Mededeling

Collapse
No announcement yet.

winterbanden een voordeel ? een verhaaltje voor de ongelovigen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • winterbanden een voordeel ? een verhaaltje voor de ongelovigen

    voor al diegenen die beweren geen winterbanden nodig te hebben omdat ze toch goed genoeg kunnen rijden met een auto of het te duur vinden (onzin want uiteindelijk een nuloperatie).

    mijn ervaringen

    vorig jaar in januari was het -7° 's avonds en droog.

    mijn vrouw en mijn dochter( toen 1 jaar en 3 maand) komen met de seat toledo(toen 8 jaar oud 265.000 km en MET winterbanden) naar huis van werk en kribbe.
    op 500 m van ons huis is er een versmalling. Er is geen aanduiding van voorrang.
    Mijn vrouw en een tegenligger (kerel van 19 zonder ervaring met een escort diesel zonder winterbanden) naderen de versmalling.
    Mijn vrouw is er merkelijk dichter bij en zet haar richtingaanwijzer aan.
    Op dat moment zet de andere kerel zich al in het midden van de rijbaan om te verwittigen dat hij baas is over de rijweg ook als is hij meer dan 50 m verder verwijderd.
    De reglementaire snelheid is er 50 en de baan was licht aangevroren (mistig, vochtig en ijskoud). Hij reed veel harder en nam geen aanstalten tot remmen.
    De versmalling bestaat uit plooibare plastic paaltjes aan weerskanten met langs ene kant daar nog een fietspad naast.
    Mijn vrouw die dus al in de versmalling zit , ruikt onraad en remt uit alle macht (geen abs, wel winterbanden en aangeleerde pomp-remtechniek). De wagen blijft bestuurbaar.
    De andere bestuurder ruikt tenslotte ook onraad en remt uit alle macht (geen winterbanden, geen abs en vooral geen deftige remtechniek) en schuift onbestuurbaar rechtdoor. Mijn vrouw stuurt de seat nog in allerijl nog meer naar rechts half over een paaltje.
    De andere schuift nog steeds rechtdoor (45 m remspoor kaarsrecht en in het midden van de straat).

    resultaat

    frontale botsing (halve bumper tegen halve bumper), airbags open bij beiden (gelukkig met gordel aan).

    van waar de remsporen stoppen en dus de impact was, stonden de wagens nog eens een meter of acht achteruit. Hij reed dus véél te snel en mijn vrouw stond stil bij botsing. geschatte snelheid door expert bij impact 40 a 55 kmh.

    Kerel stapt uit en begint van zijn oren te maken en zich groot te maken tot....
    hij mijn dochter van 15 maanden hoort wenen en kruisen vanop de achterbank en hij volgens mijn vrouw lijkbleek werd.
    Ze zat gelukkig goed vastgesnoerd in een kinderzitje van een bekend en duur merk.

    mijn vrouw een gekneusde neus(airbag), gekneusde ribben(gordel) en een zere pols van tegen het dashboard te slaan.
    Mijn dochter grote schrik opgedaan maar verder ongedeerd.
    De kerel een bloedneus en zeer aan zijn knieen.
    Beide autos total loss. (zie fotos)

    Moest hij dus ook winterbanden hebben gehad had hij misschien nog kunne stoppen of toch tenminste op het laatste de reactie hebben gehad om uit te wijken en een plastic paaltje mee te nemen. Hij had ook geen ervaring met remmen in noodsituaties. Wie dat wel heeft des te beter maar grip win je er niet mee.
    Mijn vrouw stond wel stil en kon zich nog opzijzetten (anders volledig frontaal).


    enekel fotos







  • #2
    Dus je denkt dat er met winterbanden geen ongeval was gebeurd ?

    Comment


    • #3
      Zonder afbreuk te willen doen aan het verhaal lijkt mij onaangepast rijgedrag hier de boosdoener en niet de banden, deze hadden het enkel minder erg gemaakt

      'k ben blij dat alles ok is met de kleine, das zowat m''n grootste angst dat er zoiets zou gebeuren met m'n dochter in de wagen

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Mbman Bekijk Berichten
        Dus je denkt dat er met winterbanden geen ongeval was gebeurd ?
        idd onaangepast rijgedrag.
        maar door toedoen van mijn vrouw haar banden stond ze wel op tijd stil en heeft ze erger kunnen voorkomen.
        Hij had er geen, kon niet goed rijden maar het hadminder erg geweest moest hij ook winterbanden hebben gehad.

        ik bedoel maar: beter wel een beetje veiliger dan teren op goed geluk, want het verschil tssn erg en héél erg en zelfs het ondenkbare is vlug gemaakt.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door arktiaxs Bekijk Berichten
          idd onaangepast rijgedrag.
          maar door toedoen van mijn vrouw haar banden stond ze wel op tijd stil en heeft ze erger kunnen voorkomen.
          Hij had er geen, kon niet goed rijden maar het hadminder erg geweest moest hij ook winterbanden hebben gehad.

          ik bedoel maar: beter wel een beetje veiliger dan teren op goed geluk, want het verschil tssn erg en héél erg en zelfs het ondenkbare is vlug gemaakt.
          Uiteraard en dat wordt zeker niet afgestreden

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Mbman Bekijk Berichten
            Dus je denkt dat er met winterbanden geen ongeval was gebeurd ?
            Misschien niet, maar door de grip van winterbanden had hij ongetwijfeld wel nog kunnen remmen waardoor de impact kleiner was

            Natuurlijk mag je zeker in die omstandigheden niet te snel rijden en vooral voldoende plaats laten.

            Ik heb winterbanden omdat mijn achterbanden anders constant zouden doorspinnen.

            Comment


            • #7
              Als 'ie winterbanden had gehad, had hij misschien nóg harder en roekelozer gereden

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Mbman Bekijk Berichten
                Als 'ie winterbanden had gehad, had hij misschien nóg harder en roekelozer gereden
                dat raakt kant nog wal.

                denk je dat ik nu harder rij ? met een 4x4 en winterbanden?
                hoe dom kan je zijn ?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door arktiaxs Bekijk Berichten
                  dat raakt kant nog wal.

                  denk je dat ik nu harder rij ? met een 4x4 en winterbanden?
                  hoe dom kan je zijn ?
                  Nee, jij niet.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door arktiaxs Bekijk Berichten
                    dat raakt kant nog wal.

                    denk je dat ik nu harder rij ? met een 4x4 en winterbanden?
                    hoe dom kan je zijn ?
                    Op de gewone weg waarschijnlijk niet maar ik ben er pertinent zeker van dat wanneer je over een besneeuwde bergpas gaat rijden je met je passat een andere rijstijl er op na zou houden dan met je ibiza.µ

                    Niet bewust maar op zulke momenten pas je je aan, aan hoe je auto reageert op de omstandigheden.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                      Op de gewone weg waarschijnlijk niet maar ik ben er pertinent zeker van dat wanneer je over een besneeuwde bergpas gaat rijden je met je passat een andere rijstijl er op na zou houden dan met je ibiza.µ

                      Niet bewust maar op zulke momenten pas je je aan, aan hoe je auto reageert op de omstandigheden.
                      das wel juist maar wel binnen de grenzen van het redelijke en niet roekeloos

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door arktiaxs Bekijk Berichten
                        das wel juist maar wel binnen de grenzen van het redelijke en niet roekeloos
                        Beeld je nu in dat je altijd op de weg de roekeloze johnny uithangt en je voelt dan dat je met een bepaald type band net iets meer kan in die omstandigheden ....



                        Pas op, ik geef je gelijk en die dingen komen enkel de veiligheid ten goede maar er lopen pipo's rond hoor

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                          Beeld je nu in dat je altijd op de weg de roekeloze johnny uithangt en je voelt dan dat je met een bepaald type band net iets meer kan in die omstandigheden ....



                          Pas op, ik geef je gelijk en die dingen komen enkel de veiligheid ten goede maar er lopen pipo's rond hoor
                          ik kan je redenering wel volgen maa kan er geen begrip voor opbrengen.

                          en nu

                          BTT

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door arktiaxs Bekijk Berichten
                            ik kan je redenering wel volgen maa kan er geen begrip voor opbrengen.

                            en nu

                            BTT
                            Awel heel dit relaas brengt mij er toe dat hoe serieus het verhaal ook is het niet het ideale geval is om de winterbandjes te verdedigen en dus ontopic is.

                            Maar nu ga'k je niet meer lastig vallen, blij te horen dat het goed is afgelopen (behalve voor de auto's dan )

                            Comment


                            • #15
                              Nu ga ik eens ff de ongelovige uithangen he...
                              1. Winterbanden werken optimaal bij een temperatuur <7°C, juist?
                              2. Enkel en alleen daaronder hebben ze een voordeel tov de zomerband, juist?
                              3. Daarboven is de zomerband beter, juist?
                              4. Die 7° is de temperatuur die het wegdek moet hebben, zodat bij een normale snelheid de compound van de band de juiste temperatuur bereikt, zodat hij meer grip heeft op de baan, juist?
                              5. Geen grip = geen aanhechting van rubber aan wegdek, juist?
                              6. Geen aanhechting is geen rubbersporen bij remmen.
                              Aangezien er een remspoor (dus rubberspoor) was van 45 meter, heeft die kerel 45meter aan het remmen geweest vanaf het punt dat zijn zomerbanden grip kregen. Daarvoor nog enkele meters om zijn banden op een temperatuur met optimale grip te krijgen. Tijdens die 45m geraken die banden zo warm op dat ene oppervlak (geen abs, geen pomptechniek) warmer wordt dan de optimale temperatuur voor winterbanden, en komt in het temperatuurbereik waar de zomerband beter is.

                              Ligt het aan mij of had die kerel met winterbanden nóg later stilgestaan aangezien de banden gewoon te warm worden voor een winterband...

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                Nu ga ik eens ff de ongelovige uithangen he...
                                1. Winterbanden werken optimaal bij een temperatuur <7°C, juist?
                                2. Enkel en alleen daaronder hebben ze een voordeel tov de zomerband, juist?
                                3. Daarboven is de zomerband beter, juist?
                                4. Die 7° is de temperatuur die het wegdek moet hebben, zodat bij een normale snelheid de compound van de band de juiste temperatuur bereikt, zodat hij meer grip heeft op de baan, juist?
                                5. Geen grip = geen aanhechting van rubber aan wegdek, juist?
                                6. Geen aanhechting is geen rubbersporen bij remmen.
                                Aangezien er een remspoor (dus rubberspoor) was van 45 meter, heeft die kerel 45meter aan het remmen geweest vanaf het punt dat zijn zomerbanden grip kregen. Daarvoor nog enkele meters om zijn banden op een temperatuur met optimale grip te krijgen. Tijdens die 45m geraken die banden zo warm op dat ene oppervlak (geen abs, geen pomptechniek) warmer wordt dan de optimale temperatuur voor winterbanden, en komt in het temperatuurbereik waar de zomerband beter is.

                                Ligt het aan mij of had die kerel met winterbanden nóg later stilgestaan aangezien de banden gewoon te warm worden voor een winterband...


                                jezus wat een redenering.
                                een winterband en een zomerband hebben een andere samenstelling dus qua het door geblokkeerde wielen gaan nalaten van remsporen is niet vergelijkbaar.

                                trouwens juist door het niet meer grip hebben gaat een band blokkeren en niet door het wel grip hebben. respoor is gewoon het afschrapen van het bandoppervlak omdat de remkracht de grip overschrijdt.
                                Een winterband zal dus in bij -7 veel leter grip verliezen en blokkeren en zal dus een kortere remafstand tot gevolg hebben.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door arktiaxs Bekijk Berichten
                                  jezus wat een redenering.
                                  een winterband en een zomerband hebben een andere samenstelling dus qua het door geblokkeerde wielen gaan nalaten van remsporen is niet vergelijkbaar.

                                  trouwens juist door het niet meer grip hebben gaat een band blokkeren en niet door het wel grip hebben. respoor is gewoon het afschrapen van het bandoppervlak omdat de remkracht de grip overschrijdt.
                                  Een winterband zal dus in bij -7 veel leter grip verliezen en blokkeren en zal dus een kortere remafstand tot gevolg hebben.
                                  korte vraag voor jou: Heb je met blokkerende wielen een langere of kortere remafstand op droog wegdek ?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Mbman Bekijk Berichten
                                    korte vraag voor jou: Heb je met blokkerende wielen een langere of kortere remafstand op droog wegdek ?
                                    korter natuurlijk, maar dan nog kleeft de ene (remt dus beter af al schuivend) dan een andere band.

                                    vergelijk het met schoenen; voetbalschoene met lange of korte noppen ; al schuivend remmen zal het efficientste zijn maar je lange noppen zullen voor meer vertraging zorgen al schuivend.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nu spreek je jezelf toch tegen, of druk je je verkeerd uit ?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Mbman Bekijk Berichten
                                        Nu spreek je jezelf toch tegen, of druk je je verkeerd uit ?
                                        een band met meer grip kan meer remkracht verdragen voor hij gaat schuiven ; ergo grotere vertraging !
                                        dit blijft ook gelden als hij schuift

                                        toch simpel : meer grip (schuivend of niet) meer mogelijke remkracht dus meer vertraging ...


                                        en daag me niet uit of ik haal mijn oude boeken beoven van dynamica .

                                        Comment

                                        Working...
                                        X