Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bandenspanning normale sportband (conti CS3) op circuit?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Bandenspanning normale sportband (conti CS3) op circuit?

Deze week een trackday op het programma met mijn Focus (ong. 1300kg getankt). Band is Continental Sport Contact 3 215/50R17.
    Vroeger ging ik voor maximale grip, nu wil ik vooral mijn banden zo weinig mogelijk kapot maken zonder daarvoor bewust te moeten inhouden.... fun zonder kater achteraf dus.

Ik dacht aan 2,7-2,8 bar warm? Of nog iets meer? In ieder geval, meer druk geeft minder vervorming van de schouder en geeft iets meer koeling normaliter maar er is een grens natuurlijk...

Er zijn er hier genoeg die daar veel praktijkervaring mee hebben dus ik vraag het maar eventjes

ThX!
    ST Cupra 290 PP - GT86+

goeie vraag eigenlijk....

Toen ik de BMW advanced drivers cursus volgde zeiden die gasten ons dat ze 3 bar in de banden staken (205/55/16) om de banden minder te belasten en de schouder vd band minder te vervormen...
    Dat leek me veel maar die gasten hadden wel verstand van wagens en hoe ermee te rijden dus ik geloof ze wel...

Ik zou dus minstens voor 3 bar gaan

Comment

Ikzelf rij op 2.2 bar (warm),denk dat met 3 bar de wagen wel wa vlugger uitbreekt,dus liever een versleten band dan een kapotte wagen..maar das mijn mening natuurlijk...

Comment

Gebruik gewoon de druk dat de wagen voorschrijft.

Comment

Volgens de sticker is dat dus 2,4/2,8bar voor/achter koud volgeladen. Zonder zware belading is dat 2,3. Eerlijk lijkt mij dat vooral een set-up om overstuur tegen te werken bij een zware belading maar met weinig relevantie voor circuit.

Denk dus eerder dat erik op het juiste spoor zit.

Dixie: welke band? Ik rij anders ook met 2,3 bar rondom voor meer grip met deze band maar dat is met aanname dat ze niet oververhitten op straat. Daarentegen, semislicks AD08 stonden op 2,1bar, warm...
          ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Veel heeft ook met u uitlijning te maken.

Comment

Jazeker, maar ik ga geen camberplates steken op een auto die hoogstens een of twee keer een cricuit op zal gaan.
              Maar als we er toch staan, dan maken we het beste ervan natuurlijk...
              ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

hoe harder ge gaat rijden, hoe warmer de band en dus hoe hoger de spanning wordt (lucht zet uit).

Ik ken 2 personen die wel op elke trackday te vinden zijn en die zitten met hun peugeot 205 rond de 2 bar voor en achter. En die passen dus continu bij als ze aan het rijden zijn. Na elke 'stint' wordt de spanning nagemeten en eventueel aangepast.
                www.peugeotforum.be

Comment

En die rijden op gewone straatbanden? Natuurlijk een 205 is licht dus dat zou kunnen, maar met een gemiddelde auto van vandaag rij je daarmee op de wangen van je band...

Het is juist dat de druk omhoog gaat met de temperatuur, ongeveer 0,1bar per 10C. Maar de temperatuur zelf gaat harder omhoog als de band meer vervormt en als er meer rubber aan het asfalt plakt (beide afhankelijk van de bandendruk).

Waar is gTa?
                  ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                    Volgens de sticker is dat dus 2,4/2,8bar voor/achter koud volgeladen. Zonder zware belading is dat 2,3. Eerlijk lijkt mij dat vooral een set-up om overstuur tegen te werken bij een zware belading maar met weinig relevantie voor circuit.

Denk dus eerder dat erik op het juiste spoor zit.

Dixie: welke band? Ik rij anders ook met 2,3 bar rondom voor meer grip met deze band maar dat is met aanname dat ze niet oververhitten op straat. Daarentegen, semislicks AD08 stonden op 2,1bar, warm...
                    Toyo R888 of Yokohama Advan Neova AD08....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dixie Bekijk Berichten
                      Toyo R888 of Yokohama Advan Neova AD08....
                      Dacht het wel, maar dat zijn dus banden die wat serieuze warmte aankunnen en een stijve wang hebben, dan is 2,2bar warm goed. En dus ook ong. de aanbevolen druk voor circuit...
                      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

die rijden op slicks en op R888

en het zijn geen trage mannen
                        www.peugeotforum.be

Comment

Ok. Maar de vraag gaat dus over normale sportbanden, dwz zomerbanden voor de openbare weg met wat sportieve inslag die OE op zowat iedere nieuwe auto ligt die geen hardcore sportauto of een puur ecomodel is...

"sport" is een licht misbruikte term...
                          ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Het ging goed. Reed met 2,6 koud en 2,9 warm. Moest wat grip toegeven, maar na 5 stevige sessies van (slechts) 10min waren er maar net enkele kleine kratertjes/putjes in het uiterste loopvlak waar het rubber net wat te veel warmte begon te krijgen. Maar anders was er geen schade te zien, geen rubber dat weg is rond de schouder of gebroken kanten aan de profielblokken zoals de vorige keer. Toen reed ik wel 15-20min/sessie dus dat kan ook een groot verschil gemaakt hebben.
                            In ieder geval, deze methode heeft me bespaart van het vroegtijdig moeten aanschaffen van een nieuwe bandenset.
                            ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

En hoe deed de 1.0 het op circuit eigenlijk ?
                              Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MaXX99 Bekijk Berichten
                                En hoe deed de 1.0 het op circuit eigenlijk ?
                                Uitstekend. Zal er seffens over berichten in zijn topic.
                                ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Working...
                                X