voor al diegenen die beweren geen winterbanden nodig te hebben omdat ze toch goed genoeg kunnen rijden met een auto of het te duur vinden (onzin want uiteindelijk een nuloperatie).
mijn ervaringen
vorig jaar in januari was het -7° 's avonds en droog.
mijn vrouw en mijn dochter( toen 1 jaar en 3 maand) komen met de seat toledo(toen 8 jaar oud 265.000 km en MET winterbanden) naar huis van werk en kribbe.
op 500 m van ons huis is er een versmalling. Er is geen aanduiding van voorrang.
Mijn vrouw en een tegenligger (kerel van 19 zonder ervaring met een escort diesel zonder winterbanden) naderen de versmalling.
Mijn vrouw is er merkelijk dichter bij en zet haar richtingaanwijzer aan.
Op dat moment zet de andere kerel zich al in het midden van de rijbaan om te verwittigen dat hij baas is over de rijweg ook als is hij meer dan 50 m verder verwijderd.
De reglementaire snelheid is er 50 en de baan was licht aangevroren (mistig, vochtig en ijskoud). Hij reed veel harder en nam geen aanstalten tot remmen.
De versmalling bestaat uit plooibare plastic paaltjes aan weerskanten met langs ene kant daar nog een fietspad naast.
Mijn vrouw die dus al in de versmalling zit , ruikt onraad en remt uit alle macht (geen abs, wel winterbanden en aangeleerde pomp-remtechniek). De wagen blijft bestuurbaar.
De andere bestuurder ruikt tenslotte ook onraad en remt uit alle macht (geen winterbanden, geen abs en vooral geen deftige remtechniek) en schuift onbestuurbaar rechtdoor. Mijn vrouw stuurt de seat nog in allerijl nog meer naar rechts half over een paaltje.
De andere schuift nog steeds rechtdoor (45 m remspoor kaarsrecht en in het midden van de straat).
resultaat
frontale botsing (halve bumper tegen halve bumper), airbags open bij beiden (gelukkig met gordel aan).
van waar de remsporen stoppen en dus de impact was, stonden de wagens nog eens een meter of acht achteruit. Hij reed dus véél te snel en mijn vrouw stond stil bij botsing. geschatte snelheid door expert bij impact 40 a 55 kmh.
Kerel stapt uit en begint van zijn oren te maken en zich groot te maken tot....
hij mijn dochter van 15 maanden hoort wenen en kruisen vanop de achterbank en hij volgens mijn vrouw lijkbleek werd.
Ze zat gelukkig goed vastgesnoerd in een kinderzitje van een bekend en duur merk.
mijn vrouw een gekneusde neus(airbag), gekneusde ribben(gordel) en een zere pols van tegen het dashboard te slaan.
Mijn dochter grote schrik opgedaan maar verder ongedeerd.
De kerel een bloedneus en zeer aan zijn knieen.
Beide autos total loss. (zie fotos)
Moest hij dus ook winterbanden hebben gehad had hij misschien nog kunne stoppen of toch tenminste op het laatste de reactie hebben gehad om uit te wijken en een plastic paaltje mee te nemen. Hij had ook geen ervaring met remmen in noodsituaties. Wie dat wel heeft des te beter maar grip win je er niet mee.
Mijn vrouw stond wel stil en kon zich nog opzijzetten (anders volledig frontaal).
enekel fotos





mijn ervaringen
vorig jaar in januari was het -7° 's avonds en droog.
mijn vrouw en mijn dochter( toen 1 jaar en 3 maand) komen met de seat toledo(toen 8 jaar oud 265.000 km en MET winterbanden) naar huis van werk en kribbe.
op 500 m van ons huis is er een versmalling. Er is geen aanduiding van voorrang.
Mijn vrouw en een tegenligger (kerel van 19 zonder ervaring met een escort diesel zonder winterbanden) naderen de versmalling.
Mijn vrouw is er merkelijk dichter bij en zet haar richtingaanwijzer aan.
Op dat moment zet de andere kerel zich al in het midden van de rijbaan om te verwittigen dat hij baas is over de rijweg ook als is hij meer dan 50 m verder verwijderd.
De reglementaire snelheid is er 50 en de baan was licht aangevroren (mistig, vochtig en ijskoud). Hij reed veel harder en nam geen aanstalten tot remmen.
De versmalling bestaat uit plooibare plastic paaltjes aan weerskanten met langs ene kant daar nog een fietspad naast.
Mijn vrouw die dus al in de versmalling zit , ruikt onraad en remt uit alle macht (geen abs, wel winterbanden en aangeleerde pomp-remtechniek). De wagen blijft bestuurbaar.
De andere bestuurder ruikt tenslotte ook onraad en remt uit alle macht (geen winterbanden, geen abs en vooral geen deftige remtechniek) en schuift onbestuurbaar rechtdoor. Mijn vrouw stuurt de seat nog in allerijl nog meer naar rechts half over een paaltje.
De andere schuift nog steeds rechtdoor (45 m remspoor kaarsrecht en in het midden van de straat).
resultaat
frontale botsing (halve bumper tegen halve bumper), airbags open bij beiden (gelukkig met gordel aan).
van waar de remsporen stoppen en dus de impact was, stonden de wagens nog eens een meter of acht achteruit. Hij reed dus véél te snel en mijn vrouw stond stil bij botsing. geschatte snelheid door expert bij impact 40 a 55 kmh.
Kerel stapt uit en begint van zijn oren te maken en zich groot te maken tot....
hij mijn dochter van 15 maanden hoort wenen en kruisen vanop de achterbank en hij volgens mijn vrouw lijkbleek werd.
Ze zat gelukkig goed vastgesnoerd in een kinderzitje van een bekend en duur merk.
mijn vrouw een gekneusde neus(airbag), gekneusde ribben(gordel) en een zere pols van tegen het dashboard te slaan.
Mijn dochter grote schrik opgedaan maar verder ongedeerd.
De kerel een bloedneus en zeer aan zijn knieen.
Beide autos total loss. (zie fotos)
Moest hij dus ook winterbanden hebben gehad had hij misschien nog kunne stoppen of toch tenminste op het laatste de reactie hebben gehad om uit te wijken en een plastic paaltje mee te nemen. Hij had ook geen ervaring met remmen in noodsituaties. Wie dat wel heeft des te beter maar grip win je er niet mee.
Mijn vrouw stond wel stil en kon zich nog opzijzetten (anders volledig frontaal).
enekel fotos






Comment