Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dieselen met minder dan 15K km per jaar.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Dieselen met minder dan 15K km per jaar.

Beste,

Als je nu verzot bent op SUV's/Crossovers qua uiterlijk.
    Maar helemaal geen Diesel nodig hebt.
    Valt dit dan te vergeven om dit toch te doen, ondanks dat je te weinig km doet? Zoek maar eens een "betaalbare" Benzine in een SUV/Crossover a la Q5, Santafe, Touareg of 4008...

Als ik dit toch zou doen, wat zijn dan de problemen op langere termijn?

Met vriendelijke groet,

Voor de prijs van zo'n nieuwe mini SUV kan je in okkazie een benzine cayenne kopen, geen problemen met egr kleppen en die V8 zal wel wat voorruit te branden zijn

Nee serieus, op langere termijn kan je wel eens last gaan krijgen van een verstopte roetfilter, kapotte egr klep,... Maar dit kan je niet op voorhand weten, er zijn zoveel mensen die korte ritjes doen met hun diesel en geen problemen hebben

Comment

In feite bekijk je het verkeerd.
      Iemand kan perfect een diesel aankopen en amper 10000km op een jaar doen zonder ooit enige problemen te hebben met de EGR-klep of de roetfilter.
      Je mag gewoon niet continu korte afstanden doet, een diesel moet regelmatig goed warmgereden worden.

Een tripje van minimum 50km zou ik zo zeggen, wekelijks. Als je dit doet, zal je nooit problemen ondervinden.

Comment

Mijn vader kocht in januari 2007 een Santa Fe 2.0 Diesel. Momenteel heeft die kar 61000 kilometer dus hij zit gemiddeld aan 10.000 km, waarvan de laatste twee jaar een stuk minder.
        Hij rijdt daar dagelijks mee naar zijn werk (3km enkel) en heeft meestal een deel file.
        Qua problemen heeft hij eigenlijk niets gehad tot op heden. Wel een verbruik van 14+ liter per 100km.
        De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

1976 Volkswagen Kever 1200L
        1990 Volvo 344
        1991 Mercedes W124 230CE
        2016 Skoda Octavia van 't werk

Verkocht
        1980 Volkswagen Derby CLS
        1990 Mercedes W124 230CE
        2008 Renault Espace 2.0 dci 130

Comment

Problemen duiken meestal na langere tijd op, mizerie moet zich ook eerst ontwikkelen namelijk.
          Mijn peter heeft ook nu bij a 3 j zonder problemen met de xtrail gereden.
          Zat elk jaar wel een autovakantie bij dus,maar veel te weinig voor een diesel.
          Nu tijd terug hebben ze via de machine de auto moeten doen laten genereren.

Sent from my iPad 3 using Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk Berichten
            In feite bekijk je het verkeerd.
            Iemand kan perfect een diesel aankopen en amper 10000km op een jaar doen zonder ooit enige problemen te hebben met de EGR-klep of de roetfilter.
            Je mag gewoon niet continu korte afstanden doet, een diesel moet regelmatig goed warmgereden worden.

Een tripje van minimum 50km zou ik zo zeggen, wekelijks. Als je dit doet, zal je nooit problemen ondervinden.
            En zelfs wekelijks hoeft niet maar inderdaad erop letten dat je met een diesel met roetfilter en al wat erbij hoort van tijd tot tijd (dus minstens eens op de 1000 km) hem goed laten warmdraaien op de snel/autoweg en je zal inderdaad weinig problemen ondervinden. Dus als je maandelijks (voor TS) eens een tripje Antwerpen kust rijdt en hem voor de rest niet teveel gebruikt kan het ook...
            Maar als je een benzine zoekt kijk dan eens bijvoorbeeld naar de Kia Sportage/Hyundai IX 35 die maken ze wel in benzine en kan je soms vinden tweedehands.
            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Roetfilter- en egr-problemen hebben te maken met aanslag van onverbrande brandstof
              dat heb je natuurlijk vlugger als je enkel korte ritten doet, maar nog vlugger als je je diesel als een benzinemotor gebruikt, en dat is door veel gas geven als je motor nog niet opgewarmd is, of moordend optrekken
              kijk naar de uitlaatpijpen van de diesels rond u, sommige zijn pikzwart (veel onverbrande brandstof) andere nog helemaal gaaf
              daaraan kan je zien hoe de bestuurder zijn diesel eigenlijk gebruikt
              dus als je een diesel koopt, gebruik hem als een diesel.. en ja, dat is dus mooi midden de koppel-waarden
              rap is dat dan niet, maar je moet weten wat je wil, een diesel heeft toch bijna alles gegeven als de bovengrens van de koppelwaarde bereikt is, dan schakel je beter naar de hogere versnelling; meestal is dat 2500 o/m, en je valt terug op de benedengrens van de koppel, je verlies bijna niets aan trekkracht
              dat is diesel-rijden... om de naald van je toerenteller naar de begrenser te gooien koop je beter een benzinemotor

Comment

Mijn uitlaat heeft geen grammetje roet in het eindstuk, maar dat is logisch achter de DPF denk ik. Ik maak me door mijn vaak kortere afstanden ook wel zorgen over de status van de inlaatcollector (EGR) en de uitlaat tot aan de DPF, en de DPF zelf
                Dagelijks enkel 7km, en in het weekend eens snelweg, maar meestal slechts een 30km enkel. Ook wel eens 50km. Ik probeer wel om als hij warm is eens door te trekken. Voor wat het waard is...
                Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                www.meevliegen.be

Comment

Ik zit in hetzelfde geval als jij, Timmeke-Tim. De dieselwagen wordt dagelijks gebruikt voor de schoolrun, boodschappen, kleine verplaatsingen, ... door mijn vrouw. Ikzelf rij regelmatig een langere afstand. Ik heb wel een klein voordeel: wanneer ik gewoon 120 rij op de autosnelweg, draait het blok al 3100 toeren. Lijkt me voldoende om zichzelf 'warm genoeg te stoken'.

Ik doe dit echter niet elke week... Soms doe ik wel een lange rit, maar via secundaire wegen. Ik hoor (en voel) de wagen dan toch ook regenereren (het duurt langer eer het proces start, en het proces op zich duurt ook langer).
                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

ik heb 50.000km op de teller met mijn TDI
                    ik doe vrij korte ritten, maar toch meestal op landelijke wegen, plus maandelijks even snelweg (250 km) op tempo (de roetfilter regenereert vanaf 2500t/m, 130 op de teller is 2600t/m)
                    de regeneratie in periodes van korte ritten vond max 5 of 6 malen plaats (merkbaar als ik de wagen in de garage binnenrij, mijn parkingsensor achteraan boven de uitlaat krijgt er warm van ;-))
                    na 50.000km kan ik nog mijn vinger in mijn (koude...) uitlaat vrijven, geen enkel vervuiling !
                    ik rij wel al een tijdje met superdiesel

Comment

Ik snap niet waarom men ten minste 15000 km / jaar moet toch om te "renderen" met diesel,
                      als je altijd lange afstanden doet is toch ook goed?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hyy Bekijk Berichten
                        Ik snap niet waarom men ten minste 15000 km / jaar moet toch om te "renderen" met diesel,
                        als je altijd lange afstanden doet is toch ook goed?
                        Idem. Als je 1000km per jaar doet maar telkens ritjes van bv 40km dan kan dat ook geen kwaad.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yolo Bekijk Berichten
                          Beste,

Als je nu verzot bent op SUV's/Crossovers qua uiterlijk.
                          Maar helemaal geen Diesel nodig hebt.
                          Valt dit dan te vergeven om dit toch te doen, ondanks dat je te weinig km doet? Zoek maar eens een "betaalbare" Benzine in een SUV/Crossover a la Q5, Santafe, Touareg of 4008...

Als ik dit toch zou doen, wat zijn dan de problemen op langere termijn?

Met vriendelijke groet,

waarom zou je wel een diesel kopen?
                          is slecht voor het milieu
                          is niet beter voor je budget, je kan goedkoper een benzine vinden
                          en een beetje meerverbruik zal je op die km's nooit uitsparen

Comment

Het is maar omdat een SUV/ Crossover of een "lekkere" break for that matter gewoon niet te betalen valt als benzine hier in belgie. En dan spreek ik nog maar enkel over de aankoop prijs. Een 8jaar oude Cayenne of Touraeg bijvoorbeeld kost al een kleine 2dehans wagen per jaar aan taxen en verzekering. Zoek je het wat recenter dan kijk je al naar bijvoorbeeld een X5M of AMG omdat je naar een benzine zoekt en dat is nu ook niet wat ik zoek...Wat grotere benzine wagens zijn in Belgie gewoon lastig te vinden en Importeren daar kijk ik ook wat tegenop.

mvgr

Comment

minder dan 10k voor zo een luxe bak : http://nl.autoscout24.be/Details.asp...0000&asrc=fa|s

Comment

Aankoopprijs is nog het minste. En als je niet teveel km doet is ook de brandstofkost nog te overzien. Maar hier in België is het de BIV en de jaarlijkse rijtaks die 'zware' motoren met hoge cil. inhoud onbetaalbaar maakt. Op sommige van die wagens heeft de staat trouwens al 1-2-3 keer BIV geïncasseerd...

Je wordt hier quasi verplicht tot een kleine diesel veroordeeld in dit land.
                                2.0 JTDm

Comment

Koop dan een suv in een benzine.
                                  Als je in het segment q5,touareg kijkt zou ik niet kijken naar de biv voor een naftje hoor.
                                  En een zware diesel ben je ook niet meer goedkoop af hier in dit land,en wat gaat het ook nog worden met diesel ?
                                  In praktijk blijft roet het schadelijkste voor de gezondheid en die is er nu eenmaal meer bij diesel dan bij naft.
                                  En vroeg of laat gaan ook die *dikkoppen* in brussel dat door hebben (of ze weten dit wel en zijn sluw bezig,bv 2 x kassa te laten paseren).

Comment

lol dat je met een diesel niet mag doorgeven

doe eigenlijk niets anders

roetfilter is nagezien op een goede 170.000 km's en ik zat op 5% vulling. Nog goed voor 300.000km's volgens de garage.
                                    Met de EGR klep hetzelfde verhaal. Had ze na de horrorverhalen op het internet eens gedemonteerd op 130.000 km's en niets van aanslag.

Ik doe de laatste jaren eigenlijk alleen nog maar zeer korte afstanden en occasioneel eens autosnelweg.
                                    www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                                      En een zware diesel ben je ook niet meer goedkoop af hier in dit land,en wat gaat het ook nog worden met diesel ?
                                      In praktijk blijft roet het schadelijkste voor de gezondheid en die is er nu eenmaal meer bij diesel dan bij naft.
                                      Geen roet maar fijn stof.
                                      En een dikke diesel is in BIV nog altijd stukken goedkoper dan een dikke naft wegens de veel lagere co2-uitstoot.
                                      2.0 JTDm

Comment

Working...
                                      X