Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Garagist schroeft oliedop niet vast... wat nu ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Strikt juridisch is het hebben van een factuur van groot belang.

Indien je een factuur kunt voorleggen geldt dit als het bewijs dat er aannemingsovereenkomst is gesloten tussen de garage en de eigenaar van de auto, fouten hieruit resulterend vallen derhalve onder de contractuele aansprakelijkheid zodat je recht hebt op "herstel in de oorspronkelijke" situatie als je de fout kunt aantonen, alle rechtsmiddelen zijn daarvoor goed, zolang de fout van de garagist aannemelijk is.

Indien je geen factuur kunt voorleggen kun je de garagist enkel aanspreken in buitencontractuele aansprakelijkheid. Deze kent een zwaardere bewijslast vermits je het causaal verband moet kunnen aantonen tussen de handeling en de schade. Vermits de garagist gaat aanvoeren dat het loskomen van de dop een veelvoud aan oorzaken kan hebben, acht ik de kans op slagen miniem. Het zou me nog niets verbazen als ze gaan beweren "mijnheer heeft er zelf aan geprutst en probeert dat nu op ons af te wentelen."

veel succes maar reken er niet te sterk op

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
      Inderdeed, bij VW/Audi is dit althans zo. Je mag naar eender welke VW/Audi-verdeler gaan maar het moet een officiële verdeler zijn, anders de 2jaar fabrieksgarantie kwijt.
      Zoals Jupke al aanhaalt klopt dit niet, enkel een herstelling in garantie moet je laten uitvoeren door officiële verdeler.

--

Een 4 jaar geleden heb ik een gelijkaardig ongeval gehad, bij mij was echter de schroefdop schuin opgedraaid en is door de hoge temperatuur van de olie deze er met hevige kracht uitgespoten. Gelukkig beschikte ik wel over een factuur van bij mijn laatste onderhoud. Hierdoor heeft de garage uiteindelijk de kosten mogen op zich nemen. Ik vrees echter dat bij het mankeren van een factuur en het niet kunnen bewijzen dat de olie ververst werd je de pineut bent.

Als je RB verzekering hebt denk ik dat je best een raadsman onder de arm neemt. Zonder RB verzekering vrees ik dat je ook de kosten voor je advocaat op zich zal moeten nemen en dat de kans op winst van de rechtzaak klein is. Geen getuigen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nikolaswinne Bekijk Berichten
        Een 4 jaar geleden heb ik een gelijkaardig ongeval gehad, bij mij was echter de schroefdop schuin opgedraaid en is door de hoge temperatuur van de olie deze er met hevige kracht uitgespoten. Gelukkig beschikte ik wel over een factuur van bij mijn laatste onderhoud. Hierdoor heeft de garage uiteindelijk de kosten mogen op zich nemen. Ik vrees echter dat bij het mankeren van een factuur en het niet kunnen bewijzen dat de olie ververst werd je de pineut bent.
        Wel op zich is het zo dat er sinds de laatste bijvulling van olie door de garage die op factuur staat, theoretisch niemand meer olie bijgevuld heeft (tenzij ze dus toch onderhoud hebben gedaan, maar normaal zou dat dan ook gefactureerd moeten zijn).
        Vraag is natuurlijk of een oliedop over een periode van een jaar kan loskomen. Als dat het geval is, is er toen een fout gebeurd.
        Maar uiteraard wijzen ze naar mij : ik zou er zelf aan 'geprutst' hebben, terwijl ik nooit mijn motorkap opendoe en zeker niets met olie ofzo ga beginnen.
        Maar hoe bewijs je dat ? 'k Kan moeilijk vingerafdrukken laten nemen van de oliedop...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
          Inderdeed, bij VW/Audi is dit althans zo. Je mag naar eender welke VW/Audi-verdeler gaan maar het moet een officiële verdeler zijn, anders de 2jaar fabrieksgarantie kwijt.
          Of dat maken ze je toch wijs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door runnerke Bekijk Berichten
            Wel op zich is het zo dat er sinds de laatste bijvulling van olie door de garage die op factuur staat, theoretisch niemand meer olie bijgevuld heeft (tenzij ze dus toch onderhoud hebben gedaan, maar normaal zou dat dan ook gefactureerd moeten zijn).
            Vraag is natuurlijk of een oliedop over een periode van een jaar kan loskomen. Als dat het geval is, is er toen een fout gebeurd.
            Maar uiteraard wijzen ze naar mij : ik zou er zelf aan 'geprutst' hebben, terwijl ik nooit mijn motorkap opendoe en zeker niets met olie ofzo ga beginnen.
            Maar hoe bewijs je dat ? 'k Kan moeilijk vingerafdrukken laten nemen van de oliedop...
            Zoals faust al zei, je zal het causaal verband moeten kunnen aantonen en ik vrees dat dit niet simpel zal zijn.

Comment

Het feit dat je geen factuur hebt maakt de zaak er niet gemakkelijk op.
              Je kan al eens advies inwinnen van een deskundige, al dan niet via je verzekering, die een technische verklaring kan geven.

Comment

Enig idee van de kosten die je zal hebben?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
                  Strikt juridisch is het hebben van een factuur van groot belang.

Indien je een factuur kunt voorleggen geldt dit als het bewijs dat er aannemingsovereenkomst is gesloten tussen de garage en de eigenaar van de auto, fouten hieruit resulterend vallen derhalve onder de contractuele aansprakelijkheid zodat je recht hebt op "herstel in de oorspronkelijke" situatie als je de fout kunt aantonen, alle rechtsmiddelen zijn daarvoor goed, zolang de fout van de garagist aannemelijk is.

Indien je geen factuur kunt voorleggen kun je de garagist enkel aanspreken in buitencontractuele aansprakelijkheid. Deze kent een zwaardere bewijslast vermits je het causaal verband moet kunnen aantonen tussen de handeling en de schade. Vermits de garagist gaat aanvoeren dat het loskomen van de dop een veelvoud aan oorzaken kan hebben, acht ik de kans op slagen miniem. Het zou me nog niets verbazen als ze gaan beweren "mijnheer heeft er zelf aan geprutst en probeert dat nu op ons af te wentelen."

veel succes maar reken er niet te sterk op
                  Met deze post ben ik het (buiten de laatste zin dan ) niet helemaal eens.

Zowel bij contractuele als bij buitencontractuele aansprakelijkheid moet er toch een fout worden bewezen in hoofde van de garagist? In dit geval zou de fout zijn: het niet (goed) sluiten van de oliedop.
                  Eens die fout zou vaststaan is het toch niet moeilijk om het oorzakelijk verband tussen de fout en de schade te bewijzen?

Het bestaan van een factuur is volgens mij maar van miniem belang. Het enige waarop een factuur van een recent onderhoud zou wijzen is het feit dat de oliedop (vrij recent) moet zijn los- en vastgemaakt door de garagist. Maar dat bewijst toch nog niet dat dit foutief is gebeurd.

Mvg,
                  FramF

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
                    Enig idee van de kosten die je zal hebben?
                    Nieuwe turbo + werkuren, minimum 2500EUR volgens de garage. Voor een fout die zij gemaakt hebben !

Comment

Het gaat om de grootste dealer in de provincie Antwerpen.
                      Wat mij totaal verbaasd is :
                      - Dat zo'n dop los komt (tenzij hij dus al niet goed vast stond)
                      - Dat een gevraagd onderhoud ofwel niet uitgevoerd is, ofwel wel uitgevoerd is maar niet genoteerd is en dus ook niet gefactureerd is
                      - Dat het waarschuwingslampje totaal niet gefunctioneerd heeft en de motor dus gewoon geblokkeerd is

ha, den BEERens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                        ha, den BEERens
                        Uh, ik heb niet gezegd van welk merk eh...

Comment

Uh, ik heb niet gezegd van welk merk eh...
                          maar wel den grootste dealer van antwerpen (en ik heb daar ooit nog eens mijn tijd wat verdaan)

Comment

Jammer .. ken niets van die juridische dingen.

Maar als het zo is zou ik dat toch al zeker niet in die garage laten doen !
                            Veel succes ermee en hou ons op de hoogte!

Comment

Nieuwe turbo + werkuren, minimum 2500EUR volgens de garage. Voor een fout die zij gemaakt hebben !
                              Je motor is vastgelopen en je moet alleen een nieuwe turbo hebben? leuk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                                'k vond het ook al vreemd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                                  en dan nog zeggen dat ze een deel van de kosten op hun nemen (x2 /2)

Comment

Anyway, wij hebben een paar jaar terug hetzelfde meegemaakt. Met de Alfa (toen nog niet van mij).
                                    We rijden in't midden van de nacht, in de winter een bergpas op. Uiteraard op zo'n uur niemand te bespeuren...Behalve een hoop sneeuw vind je er niets

Na een tijdje valt het ons op dat we steeds een indringende verbrande geur ruiken...
                                    We dachten aan de remmen maar zo extreem hard waren ze niet gebruikt. Na een tijdje besluiten we toch even te stoppen en even uit te stoppen (verdomme het is daar hard aan't vriezen).

Een van de wieldoppen was opvallend vuil
                                    Motorkap gaat open...en jawel. Dop van de motorolie zit er niet deftig op
                                    Er was dus een deel olie uit en naar beneden gelekt, ook op de remmen dus. Vandaar die verbrande geur.
                                    Oliepeil nagekeken maar er zat nog genoeg in.

Het zou niet mogen

Comment

heb ook ooit eens veel geluk gehad....in den tijd met mijne ford....
                                      ik ging steeds op 5000 km voor andere olie (was van het gedacht dat iets wat serieus gebruikt wordt, ook goed moet gesmeerd worden)...op een keer nadat ik mijn wagen al uit de werkplaats op de parking had gezet, om binnen de factuur af te halen, komt er daar plots ne mechanieker binnengeschoten.....zo bleek als ne kaas
                                      Nog nooit iemand zo blij gezien dat hij me nog zag....hij had de oliefilter er niet goed opgezet...en er was al een heel oliespoor tot buiten op de parking....
                                      als ik toen direkt vertrokken was...dan was het bij mij ook v erkeerd afgelopen...

dan ga je al eens frequent naar een officiele dealer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                                        en dan nog zeggen dat ze een deel van de kosten op hun nemen (x2 /2)
                                        Op zich nemen ?

Comment

Toen ik in de jaren stillekes ('60's vorige eeuw) mijn Morris Mini had ging ik voor onderhoud naar de garage in Aalst waar de wagen gekocht was, na een jaar was die wagen aan 't piepen vanachter dat het niet meer te horen was, ging naar een benzinestation bij ons en die mens zei dat de smeernippels van de achterophanging niks gesmeerd waren, hij heeft er bijna 1 kg vet ingestampt per kant. Ik besloot toen van naar een lokale garage te gaan voor onderhoud, dus de Mini op de brug en om de vijs van het carter vast te zetten ging die vent daar met gans zijn gewicht aanhangen, voeten van grond.. , dan de brug naar beneden en de bougies en kontaktpunten veranderd en daarna ging hij eens goed testen zoals hij zei, dus hij startte de motor en begon goed gas te geven, tot na slechts een paar seconden of maar een paar stoten gas zijne pa uit den bureau naar buiten sprong en riep dat hij er nog olie moest opdoen.... Nadat ik 1. in Aalst zo bediend werd en nu 2. bij ons lokaal bijna de motor laten om zeep helpen had omdat die pipo hem zonder olie liet plankgas draaien besloot ik van onderhoud zelf te doen, want zoals het tot op dat ogenblik gedaan was kon ik het ook. Heb dus per briefwisseling een cursus populaire autotechniek gevolgd en sindsdien al mijn onderhoudsbeurten zelf uitgevoerd. (Uitgezonderd met de Freelander nu want sinds ik gepensioneerd ben heb ik geen tijd (of goesting) meer om nog onder den auto te kruipen alhoewel het de laatsten tijd toch terug wat begint te kietelen. (Volgende week terug mijne K&N steken die ik gewassen en geolied heb, mijn LMM ne keer uitvijzen en kuisen, de binnenbekleding van de chauffeursdeur ne keer afhalen want er zit een kraakje bij het op/afgaan van het venster).

Comment

Working...
                                          X