Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden VW Caddy

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Winterbanden VW Caddy

Hallo iedereen,

Ik heb vandaag 4 winterbanden laten steken op mijn VW Caddy Maxi bwj 2012 en ik had bij de bandenboer de volgende maat opgegeven: 205/55/R16 94H.

Zonder problemen werden er 4 Falke winterbanden geplaatst, echter thuisgekomen merk ik dat er 205/55/R16 91T banden op zitten.

Volgens de wegcode mag een band met een lagere snelheidsindex gemonteerd worden:

De montage van banden van het type M + S (deze aanduiding bevindt zich op de band) waarvan de snelheidscategorie overeenkomt met een lagere snelheid dan die van de origineel gemonteerde banden, zijn toegelaten. In dat geval zal de rijsnelheid aangepast zijn aan deze lagere limiet.

Ter herinnering zal een plaatje met deze limietsnelheid binnenin het voertuig aangebracht worden, op een voor de bestuurder goed zichtbare plaats.

Dat plaatje mag ook gekleefd blijven als banden gemonteerd werden met een hogere snelheidsindex.

Bedoelde banden zijn slechts toegelaten gedurende de periode van 1 oktober tot 30 april.

Echter bij mijn nieuwe winterbanden is ook de 'loadindex' aangepast van 94 (H) naar 91 (T)

Mag dit?

Oorspronkelijk geplaatst door Dinobe Bekijk Berichten
    Hallo iedereen,

Ik heb vandaag 4 winterbanden laten steken op mijn VW Caddy Maxi bwj 2012 en ik had bij de bandenboer de volgende maat opgegeven: 205/55/R16 94H.

Zonder problemen werden er 4 Falke winterbanden geplaatst, echter thuisgekomen merk ik dat er 205/55/R16 91T banden op zitten.

Volgens de wegcode mag een band met een lagere snelheidsindex gemonteerd worden:

De montage van banden van het type M + S (deze aanduiding bevindt zich op de band) waarvan de snelheidscategorie overeenkomt met een lagere snelheid dan die van de origineel gemonteerde banden, zijn toegelaten. In dat geval zal de rijsnelheid aangepast zijn aan deze lagere limiet.

Ter herinnering zal een plaatje met deze limietsnelheid binnenin het voertuig aangebracht worden, op een voor de bestuurder goed zichtbare plaats.

Dat plaatje mag ook gekleefd blijven als banden gemonteerd werden met een hogere snelheidsindex.

Bedoelde banden zijn slechts toegelaten gedurende de periode van 1 oktober tot 30 april.

Echter bij mijn nieuwe winterbanden is ook de 'loadindex' aangepast van 94 (H) naar 91 (T)

Mag dit?
    Even kijken op je gelijkvormigheidsattest wat er minimum moet gemonteerd zijn qua "loadindex".

Comment

Onder puntje 35: Banden
      - as 1 205/50 R17 93H
      - as 2 205/50 R17 93H

Onder puntje 52: Opmerkingen
      - 205/55 R16 94H

Deze laatste is ook de bandenmaat die er van fabriek af op zitten...

Comment

Onder puntje 35: Banden
        - as 1 205/50 R17 93H
        - as 2 205/50 R17 93H

Onder puntje 52: Opmerkingen
        - 205/55 R16 94H

Deze laatste is ook de bandenmaat die er van fabriek af op zitten...
        Even opgezocht:
        91 = 462 kg
        94 = 500 kg

Is dus een verschil van 80kg minder draagkracht op de assen. Ik zou me er geen zorgen over maken (mits geen zware belasting vd wagen etc).
        Enkel keuring zou wel eens een probleem kunnen zijn.

Comment

Ik maak me niet echt zorgen over de belasting, 't is niet dat ik een aannemer ben die met een afgeladen Caddy aan 150km/h op het 3de rijvak van werf naar werf rij. Keuring is pas binnen 3 jaar, maar dan nog

Comment

Ik maak me niet echt zorgen over de belasting, 't is niet dat ik een aannemer ben die met een afgeladen Caddy aan 150km/h op het 3de rijvak van werf naar werf rij. Keuring is pas binnen 3 jaar, maar dan nog
            Versta je frustratie wel ergens.
            Maar denk een winterband met loadindex H, is toch eerder een 'buitenmaat' en dat zal de prijs wel drukken ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk Berichten
              Versta je frustratie wel ergens.
              Maar denk een winterband met loadindex H, is toch eerder een 'buitenmaat' en dat zal de prijs wel drukken ook.
              H is niet de loadindex maar de snelheidsindex (H= 210 km/u, T= 190 km/u), de lastindex wordt uitgedrukt door het laatste getal in dit geval dus 91 (615 kgr) en zou 94 moeten zijn (670 kgr) dit drukt uit hoeveel de band kan dragen zonder te vervormen, onder normale omstandigheden zou 91 waarschijnlijk wel genoeg zijn maar het zou voor mij niet kunnen, en op de keuring zal dit inderdaad onherroepelijk tot een afkeur leiden. Het zijn de banden die de wagen moeten dragen, indien er ooit iets gebeurd met één van de banden zal men U verwijten een band met een veel te lage lastindex te hebben gemonteerd, bij normaal gebruik zal er waarschijnlijk wel niets gebeuren en bij een normale controle langs de weg zal er waarschijnlijk wel niemand over vallen, maar ik zou toch eisen van de bandencentrale dat men de correcte banden levert. De wetenschap dat men mij met banden op de baan stuurt die niet voldoen zou genoeg zijn om nooit meer gerust in de wagen te stappen.
              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Working...
              X