Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Op hol slaan Vw T3 1.9td ...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Op hol slaan Vw T3 1.9td ...

Hallo,

vandaag in Nederland, een Vw t3 1.9td - 5 bak gekocht en op weg naar België, waar ik woon, onderweg op de autosnelweg in een bocht, ongeveer 90/km per uur aan het rijden, slaat busje op hol, met wat moeite busje op pechstrook gekregen en hem kunnen stilleggen, busje reedt dus eventjes op z'n eigen olie.
    Daarna terug proberen starten, en toen sloeg hij nog eens op hol, daarna kunnen starten met heel veel moeite, en zo naar huis kunnen rijden, - eerst rustig 10 min 80-85, daarna de rit uitgereden van 130 km aan een 90-95 per uur..
    Na autosnelweg, mijn afrit genomen, Wilrijk, afgeschakeld van 5 naar 4 en toen stilgevallen, met heel veel moeite terug kunnen starten.. maar uiteindelijk terug op gang gekregen en nu staat hij voor de deur.

Hoe kan dit? Heb eventjes 120-125 gereden maar voelde ook voor hij op hol sloeg, dat hij al probeerde me naar 'voren te duwen'. Dat hij sneller van zichzelf wilt rijden..

Verhoudingen zijn goed, want je voelt dat busje gemakkelijk 130-135 of zelfs 140 kan halen.

Iemand een idee?
    Wat al aan het denken dat er misschien net iets te veel olie in heeft gezeten, waardoor deze op hol is kunnen slaan?

't zit toch niet mee bij mij met die t3's

Feit is dat er olie in de verbrandingskamer komt en dat is nooit goed. blokje opengooien dus. Ik had er al zeker niet mee verder gereden. Op youtube staan lelijke filmpjes van diesel die op hol slaan..

Comment

Hoe staat het oliepeil? Kan ook zijn dat de turbo zo versleten is dat hij langs daar z'n olie binnenkrijgt

Comment

Ik denk dat de turbo de boosdoener is. Kijk de lagers ééns na.

Comment

bwa, is leuk toch, kan je aardig hard mee gaan dan.
          ergens zuigt je motor zijn motorolie op en verbrand deze. er zat toch niet teveel olie in? carterontluchting die olie meetrekt? turbo die kapot is en olie verliest??

bij een straatauto zowieso geen goed idee. hoe hebt je die trouwens weer stil gekregen? een motor die op hol slaat, kan je normaal niet meer tegen houden, tenzij je een vod of ander verstoppend middel in de turbo gooit. een turbodiesel op hol die in een auto zit met luchtfilters op... die houd je volgens mij niet meer tegen, en dan fikken ze op. genoeg filmpjes op internet hiervan.
          deze kreeg hem wel nog stil
          DD 453-T runs away! rack gets stuck on valve cover. almost lost some fingers too, it was all i could find. F'ed up new turbo compressor wheel, was only damag...

Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

misschien je dieselpomp/gashendel die bleef hangen???

staat ergens een filmke op youtube van ene die tractorpulling doet met een 1.9VW blok. die laat hem express op hol slaan daar. ding draait 9000rpm

Last edited by ; 29/06/2013, 12:50.

Comment

Hallo; dank voor de reacties, 't is nu wel zo, het blok dat er in ligt komt uit een Vw t4, een 1900 td. Mij hebben ze gezegd dat het maar 160.000 km's heeft, maar dat kan je natuurlijk niet controleren. Motor draait goed, gashendel blijft volgens mij niet hangen denk ik, maar ja hoe controleer je dat. Degene die achter mij reed zei ook dat er zwarte rook uit m'n uitlaat kwam vanaf 110km per uur.. Ik hoop echt dat het enkel te veel olie is geweest, maar ja, er zo mee rijden en in je achterhoofd hebben dat ie nog eens op hol kan slaan is nooit leuk om zo te rijden.. Ik ben naar huis gereden met een 80-95 per uur maximum en dat heeft hij goed volgehouden. Aan Capri: Een motor die op hol slaat, krijg je stil door 'm in 2de Vitesse te gooien, of een andere Vitesse, te remmen en dan je koppelingspedaal laten schieten. Dan stopt je motor, heb dit al eens voorgehad, met een andere motor, ook een 1900.. Precies of die zijn voor zo'n busjes niet gemaakt. Maar goed, ik controleer zo direct eens m'n oliepeil bij koude motor, vandaag nog niet mee gereden. Die turbo, kan je die er gewoon afhalen? Hoe zit het met die lagers BlackHorse?

Comment

lagers kan je enigszins controleren door te voelen aan de turbo-as. Indien er veel speling op de as zit kan je stellen dat die versleten is. Simpelste om dit te controleren is de aanzuigbuis (die naar je luchtfilter loopt) demonteren aan de turbo en via het aanzuiggat de as op en neer bewegen.

Comment

Merci Jan, ga ik straks eens doen dus.

Comment

Je hebt de olie niet nagekeken ofwat nadat da spel op hol was geslaan?

Comment

BlackHorse, na het busje op hol geslagen is, ben ik er gewoon mee naar huis gereden, omdat ik ook niet anders kon. Papieren nog niet volledig in orde enz.. Je olie nakijken bij een motor die al even heeft gedraaid, haalt toch niet veel uit, omdat het oliepeil dan toch niet te controleren is door smering en gooit toch sowieso ene klein beetje omhoog? Heb een halfuurtje geleden de peilstok nagezien, motor nog niet gestart en nog niet gereden vandaag, en het lijkt erop dat er te veel olie in zit. Is een motor van een T4, en peilstok heeft 3 lijntjes, waarschijnlijk maximum, helft, en minimum; zit toch zeker 2-3cm boven z'n maximum?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brikoleur Bekijk Berichten
                      BlackHorse, na het busje op hol geslagen is, ben ik er gewoon mee naar huis gereden, omdat ik ook niet anders kon. Papieren nog niet volledig in orde enz.. Je olie nakijken bij een motor die al even heeft gedraaid, haalt toch niet veel uit, omdat het oliepeil dan toch niet te controleren is door smering en gooit toch sowieso ene klein beetje omhoog? Heb een halfuurtje geleden de peilstok nagezien, motor nog niet gestart en nog niet gereden vandaag, en het lijkt erop dat er te veel olie in zit. Is een motor van een T4, en peilstok heeft 3 lijntjes, waarschijnlijk maximum, helft, en minimum; zit toch zeker 2-3cm boven z'n maximum?
                      Als je 10min wacht na het rijden heb je al een goede indicatie van het olie niveau. Volgende keer zeker checken dat je niet met te weinig olie onderweg bent.
                      Indien teveel olie zou ik het teveel laten uitzuigen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                        Als je 10min wacht na het rijden heb je al een goede indicatie van het olie niveau. Volgende keer zeker checken dat je niet met te weinig olie onderweg bent.
                        Indien teveel olie zou ik het teveel laten uitzuigen.
                        Kan je niet gewoon olie aflaten?

Comment

Voor de kostprijs van 5 liter olie laat je ze gewoon eens beter af, vervang terwijl ook je oliefilter en kijk 'm eens na op metaalspaantjes..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brikoleur Bekijk Berichten
                            Kan je niet gewoon olie aflaten?
                            Dat gaat zeker.
                            Ik zou alles aflaten en zoals jan zegt een olie service doen. Je kunt de vorige eigenaar moeilijk vertrouwen als hij er effe een paar liter teveel in kapt.

Comment

Working...
                            X