Oorspronkelijk geplaatst door keurte5173
Bekijk Berichten
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn....
Ik kan dat perfect laten vaststellen dat op die wagen verstevigingen werden aangebracht dmv stalen buizen of een bull-bar. Dat duidelijk vermeld hebben in het dossier is 1. Eventueel ook vermelden als opmerking op het aanrijdingsformulier, en enkele foto's nemen. Dan laat je de schade vaststellen door een expert (sowieso gebruikelijk bij een aanrijding en verzekerde schade). Je vraagt letterlijk aan de expert om te willen vaststellen wat de meerschade betreft door de bull-bars en verstevigingen aan het andere voertuig. Dat zal deze perfect kunnen adhv de afdrukken en diepte van bepaalde blutsen ect.
Dan dien ik klacht in op basis van;
KB 15/03/68 – Art. 57
§8. Buiteninrichting.
Inzake buiteninrichtingen moeten de voertuigen aan de volgende eisen beantwoorden:
1° Het carrosseriegedeelte voor de voorruit mag naar voren gericht geen uit technische oogpunt niet onmisbaar noodzakelijke of bijkomstige elementen, noch sierstukken dragen:
a) die puntig of snijdend zijn;
b) die een scherpe hoek of een gevaarlijke snede vormen en die bij een ongeval het gevaar voor lichamelijke verwondingen voor de andere weggebruikers merkelijk vergroten.
2° De zij- en achterkanten mogen geen van technisch standpunt niet onmisbare onderdelen noch puntige of snijdende sierstukken dragen.
12 MEI 2006. - Omzendbrief betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1)
De basisprincipes die moeten worden nageleefd voor alle op basis van deze omzendbrief toegelaten wijzigingen en verbouwingen zijn:
1) Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen puntige of snijdende delen bevatten, noch naar buiten uitstekende delen die door hun vorm, afmetingen, richting of hardheid, het gevaar of de ernst van lichamelijk letsel voor een persoon die in geval van botsing door de carrosserie wordt getroffen of aangeraakt, kunnen vergroten.
2) Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen naar buiten uitstekende delen bevatten waaraan voetgangers, fietsers of motorrijders kunnen blijven haken.
Omzendbrief 'tuning' (http://www.wegcode.be/wet.php?wet=115)
§8. Buiteninrichting.
Inzake buiteninrichtingen moeten de voertuigen aan de volgende eisen beantwoorden:
1° Het carrosseriegedeelte voor de voorruit mag naar voren gericht geen uit technische oogpunt niet onmisbaar noodzakelijke of bijkomstige elementen, noch sierstukken dragen:
a) die puntig of snijdend zijn;
b) die een scherpe hoek of een gevaarlijke snede vormen en die bij een ongeval het gevaar voor lichamelijke verwondingen voor de andere weggebruikers merkelijk vergroten.
2° De zij- en achterkanten mogen geen van technisch standpunt niet onmisbare onderdelen noch puntige of snijdende sierstukken dragen.
12 MEI 2006. - Omzendbrief betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1)
De basisprincipes die moeten worden nageleefd voor alle op basis van deze omzendbrief toegelaten wijzigingen en verbouwingen zijn:
1) Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen puntige of snijdende delen bevatten, noch naar buiten uitstekende delen die door hun vorm, afmetingen, richting of hardheid, het gevaar of de ernst van lichamelijk letsel voor een persoon die in geval van botsing door de carrosserie wordt getroffen of aangeraakt, kunnen vergroten.
2) Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen naar buiten uitstekende delen bevatten waaraan voetgangers, fietsers of motorrijders kunnen blijven haken.
Omzendbrief 'tuning' (http://www.wegcode.be/wet.php?wet=115)
De rechter krijgt een dossier voor zen neus betreffende de aanrijding tussen een personenwagen en een 4x4 met extra, illegale, verstevigingen. Er zit een expertiseverslag bij dat aangeeft dat er, door die verstevigingen, bijkomende schade is. Mogelijk wordt ook een deel van de verwondingen hieraan gekoppeld...
Mijn advocaat pleit natuurlijk terreur en schande dat jij met je grote asociale 4x4 ook nog eens bewust extra zaken hebt gemonteerd met als enige doel een ander te benadelen en in gevaar te brengen... Dat mijnheer de voorzitter maar eens moet bedenken wat de gevolgen hadden geweest voor een overstekende moeder met haar kind etc... Dan nog eens toveren met statistieken over "dit type chauffeurs" met grote 4x4's en het aantal (dodelijke) ongevallen die ze veroorzaken... Allemaal over the top, maar zo gaat dat nu eenmaal.
Wel, ik denk dat uwen advocaat creatief zal moeten zijn dan

Louter esthetisch pleiten kan hij al vergeten want dan had er geen echte bull-bar, maar een verchroomde plastieken opgestaan.
Het kan dan nog alle kanten uit, met rechtspraak weet je nooit. Maar ik zou er toch niet gerust in durven zijn hoor! Als ik dan bijvoorbeeld een schadevergoeding vraag voor de meerschade aan mijn wagen, en eventueel voor de opgelopen verwondingen... het zou een kans kunnen hebben volgens mij...
... en misschien niet helemaal onterecht?!
Comment