Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eigendomsvraagje...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• eigendomsvraagje...

Hoi,

Even een vraagje...
    Stel:
    Ik koop een geimporteerde wagen bij een garage in Belgie die recentelijk de wagen heeft ingevoert. Ik betaal de wagen en krijg een factuur op mijn naam maar wil op het inschrijvingsbewijs een andere naam (om welke reden ook)... Maar de verzekering staat wel mijn naam. Omdat ik er toch altijd mee rijd.

Wie is nu eigenlijk volgens de wet de eigenaar? De persoon vermeld op het inschrijvingsbewijs of de persoon waar de factuur op staat?

Tis omdat ik al een tijdje hierover een discussietje heb om ons gelijk te krijgen

Groeten

volgens mij is de eigenaar diegene die op factuur staat !

Overigens : wat betreft verzekeringen : die kun je op gelijk wiens naam zetten, zelfs op een minderjarige of invalide !

Comment

Discussie is hier al eens gevoerd: http://www.autoforum.be/archive/index.php/t-50657.html
      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bzguy Bekijk Berichten
        volgens mij is de eigenaar diegene die op factuur staat !

Overigens : wat betreft verzekeringen : die kun je op gelijk wiens naam zetten, zelfs op een minderjarige of invalide !
        Minderjarige persoon of iemand die niet rechtsbekwaam is, kan geen voertuig verzekeren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ReVo Bekijk Berichten
          Minderjarige persoon of iemand die niet rechtsbekwaam is, kan geen voertuig verzekeren
          Toch wel : volgens mijn verzekeraar kan ik mijn auto-verzekering zelfs op naam van mijn minderjarige zoon plaatsen, of mijn nichtje van 2, perfect legaal ! Ken enkel niet ingeschreven worden op hun naam ! Maar ze kunnen vb wel eigenaar zijn !

Mijn vader heeft een hele poos rondgereden met een wagen die verzekerd was op naam van mijn invalide moeder, geen enkel probleem !

Of dat allemaal verstandig is is een andere zaak natuurlijk

Comment

ok, ik ben nu wel al wat verder met de discussie (alhoewel ik geen sluitend antwoord kan vinden) die ik daarnet gelezen heb maar mijn situatie is nog altijd wel wat anders...

Bij mij is er nooit sprake van schenking en de persoon op het inschrijvingsbewijs en persoon van de factuur hebben geen huwelijk of zijn niet samenwonende...

Ik ga de situatie schetsen met personen, misschien dat het zo wat makkelijker is...

Ik en mijn vriendin zijn niet samenwonend, wonen allebei dus apart. Ik koop een wagen aan maar wil hem niet op mijn naam (voor welke reden ook) en ik besluit hem in te schrijven op mijn vriendin haar naam. Ik heb de wagen betaald en zodoende ook de factuur op mijn naam. Ook de verzekering staat op mijn naam mits ik er toch mee ga rijden en zij niet (discussie van de verzekering is niet aan de orde) maar wie is nu de rechtmatige eigenaar?
            Want uiteindelijk:
            Factuur op mijn naam
            Inschrijvingsbewijs op haar naam

Maar wat ziet de wet als zijnde eigenaar? Stel dat er ook nooit een contract of iets is opgesteld zijnde schenking ofzo. Stel dat het gewoon gedaan is uit gemak en niet als zijnde schenking of andere situatie's...

Comment

Dat zal door de rechtbank bepaald moeten worden maar als jij een factuur hebt, én de verzekeringsnemer bent (er staat nergens dat dezelfde moet zijn) én jij hebt dagelijks beschikking over het voertuig lijkt mij dat het redelijk onomstotelijk vastgesteld kan worden dat jij de economische eigenaar bent.

Dat is met een auto niet anders dan bij andere producten he.
              Van wie is de TV die op een gedeeld kot staat?
              Van wie is een fiets die langs de straat staat?
              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mathi_mustang Bekijk Berichten
                Ik en mijn vriendin zijn niet samenwonend, wonen allebei dus apart. Ik koop een wagen aan maar wil hem niet op mijn naam (voor welke reden ook) en ik besluit hem in te schrijven op mijn vriendin haar naam. Ik heb de wagen betaald en zodoende ook de factuur op mijn naam. Ook de verzekering staat op mijn naam mits ik er toch mee ga rijden en zij niet (discussie van de verzekering is niet aan de orde) maar wie is nu de rechtmatige eigenaar?
                Want uiteindelijk:
                Factuur op mijn naam

Maar wat ziet de wet als zijnde eigenaar? Stel dat er ook nooit een contract of iets is opgesteld zijnde schenking ofzo. Stel dat het gewoon gedaan is uit gemak en niet als zijnde schenking of andere situatie's...
                Jij bent de eigenaar. Factuur op jouw naam = door jou aangekocht = jij bent eigenaar. Einde.

Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                Dat zal door de rechtbank bepaald moeten worden maar als jij een factuur hebt, én de verzekeringsnemer bent (er staat nergens dat dezelfde moet zijn) én jij hebt dagelijks beschikking over het voertuig lijkt mij dat het redelijk onomstotelijk vastgesteld kan worden dat jij de economische eigenaar bent.

Dat is met een auto niet anders dan bij andere producten he.
                Van wie is de TV die op een gedeeld kot staat?
                Van wie is een fiets die langs de straat staat?
                Wat je zegt is inconsistent. Als jij de factuur hebt, ben jij de eigenaar. Evenals van die TV op een gedeeld kot. Evenals van die salon die je met je vrouw hebt gekocht, maar waar enkel jouw naam op de factuur staat.

De 'economische eigenaar' heeft hier geen belang. Hoeft niet worden vastgesteld, want al is dat zo, dat verandert niets aan wie de eigenaar is.

Wagen kan op een derde worden ingeschreven, dat maakt hem niet de feitelijke eigenaar van de wagen.
                Wagen kan dagelijks door iemand anders, je vrouw, je buurman, je kind worden gebruikt, dat maakt hem niet de eigenaar.
                Wie de verzekering betaalt voor die wagen, maakt ook niet uit.
                Je vrouw kan meer in de zetel liggen dan jij, dat maakt haar niet de eigenaar.
                ...

Misschien een duidelijker voorbeeld. Mijn wagen is eigendom van BMW Financial Services. Duidelijk, want zij hebben de aankoopfactuur van de garage betaald, en de wagen staat geactiveerd op hun balans.

Daarnaast is de wagen ingeschreven op mijn naam, en ik heb een verzekeringscontract voor die wagen op mijn naam. Zal ik die kar even verkopen?

Comment

Want uiteindelijk:
                  Factuur op mijn naam

Heb ik ook zo gedaan met de auto van mijn vrouw : wagen aangekocht op mijn naam omwille van diplomatieke korting doch ingeschrveven en verzekerd op haar naam.

Dus IK ben de eigenaar

Comment

Heb ik ook zo gedaan met de auto van mijn vrouw : wagen aangekocht op mijn naam omwille van diplomatieke korting doch ingeschrveven en verzekerd op haar naam.

Dus IK ben de eigenaar
                    Absoluut. Onweerlegbaar.

Comment

ok, dan weet ik uiteraard meer dan genoeg! Das nu eens een duidelijk antwoord.

Bedankt alvast!!

Comment

ok, dan weet ik uiteraard meer dan genoeg! Das nu eens een duidelijk antwoord.

Bedankt alvast!!
                        No prob.

Comment

Toch wel : volgens mijn verzekeraar kan ik mijn auto-verzekering zelfs op naam van mijn minderjarige zoon plaatsen, of mijn nichtje van 2, perfect legaal ! Ken enkel niet ingeschreven worden op hun naam ! Maar ze kunnen vb wel eigenaar zijn !

Mijn vader heeft een hele poos rondgereden met een wagen die verzekerd was op naam van mijn invalide moeder, geen enkel probleem !

Mijn excuses dan, toen ik nog minderjarig was, kon ik nergens zelf mijne brommer verzekeren, wel was ik de hoofdbestuurder..

Comment

Dat mag hij van mij ne keer proberen bij een belgische verzekeringsmaatschappij.
                            Stuur me dan een kopie van de bijzondere voorwaarden op

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                              Je kan inderdaad verzekeren op naam van een persoon zonder rijbewijs.
                              Maar ook op een minderjarige?
                              Die zal in ieder geval niet zelf de verzekering kunnen/mogen aangaan volgens mij.
                              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Working...
                              X