Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Betrouwbare info rijtaks?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Betrouwbare info rijtaks?

Weet er iemand een website met betrouwbare informatie betreffende jaarlijkse rijtaks?
    Ik vind enkel sites daterende van 2006...

Ik zou eens willen kijken hoeveel het mij zou kosten om een wagen met 2.8 liter motor en uitstoot van 225gr CO2/km, bouwjaar 2000, op de baan te zetten en houden per jaar, en hoeveel dat bedrag zou verschillen bij inschrijving in 2011 tov 2012.

Ik zie eerlijk gezegd door het bos de bomen niet meer
    Honda S2000 2002
    BMW E30 318is 1990

VW Polo 1.9TDI 2006

verkeersbelasting blijft voorlopig gelijk in 2012. De inschrijvingstaks verandert.
    Wat je nodig hebt is leeftijd wagen (datum eerste inschrijving in feite), vermogen, cilinderinhoud, euronorm en CO2 uitstoot.
    en dan naar hier: https://belastingen.fenb.be/vfp-port...caef1d65497c63

Comment

Thanks.

Voor 2800cc zou dat dus moeten neerkomen op 644,95 verkeersbelasting per jaar.
      (om één of andere reden dacht ik dat de verkeersbelasting ook elk jaar daalde, helaas )

BIV schommelt rond de 440€, oude of nieuwe BIV maakt in dit geval niet zo veel uit volgens de simulator.
      Honda S2000 2002
      BMW E30 318is 1990

VW Polo 1.9TDI 2006

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alexis Bekijk Berichten
        Thanks.

Voor 2800cc zou dat dus moeten neerkomen op 644,95 verkeersbelasting per jaar.
        (om één of andere reden dacht ik dat de verkeersbelasting ook elk jaar daalde, helaas )

BIV schommelt rond de 440€, oude of nieuwe BIV maakt in dit geval niet zo veel uit volgens de simulator.

dat is toch hetzelfde als 3000cc. Dat is +700€ hoor.

Comment

Plus 10% opcentiem voor de gemeente.

Comment

Staat dat niet meer in de blauwe katern van de autogids?

En idd, er komt altijd nog een serieuse slag bij voor de gemeente!

En eum... een 2.8 van 2000? Wa zijde gij van plan?

Hou er wel rekening mee dat je zo een wagen binnen 1-2 jaar voor geen meter meer verkocht krijgt é! Eens het BIV stelsel volledig aangepast is en de nieuwe regeling ook volledig geldig wordt voor 2de handswagens, gaan die prijzen aan een record tempo zakken wegens onbetaalbaar om in te schrijven...

Circuit rijden zal nog nooit zo goedkoop geweest zijn! Het zal bij wijze van spreken goedkoper zijn om iedere keer een andere circuit slet te kopen ipv te gaan tanken
            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
            Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
              ja , of op hun site ;

Kom alles te weten over belasting op inverkeerstelling. Informatie over BIV op nieuwe en tweedehandswagens. (c) Autogids
              1991 Audi S2 coupe
              2001 AUDI RS4 b5 imola

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten

dat is toch hetzelfde als 3000cc. Dat is +700€ hoor.
                Heb ik mij dan zo miskeken? Hoe kom jij aan die +700€?

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten

En idd, er komt altijd nog een serieuse slag bij voor de gemeente!

En eum... een 2.8 van 2000? Wa zijde gij van plan?

Hou er wel rekening mee dat je zo een wagen binnen 1-2 jaar voor geen meter meer verkocht krijgt é! Eens het BIV stelsel volledig aangepast is en de nieuwe regeling ook volledig geldig wordt voor 2de handswagens, gaan die prijzen aan een record tempo zakken wegens onbetaalbaar om in te schrijven...

Circuit rijden zal nog nooit zo goedkoop geweest zijn! Het zal bij wijze van spreken goedkoper zijn om iedere keer een andere circuit slet te kopen ipv te gaan tanken
                Ik ben wat aant rondkijken om eventueel iets nieuwers, moderners aan te schaffen.. Maar exact omwille van wat jij zegt ben ik dat allemaal eerst wat aant uitpluizen. Kan je ergens uitrekenen hoeveel de BIV voor dergelijke wagen zou bedragen binnen pakweg twee jaar?
                Verkeersbelasting zou tegen dan wel wat gedaald zjn, maar als hij tegen dan inderdaad onverkoopbaar is heeft het niet veel zin om voor zoiets rond te kijken, tenzij je van plan bent om hem op te rijden..

België neemt al de fun uit autorijden

Beetje dubbel eigenlijk. Nu betaal je meer voor de auto in kwestie, en minder voor de BIV. Binnen twee jaar zijn bepaalde wagens misschien spotgoedkoop in vergelijking met nu, maar betaal je het verschil terug in BIV... Vraag is, eens de BIV stabiel is (dus volledig nieuw systeem) en je dan een wagen koopt die duur is in BIV; krijg je hem dan weer voor ongeveer hetzelfde bedrag verkocht (min een beetje als ie ouder wordt)?
                Honda S2000 2002
                BMW E30 318is 1990

VW Polo 1.9TDI 2006

Comment

Neen, want ieder jaar worden ze duurder en duurder om in te schrijven. In de nieuwe formule is het bouwjaar ook van belang.

De formule staat op die simulatie site, er is daar een topic over. Voor 2de hands geld vanaf volgens jaar 40% nieuwe tax en 60% oude dacht ik. En ieder jaar zal dat wat meer nieuwe en wat minder oude worden.

Oja, de formule is trouwens overdreven ingewikkeld. Veel ben je er niet mee.......
                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                  Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alexis Bekijk Berichten
                    Heb ik mij dan zo miskeken? Hoe kom jij aan die +700€?
                    2800cc = 15FPK

Comment

Kdenk dat ik mij gewoon miskeken heb dan

Zou er mij iemand kunnen vertellen hoeveel je dan voor deze wagen:

-15 fpk
                      -140kw
                      -225g CO2
                      -Bouwjaar 2000

betaald aan BIV in 2014, als de nieuwe BIV volledig van kracht is?
                      Want zoals Tjeu zegt: om die formule te kunnen gebruiken heb je best wat kaas gegeten van wiskunde

En in hun simulator kan je datum van inschrijving niet later leggen dan 2012..
                      Honda S2000 2002
                      BMW E30 318is 1990

VW Polo 1.9TDI 2006

Comment

Terug BIV verschuldigd bij herinschrijving onder zelfde eigenaar?

Ander vraagje over de BIV (niet zeker of juiste topic maar soit): als de wagen niet van eigenaar verandert en reeds onder diezelfde eigenaar ingeschreven geweest is, moet je dan terug BIV betalen bij herinschrijving?

Concreet: ik heb mijn 2 SLs (geen SLS ;-)) dit jaar na aankoop ingeschreven, dus BIV betaald (minimum van 61 EUR in huidig systeem wegens ouder dan 15 jaar) en daarna terug uitgeschreven.

Als ik in de zomer van 2012 één of beide wagens terug wil inschrijven (en de BIV is ondertussen gestegen naar 1000 EUR!!), moet ik dan opnieuw BIV betalen?

Mijn mening is van niet, zie Belastingportaal Vlaanderen. Vraag is alleen of dit in 2012 zou gewijzigd worden.

"De belastingplichtige is de natuurlijke of rechtspersoon, vermeld op het inschrijvingsbewijs (of vlaggenbrief) op het ogenblijk van het eerste gebruik van het voertuig in België door die persoon.
                        Een uitzondering op dit principe wordt gemaakt voor:
                        de herinschrijving van eenzelfde voertuig door dezelfde belastingplichtige (bv: bij een wijziging van een nummerplaat omdat er bv meer dan 2 adreswijzigingen op de geijkte roze kaart vermeld staan)."
                        zie http://belastingen.vlaanderen.be/nla...ult.asp?id=146
                        1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
                        1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
                        1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
                        http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

Comment

inschrijvingstax is enkel als de auto van persoon vernadert.
                          MAW< jij kan gerust je auto uitgeschreven houden voor een jaar of zelfs 10 jaar.
                          zolang JIJ hem terug inschrijft moet je geen nieuwe inschrijvingstax betalen.
                          verkoopje die auto. dan moet de koper opnieuw inschrijvingstax betalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door venteke Bekijk Berichten
                            Ander vraagje over de BIV (niet zeker of juiste topic maar soit): als de wagen niet van eigenaar verandert en reeds onder diezelfde eigenaar ingeschreven geweest is, moet je dan terug BIV betalen bij herinschrijving?

Concreet: ik heb mijn 2 SLs (geen SLS ;-)) dit jaar na aankoop ingeschreven, dus BIV betaald (minimum van 61 EUR in huidig systeem wegens ouder dan 15 jaar) en daarna terug uitgeschreven.

Als ik in de zomer van 2012 één of beide wagens terug wil inschrijven (en de BIV is ondertussen gestegen naar 1000 EUR!!), moet ik dan opnieuw BIV betalen?

Mijn mening is van niet, zie Belastingportaal Vlaanderen. Vraag is alleen of dit in 2012 zou gewijzigd worden.

"De belastingplichtige is de natuurlijke of rechtspersoon, vermeld op het inschrijvingsbewijs (of vlaggenbrief) op het ogenblijk van het eerste gebruik van het voertuig in België door die persoon.
                            Een uitzondering op dit principe wordt gemaakt voor:
                            de herinschrijving van eenzelfde voertuig door dezelfde belastingplichtige (bv: bij een wijziging van een nummerplaat omdat er bv meer dan 2 adreswijzigingen op de geijkte roze kaart vermeld staan)."
                            zie http://belastingen.vlaanderen.be/nla...ult.asp?id=146
                            BIV dien je eenmalig te betalen, dus je zult geen BIV moeten betalen.

Comment

Working...
                            X