe je toch niet. En anders zet je de auto op blokken.

Comment

Die platte kanten in de banden zijn niet zo erg, na een tiental kilometers zijn ze terug perfect rond...
                                  ik heb daar geen echt probleem mee ervaren na drie jaar...
                                  Ik heb toch auto's geweten waar het in bleef hoor. ook voor mezelf, een wagen gekocht die een jaar op stock stond. Is er nooit uitgegaan. Na nieuwe banden te steken wist ik het pas zeker omdat ik dan pas het verschil hoorde...

Comment

Nog eens vragen. Als een auto een half jaar in een garage zonder verwarming staat, komen de remmen dan niet vast te zitten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                      Ik heb toch auto's geweten waar het in bleef hoor. ook voor mezelf, een wagen gekocht die een jaar op stock stond. Is er nooit uitgegaan. Na nieuwe banden te steken wist ik het pas zeker omdat ik dan pas het verschil hoorde...
                                      Ik ben op zoek naar nieuwe winterbanden en heb heel internet, daarvoor afgezocht. Kwam dit inderdaad ook ergens tegen. Ik heb t nog eens opgezocht voor je Guyguy. Op http://www.tirendo.be/bandenspanning/ wordt vermeld dat banden iedere maand wat bandendruk verliezen. Dus ik kan me wel voorstellen dat ze na 6 maanden op stock wel wat platjes zullen zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                                        Nog eens vragen. Als een auto een half jaar in een garage zonder verwarming staat, komen de remmen dan niet vast te zitten?
                                        Banee. Waarom zouden ze? Als je er iedere dag wat water over gooit, dan mss wel...
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                        Motoren & Tjeurisme

Comment

Working...
                                        X