Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Met de Mercedes door de sneeuw ....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Met de Mercedes door de sneeuw ....

    Ik rij met een Mercedes C180. Tijdens het recente winterweer is duidelijk gebleken dat dit - spijts winterbanden - niet het stabielste voertuig is.

    " Leg gewicht in je koffer" ... hoor ik regelmatig als oplossing.

    Vraagje, wat leggen jullie in de koffer, zodat je wel gewicht hebt, doch dat de koffer ook nog bruikbaar blijft.

    Shoot !

  • #2
    als je
    1) winterbanden hebt
    2) weet wat je moet doen met je ESP-instellingen bij het wegrijden
    3) met beleid je rechtervoet gebruikt

    is een RWD in de sneeuw eerder een zegen dan een vloek.

    Met andere woorden: ik zie geen enkele reden om de balans van je wagen te verstoren door een zak zand of een loden plaat in je koffer te leggen
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

    Comment


    • #3
      In Scandinavië, Zwitserland... rijdt men ook Mercedes en BMW en dat zijn heus niet allemaal 4matic's en Xdrive's.

      De echte, vierkante, Volvo's waren allemaal RWD, pas vanaf de 850 is dit veranderd


      Sent from my iPad using Tapatalk
      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door hguns Bekijk Berichten
        Vraagje, wat leggen jullie in de koffer, zodat je wel gewicht hebt, doch dat de koffer ook nog bruikbaar blijft.

        Shoot !
        jezelf?

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
          In Scandinavië, Zwitserland... rijdt men ook Mercedes en BMW en dat zijn heus niet allemaal 4matic's en Xdrive's.

          De echte, vierkante, Volvo's waren allemaal RWD, pas vanaf de 850 is dit veranderd
          Klopt, maar veel hangt wel af van WELKE winterbanden je steekt. Want ik vrees dat er wel eens veel winterbanden steken om winterbanden te steken en voor de goedkoopste rommel gaan die je kan hebben.

          Meer nog dan bij zomerbanden, moet je je winterband goed kiezen naar wat je ervan verwacht. De éne is meer op regen en natte sneeuw gemaakt, de andere op ijs, de derde is dan weer ideaal om veel in gewone sneeuw te rijden,...

          Qua gewicht, het handigst dat iedereen wel bij de hand heeft, zijn ouwe magazines en boeken. Gooi die in een doos of plastieken bak en zorg dat je er uw rug niet over breekt
          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

          Comment


          • #6
            Ik heb GEEN winterbanden en een RWD uit de jaren '90 met als enige veiligheid ABS. Ik ben met de sneeuwval gewoon kunnen vertrekken (tip: rijd in 2e versnelling , meer grip) en heb nergens echt last gehad. Een RWD kun je beter corrigeren als je begint te glijden vind ik.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
              jezelf?
              Je schoonmoeder?

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                als je
                1) winterbanden hebt
                2) weet wat je moet doen met je ESP-instellingen bij het wegrijden
                3) met beleid je rechtervoet gebruikt

                is een RWD in de sneeuw eerder een zegen dan een vloek.

                Met andere woorden: ik zie geen enkele reden om de balans van je wagen te verstoren door een zak zand of een loden plaat in je koffer te leggen
                Ik nodig jullie volgende winter eens allemaal uit voor een ritje in de Vlaamse Ardennen .... Plezier gegarandeerd

                Comment


                • #9
                  Twee zakken zand legde ik al in 1963 (vreselijke winter...) in de koffer van mijn Hillman Minx 1949 (och arme, nog geen 40 pk's)
                  En ja, het hielp !
                  Dit om te zeggen dat er niets nieuws onder de zon is ....
                  Last edited by guyugy; 16/03/2013, 14:16.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door hguns Bekijk Berichten
                    Ik nodig jullie volgende winter eens allemaal uit voor een ritje in de Vlaamse Ardennen .... Plezier gegarandeerd
                    Ik woon in een buurgemeente van jou (Kluisbergen), en rij nu rond met een Porsche 924 van net geen 30 jaar oud.
                    Op en neer over de Hotond, Kwaremont, etc... Ook op winterbanden, geen problemen gekend.
                    Tot mijn eigen lichte verbazing vind ik RWD sturen in de sneeuw makkelijker dan FWD. Tis te zeggen, met FWD valt er niet meer te sturen eenmaal je voortrein begint te glijden.
                    Met RWD is het kwestie van met de rechtervoet het gas te doseren en wat terug te zoeken naar grip, en ondertussen met je stuur te sturen naar waar jij wil gaan. Oja, plezierig is het zeker en vast

                    PS: Overigens vrijdag op de N60 nog een vrachtwagen (vaste zonder oplegger) spontaan de achteras zien uitbreken aan 90km/u tijdens een sneeuwbui (er lag een laagje van een paar mm sneeuw op de baan).
                    Had deze vrachtwagen net ingehaald met de 924, ik heb geen moment van instabiliteit gevoeld op heel mijn traject.
                    It's all about the tyres
                    Last edited by BlueSkyraider; 17/03/2013, 10:19.
                    1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                    2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                    2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                    -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

                    www.carfac.be "Driving on experience"

                    Comment


                    • #11
                      Zakken konijnen- of kiekenvoer is handig omdat je die plat kan leggen en spreiden over de achteras. Bovenop heb je dan nog altijd plaats om dingen in je koffer te leggen.

                      Comment


                      • #12
                        Koop een paar zakken zand...voor een paar euro ligt er 100kg in je koffer

                        Comment


                        • #13
                          Dinsdag zat ik achter een Mercedes W204 op 18" zomerbanden op de N60 in Gent op ongestrooide besneeuwde wegen. Die auto kwam niet meer vooruit op een gewoon plat wegdek, echt gênant. Ben hem net zoals de rest van de weggebruikers voorbij gereden. Zelf heb ik winterbanden en dan valt het goed mee. Op een helling in Gent-centrum (Blandijnberg) heb ik ook één keer een stukje vooruit moeten rijden omdat ik hopeloos slipte maar uiteindelijk lukte het wel.
                          Zo'n extreme situatie als afgelopen dinsdagochtend waarbij er niet gestrooid is komt wel zeer zelden voor. Dus ofwel koop je winterbanden, dan raak je wel waar je moet zijn ofwel blijf je die ene dag per jaar thuis met je Mercedes.
                          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                          Comment


                          • #14
                            Ik geef de zweud gelijk.

                            Welke winterbanden maakt een enorm verschil.

                            En als je twijfelt, zet een metserskuip vol zand in de koffer.
                            Powered by Detroit Diesel.

                            Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                            Comment


                            • #15
                              Dat gewicht in de koffer is imo totaal onnodig!
                              VROEGER deed men dat, maar eerder omdat de ophanging in lege toestand stuiterig kon zijn. Ik heb destijds ook altijd gewicht moeten leggen in mijn Fiat Fiorino met bladveren. Leeg was het net een botsbal. (verder FWD, dus daar had het niets mee te maken)

                              Hedendaagse ophanging en een betere gewichtsverdeling maken dat gewicht minder gaat helpen, in tegendeel. Als je met extra gewicht in je koffer gaat rijden en de balans meer naar achter verschuift zal je minder makkelijk kunnen corrigeren als de kont wegslaat (massa in beweging hé)

                              Dus ik raad eerder aan om de volgende gelegenheid eens een grote lege en gladde parking op te zoeken en daar in naam van de wetenschap wat gaan experimenteren met rijtechnieken, instellingen van de ESP etc. Het vergt een beetje oefening, maar eens je weet wat en hoe is RWD ook op gladde ondergrond best OK! Sneeuw zelf is geen probleem, en zelfs leuk! Ijs is iets anders, maar of je nu FWD RWD of AWD hebt, op een ijsplek houd geen wagen of geen band grip! (of het moesten spijkerbanden zijn en het ijs dik genoeg)

                              Ik heb zelf een 3 touring en moet zeggen, zelfs in de Ardennen in sneeuwval geen problemen. Oostenrijk etc is ook geen probleem zolang we over sneeuw praten en geen ijsvorming.
                              Die 3 heeft wel een gewichtverdeling van 50%, ik vermoed de mercedes ook wel zoiets...
                              Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                              www.meevliegen.be

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door KennyC Bekijk Berichten
                                Ik heb GEEN winterbanden en een RWD uit de jaren '90 met als enige veiligheid ABS. Ik ben met de sneeuwval gewoon kunnen vertrekken (tip: rijd in 2e versnelling , meer grip) en heb nergens echt last gehad. Een RWD kun je beter corrigeren als je begint te glijden vind ik.
                                Grip heeft te maken met de hoeveelheid wrijvingskracht en die is afhankelijk van de normaalkracht en de wrijvingscoëfficiënt. In tweede vertrekken geeft dus echt niet meer grip. Wat wel een voordeel is van in tweede vertrekken is dat je beter kan doseren en rustiger vertrekken waardoor je je wagen meer tijd geeft om zijn kracht op het wegdek over te brengen. En dus minder kans om de wielen te laten doorslippen.

                                Comment


                                • #17
                                  En voorts om het koffervolume niet al te veel in te perken zou ik materialen aanraden met een hoge dichtheid zoals daar zijn Goud, Platina en Iridium. Dan kan je met een beperkt volume toch een hoge massa verkrijgen. Adres van de locale goudsmid is op aanvraag te verkrijgen. Een lpg-tank in je koffer smijten gaat dan weer weinig bijdragen aan de oplossing van je probleem. Het verbaast me dat nog niemand met een lijk op de proppen is gekomen?

                                  Comment

                                  Working...
                                  X