Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Start/Stop - uitschakelen de eerste maanden bij nieuwe auto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Start/Stop - uitschakelen de eerste maanden bij nieuwe auto?

    Begin april mag ik m'n nieuwe Golf 7 gaan ophalen.
    Bij m'n topic over het al dan niet inrijden van een nieuwe wagen zeiden de meesten dat ik er goed zou aan doen om zoveel mogelijke 'koud starten' te vermijden.

    Nu vroeg ik mij af...als ik de eerste maanden met deze auto rij, zou ik dan niet beter dat Stop/Start systeem uitschakelen, zodat de motor niet telkens hoeft terug op te starten als ik voor de verkeerslichten of spoorwegovergang sta?

    Of maakt dit niet uit, doordat ik daarna terug de motor/olie warm rij?

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Jan - België Bekijk Berichten
    Begin april mag ik m'n nieuwe Golf 7 gaan ophalen.
    Bij m'n topic over het al dan niet inrijden van een nieuwe wagen zeiden de meesten dat ik er goed zou aan doen om zoveel mogelijke 'koud starten' te vermijden.

    Nu vroeg ik mij af...als ik de eerste maanden met deze auto rij, zou ik dan niet beter dat Stop/Start systeem uitschakelen, zodat de motor niet telkens hoeft terug op te starten als ik voor de verkeerslichten of spoorwegovergang sta?

    Of maakt dit niet uit, doordat ik daarna terug de motor/olie warm rij?

    Onze Golf 7 hebben we sinds vrijdag, die vraag heb ik ook gesteld. Is allemaal geen probleem, wagen is er op voorzien.

    Comment


    • #3
      Start/stop werkt enkel als de motor warm is, bij een koude motor zegt hij motor lauft nuttig ofzoiets, mijn duits is slecht miscusi!
      2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

      1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

      2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

      2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

      Comment


      • #4
        Bij mij wordt de motor al uitgeschakeld als de motor een beetje opgewarmd is, nog voor het koelwater 90° is laat staan dat de olie warm is. Zelfs al gehad dat het buiten -7 was en start/stop schakelde de motor uit. Bij mij is het zowat een automatisme geworden om start/stop uit te schakelen, volgens mijn gevoel weegt de brandstofbesparing niet op tegen de extra slijtage. De garage wil het helaas niet permanent uitschakelen.

        Comment


        • #5
          Hmm strange de polo 6r van mijn ma gaat enkel als'm echt warm isxven niet 'half' warm oid. Is bij mij ook een automatische om die uit te zetten, maar ik denk dat ik met mijne vagcom het compleet ga uitschakelen, mijn ma durft het toch niet te gebruiken

          Verstuurd van mijn TAB461 met Tapatalk
          2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

          1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

          2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

          2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

          Comment


          • #6
            ik zet'm gewoon handmatig af, staat een knop op mijn dashboard...

            Comment


            • #7
              bij de volvo schakelt die ook al redelijk snel uit, soms al na 1km en dus allesbehalve warm.
              dan valt de motor uit maar schakelt ie terug aan na paar seconden.
              wat dus in mijn ogen echt niet brandstofbesparend kan zijn...
              2013- Volvo V60 D3 R-Design
              2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

              Comment


              • #8
                Ik heb het getest, de golf slaat af als de wagen echt rond de 90 graden zit.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Gunter Bekijk Berichten
                  De garage wil het helaas niet permanent uitschakelen.

                  Nogal logisch, mochten ze dat uitschakelen dan zou in principe de CO2 uitstoot van de wagen veranderen. Hetzelfde hebben we gezien met de Bluemotions, daar mochten ook geen grotere velgen op.

                  Met koude motor verbruikt een motor stationair ook veel meer brandstof dus in die zin is het wel degelijk brandstofbesparend en een motor warmt stationair nauwelijks op en het is dan nog eens slecht om stationair op te warmen.

                  Als VW er geen graten in ziet waarom zou je er dan zelf mee moeten inzitten? Een hoop zorgen voor niks denk ik dan.

                  Comment


                  • #10
                    't Is gene suikere, dus allemaal geen probleem. Als het slecht was, was er wel een oplossing of er was een waarschuwing in de handleiding aanwezig.

                    Comment


                    • #11
                      Laten aanstaan. Auto stationair laten warmdraaien is inderdaad ook niet goed.
                      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                      Comment


                      • #12
                        En zeggen dat ik start/stop mis op de auto's waar ik zonder mee rij. Daar is ook een 6-in-lijn-benzine bij, dus voor de "sound" is het niet. Het is even wennen maar een leuk systeem uiteindelijk. Waarom zou je motor ook draaien als je stil staat?

                        Comment


                        • #13
                          zou normaal enkel mogen uitschakelen als de motor op bedrijfstemperatuur is. in mijn superzuinige rijstijl doe ik het zelf op de golf 2 en mjn record is dus 3,4L/100km geweest (1136km met 39liter).
                          de golf 2 had de start stop functie destijds al als optie, dus vw is er toch al een tijdje mee bezig. de starter enzo slijt niet zo zeer van de vele starttijden, maar eerder van ouderdom. k denk niet dat je brokken zal hebben op dit punt. het enige waar ik aan denk is oliedruk.... telke malen je start, doet de motor een paar toeren voor er oliedruk is. kan niet goed zijn voor krukas en lagers, denk ik zo

                          Comment


                          • #14
                            ik heb het gewoon permanent laten uitzetten, veel beter!
                            Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                            Comment


                            • #15
                              Op mijn auto staat er ook zo'n knop om die stop-start af/aan te zetten.

                              Telkens je de motor hebt afgezet (ook voor 2 minuten dus) moet je ook die knop terug afzetten omdat "standaard" die stop/start aanstaat.

                              Ik zet momenteel ook die knop dus continue "uit" om geen gebruik te maken van dat systeem.

                              Als je idd je nieuwe auto/motor deftig wil "inrijden" , dan raad ik je aan om dus GEEN gebruik te maken van die stop/start.

                              Meningen zullen wel verdeeld zijn : de ene zal zeggen dat je deze tijd geen "inrijden" meer moet doen , de ander zweert erbij

                              Ik behoor tot de laatste groep en ook al is het mogelijk niet meer nodig : ik doe dit dus wel.

                              Wat ik persoonlijk doe is dit : plan een dagtripje naar weet-ik-veel-waar en zorg ervoor dat je zo weinig mogelijk echt moet stilstaan (als je dus verkeerslichten ziet , hou er dan rekening mee dat je nog door het groene licht rijd of probeer zo lang mogelijk te blijven rijden tot het weer groen is zodat je niet moet "stilstaan" voor rood . Laat de anderen maar sakkeren omdat je als een slak naar het licht rijd , zolang je maar niet stopt is het oké .
                              Zorg ervoor dat je altijd met een iets hoger rpm rijdt om de motor niet onnodig te belasten , alles moet nog min of meer op elkaar ingesleten worden en dan is dit best onder een minder zware belasting. Rij je een brug over : schakel dan terug en zorg dat je aan het begin wat meer snelheid hebt en bij het bovenkomen wat minder snelheid en een lagere versnelling.
                              In het naar beneden rijden kan je al eens wat meer vragen van je motor , deze wordt dan immers veel minder belast en dan kan je al eens wat hoger in de toeren gaan.

                              Varieer ook regelmatig van snelheid en vitesse , naar het schijnt is het niet zo goed om met een constante snelheid en zelfde vitesse je motor "in te rijden" .

                              Bij diesel kom je best niet boven 2500 rpm als de motor nog niet warm is , als ie warm is kan een hoger toerental geen kwaad (maar dan zou ik toch niet boven de 4500 rpm gaan tijdens de inrijfase)

                              Het komt er op neer dat je die dag minstens enkele 100-den km doet (liefst 400 of meer) en dat je rijd met een toerental tussen 2000 en meer , met af en toe een piek (bergaf) tot +- 4500 .

                              Moet uiteraard niet , mag wel dus.

                              (en dan nu de beurt aan de niet-gelovigen onder ons )

                              Comment


                              • #16
                                Zal er eens op letten bij mijn DS4 maar ik denk niet dat die uitvalt als de motor koud heeft... Systeem werkt bij mij feilloos dus ik zou niet weten waarom ik het zou uitschakelen...
                                sigpic

                                Comment


                                • #17
                                  niets van aantrekken, je auto is verstandig genoeg om dit zelf te weten
                                  1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                    zou normaal enkel mogen uitschakelen als de motor op bedrijfstemperatuur is. in mijn superzuinige rijstijl doe ik het zelf op de golf 2 en mjn record is dus 3,4L/100km geweest (1136km met 39liter).
                                    de golf 2 had de start stop functie destijds al als optie, dus vw is er toch al een tijdje mee bezig. de starter enzo slijt niet zo zeer van de vele starttijden, maar eerder van ouderdom. k denk niet dat je brokken zal hebben op dit punt. het enige waar ik aan denk is oliedruk.... telke malen je start, doet de motor een paar toeren voor er oliedruk is. kan niet goed zijn voor krukas en lagers, denk ik zo
                                    Start/stop op G2?
                                    Heb je daar info of foto's van?
                                    Eerste wat ik er van hoor!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Heeft wel degelijk bestaan:



                                      Mijn tante had dat denk ik zelfs destijds in haar Golf 2, wel een van de allerlaatste 1992 denk ik.
                                      Last edited by KBK Racing; 12/03/2013, 22:57.
                                      sigpic

                                      Comment


                                      • #20
                                        zalig!

                                        Comment

                                        Working...
                                        X