Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Laden auto accu

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Laden auto accu

Hallo,

Ik heb net een nieuwe acculader gekocht voor mijn auto, het gaat om een Ctek MXS5.

In de handleiding staat het volgend geschreven:
    1. Sluit de rode klem aan op de positieve pool van de accu.
    2. Sluit de zwarte klem aan op het chassis van het voertuig, op ruime afstand van de brandstofleiding en de accu.

Punt 1 lijkt me vrij logisch, maar punt 2 zegt dus dat de zwarte klem NIET op de negatieve pool moet aangesloten worden? Klopt dit? Het lijkt me toch niet logisch dat enkel de positieve pool aangesloten is aan de lader?
    (link naar de -> handleiding)

Voor alle duidelijkheid: ik zou de batterij willen laden terwijl deze nog steeds aangesloten is in de auto. Dit levert geen problemen op, toch?

Graag even jullie hulp

Alvast bedankt!

is het geen druppellader dat je wil zeggen? nochtans gewoon op de 2 klemmen plaatsen rood op + en zwart op -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jochen_GT Bekijk Berichten
      is het geen druppellader dat je wil zeggen? nochtans gewoon op de 2 klemmen plaatsen rood op + en zwart op -
      Het is inderdaad een druppellader.
      Het lijkt mij ook toch het meest logische om rood op + te plaatsen en zwart op -. De handleiding zegt echter dat je enkel de rode mag aansluiten op de batterij en de zwarte op het chassis

Comment

Lees hier ook al eens:

Comment

Ik heb zelf ook een Ctek lader voor tijdens m'n barchetta haar winterslaap. Ik sluit dat toch gewoon aan op de plus en min pool van m'n batterij. Komt uiteindelijk toch ook toe op de negatieve pool als je het op het chassis aansluit, aangezien het volledige chassis eigenlijk de negatieve pool is van de batterij.

Enige reden dat ik kan bedenken dat het niet op de negatieve pool moet is voor vonken of omdat de klemmen zouden kunnen contact maken (met kortsluiting als gevolg) als je ze wat dicht bij elkaar moet aansluiten ofzo...

Ik koppel de batterij ook niet los tijdens het laden, aangezien bij mij het airbaglampje dan gaat branden en ik dan naar de garage moet als ik haar weer wil gebruiken... Heeft nog geen problemen opgeleverd.

Natuurlijk wel nooit je wagen starten met de lader nog aangesloten, zou kunnen dat je het ladertje kapot helpt door de grote stroom die gevraagd wordt.
          2000 Lancia Delta 1.9 TD
          2000 Fiat Barchetta 1.8 16v
          eg

Comment

Bedankt al voor de antwoorden

@guess_who:
            Yep, ik zie ook niet direct een plaats waar ik de negatieve pool zou moeten gaan aansluiten.. Dus ga het gewoon op de min pool van de batterij zetten denk ik.
            Ik ga toch, zoals de handleiding ook vermeld, eerst de + en - stekkers aansluiten op de batterij en pas dan de stekker van de lader in het stopcontact steken. Zolang er geen stroom op die lader zit kunnen er toch ook geen vonken komen?

Alles afkoppelen vooraleer de wagen te starten had ik al door, toch bedankt voor de waarschuwing

Comment

Heb ook zo'n Ctek gekocht maar wel het type XS 0.8, en bij mij staat er op de handleiding ook van de + aan de +batterij en de - ergens aan het chassis terwijl de tekening laat zien dat de twee bornen van de batterij gebezigd/aangesloten zijn als voorbeeld ??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                Heb ook zo'n Ctek gekocht maar wel het type XS 0.8, en bij mij staat er op de handleiding ook van de + aan de +batterij en de - ergens aan het chassis terwijl de tekening laat zien dat de twee bornen van de batterij gebezigd/aangesloten zijn als voorbeeld ??
                Yup, bij mij net hetzelfde... Komt verwarrend over en daarom dat ik deze vraag hier stel.
                In hun uitleg staat - aan de chassis aansluiten maar vlak daarnaast staat een afbeelding met de + aan de + en de - aan de - van de batterij... Ze spreken zichzelf tegen
                Ook gecheckt bij de engelse manual (ik dacht mss is het een vertaal fout) maar daar is het net hetzelfde...

Ik denk dat ze bedoelen de - aan de chassis indien mogelijk en anders aan de batterij ALS deze niet meer aangesloten is (want op die afbeelding staat gewoon een losse batterij)

Als iemand een betere uitleg heeft dan hoor ik het graag

edit: @will, hoe sluit jij de lader dan aan momenteel? - op de - van batterij gewoon?
                Last edited by ; 22/02/2012, 21:45.

Comment

De enige reden waarom het beter is om niet rechtstreeks op de batterij aan te sluiten is dus wel degelijk omdat de cellen in de meeste accu's een vloeibaar elektrolyt (op basis van zwavelzuur H2SO4) hebben, dan kan bij overladen een explosief mengsel van zuurstof en waterstof (ook knalgas genoemd) ontstaan, vooral bij het losmaken van de aangesloten klemmen kan er soms een vonk ontstaan als deze vonk zou in aanraking komen met explosieve gasmengsel krijg je dus een ontploffing, daarom wordt aangeraden de min pool van de lader aan te sluiten op het chasis zo ver mogelijk van de batterij (waar het gasmengsel kan ontstaan) en ook zo ver mogelijk van de brandstofleidingen enzo....
                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VeE_ Bekijk Berichten
                    Yup, bij mij net hetzelfde... Komt verwarrend over en daarom dat ik deze vraag hier stel.
                    In hun uitleg staat - aan de chassis aansluiten maar vlak daarnaast staat een afbeelding met de + aan de + en de - aan de - van de batterij... Ze spreken zichzelf tegen
                    Ook gecheckt bij de engelse manual (ik dacht mss is het een vertaal fout) maar daar is het net hetzelfde...

Ik denk dat ze bedoelen de - aan de chassis indien mogelijk en anders aan de batterij ALS deze niet meer aangesloten is (want op die afbeelding staat gewoon een losse batterij)

Als iemand een betere uitleg heeft dan hoor ik het graag

edit: @will, hoe sluit jij de lader dan aan momenteel? - op de - van batterij gewoon?
                    Ik heb de druppellader gewoon op de twee bornen van de batterij met de bijgeleverde kabelklemmen aangesloten, toen ik er mee thuiskwam heb ik dat direct gedaan om "ne keer te zien" hoe dat spul werkte en heb het sindsdien (sedert verleden week zaterdag) gewoon laten aanhangen. De XS 0.8 kan tot 36Ah opladen en tot 100Ah de batterij onderhouden. Vermits mijn batterij relatief nieuw is en 80Ah heeft is dat dus voldoende voor mij. De eerste avond waren de twee eerste lichtjes aan maar toen ik zondagmorgen ging kijken stond het al op de groende stand 5. Ik ben evenwel zinnens van er een "vaste" installatie van te maken zodat ik langs buiten de stekker van de lader in het naar binnenlopende gedeelte kan pluggen, dan zou ik de draad wel moeten verlengen om de - ergens de andere kant van de batterij te bevestigen.

Comment

@will: thanks voor de info, maar wat bedoel je met "bornen"? Hetgeen ik aanduid met een pijl op de foto hieronder?

Ik heb nog even voor de zekerheid een foto genomen:

Vraag 1:
                      Kan ik de krokodillen klemmen aansluiten op die klemmen die rond de batterij polen zit (dus die rand waar de pijlen naar wijzen)?

Vraag 2 (zie zwarte cirkel met nr 2):
                      Kan ik eventueel ook daar de negatieve krokodillen klem op aansluiten (gewoon op het bovenste ronde eind?)?

Nogmaals bedankt voor de hulp alvast

Comment

Ja, de bornen zijn die ronde contacten o de batterij. En re die massa, vermits ze zeggen van zo ver mogelijk van de batterij weg te blijven zou dat niet veel uithalen vrees ik. Of het een goeie - is, even uitmeten om na te zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                          Ja, de bornen zijn die ronde contacten o de batterij. En re die massa, vermits ze zeggen van zo ver mogelijk van de batterij weg te blijven zou dat niet veel uithalen vrees ik. Of het een goeie - is, even uitmeten om na te zien.
                          Dacht al dat je dat bedoelde . Ivm die massa deel ik je mening, of die paar cm's afstand het verschil gaan maken... Betwijfel het. De boel zal wel niet ontploffen zeker
                          Last edited by ; 24/02/2012, 00:15.

Comment

Het zal vooral van belang zijn om alle spanning van die lader te halen alvorens aan of af te koppelen denk ik.

Comment

Ik zet ook meestal de druppellader rechtstreeks op de batterij. Zelfs al is de druppellader nog niet aangesloten op de netvoeding, geeft het toch een klein vonkje.

Zolang uw batterij in goede staat is en goed verlucht zie ik daar geen probleem mee.

Comment

Ik heb vandaag de plug "vast" aangesloten op de wagen, de + op de +batterij en de - op een massapunt aan de andere kant van het motorcompartiment. Ik heb ieder van de twee draden apart door een plastic darmpje gestoken om van de buitenkant (grille) naar het motorcompartiment te gaan. Als die lader niet in gebruik is kan ik het plugje gewoon wegsteken achter een van de lamellen van de grille, dat zijn precies U's die op hun kant liggen, de achterkant is open, dus door de tegendruk van die plastic darmpjes blijft die plug mooi weggestopt achter zo'n lamel. Dan die darmpjes goed vastgelegd met tiestraps en klaar is kees. Heb het mincontact van de plug via de carosserie doorgemeten met de - van de batterij en geeft een goed contact, ook terug de lader aangesloten en krijg een groen lichtje en is nu terug al op positie 5. (Onderhoudsregime) Dus alles schijnt in orde te zijn. Heb 5 foto's attached waarop de plug te zien is zoals ze er bijhangt, gereed voor gebruik. Verder ook hoe de darmpjes het compartiment binnenkomen, ook hoe het aan de + is en ook nog eentje met de - in de verte. Misschien wat van het goede teveel maar ja.... het is weekend en het is voor dezelfde prijs dus evengoed van het aanbod profiteren..........
                                Bijgevoegde Bestanden

Comment

Ik heb mijn druppellader vandaag voor het eerst aangesloten . Toch maar gewoon aan de + en - van de batterij.
                                  Er was wel een massapunt vlak naast de batterij maar was nogal moeilijk om daar die krokodillen klem op te zetten (nogal krap qua ruimte). Geen vonkjes gezien en lader is zijn werk aan het doen!

Gaat goed vooruit trouwens.. Ging praktisch direct naar stap 2, en op minder dan 2,5 uur tijd staat hij al op stap 7. Maar zo heb ik het graag want wilt zeggen dat batterij in goede conditie is zeker .

Comment

Working...
                                  X