Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Volvo 4 cilinder benzine en diesel motoren, en 8 traps versnellingsbakken.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe Volvo 4 cilinder benzine en diesel motoren, en 8 traps versnellingsbakken.

    Hier vind je de specs van de nieuwe motoren die op de IAA voorgesteld worden.
    Ook de 8 traps automaten staan in de lijstjes.

    De V70 D4 krijgt beide, en zakt dan ineens naar 120g CO2 voor 180pk.
    Goeie leasingkandidaat zou ik zeggen.
    Deze zit ineens 10g lager dan de BMW5 en de Audi A6.
    Last edited by Tommie1; 18/08/2013, 09:35.

  • #2
    New T6 4-cylinder engine (turbocharged and supercharged) with 302 hp.



    Comment


    • #3
      Volvo Cars presenteert een range volledig nieuwe Volvo motoren. Ontwikkeld in Göteborg en gebouwd in het Zweedse Skövde. De nieuwe tweeliter, viercilinder krachtbronnen worden in het najaar van 2013 gelanceerd. De dieselversie is als eerste motor ter wereld voorzien van i-Art-technologie en de krachtigste benzineversie is uitgerust met zowel een compressor als een turbo. Voor de Nederlandse markt betekent dit dat de Volvo S60, V60, V70 en S80 D4, 133kW (181pk) onder de huidige omstandigheden in aanmerking komen voor 20% bijtelling. Ook volgend jaar. De S60 en V60 zowel handgeschakeld áls automaat.


      Diesel en Benzine
      Van de 2.0 liter viercilinder motor komen zowel benzine- als dieselversies beschikbaar. Deze voorwiel aangedreven motoren zijn vanaf de opening van de IAA te bestellen en per productieweek 46 van 2013 leverbaar.


      D4 181 pk (twin turbo) 6-versnellingen handbak of 8-traps automaat
      ( deze komt in de Volvo S60, V60, XC60, S80, V70 en XC70)

      T5 245 pk (turbo) met 8-traps automaat
      ( deze komt in de Volvo S60, V60, XC60, S80, V70 en XC70)

      T6 306 pk (turbo & supercharger) met 8-traps automaat
      ( deze komt in de Volvo S60, V60, XC60)


      Zuinige motoren

      ‘We hebben kleinere, intelligentere motoren ontwikkeld, die een dynamischer vermogensontwikkeling hebben dan motoren met méér cilinders, terwijl het brandstofverbruik niet meer is dan dat van een huidige viercilinder.

      Het gehele DRIVE-E-motorengamma, dat tijdens de ontwikkelingsfase ‘Volvo Engine Architecture' (VEA) heette, bestaat in principe uit twee viercilindermotoren: een common-rail dieselmotor en een direct ingespoten benzinemotor.

      De DRIVE-E-dieselmotoren variëren in vermogen van 88 tot 169 kW (120 tot 230 pk); de benzinemotoren variëren van 103 tot meer dan 220 kW (140 tot meer dan 300 pk). Diverse niveaus waarop de turbo het vermogen verhoogt, bieden de flexibiliteit om het complete scala te bestrijken: van zuinige versies tot varianten met hoog vermogen en veel koppel. Om aan alle wensen van de klant te voldoen, krijgen sommige motoren extra vermogen door toepassing van elektrische assistentie of andere vooruitstrevende technologie.

      Drie DRIVE-E-motoren
      In eerste instantie zijn de nieuwe Volvo S60, V60 en XC60 leverbaar met drie motoren van de nieuwe motorenfamilie: de turbobenzinemotoren T6 (225 kW/306 pk) en T5 (171 kW/233 pk), en de turbodiesel D4 (133 kW/181 pk).

      Een nieuwe automatische achttrapstransmissie draagt bij aan de verfijnde aandrijving en het bescheiden brandstofverbruik. De T5- en D4-motoren zijn ook beschikbaar voor de nieuwe Volvo V70, XC70 en S80.

      De nieuwe motoren zijn door Volvo's aandrijflijnexperts ‘in eigen huis' ontwikkeld en worden gebouwd in de hightech motorenfabriek van Volvo in Skövde, Zweden.

      Nieuwe automatische achttrapstransmissie
      Om de motoren het gewenste alerte, soepele en zuinige karakter te geven, worden ze geleverd in combinatie met ofwel een nieuwe automatische achttrapstransmissie of een verbeterde handmatig te bedienen zesversnellingsbak; beide zijn afgestemd op een lager brandstofverbruik.

      ‘De verfijnde DRIVE-E-technologie zorgt voor uitstekende prestaties, een lager brandstofverbruik, aanzienlijk lagere emissies en een krachtig motorgeluid. Onze nieuwe viercilindermotoren leveren betere prestaties dan de zescilinders van nu en verbruiken minder brandstof dan de huidige viercilinders', zegt Crabb. ‘Een viercilinder DRIVE-E-motor is in vergelijking met een willekeurige zescilinder zoveel lichter en compacter, terwijl hij hetzelfde vermogen levert. De besparing op het brandstofverbruik bedraagt tussen de 10 en 30 procent, afhankelijk van de motor waarmee je hem vergelijkt.'

      Wereldprimeur: i-Art-technologie
      De dieselmotoren zijn voorzien van de volledig nieuwe i-Art-technologie. Door de druk van elke brandstofinjector afzonderlijk te monitoren - in plaats van de druk met een enkele sensor in de common rail te meten - maakt i-Art het mogelijk om voortdurend, per verbrandingsslag, in elk van de vier cilinders de hoeveelheid ingespoten brandstof te controleren en aan te passen.

      ‘Het verhogen van de inspuitdruk tot een uitzonderlijk hoge 2.500 bar in combinatie met de i-Art-technologie kun je de tweede stap in de dieselrevolutie noemen. Het is een doorbraak die vergelijkbaar is met onze uitvinding van de lambdasonde voor de katalysator, in 1976. Volvo heeft daarmee opnieuw een wereldprimeur voor personenauto's', zegt Crabb.

      Elke injector is voorzien van een kleine computer die de inspuitdruk bewaakt. Met behulp van die informatie spuit het i-Art-systeem de ideale hoeveelheid brandstof in tijdens elke verbrandingscyclus.

      De combinatie van hogere inspuitdruk en i-Art-technologie zorgt voor een lager brandstofverbruik, aanzienlijk lagere emissies, uitstekende prestaties en een krachtig, karakteristiek motorgeluid.

      De dieselmotoren zijn voorzien van verfijningen als een state-of-the-art twin-turbo, verminderde inwendige wrijving en slimme kleppen in het koelsysteem voor een snellere opwarming na de koude start.

      Benzinemotor met compressor en turbo
      Doordat de compressor in de lage toerenregionen voor extra koppel zorgt, voelt de benzinemotor als een grotere atmosferische krachtbron. De mechanische compressor treedt bij lage toerentallen direct in werking en de turbo valt in zodra de luchtstroming op gang komt.

      Andere verbeteringen aan de DRIVE-E-benzinemotoren zijn onder meer reductie van inwendige wrijving door bijvoorbeeld kogellagers op de nokkenas, continu variabele kleptiming en intelligent warmtemanagement met een volledig variabele elektrische waterpomp.

      Voorbereid op toepassing elektrische assistentie
      De DRIVE-E-motoren zijn al vanaf de ontwikkeling voorbereid op de toekomstige toepassing van elektrische assistentiesystemen. Belangrijke onderdelen - zoals de Integrated Starter Generator - kunnen eenvoudig worden aangesloten. En de compacte afmetingen van de viercilindermotoren maken het mogelijk dat een elektromotor kan worden gemonteerd in zowel de voor- als de achterzijde van de auto. Het accupakket wordt in het midden van de auto gemonteerd.

      Downsizing zonder compromissen
      Volvo Car Group is ervan overtuigd dat de viercilinder DRIVE-E-motoren de ultieme combinatie van kracht, rijplezier en brandstofverbruik bieden. ‘Het vermogen dat een motor levert, heeft niets te maken met de grootte van de motor; het gaat om de hoeveelheid lucht die je erdoorheen kunt laten stromen. En je kunt een motor efficiënter maken als je hem kleiner maakt. Dus als je meer lucht door een kleinere motor kunt laten stromen, krijg je hetzelfde vermogen bij een lager verbruik', zegt Crabb. Hij besluit: ‘Toen ik nog met Formule 1-motoren werkte, leverden de 1,5-liter turbomotoren meer dan 660 kW (900 pk). En de nieuwe Volvo DRIVE-E-motoren zijn in feite al in de autosport getest. De motor die we in Volvo's WTCC-auto van 2011 gebruikten, was een DRIVE-E-prototype. En daarmee vestigden we tijdens de laatste race nog een nieuw ronderecord.'

      bron : http://www.volvocars.com/nl/explore/...ion-areas.aspx
      Last edited by joodoo; 19/08/2013, 10:32.

      Comment


      • #4
        lijkt me mooi,heb ook al de specificaties van de constructie bekeken. Nu hopen dat er niet te veel op m'n brug komen hé....hahaha
        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

        Comment


        • #5
          Sterke cijfers ! Alleen zal een D4 qua rijcomfort niet kunnen tippen aan een 6 cilindermotor... Pk's op zich zeggen niet alles... Als je ziet op welk klein toerentalbereik je maar beschikking hebt tot een stevig koppel dan weet ik genoeg... Fijn wel dat ze de huidige automaat gaan vervangen door iets moderners, Volvo moest dit al veel langer hebben gedaan, volgens mij heeft hen dat ook al wel wat klanten gekost ook...
          Last edited by Audidriver; 18/08/2013, 12:08.

          Comment


          • #6
            De tijd van 6 en 8 cilinders is voorbij.
            BMW probeert zijn klanten al wijs te maken dat je voor 180pk een 3 cilinder zal krijgen.
            En een 320i is al een tijdje een 1.6 turbo ipv een 2 l 6 cilinder.

            Ik denk ook dat die 8 traps automaat minder kritisch zal zijn voor de koppelcurve.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
              Sterke cijfers ! Alleen zal een D4 qua rijcomfort niet kunnen tippen aan een 6 cilindermotor... Pk's op zich zeggen niet alles... Als je ziet op welk klein toerentalbereik je maar beschikking hebt tot een stevig koppel dan weet ik genoeg... Fijn wel dat ze de huidige automaat gaan vervangen door iets moderners, Volvo moest dit al veel langer hebben gedaan, volgens mij heeft hen dat ook al wel wat klanten gekost ook...
              Klopt, en weer werk aan de winkel voor de tuners.
              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

              Comment


              • #8
                Downsizing zonder compromissen
                Volvo Car Group is ervan overtuigd dat de viercilinder DRIVE-E-motoren de ultieme combinatie van kracht, rijplezier en brandstofverbruik bieden. ‘Het vermogen dat een motor levert, heeft niets te maken met de grootte van de motor; het gaat om de hoeveelheid lucht die je erdoorheen kunt laten stromen. En je kunt een motor efficiënter maken als je hem kleiner maakt. Dus als je meer lucht door een kleinere motor kunt laten stromen, krijg je hetzelfde vermogen bij een lager verbruik', zegt Crabb.
                Knap van Volvo. Werd wel eens tijd zeker?

                Toch één citaat van onze brave man hierboven uitgefilterd.
                Ben toch in de veronderstelling dat hoe meer longinhoud je motor hebt, hoe meer rijplezier, kracht en uithouding je zal hebben. Dat daarvoor meer lucht nodig is, is een andere zaak natuurlijk. Of zie ik dat verkeerd.
                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                  En een 320i is al een tijdje een 1.6 turbo ipv een 2 l 6 cilinder.

                  Pardon? Misschien eerst wat research doen voor je erop los begint te schrijven. Dit zijn volgens www.bmw.be, een website die misschien wel het één en ander weet over de 320i de specificaties van de motor:

                  Motor
                  Cilinders/kleppen 4/4
                  Cilinderinhoud in cc 1.997
                  Slag/boring in mm 90,1 / 84,0
                  Max. vermogen / toerental in kW (pk) / t/min 135 (184) / 5.000
                  Max. koppel / toerental in Nm / t/min 270 / 1.250-4.500
                  Compressie :1 11,0

                  Niks geen 1600, maar een tweeliter.

                  Comment


                  • #10
                    Een 320i ED is een 1600, de gewone 320i is nog altijd een 2 liter.

                    En goed nieuws dat Volvo eindelijk overschakelt naar een (ZF?) 8traps automaat, als dat dezelfde is die BMW gebruikt dan is dat een enorme vooruitgang tegenover de Aisin 6traps automaat.
                    Last edited by Gunter; 18/08/2013, 14:37.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                      De tijd van 6 en 8 cilinders is voorbij.
                      BMW probeert zijn klanten al wijs te maken dat je voor 180pk een 3 cilinder zal krijgen.
                      En een 320i is al een tijdje een 1.6 turbo ipv een 2 l 6 cilinder.

                      Ik denk ook dat die 8 traps automaat minder kritisch zal zijn voor de koppelcurve.
                      Je zal op termijn zeker en vast gelijk hebben maar zolang het nog enigszins betaalbaar blijft komt er bij mij geen 4 cilinder meer onder de motorkap... Hoe goed die automaten ook zijn, ze zullen nooit het rijplezier van een "dikke" motor kunnen compenseren... M'n 6 cilinder diesel heeft z'n maximaal koppel al beschikbaar tussen de 1250 en de 3500 tr , vergelijk dat maar eens met gelijk welke 4 cilinder. Zelfs al zouden de pk's op gelijke hoogte zitten dan nog kies ik voor die 6 cilinder.

                      Comment


                      • #12
                        Ik begrijp je, en ben ook voorstander van meer cc's en cilinders zonder dat daarvoor pk's omhoog moeten, maar ik vrees dat we binnen enkele jaren geen keus meer gaan hebben.
                        Iedereen moet mee in de downsizing omwille van de co-uitstoot. Om te eindigen met een motor die niet meer op het traditionele verbrandingsprincipe gebaseerd is, mogelijks.
                        __________________________

                        2015 Volvo V60 D2 aut.
                        2003 Volvo S60 2.4 benzine

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Gunter Bekijk Berichten
                          Een 320i ED is een 1600, de gewone 320i is nog altijd een 2 liter.

                          En goed nieuws dat Volvo eindelijk overschakelt naar een (ZF?) 8traps automaat, als dat dezelfde is die BMW gebruikt dan is dat een enorme vooruitgang tegenover de Aisin 6traps automaat.
                          Bedankt Gunter, ik vrees dat Peba niet ver genoeg gekeken heeft.

                          Binnen een aantal jaren moet iedere constructeur van autos een gemiddelde CO2 uitstoot halen.
                          Als ze dat niet halen betalen ze boetes. Op welke modellen gaan ze die verhalen denk je?
                          Dat zal niet berekend worden op,de 1.0 met 85g uitstoot, maar wel.op de 3.2 met 220g.

                          Misschien slecht nieuws voor autoliefhebbers, maar wel realiteit.
                          Tegen dat we zo ver zijn kost een liter diesel waarschijnlijk 3€, en rijden we sowieso met zuinigere autos... Of met electroautos.
                          Ten andere, die hebben hun koppel al bij 0 tr/min, maar ook het sex appeal van een stofzuiger met allergiefilter.

                          Comment


                          • #14
                            Die T6 in een S60 lijkt me wel wat

                            Maar waarom komt die T6 niet in de V70, XC70 en S80?
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                            Comment


                            • #15
                              Wat gebeurt er met de D2 & D3 (van bvb een V60)? Want deze zouden nu meer uitstoot hebben dan een D4.

                              Comment


                              • #16
                                Topic werd verplaatst naar 'Algemeen'.

                                @ joodoo: bronvermelding is verplicht.

                                Comment


                                • #17

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door flanger Bekijk Berichten
                                    Wat gebeurt er met de D2 & D3 (van bvb een V60)? Want deze zouden nu meer uitstoot hebben dan een D4.
                                    zullen op termijn ook vervangen worden door een variant van de nieuwe motorenfamilie en ook in alle modellen komen, maar zoals altijd en bij iedereen zal 't in fases gaan om geen al te lange levertijden te hebben en ook om 'goedkopere' aanbiedingen te hebben, ik veronderstel dat de nieuwe D4 op 't prijsniveau van de 'oude' D5 zal zitten en dus niet direct in ieders bruine past
                                    mijn autootjes:

                                    Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                                    Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                                      Knap van Volvo. Werd wel eens tijd zeker?

                                      Toch één citaat van onze brave man hierboven uitgefilterd.
                                      Ben toch in de veronderstelling dat hoe meer longinhoud je motor hebt, hoe meer rijplezier, kracht en uithouding je zal hebben. Dat daarvoor meer lucht nodig is, is een andere zaak natuurlijk. Of zie ik dat verkeerd.
                                      Je spreekt over longinhoud, hoe definieer je dat? De uitspraak die je citeert is correct, het vermogen is het resultaat van de hoeveelheid brandstof die je kunt laten verbranden in de hoeveelheid lucht (zuurstof!) die door de motor stroomt. Meer lucht die er doorstroomt => meer vermogen. Of je die hoeveelheid lucht erdoor krijgt door middel van cilindervolume, (hoog) toerental en/of drukvoeding maak voor het vermogen niet uit, maar uiteraard verschilt het motorkarakter afhankelijk van hoe al deze methodes toegepast worden.... maar recentelijke drukgevoede motoren tonen meer en meer dat ze ook aangenaam/genietbaar kunnnen zijn.

                                      Straf van Volvo (in Skövde) dat ze dit doen, zwaar innovatief voor zo een kleine producent, engine of the year volgend jaar??
                                      ST Cupra 290 PP - GT86+

                                      Comment


                                      • #20
                                        Zeker, de mentaliteitswijzing moet nog komen.
                                        In Duitsland is een standaard A6 de 3.0 TDI Quattro.
                                        Als constructeurs hun gemiddelde naar beneden moeten krijgen, dat zullen ze toch de klanten moeten overtuigen van de kleine motoren.
                                        Als ze dan nog wat marge willen overhouden, dan doen ze dat met rijplezier, en niet met kortingen.

                                        Bij BMW spreken ze al langer van een 3 cilinder in de 3 series. Lang zal het niet duren, en die zullen ze ook moeten verkopen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X