Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraagje ivm perte totale verklaring

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Vraagje ivm perte totale verklaring

Goedemorgen allen!

2 weken geleden heeft iemand proberen de achterkant van mij Corsa (bj 1998 ) binnen te rijden. Papieren ingevuld, verzekering stuurde vorige week donderdag een expert.

Aangezien er op het eerste zicht gewoon wat schade was aan de achterbumper en de nummerplaatverlichting, ben ik nog redelijk onaangenaam verrast dat de expert de auto als totaal verlies beschouwt (nu, ik weet ook wel dat "zichtbare schade" iets heel anders is dan "werkelijke schade" en het beestje is ook al oud natuurlijk).

Mijn probleem is dat ik iedere week een goeie 700km rijdt ermee: vriendin naar werk, kinderen naar school, ikzelf 200km heen en terug zaterdag en zondag naar mijn werk. Dit heb ik dan ook zo gedaan. Mijn garagist zei dat de wagen nog perfect veilig is (en rijdt nog altijd zoals ervoor). De kost om te herstellen is gewoon te groot voor wat hij nog waard is dus.

Aangezien dit mijn enige auto is, en ik wel degelijk een auto nodig heb, vroeg ik mij af of iemand mij hier wat gemoedsrust kan geven vooraleer ik contact opneem met mijn verzekering en de expert: zou ik deze auto kunnen blijven gebruiken tot ik een andere (wss nieuwe) heb? Keuring was normaal nog goed tot januari 2014. Zowiezo kan ik niet binnen 1-2-3 een andere auto hebben, behalve als ik snel een 2ehands kan vinden die mij aanstaat. We waren eigenlijk van plan om een (grotere) nieuwe wagen te kopen ergens eind dit jaar, dus dit kan potentieel toch wel wat roet in het eten strooien...

Excuses als het allemaal niet zo duidelijk is: ik heb juist een nachtshift van 12 uur gedaan, en blijkbaar moet ik mijn GSM vergeten of verloren hebben op mijn werk ofzo, anders had ik allang mijn verzekering gebeld om dit aan hun te vragen...

*zucht* Aangezien ik compleet in mijn recht was, was ik blijkbaar stom genoeg om te hopen dat alles zonder stress zou gaan...

Bedankt bij voorbaat!
    Last edited by ; 18/03/2013, 09:41.

Er zijn twee soorten totaal-verlies:
    1) technisch totaal-verlies: de wagen kan niet meer op een veilige manier hersteld worden
    2) economisch totaal-verlies: de waarde van het wrak + herstellingskosten > de economische waarde van het voertuig de dag voor het ongeval.

Je Corsa'tje valt duidelijk onder het tweede. De herstelling van de schade zal veel meer bedragen dan de economische waarde van je voertuig. Qua veiligheid kan het dus geen kwaad om te blijven rijden met je auto.
    Naar vergoeding: je kiest ofwel voor de vergoeding totaal verlies: dan sta je auto af aan de verzekeraar en krijg je de dagwaarde van je wagen.
    Ofwel verkies je te blijven rijden met je wagen, en dan zal je het verschil ontvangen tussen de wrakwaarde van je voertuig en de dagwaarde. Je hebt dan de keuze je wagen al dan niet te laten herstellen.

Als je wagen nog voldoet aan voorwaarden mbt de wegcode is er geen enkele reden waarom je er niet mee naar je werk zou mogen rijden. Indien je de technische keuring nog moet passeren tussen nu en de aankoop van je nieuwe wagen, zou dit misschien nog een probleem kunnen opleveren (maar daar zou je garagist wel uitsluitsel moeten over kunnen geven).

Hopelijk kon ik je hiermee een beetje helpen/geruststellen.
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

zeer herkenbare situatie...maar begin niet tegen de verzekering te vechten, het is allemaal verloren moeite en geld (ook kan je kosteloos procederen)
      mijn schoonbroer heeft 5 jaren versleten aan een dergelijke actie, en het positief saldo werd uiteindelijk ... peanuts !
      ik zou de wagen zo goedkoop mogelijk laten repareren (het bestek is steeds duurder als de verzekeraar zal betalen ;-) ), door de hersteller laten herkeuren (uit zekerheid), en de wagen verder blijven gebruiken
      in een herstelde toestand is je wagen steeds meer waard dan nu, ook zal je de kosten nooit recupereren (de kost van een andere wagen zal blijkbaar altijd merkelijk hoger liggen dan de herstelling, bovendien ken je je eigen wagen beter dan een andere occasie (die ook mogelijk niet zo een goede zaak kan zijn)
      de hamvraag is hoeveel de reparatie kost vergeleken met wat je nog laten van de wagen kan krijgen, de dag dat je beslist te veranderen

Comment

is zo blijven rijden, geld trekken, en die inruilen (eco-premie) geen optie ?

Comment

Ben je akkoord met het bestek voor de herstelling? Hoeveel verschil zit er tussen het bestek en het geen je krijgt? Stel dat de herstelling 200 euro te duur is, dan kan je die 200 eventueel zelf nog opleggen en kan je de wagen houden.

Als je niet akkoord bent met wat de verzekeraar voorsteld qua waarde, dan kan je dat wel aankaarten met zoekertjes van gelijke wagens, als die allemaal meer gaan, dan moet de verzekering de prijs omhoog trekken of moeten ze jou een gelijkwaardige wagen aan kunnen bieden voor hun voorgesteld bedrag.
          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
          Motoren & Tjeurisme

Comment

Als jij wil dat de wagen herstelt wordt dan kan de expert daar niks aan doen.

Veel mensen weten dit niet.

Comment

Neen, maar van de verzekeraar trekt je enkel de economische waarde terug die door de expert werd bepaald, geen euro meer
              de verzekeraar is ook in onder de indruk van de prijs van gelijkaardige wagens, dat zijn vraagprijzen, geen economische restwaarden
              draaien of keren, de verzekeraar is altijd aan de goede kant, hij heeft je premies graag geÏnd, maar als hij moet tussenkomen loopt hij liefst weg
              en dan beweren ze nog dat ze slechte zaken doen :-(

Comment

Je bent verzekerd in burgerlijke aansprakelijkheid! Dit is voor schade aan derden. Jouw betaalde premie heeft dan ook niks te maken met jouw schade

Sent from my iPad using Tapatalk
                2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

ik weet niet van welke maand je auto is? maar die zit randje op 15jaar, en dit is de classic leeftijd voor verzekeringen.

destijds knalde iemand in mijn opel ascona, en daar was bitter weinig aan. bumper krom (enkel de balk, de plastiek veerde terug), 2 achterlichten kapot en het achterpaneel gedeukt.

kostprijs 700€ (moest naar opel om terug te trekken, chassisbalken achteraan aan de bumpers waren krom). ik heb er 550€ voor gekregen omdat die net 15jaar was. had die ervoor maar 625€ betaald. aangezien de herstelling duidelijk meer koste dan mijn aankoopprijs 2jaar ervoor, had ik niks om op te staan. de garage had toen ook al goed overdreven met de herstelling, zodat het uitgekeerde bedrag toch genoeg zou zijn.

toch verzekerde de garage mij dat die NIET total los ging zijn. ééns die 15jaar voorbij, heb je echt al meer kans als je auto echt nog in goeie staat is (geen deuken, geen schade aan lichten, pinkers, ...., geen roest, goede motor zonder mankementen.

had die 14jaar geweest, had ik pakweg 200€ gekregen., eens 15jaar is het classic, en als je echt ene in 'goeie' staat hebt, kan je er nog wel wat uithalen (allesinds toch weer een deftige herstelling). eens boven de 25 begin je al goed sterk te staan. weinig 'goeie' autos zijn te vinden op 25jaar.

ik heb uiteindelijk gewoon zelf de auto hersteld en 541€ in mijn zakken gestoken. heb ik 2jaar later pas verkocht (dus nog 2x gekeurd).
                  ik heb alles schoon gedemonteerd (bumpers, lichten, die middenplastiek...). dan een dikke houten balk aan achterpaneel gelegd, achterbank eruit en ik met de voeten op de balk gestampt totdat de koffer weer recht was.
                  de bumper op 2 stenen gelegd en met 2 staan op springen tot die recht plooide. achterlichten wat secondelijm aan de plastiek en terug geklikt. en 1 spuitbus verf van 9€ gekocht in platina metallic (die kleur van de auto).
                  achterstuk herspoten en alles terug gemonteerd.

als het je laatste jaar is dat je er mee rijd, laat ff de garage er naar kijken op de brug, als er geen risico is (schade aan remmen, achteras die scheef onder de auto zit of andere dergelijke gebreken), dan zou ik die zelf niet herkeuren en gewoon rijden tot eind dit jaar. dan koop je een nieuwe, ruil je deze oude in voor een lekkere dikke premie en af is de kous.

het ergste dat er nu gaat gebeuren, is dat de auto binnen de 2-3jaar wegrot doordat de bescherming van het plaatwerk weg is (de lak is gebarsten en roesten doet het nu snel), vooraal aan de bodemplaat
                  Last edited by ; 18/03/2013, 18:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tim02 Bekijk Berichten
                    Als jij wil dat de wagen herstelt wordt dan kan de expert daar niks aan doen.

Veel mensen weten dit niet.
                    klopt, zou ik ook doen, maar je zal minder centen krijgen dan de herstelling zal kosten, en dat is niet leuk voor een wagen die je nog kan gebruiken

Comment

zoon zijn seat, is ook een 15 jaar oud, is ook een totaal verlis, expert plakte er een prijs op van 350 euro, garagist zei dat het niet genoeg was, nu plakt er een prijs op van 1000 euro. Die experts contacteren op hun beurt opkopers, als je niet akkoord gaat met de prijs van de opkoper, dan betaalt de verzekering gewoon het verschil, 1000 - prijs opkoper. Vermits de seat een ecopremie is van 1240 euro, gaan we de opkoper weigeren en gaat de seat mee de camion op. Dus als je de opkoper weigert, hou je gewoon je "wrak", in jou geval zal hij nog te repareren zijn, hier thuis is hij niet te repareren, maar eind van de maand wordt de nieuwe wagen van de zoon geleverd(Fiesta ST 2013)

482809_545529695499929_1764184828_n.jpg

182412_545529655499933_1054620235_n.jpg
                      Last edited by ; 18/03/2013, 20:30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beemer e46 Bekijk Berichten
                        zoon zijn seat, is ook een 15 jaar oud, is ook een totaal verlis, expert plakte er een prijs op van 350 euro, garagist zei dat het niet genoeg was, nu plakt er een prijs op van 1000 euro. Die experts contacteren op hun beurt opkopers, als je niet akkoord gaat met de prijs van de opkoper, dan betaalt de verzekering gewoon het verschil, 1000 - prijs opkoper. Vermits de seat een ecopremie is van 1240 euro, gaan we de opkoper weigeren en gaat de seat mee de camion op. Dus als je de opkoper weigert, hou je gewoon je "wrak", in jou geval zal hij nog te repareren zijn, hier thuis is hij niet te repareren, maar eind van de maand wordt de nieuwe wagen van de zoon geleverd(Fiesta ST 2013)

[ATTACH=CONFIG]95883[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]95882[/ATTACH]
                        1000 kan kloppen ja, mijn zus is ook door ne asociale boer goed geraakt en zei trok ook oorspronkelijk minder.
                        Wil het lukken dat ik familie heb in de carroserie branche (zelfs waar ie stond gestald) en hebben we het maximum er uitgekregen en dit was geen 2000 eur.
                        Was ook 15 j oud,wel redelijk in de opties , en NET een nieuwe koppeling laten steken,maar daar trekken die mannen hun niets van aan.
                        Kan aan die reglementering nog altijd niet 100 % uit , kwestie gerechtigheid .
                        Stel dat je enorm emotioneel gehecht bent aan zo een wagen en je word door 1 vd ZOVELE boeren of dromers aangereden.
                        En krijgt 350 euro als je 100 % in je recht bent,erg triestig eigenlijk.
                        Ze moeten ergens een lijn trekken , dat is waar, maar ik vind dat je op ze minst een gelijk aardige moet kunnen kopen als voorheen,
                        als je helemaal in je recht bent.
                        En dat is maar al te vaak niet het geval,maar het is bekend dat verzekeringen er niet zijn om correct schade te vergoeden maar grote winsten te maken.
                        Verzeker die fiesta ook maar full omnium , zou al niet meer anders durven.
                        Ik laat mijn astra de 1ste 2 jaar zoizo full omnium staan en zoek nu ook nog naar 0 eur franschise te gaan ( nu 250 ) maar met vandalisme hedendaags,
                        ben ik beter af met geen vrijstelling denk ik (in 7 maand ik hem heb , 5000 km ) 2 x vandalisme schade gehad.
                        En grappigste van heel de zaak is dat auto 95 % vd tijd op afgesloten prive staat (nog nooit alleen op straat ofzo ).

Comment

fiesta wordt zeker omnium verzekert, kost wel iets(+/-2900) maar je zal zoiets maar voorhebben zonder omnium.

Comment

fiesta wordt zeker omnium verzekert, kost wel iets(+/-2900) maar je zal zoiets maar voorhebben zonder omnium.
                            Idd , met de hoeveelheid dromers op de weg moet je van niets meer verschieten en dan ben je nog in je recht.

Comment

2900 euros ?
                              ik vond 1900 voor mijn Q5 al gepeperd...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                2900 euros ?
                                ik vond 1900 voor mijn Q5 al gepeperd...
                                volledig omnium en aan een lage vrijstelling zou dat wel eens kunnen hoor.
                                Als ik nu naar 0 euro vrijstelling zou gaan zal ik dat ook wel kwijt zijn voor mijn astra (nu 250)

Comment

Ik zie mij toch niet meer dan 10 % van de prijs van mijn wagen elk jaar aan mijn verzekeraar betalen

Comment

Wie geeft da aan verzekering
                                    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Dank aan allen tot nu toe! Vergeef me als ik nog enkele vraagjes en zorgen heb...

Ik heb vandaag dus mijn verzekering gecontacteerd en die vertelden me dat de expert nu onderhandelt met opkopers. Tegen volgende week laten ze weten hoeveel ik krijg. En dan moet ik tegen 11 april mijn wagen afgeven. Wat, zoals ik ook zei, problematisch is: ik heb een wagen nodig. Kinderen naar school, vrouw naar't werk, ik in't weekend 300+km om van het Mechelse naar het Waregemse te gaan om te werken. Veel verder dan een "misschien vervangwagen tot u uw nieuwe wagen krijgt" kwam ik niet...

Maar naar ik hier lees kan ik dus dat bod van de expert afslaan en blijven verderrijden? We zullen zowiezo een nieuwe wagen kopen, maar als ik mijn oude tegen 11 april moet afgeven ben ik aangewezen op stockwagens. Op zich geen probleem, neem ik aan, maar dan moet ik er eerst een betaalbare en goede vinden! En een compleet nieuwe duurt maanden voor die opgeleverd wordt... Een goede tweedehands kost ook veel geld: we hebben nog maar juist een huis gekocht & mijn vrouw heeft een creche gestart, dus veel spaarcenten hebben we niet. We waren van plan om te kijken met congégeld dit jaar voor een nieuwe en zo met voorschot te werken, maar dit ligt nu dus in duigen?

Kortom, mijn vraag: is het juist als ik aanneem dat mijn beste "course of action" nu is om het bod af te slaan, te hopen op tenminste een goed bedrag en te zien voor de nieuwe wagen die we zowiezo binnen een half jaar gingen kopen? Of kijk ik voor stockwagens en hoop dat er een is?

Nogmaals sorry als dit domme vragen zijn of als ik alles niet goed snap. Ik ben een trouwe betaler van mijn verzekeraars maar heb ze (gelukkig) tot nu toe nooit nodig gehad. En doordat ik mij hier nogal ferm zorgen over maak, denk ik waarschijnlijk niet zo helder...

Bedankt, nogmaals aan allen!

Comment

is toch heel veel voor zo een wagen?
                                        als je dat 3 jaar moet betalen ...

Comment

Working...
                                        X