Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Morgen worden diesel en huisbrandolie duurder. Diesel 10PPM kost vanaf vrijdag 1.0460 euro/l (+0,0060), diesel 50PPM kost 1.0460 euro/l (+0,0070). Stookolie extra vanaf 2000l kost 0,5585 euro/l (+0,0073), minder dan 2000l 0,5817 euro/l (+0,0073) en aan de pomp 0,6690 euro/l (+0,0070).
Deze prijsstiijgingen zijn het gevolg van de stijging van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten.
't Ziet er trouwens niet goed uit. De London brent oil staat al 63.95 dollar en blijft stijgen richting 70 dollar. Met wat tegenslag gaan we de piekperiode van augustus achterna.
Ach, heb ik niet gelezen dat jij aan de pomp toch staat te lachen (met de benzinerijders ???) Kan je nog meer lachen dan, of niet ?
(Belga) Diesel en huisbrandolie worden vanaf donderdag goedkoper. Diesel 10ppm kost dan maximum 1,0290 euro/l (-0,0170) en diesel 50ppm 1,0290 euro/l (-0,0170).
Huisbrandolie kost vanaf 2000l maximum 0,5218 euro/l (-0,0151), minder dan 2000l 0,5450 euro/l (-0,0151) en aan de pomp 0,6330 euro/l (-0,0150). Huisbrandolie extra vanaf 2000l kost 0,5416 euro/l (-0,0169), minder dan 2000l 0,5648 euro/l (-0,0169) en aan de pomp 0,6520 euro/l (-0,0170). Deze prijsdalingen zijn het gevolg van de daling van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten. (svr)
(Belga) De prijzen van diesel en stookolie dalen vanaf vrijdag. Diesel kost dan maximum 0,9980 euro/l. Stookolie kost maximum tussen 0,4942 euro/l en 0,5340 euro/l, afhankelijk van de hoeveelheid en het type.
De prijsdalingen zijn het gevolg van de daling van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten. (dwm)
Kijk 'es aan. Volgens mij is dit de eerste keer sinds de start van dit topic, zowat anderhalf jaar geleden, dat de officiële dieselprijs onder € 1 gaat.
Volgens verhofstad wel, maar ie zegt het niet luidop. hij zet het ergens stiekem in zijn burgermanifest nummer 4.
Hij heeft ook wel door dat iedereen dat boek enkel koopt om op het salontafelke te leggen.
verhofstad ligt er hopelijk binnen een paar maand met zijn smerige kl*ten af dus diene dwaas heeft daarna nog weinig in de pap te brokken over de dieselprijs
Denk je dat andere partijen (CD&V om de voornaamste te noemen) er meer wakker van liggen om de brandstofprijzen laag te houden ? Regering moet ergens haar centen halen...
En diesel aan 0,99 : dat is best een forse daling zeker ? Wat is de maximumprijs vandaag ? 1,04 ?
Denk je dat andere partijen (CD&V om de voornaamste te noemen) er meer wakker van liggen om de brandstofprijzen laag te houden ? Regering moet ergens haar centen halen...
En diesel aan 0,99 : dat is best een forse daling zeker ? Wat is de maximumprijs vandaag ? 1,04 ?
Ik heb geen speciaal politieke voorkeur want als het er op aan komt zijn het inderdaad toch allemaal dezelfde!
Vandaag een prijsdaling van 3,10 cent mag er zeker wel wezen.
Denk je dat andere partijen (CD&V om de voornaamste te noemen) er meer wakker van liggen om de brandstofprijzen laag te houden ? Regering moet ergens haar centen halen...
Daar heb je gelijk in, maar als ik me niet vergis is het cliquet-systeem ingevoerd onder verhofstad II.
Persmededeling van CD&V
11 augustus 2005
DIESELPRIJZEN: OOK REYNDERS KENT EIGEN REGELS NIET
OWe lezen vandaag in de krant De Tijd dat minister Reynders namens zijn kabinet doodleuk laat weten dat het omgekeerd cliquetsysteem dit jaar niet meer in werking zal treden. Het systeem zou een te groot inkomstenverlies voor de Staat betekenen. Deze verklaring strookt niet met de eerdere uitleg van de premier en is bovendien nog betreurenswaardiger. De woordvoerster van minister Reynders beroept zich op de programmawet die enkel “in de mogelijkheid zou voorzien� en dus geen verplichting zou inhouden om de accijnsverlaging toe te passen. Eens te meer slaat men de bal volledig mis. Na de premier (“Er is een kb nodig en voorafgaandelijk overleg in ministerraad� terwijl een officieel bericht volstaat) blijkt nu ook de minister van Financiën de eigen regelgeving niet te kennen.
Hoe ziet die regelgeving er dan wel uit? Welnu, artikel 420, §3, d) van de programmawet van 27 december 2004 luidt als volgt: “De Koning kan bij een na overleg in de Ministerraad vastgelegd besluit een bedrag per liter bepalen waarboven een vermindering van de bijzondere accijns kan toegepast worden op motorbrandstoffen. …� Dit betekent dat de mogelijkheid waarin de programmawet voorziet slaat op het bepalen van een bedrag per liter waarboven een vermindering van de bijzondere accijns kan toegepast worden. Van deze mogelijkheid heeft de regering intussen gebruik gemaakt: het kb van 24 mei 2005 stelde via artikel 1, §2 grensbedragen in van 1,1 euro per liter voor diesel en van 1,5 euro per liter voor benzine. Artikel 1, §2 van genoemd kb stelt daarenboven echter: “Het tarief van de bijzondere accijns zal worden verlaagd vanaf de eerste en bij elke verhoging van de maximumprijs�. Er is dus geen sprake van een mogelijkheid wanneer het gaat om de toepassing van het omgekeerd cliquetsysteem! Minister Reynders is dus verplicht om de bijzondere accijns te verlagen. Daarenboven is voornoemd kb uitdrukkelijk van toepassing tot en met 31 december 2005. Wanneer minister Reynders het dus dit jaar niet meer naleeft, dan dreigt het omgekeerd cliquetsysteem dode letter te blijven.
De regering kende tot op heden geen enkel probleem met de toepassing van het gewone cliquetsysteem via berichtjes in het Staatsblad. Dit jaar werd op die manier de bijzondere accijns op diesel tot zes keer toe (7 januari, 4 februari, 14 april, 21 april, 10 mei en 18 mei) verhoogd zodat de maximale accijnsverhoging van 35 euro per 1000 liter werd bereikt. Door toepassing van het omgekeerd cliquetsysteem op 6 juli werd de bijzondere accijns met 2,6 euro per 1000 liter verlaagd. Per saldo werd de bijzondere accijns in 2005 dus met 32,4 euro per 1000 liter verhoogd. Een tankbeurt van 40 liter kost door die accijnsverhoging - dus zonder het effect van de prijsverhoging op zich - 1,60 euro meer. Wanneer men op jaarbasis 40.000 km rijdt, betaalt men als dieselrijder zo’n 225 euro meer aan vadertje Staat.
De regering publiceert dus vlot berichtjes voor de accijnsverhoging via het gewone cliquetsysteem. Het publiceren van gelijkaardige berichtjes voor een accijnsverlaging via het omgekeerd cliquetsysteem gaat haar blijkbaar minder vlot af. Nochtans is ze hiertoe verplicht krachtens een kb. Dit betekent min noch meer dat een deel van de accijns op diesel thans onwettig is. Misschien doelde de premier met de noodzaak aan een kb dan ook op een kb om het kb betreffende het omgekeerd cliquetsysteem op te heffen. Dan dient het meteen niet meer te worden toegepast en zit de premier opnieuw op dezelfde golflengte als zijn minister van Financiën…
Comment