Mededeling

Collapse
No announcement yet.

automaat schakelen van N naar D

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• automaat schakelen van N naar D

ik rijd met een volvo automaat,
    normaal gezien moet een knop ingedrukt worden voor je kan schakelen tussen P R N D
    maar nu heb ik deze week ontdekt dat dit om over te gaan van N naar D niet nodig is.
    nu is mijn vraag waarom dit zo is?
    en kan ik dan toeren halen in N en dan hem in D zetten om sneller te vertrekken of te pattineren fzo? of is dit slecht voor de versnellingsbak?

Oorspronkelijk geplaatst door plyrlrns Bekijk Berichten
    of is dit slecht voor de versnellingsbak?
    Echt goed is het niet...
    Bij BMW moet je remmen (als je stil staat) om van N naar D te gaan, dat zal wel een reden hebben zeker?

Comment

Is normaal.

Natuurlijk kan je geen toeren maken in N en hem dan in D zetten, dan is hij kapot.

Het kan altijd nodig zijn om eens eventjes naar N te gaan bv bij zeer gladde weg tijdens het remmen of als je motor vastloopt of dergelijke. Er zijn nog wel situaties, je zal die al rijdende wel leren kennen.
      Tijdens het rijden mag je de bak ook niet in N zetten om uit te bollen ofzo want dan wordt de bak niet gekoeld.
      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Is het ook niet omdat als je aan een licht staat te wachten dat je hem in N kunt zetten zodat je niet heel de tijd op je rem hoeft te staan,
        en vanaf het groen wordt hem ineens in D te kunnen zetten zonder nog eens op het rempedaal te moetten duwen?
        Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
        Current:
        1987 Mercedes-Benz W124 200D
        1979 Mercedes-Benz W123 280E
        1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
        Ex:
        1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
        1976 Mercedes-Benz W123 250
        1987 Mercedes-Benz W124 230E

1979 Mercedes-Benz W123 300d
        1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
        1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
        1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
        2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

1990 Mercedes-Benz C124 300CE
        1980 Mercedes-Benz W123 280
        1989 Mercedes-Benz W124 230E

Comment

Tiens, wist niet dat de bak geen koeling meer heeft als die in N staat. Weer iets bijgeleerd.

Het zal ieg niet gezond zijn om hem van N in D te zetten als de motor hoge toeren draait.

Comment

Als je snel wil vertrekken kan je hem beter in D laten, op je rem duwen en even wat gas geven zodat de olie onderdruk staat. Wel niet te lang en overdrijven met gas geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door benzfreak Bekijk Berichten
              Is het ook niet omdat als je aan een licht staat te wachten dat je hem in N kunt zetten zodat je niet heel de tijd op je rem hoeft te staan,
              en vanaf het groen wordt hem ineens in D te kunnen zetten zonder nog eens op het rempedaal te moetten duwen?
              aan de lichten zet ik hem gewoon in P, kun je noch vooruit noch achteruit bollen (handig bij hellingen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                Bij BMW moet je remmen (als je stil staat) om van N naar D te gaan, dat zal wel een reden hebben zeker?
                door de audi-prius-like rechtzaak eind jaren 80 in de us

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                Tijdens het rijden mag je de bak ook niet in N zetten om uit te bollen ofzo want dan wordt de bak niet gekoeld.
                best practice is natuurlijk het beste (al is gas geven in d bij stilstand met rem ook niet best practice )
                maar ff een automaat in N zetten om naar het licht te bollen gaat je boite niet in de soep draaien

een oudere mercedes automaat mag je bvb tot 50 km/u over niet al te lange (je vindt 25 km) afstand slepen, je kon zelfs je kar in gang trekken zo

zelf zou ik het in feite ook niet risceren zeker met vrij recente bakken

Comment

Nu een vraag dat ik me al een tijdje afvroeg:

Torque braking, oftwel ene voet op de rem, de andere op het gaspedaal, toeren maken, en rem los laten om zo sneller te vertrekken in een automaat. Is dit slecht? Wat gebeurt er dan eigenlijk allemaal precies? Is het zoals clutch dumpen? Of slipt de koppeling tijdens je toeren maakt en op de remt duwt?

Ik heb het zelf wel nog nooit geprobeerd :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    door de audi-prius-like rechtzaak eind jaren 80 in de us
                    Vroeger kon je inderdaad die bakken in D zetten zonder aan de pedalen te kunnen ...

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    best practice is natuurlijk het beste (al is gas geven in d bij stilstand met rem ook niet best practice )
                    maar ff een automaat in N zetten om naar het licht te bollen gaat je boite niet in de soep draaien

een oudere mercedes automaat mag je bvb tot 50 km/u over niet al te lange (je vindt 25 km) afstand slepen, je kon zelfs je kar in gang trekken zo

zelf zou ik het in feite ook niet risceren zeker met vrij recente bakken
                    Vroeger inderdaad nog automaten in gang getrokken (Volvo, Mercedes, Nissan, ...) en andere fratsen mee uitgehaald die met recente bakken niet meer zouden gaan. En zelfs als het nog zou gaan zou ik het zeker niet meer doen, we hebben al een kapotte Tiptronic gehad zonder die fratsen ...
                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                    '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door McLovin Bekijk Berichten

Torque braking, oftwel ene voet op de rem, de andere op het gaspedaal, toeren maken, en rem los laten om zo sneller te vertrekken in een automaat. Is dit slecht? Wat gebeurt er dan eigenlijk allemaal precies? Is het zoals clutch dumpen? Of slipt de koppeling tijdens je toeren maakt en op de remt duwt?

klassieke automaat heeft koppelomvormer en die is gemaakt om 90% van de tijd andere toeren te maken aan motorzijde en aandrijfzijde
                      In een oudere benzautomaat bv geeft dat slechtere acceleratie omdat ie standard in 2e vertrekt. Als je wil gassen, moet je plat gaan en dat kan niet met torque braking

In gerobotiseerde zou ik dta allemaal zeker niet doen... tenzij je launch control hebt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ceke Bekijk Berichten
                        Als je snel wil vertrekken kan je hem beter in D laten, op je rem duwen en even wat gas geven zodat de olie onderdruk staat. Wel niet te lang en overdrijven met gas geven.

Volgens mij hebben jullie het over hetzelfde.
                        Bij een klassieke automaat is er geen koppeling, maar misschien dat het wel niet zo gezond is voor de koppelomvormer?
                        Bij een robotbak niet gezond voor de koppeling(en)?
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

alsof het wel gezond is voor een gewone koppeling

Comment

Met een handbak clutchdumpen kan toch weinig kwaad als je wielen weinig weerstand hebben, bv. in de regen.

Comment

ok, warmteontwikkeling in een automaat krijg je vooral van de torque convertor.
                              die torque braking op zich is niet zo erg, je brengt gewoon je torque convertor al wat hoger op toeren. wel moet dit niet minuten aan een stuk doen. zolang je stilstaat wordt u boiteolie niet gekoeld en kun je dus je boiteolie verbranden met alle gevolgen vandien.

bijkomend het zou me verbazen dat je boite niet gekoeld word in neutraal.
                              je moet een boite bijvullen met draaiende motor in park of neutraal. omdat dan ook olie zit in de rest van het systeem ( convertor, koeler, enz ) maw u pomp is op dat moment wel degelijk aan het draaien en olie aan het rondpompen.
                              ijkomend heb ik eens voorgehad dat een leiding naar mijn transmissiekoeler eens is losgeschoten terwijl die in neutraal stond. ik kan u vertellen dat de helft van mijn olie op de grond lag. en dat het er mooi kwam uitgespoten. MAW u pomp draait in neutraal en pompt olie door u koeler.

wat wel is is dat je een wagen met automaat niet sneeler dan 25km/u moogt slepen.
                              maar dit is omdat je boite niet word gekoelt omdat je motor niet draait om de olie rond te pompen.
                              diit is op te lossen om een automaat te slepen in neutraal met draaiende motor.
                              aan de andere kant, als de motor draait en de transmissie is niet kapot, waarom moet die dan gesleept worden?

torque braking wordt gebruikt in dragracing en is zeker niet slecht indien goed gebruikt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door plyrlrns Bekijk Berichten
                                ik rijd met een volvo automaat,
                                normaal gezien moet een knop ingedrukt worden voor je kan schakelen tussen P R N D
                                maar nu heb ik deze week ontdekt dat dit om over te gaan van N naar D niet nodig is.
                                nu is mijn vraag waarom dit zo is?
                                en kan ik dan toeren halen in N en dan hem in D zetten om sneller te vertrekken of te pattineren fzo? of is dit slecht voor de versnellingsbak?
                                Ik wil het ook wel weten. Iemand die dit heeft geprobeerd

Comment

eerst in N zetten toeren maken en dan in D moet je NIET doen.
                                  ook niet met een manuele. beiden zijn goed voor je transmissie te laten springen.

bij een manele ooit geweten dat de pook ineens 5 a 10cm hoger stak dan normaal

Comment

In Amerika reed ik met een Lancer huurwagen (van bij Thrifty's in LA), 1.8l benzine met automaat en heb daar aan de rode lichten koersen gereden met mannen in een Jeep (op zaterdagavond) en daar was het gewoon in 2 blijven staan, rempedaal ingedrukt houden en goed in toeren gaan, dan, bij groen licht, rempedaal los en blijven gaan in 2, als hij bijna zijn kleppen door de motorkap blies manueel een versnelling verhogen en terug hetzelfde liedje opnieuw, die mannen in hun open Jeep Wrangler konden hun ogen niet geloven.. dat "affeseerde" goed hoor. (Ik zal dat hier niet doen maar een huurwagen in de VS ??)

Comment

zo doen ze het in dragracing ook will
                                      gewoon in 1st of 2nd zetten, even gas blijven geven dat je al iets hoger in toeren zit en dat je voelt dat je op een punt zit dat als je meer geeft je banden ter plekke gaan spinnen. ( je moet er iets onder zitten) en als de lichten op groen springen, voet van de rem en gas naar beneden.
                                      alleen moet je niet 2 minuten op voorhand dat al doen, maar bvbeeld 5 a 10 secs voor de lichten op groen springen.

Comment

Natuurlijk, alleen maar op het gas gaan als je aan de hand van de lichten kon zien dat de andere rijrichting rood ging krijgen.

Comment

Working...
                                        X