Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik zou zeggen, koop u wat ge wilt. Je gaat hier toch weer 100 verschillende adviezen krijgen, zo wordt het alleen maar moeilijker.
Of pakt ne rappen auto... op rechte stukken zijn moto's onaantastbaar maar op technische banen eet je ze op zoals Pac Man. (tenzij het Meneer Rossi himself is die voor je hangt)
oude naked bike, die woog 255kg en ikzelf was 60kg.
de fireblade erna had evenveel CC's, 30pk meer en was maar 185kg.
als je 20meter kasseien achterwaarts moet gaan met de moto om uit de garage te gaan, dan is die 70kg 't verschil tussen moto 2x op de grond met u erbij, of moto zonder krassen op straat .
voor de rest reed dat heel leuk om te cruizen, maar ik was jong en wou snel gaan. op 160km/h zat er een getril in de moto, en spring soms uit 2de versnelling. en die revisie koste meer dan andere moto te kopen.
daarom wil ik nu enkel nog een zware chopper met laag zwaartepunt en veel koppel, of een lichte racer (750 ofzo). en aangezien racers bijna amper bruikbaar zijn in zone 30 en bebouwde kom, koop ik zoiets nooit meer.
Of pakt ne rappen auto... op rechte stukken zijn moto's onaantastbaar maar op technische banen eet je ze op zoals Pac Man. (tenzij het Meneer Rossi himself is die voor je hangt)
Hmm wil niet in discussie gaan maar op de Ring bijvoorbeeld komen moto's er bij wijze van spreken ni aan te pas als je met iets of wat auto erachter hangt...
Een moto kan nooit zo snel als een auto door scherpe bochten... op de ene uitzondering na dan die met z'n moto kan driften
Op echt technische circuits (dus weinig of geen recht) is een wagen echt wel sneller dan de gemiddelde motorijder.
de kick met de moto kan je moeilijk vergelijken met een auto vind ik, het 1worden met de moto en geen omkasting om je heen geeft een heel ander gevoel.
de moto in de bocht leggen het kijken in de bocht alles vind ik veel intenser op een moto
Mijn eerste moto was een Suzuki GSX600F en heb daar veel km's mee gedaan en het motorijden ruimschoots ontdekt hiermee
( deed toen praktisch al mijn dagelijkse km's met de moto .. dik 20.000 op een jaar )
Wel had ik na een tijdje het gevoel dat ik te weinig power had als ik iemand mee had .
2de moto was een Suzuki GSX 750F maar daar heb ik niet lang mee gereden door het weinig power verschil met mijn 600
3de moto Suzuki GSXR 1100 en dit was al totaal iets anders
de kick met de moto kan je moeilijk vergelijken met een auto vind ik, het 1worden met de moto en geen omkasting om je heen geeft een heel ander gevoel.
de moto in de bocht leggen het kijken in de bocht alles vind ik veel intenser op een moto
Uiteraard, 100% mee eens.
Reden dat bij mij de moto vervangen is door een leuke wagen is gewoon omdat ik:
1- beter met de auto kan rijden dan met de moto
2- ik sinds ik vader geworden ben, met de remmen toe reed. Papa worden gaf bij mij een zekere 'klik' en ik 'durfde' bij wijze van spreken niet meer doorrijden met de moto.
Maar laat dat niemand anders zijn pret niet drukken: moto rijden is genieten in de puurste vorm!
Hmm wil niet in discussie gaan maar op de Ring bijvoorbeeld komen moto's er bij wijze van spreken ni aan te pas als je met iets of wat auto erachter hangt...
Een moto kan nooit zo snel als een auto door scherpe bochten... op de ene uitzondering na dan die met z'n moto kan driften
Op echt technische circuits (dus weinig of geen recht) is een wagen echt wel sneller dan de gemiddelde motorijder.
Op Zolder draaiden ze, als ik me goed herinner, in de R6 cup 1m34, een jaar of 6 geleden. Dat zijn de tijden van een Viper GT3... Een R1 is trouwens amper sneller dan een R6 op Zolder.
Gaan we naar Franco, dan merken we dat een R1 met wat foefkes, maar niets overdreven, makkelijk onder de 2m35 gaat. Je zal toch ook wel al serieus geschut moeten boven halen om die op vier wielen te snel af te zijn.
De Ring is een slecht circuit om te vergelijken wegens nogal glad voor motoren. Toch haalt een ZX10R op straatlegaal rubber 7min50. Das ongeveer dezelfde tijd als een E46 M3 CSL.
Het probleem auto-moto is steeds wat je met wat moet vergelijken... En het is trouwens net op circuits die echt snel zijn dat een motorfiets onder moet doen. Voor max speed heb je vermogen nodig, en dat is bij een motor altijd lager dan bij een wagen. Met mijn Pan ben ik van 0-160 even snel als een 8 jaar oude 911 Turbo, maar eens daarboven loop die aan een snelheid weg dat het niet mooi is. Met de VFR was dat ook. Een E46 M3 pakte ik zo in, tot voorbij de 180, dan kwam die keihard terug. En bij het remmen pakt een auto een motorfiets nog veel harder in. Maar qua bochten... Hmmm, je zal al veel talent achter een goed stuur moeten hebben...
Vind ik ook. Alles is intenser op de motor. Zelf op een trage. Moto rijden is ook een pak moeilijker, er komt meer bij kijken. Alleen maar doordat je bijvoorbeeld de voor en achterrem afzonderlijk moet bedienen. En natuurlijk komt de extra dimensie evenwicht, naast balanceren met grip er ook nog eens bij.
Wat me steeds opvalt, is dat wanneer ik nog eens in een zeldzaam moment écht goed overweg kan met de motor, zoals ik na mijn 3800km in de bergen nog eens had, ik autorijden zo makkelijk vind. Zelden heb ik zo met mijn MR2 gegooid en gedaan. Een auto lijkt plots zoveel meer enertie te hebben, alles gaat zo traag. En dan heb ik het niet over snelheid, maar wel over de reacties op de grip grens. Plots blijk je eeuwen tijd te hebben om te corrigeren en alles is veel voorspelbaarder. Op de moto moet je veel alerter zijn en véél sneller kunnen corrigeren wanneer je op of over de grip grens gaat.
Jammer dat de beheersing van tijdens die momentjes bijzonder snel weer verdwijnt. Ondertussen zweet ik me weer te pletter als ik de MR2 in de bocht wil gooien. En alles uit de Pan halen zit er al maanden niet meer in. Het zal weer een ganse zomer duren tegen dat we weer iets of wat op niveau zitten. Al scheelt het echt wel dat ik deze winter véél meer met de moto gereden heb dan tijdens de afgelopen jaren.
En das eigenlijk nog een punt waar ik heen wou gaan. Meer dan met wat je rijdt, is het van belang hoeveel je rijdt. Motorrijden is als topsport. Wil je goed worden, dan moet je extreem veel oefenen en blijven oefenen. Rij je twee weken niet, dan zet je onmiddellijk terug stappen achteruit...
t is ondertussen al menig jaar geleden dat ik mijn motorijbewijs haalde, en de 2de da ge toonde bestond toen denk ik nog niet. reed opzich wel fijn, maar das een cruizerke. men CBR erna (1993'er, de gevaarlijke versie met de slechte vork en balhoofd) ging beduidend veel sneller dan deze.
en men blade'tje:
veel raad kunt ge voor de rest nie geven:
ne lichte moto zijt ge te rap gewoon en dan gaat ge risico's pakken.
ne zware moto is met u weg en ge gaat u wa intoomen.
ne racer breekt u als ge uren op de baan wilt rijden maar is een echte kick
ne zware chopper ... tja da moet ik nog ervaren.
1 ding weet ik zeker, ik wil koppel, hopen koppel... pk's boeien me niet. en als ik met iets heel licht wil rondcruizen, pak ik mijne velo wel.
EN: koop niks TE nieuw, liefst zonder carnage die kan breken, en steek valblokken. want tegen de vlakte gaat ge toch ooit één keer. daarom begon ik met en oudje te rijden (ook al reed ik jaren met ne camino, ge kunt niet rijden met ne moto).
als ge kunt moet ge eens wa verschillende motor uittesten. het snelheidsgevoel op ne naked is vele malen hoger dan ne racer met carnage. dus als ge wilt kicken en toch u rijbewijs houden, zou ik voor naked gaan. harder dan 130-140 voelt ongemakkelijk na 15min terwijl een racer met gemak 200-250 doet zonder problemen en zonder dat ge da merkt. en zo ne hornet 600 met 95pk is hard zat
eerste keer op moto was op bmw funduro, rijles op suzuki savage (brol, maja enigste met 25kw)
ik ben begonnen met gs500 als eerste eigen moto (pert total, maar niet mijn fout)
daarna bmw f650cs (nog steeds 25kw)
nu mt01 (zwaar machine, maar nog maar helft van vermogen van r1)
ik raad mensen die me tips vragen vooral aan om op te bouwen, en aan ergonomie te denken.
om goed te leren rijden en een motor te leren beheersen in alle soorten verkeer en weeromstandigheden koop je beters iets waar je recht op zit en overzicht op heb.
de meeste tourings en nakeds voldoen hier al aan, plus het voordeel van de naked is dat ze meestal goedkoper zijn en idd een hogere snelheidsbeleving geven.
een racer a la gsxr is echt niet ideaal tenzij je enkel bij warm weer in de ardennen gaat rijden en trackdays doet, maar dan ga je zo laag kilometrage hebben dat je er de eerste jaren toch niet alles uithaalt en dus risicovol rondrijdt.
reken er ook op dat de kans dat je eens valt zeer groot is, al dan niet je eigen fout dus iets goedkoper is altijd fijn als beginneling, en valbeugels of crashbars is de moeite waard...
motoren a la cb/cbf/gsxf/gs suzuki/f reeks bmw/z/xj6'en/mt03 zijn allemaal ideale motoren, die vaak ook al abs hebben, waar je een topkoffer op kan zetten (stel dat het je zo erg bevalt en je wilt er later ook mee pendelen eventueel, of reisje maken, dan moet je geen andere moto kopen). CC's zijn niet zo belangrijk, maar ik zou niet teveel hoogvermogende (boven 100 pk) motoren nemen.
Ik heb vroeger nog met een Aprilia RS 125 gereden, maar toen ik merkte dat ik steeds meer risico's begon te nemen ben ik wijselijk gestopt.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment