Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Benieuwd naar het resultaat van de herziening van verkeersbelasting : net al 2500€ gedokt voor de R, afwachten wat er nog komt; 2.5 is momenteel goed betaalbaar (544€ taks), op basis van CO-uitstoot zou dat wel eens kunnen tegenvallen daarentegen.
Ja ok maar ik zou in mijn bvba wel 5000 EUR moeten betalen voor bv een bmw 535d ipv 600 EUR voor een particuliere wagen...
En laat dat nu een meer gebruikelijke wagen zijn voor de zelfstandigen
Tuurlijk, maar ik heb het tegen toere over zijn specifiek geval waar hij een M3 wil (of een Porsche), en waar hij dus duurder zal uitkomen privé dan op een vennootschap (die hij niet heeft).
Muyters zegt zich te zullen baseren op de werkelijke uitstoot. Zal dan van elke nieuwe wagen de effectieve uitstoot worden gemeten op de autokeuring? Zo ja, dan zou men beter gewoon de gehele uitstoot (niet alleen CO²) meten en op basis daarvan taxeren.
Dan moet ook de vraag gesteld worden: is de uitstoot van een nog niet ingereden wagen beduidend hoger/lager dan de normale uitstoot na rodatie (in zoverre dit voor de recente gecommercialiseerde wagens nog nodig is?)? Zo ja, kan er een scheeftrekking komen tussen vb. enerzijds wagens die een eerste maal ingeschreven worden en anderzijds wagens die na een halfjaar of een jaar opnieuw worden ingeschreven (dus de tweede maal) door de tweede eigenaar?
De BIV wijzigt dit jaar niet meer.
De nieuwe BIV zal ingaan vanaf 1 januari 2012 voor nieuwe auto’s.
Voor tweedehandswagens wordt de nieuwe BIV gefaseerd ingevoerd over drie jaar. Het eerste jaar (2012) wordt de nieuwe berekeningswijze voor 33% gebruikt, de huidige voor 67%. Het tweede jaar (2013) verloopt 67% volgens de nieuw berekening en 33% volgens de huidige en vanaf 2014 wordt de BIV volledig berekend op de nieuwe wijze.
Heeft iemand een idee wat dat concreet betekent die 33% end? Gaan ze dat dan toepassen bij eenderde van de inschrijvingen of gaat de BIV voor eenderde berekend worden met de nieuwe formule?
Benieuwd naar het resultaat van de herziening van verkeersbelasting : net al 2500€ gedokt voor de R, afwachten wat er nog komt; 2.5 is momenteel goed betaalbaar (544€ taks), op basis van CO-uitstoot zou dat wel eens kunnen tegenvallen daarentegen.
das't geen ik gistere ook zei. En da van de V is nog een klein beetje hoger dan da van de R
260 vs 250
Men tracht eens verandering te brengen en iedereen springt weer op z'n paard.
Het merendeel weet er inhoudelijk niks van, behalve dat een Toyota Prius iets duurder wordt en een Range Rover goedkoper. Dat werkt natuurlijk als een rode lap voor alle sossen. Is het huidige systeem dan zo "correct"?
Mensen zijn van oordeel dat we een KM-heffing moeten invoeren.
> bestaat al, namelijk aan de pomp
Mensen willen goedkoop een weekendauto hebben.
> weekendauto zou wel eens een pak goedkoper kunnen worden met het nieuwe systeem, ipv duurder.
En men zou niet beseffen dat een diesel vervuilender is dan een benzine? Komt uit het persbericht: “Aangezien de Euronormen voor benzine- en dieselwagens wél verschillen, wordt een onderscheid gemaakt tussen benzine- en dieselwagens. Benzinewagens stoten tot en met de Euro 5 norm immers minder schadelijke stoffen uit dan dieselwagens binnen dezelfde Euronorm. ”
Waarover zeuren we, over een systeem dat véél beter is dan het huidige? Echt waar, bende peasants hier in Vlaanderen, niet normaal.
Ik vind dat als de overheid met zoiets afkomt, dat ze tenminste de moeite mogen doen om een systeem te ontwikkelen dat ons via een "merk - model - motor" systeem laat ontdekken wat de prijsverschillen zijn tussen huidig en toekomstige BIV. Dan weet ik tenminste of ik dit jaar nog een Barchetta moet kopen & inschrijven, of ik beter wacht tot volgend jaar.
Mensen zijn van oordeel dat we een KM-heffing moeten invoeren.
> bestaat al, namelijk aan de pomp
Correctie: mensen zijn van oordeel dat ENKEL km-heffing eerlijk is. En inderdaad, via extra belastingen op brandstof is dat het eenvoudigst te implementeren. Maar dus enkel in ruil voor afschaffing BIV en jaarlijkse tax.
Mensen willen goedkoop een weekendauto hebben.
> weekendauto zou wel eens een pak goedkoper kunnen worden met het nieuwe systeem, ipv duurder.
Voor sommige auto's misschien goedkoper, voor de exoten of "ambachtelijke" wagens zeker niet: bij een CO2 uitstoot boven 220 g/km (benzine) zit je boven de 5000 euro (zie http://www.minaraad.be/hoorzittingen...an-Winters.pdf)
En men zou niet beseffen dat een diesel vervuilender is dan een benzine? Komt uit het persbericht: “Aangezien de Euronormen voor benzine- en dieselwagens wél verschillen, wordt een onderscheid gemaakt tussen benzine- en dieselwagens. Benzinewagens stoten tot en met de Euro 5 norm immers minder schadelijke stoffen uit dan dieselwagens binnen dezelfde Euronorm. ”
Dat is in contradictie met de werkelijke uitwerking van de formule: het gewicht dat aan de CO2 uitstoot wordt gegeven is zo groot, dat een benzine voor dezelfde euronorm duurder uitkomt, cfr het Volvo C30 1.6 voorbeeld enkele pagina's terug.
Waarover zeuren we, over een systeem dat véél beter is dan het huidige? Echt waar, bende peasants hier in Vlaanderen, niet normaal.
We zeuren over het feit dat dit een gemiste kans is, en dat de modale Vlaming iets beter had kunnen uitdenken dan dit gedrocht van een formule.
Correctie: mensen zijn van oordeel dat ENKEL km-heffing eerlijk is. En inderdaad, via extra belastingen op brandstof is dat het eenvoudigst te implementeren. Maar dus enkel in ruil voor afschaffing BIV en jaarlijkse tax.
We zeuren over het feit dat dit een gemiste kans is, en dat de modale Vlaming iets beter had kunnen uitdenken dan dit gedrocht van een formule.
De modale Vlaming kan iets beters uit z'n mouw schudden? Haha, je moet de reacties van de modale Vlaming eens lezen, triest. De modale Vlaming kan helemaal niks beters uit z'n mouw schudden, ook al denken ze van wel. Hij wil een maatregel dat hem uit de vuurlinie zet, ga het geld maar halen bij "de rijken". De autofreak wil dan weer een andere maatregel, eentje om z'n hobby te sparen, want anders kan hij z'n V8 niet betalen.
De ander wil een KM-heffing, omdat hij toch maar om de hoek woont en werkt.
En telkenmale de "modale Vlaming" iets beters uit z'n mouw schud, vergeet 'ie het grotere plaatje.
Al van zolang hierover gezeverd wordt, heb ik nog geen beter voorstel gezien dan de basislogica van een uitstoot-belasting ter vervanging van de huidige BIV.
Het is de bedoeling dat die BIV meer dan alleen een belasting is. Het is een middel om een groener wagenpark te realiseren. Het raakt oude stinkende diesels relatief meer terwijl het nieuwere en schonere auto's in een gunstiger perspectief brengt. Ik vind dat niet zo verkeerd eerlijk gezegd.
Voor mijn part wordt er nog teveel belang aan de CO2 gehecht en te weinig aan de andere uitlaatgassen. Als je een groenere belasting wil invoeren lijkt de ecoscore mij een beter alternatief.
Ik zag wel dat één van de correctiefactoren toegepast wordt voor auto's op aardgas (incl. LPG) en dat kan ik alleen maar toejuichen!
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space!
Het is de bedoeling dat die BIV meer dan alleen een belasting is. Het is een middel om een groener wagenpark te realiseren. Het raakt oude stinkende diesels relatief meer terwijl het nieuwere en schonere auto's in een gunstiger perspectief brengt. Ik vind dat niet zo verkeerd eerlijk gezegd.
En daarmee dus weer iets dat de overheid ons verplicht van te doen. Ze verplichten ons niet meer te genieten van luide(re) muziek, ze verplichten sommigen (rokers) onder ons van niet meer op café te kunnen gaan en nu gaan ze de mensen verplichten van in Eco-dozen te kruipen.
En dat allemaal omdat gezond leven, milieu en dergelijke helemaal hip en bovenaan de agenda staan (zeker tegen de volgende verkiezingen), en omdat de mensen volgens de overheid veel te lomp is om zelf keuzes te maken.
Dat ze eerst eens beginnen met een deftige infrastructuur aan te leggen, die ervoor zorgt dat we niet met de auto moeten, of dat we de elektrische auto kunnen gebruiken (als in: ergens op laden). Neen, zo werkt onze overheid niet, eerst nog 10-20 jaar alles persen uit diesels en benzines, en als die geldkraan dicht staat, dan kunnen we zien hoe we elektrische voertuigen extra kunnen gaan belasten, want ja "blijkt dat die batterijen milieuonvriendelijk zijn, wisten jullie dat, beste bevolking? Stap allemaal maar over naar waterstof!"
Ik slaak een diepe zucht, en koop mij zo snel mogelijk een dikke amerikaanse muscle car.
Voor mijn part wordt er nog teveel belang aan de CO2 gehecht en te weinig aan de andere uitlaatgassen. Als je een groenere belasting wil invoeren lijkt de ecoscore mij een beter alternatief.
Ik denk dat de ecoscore van vooral oudere voertuigen moeilijk te berekenen is, er zijn daarvoor een pak parameters nodig.
En zelfs met die ecoscore blijven de diesels zwaar in het voordeel, waarschijnlijk is de ecoscore van een nieuwe BMW 535d zelfs lager dan die van Dacia Logan. Ik zie de socialisten al steigeren als er voor zo'n dikke bak minder tax moet betaald worden dan voor een Dacia
Comment