Mededeling

Collapse
No announcement yet.

stuur korter bij BMW bestuurder - help !?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• stuur korter bij BMW bestuurder - help !?

Gasten,

Wie kan hiermee helpen of heeft nuttige info ?

Ik wil het stuur van m'n recente bimmer korter naar me toe krijgen. Nog korter dan dat het standaard telescopisch systeem toelaat. (nog min 5 cm korter)

Dit om een ideale rijpostie te bekomen. En neen, de zetel korter bij het stuur plaatsen is geen oplossing, want dan heb ik zeker te weining beenruimte.
    (Zetel rechtop zetten is ook geen goed antwoord. Hij staat al rechtop. Nog meer, en ik leun voorover.)

Ik wil de multifunctie toetsen op m'n stuur nog kunnen gebruiken. (o.a. M button)
    Dus een MOMO stuur ofzo installeren, met bijhorende HUB en spacer, is geen oplossing.

Bestaat er iets als een stuurkolom extensie, of een stuur spacer, dat met het standaard stuur (of BMW performance stuur) kan gemonteerd worden ?
    Ben bereid airbag functionaliteit te laten vallen indien nodig.

Heb al veel gegoogled, maar nog niks bruikbaars gevonden.

Alle hulp of tips welkom !

Ambetante situatie... en behalve de dingen die jij opgenoemd hebt weet ik ook niet direct iets uit men mouw te schudden, maar hoe groot ben jij dan wel??
    Ik ben 1m86, beetje standaard dus maar ik heb meer dan ruimte en mogelijkheden voldoende om in alle voorbije en recente BMW modellen comfortabel te zitten dus een stuk groter moet toch ook lukken

Comment

ik vraag mij nu eigenlijk af, hoe groot jij dan wel bent, dat je geen ideale zitpositie kunt vinden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hwelvaar Bekijk Berichten
        Ben bereid airbag functionaliteit te laten vallen indien nodig.
        Dat is alleszins een no-go, airbags mogen niet verwijderd worden.

En waarom koop je een auto waarin je voor jezelf geen ideale zitpositie in vindt?

Al bij BMW zelf geïnformeerd? of daar waar ze auto's aanpassen voor mensen met een handicap? (niet dat ik wil zeggen dat je gehandicapt bent natuurlijk )
        1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
        2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
        2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
        -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

www.carfac.be "Driving on experience"

Comment

In verhouding moeten uw benen dan toch erg lang zijn ten opzichte van uw armen?!

En hoe zie jij de ideale positie van uw stuur ten opzichte van uw bovenlichaam?
          Mij is aangeleerd dat als je zit met uw rug tegen de leuning uw polsen bovenaan op uw stuur zouden moeten liggen.
          Bij mij is dat niet zo, doordat m'n benen ook redelijk lang zijn staat mijn stuur meestal iets (niet veel natuurlijk) verder dan dat.

Anderzijds is 'de ideale zitpositie' natuurlijk ook van persoon tot persoon afhankelijk.
          Had je dat probleem ook al in andere wagens?
          Want het lijkt me sterk dat een merk als BMW (toch gekend voor zijn goede zitpositie) er niet in kan slagen u tevreden te stellen met uw zitpositie met een standaard stuur.

Comment

Ik ben 1m96 en zit zonder problemen in ideale positie in zowat elke wagen waar ik al mee gereden heb (knieën in een hoek van ongeveer 45 graden en pols op het stuur als ik mijn arm volledig strek), en dan heb ik meestal nog speling op zowel de zetel als het stuur.

Lijkt me dus alsof je een vreemde positie in wilt nemen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kwiekie Bekijk Berichten
              En hoe zie jij de ideale positie van uw stuur ten opzichte van uw bovenlichaam?
              Mij is aangeleerd dat als je zit met uw rug tegen de leuning uw polsen bovenaan op uw stuur zouden moeten liggen.
              Bij mij is dat niet zo, doordat m'n benen ook redelijk lang zijn staat mijn stuur meestal iets (niet veel natuurlijk) verder dan dat.
              Inderdaad ! Zelfde situatie. Daarom dat ik het stuur een 5 tot 7cm wil verstellen. Geen 30 cm ofzo he.

Als ge op circuit rijdt, met aangespannen gordels, dan kunt ge niet 'een klein beetje' naar voren buigen door uw schouders van de zetel te lichten.
              En met volledig gestrekte armen rijden is heel vermoeiend, en bovendien gevaarlijk omdat ge dan mee met uw schouders moet sturen, ipv alleen uw armen, en dat komt de stuurmanskunst niet ten goede.

Voor dagelijks gebruik: ca va.
              Voor intens gebruik: ca va pas.
              Last edited by ; 20/01/2011, 15:18.

Comment

Ahja, voor circuit is iets anders natuurlijk
                Heb altijd dat probleem bij karten. Ik lijk precies op een clown als ik daarmee rondrijd .

Comment

Bij mij was het ook op de grens, maar met de tijd heb ik toch mijn positie gevonden. Bekken goed in de stoel "graven" en toch nog achteruit getilt. Klein beetje bolle rug om zo de bovenrug redelijk vrij te hebben en dus de schouders vrij te hebben om onverhinderd aan het stuur te kunnen draaien, terwijl de lendenen gegrepen worden door de wangen (dus goed contact). Stoel op zijn laagste positie en zitvlak bijna helemaal naar achter getilt...

Evt. zou je nog een recaro stoel kunnen steken die nog lager komt, dat kan soms ook oplossing bieden (begint met proef te zitten met iemand met een circuitversie (M3?)).

Succes!
                  Last edited by Onehp; 20/01/2011, 15:59. Reden: scheun schrijve
                  ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Ben je zeker dat je een juiste zithouding erop nahoudt?

Je moet in verhouding al erg lange benen hebben om niet ideaal in een BMW te passen.

• Je benen moeten gebogen zijn als je met je beide voeten zo diep mogelijk op het ontkoppelings- en rempedaal duwt, tot tegen de bodemwand. Je rug moet zich diep in de zetel duwen;
                    • Dan moet je de zetel zo hoog zetten dat je tussen hoofd en plafond een vuist kan steken;
                    • De zetel moet ook zo gekanteld zijn dat het merendeel van je bovenbenen steun krijgen uit je zetel.
                    • Dan duw je het stuur zo hoog dat het naar je toe gericht is, en trek je het uit tot het halverwege de mogelijke diepste en verste positie staat;
                    • Vervolgens stel je je achterleuning in zodat je, als je beide polen boven op het stuur laat rusten met gestrekte armen, je schouders de zetel raken;
                    • Je kan vervolgens het stuur nog lichtjes uittrekken of induwen om je polsen perfect uit te laten komen. De meeste BMW-stoelen zijn namelijk niet traploos, en het stuur kan je dus uittrekken of induwen om toch een ideale stuurhouding te verkrijgen;
                    • De kopsteun moet zo hoog staan als het niveau van je oren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                      Ben je zeker dat je een juiste zithouding erop nahoudt?
                      Je moet in verhouding al erg lange benen hebben om niet ideaal in een BMW te passen.
                      • Je benen moeten gebogen zijn als je met je beide voeten zo diep mogelijk op het ontkoppelings- en rempedaal duwt, tot tegen de bodemwand. Je rug moet zich diep in de zetel duwen;
                      --> Haha. Ik krijg met moeite m'n benen onder het stuur. Dus ze zijn zeker niet gestrekt
                      • Dan moet je de zetel zo hoog zetten dat je tussen hoofd en plafond een vuist kan steken;
                      --> Nog haha. Ik verving de originele zetels door lage Recaro Sportster zetels, omdat ik anders tegen het dak zit met m'n hoofd (zelfs met de zetels op de laagste stand, laat staan dat ik nog een helm moet dragen)
                      • De zetel moet ook zo gekanteld zijn dat het merendeel van je bovenbenen steun krijgen uit je zetel.
                      --> Dat wil ik graag. Maar door te kantelen, liggen je schouders dus meer naar achter, en dus ligt je stuur nog verder weg. Dus ik kantel al niet zoveel als ik eigenlijk zou willen.
                      • Dan duw je het stuur zo hoog dat het naar je toe gericht is, en trek je het uit tot het halverwege de mogelijke diepste en verste positie staat;
                      --> Bij mij is dat sowieso: volledig omhoog, en volledig uitgetrokken. Anders moet ik zetel te kortbij zetten om eraan te geraken, en dan zijn knieen zo geplooid dat ze onderaan tegen het stuur komen.
                      • Vervolgens stel je je achterleuning in zodat je, als je beide polsen boven op het stuur laat rusten met gestrekte armen, je schouders de zetel raken;
                      --> als ik dit doe, krijg ik m'n knieen niet meer onder het stuur omdat de zetel dan te ver naar voren staat

Conclusie: de beste oplossing voor mij is het stuur naar me toe halen, nog meer dan standaard mogelijk is. Vandaar deze topic.

PS: Wel een goede uitleg van jou, over hoe ideale positie instellen.
                      PS2: Ben 1m97, met normale been/romp/arm verhoudingen. Zegt mijn vrouw toch.
                      Last edited by ; 20/01/2011, 16:30.

Comment

BMW laat toe om de rugleuning onafhankelijk van de kanteling in te stellen. Je kan dus wel de zetel naar achteren kantelen, en de rugleuning naar voor helpen.

De uitleg komt van het BMW Driving Center. Doe een dag Advanced I cursus en je krijgt dezelfde uitleg, met filmpjes en foto's.

Wat zegt de BMW-dealer?

Comment

BMW laat toe om de rugleuning onafhankelijk van de kanteling in te stellen. Je kan dus wel de zetel naar achteren kantelen, en de rugleuning naar voor helpen.

De uitleg komt van het BMW Driving Center. Doe een dag Advanced I cursus en je krijgt dezelfde uitleg, met filmpjes en foto's.

Wat zegt de BMW-dealer?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Wat zegt de BMW-dealer?
                            Wat denk je?

"Oei. Nee, daar kunnen we u niet mee helpen..."

Trouwens, iedereen die een echt sportstuur in z'n auto installeert (bv Momo) haalt dat naar zich toe, met een zogenaamde spacer of hub.

Waarom is het zo moeilijk of ondenkbaar om dit met het standaard stuur te doen?

Last edited by ; 20/01/2011, 16:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hwelvaar Bekijk Berichten
                              Wat denk je?

"Oei. Nee, daar kunnen we u niet mee helpen..."
                              Ik bedoelde eerder of zij kunnen helpen de zetel correct te positioneren.

Let er ook op dat als je je zetel in een correcte houding zet, je de eerste dagen, weken nog altijd het gevoel kan hebben dat je fout zit. Je bent gewend geworden aan je vorige rijhouding, dat de nieuwe rijhouding tijd nodig heeft om natuurlijk aan te voelen.

En om je een idee te geven... Ik ben 12 cm kleiner dan jou en pas perfect in een vorig model Z4...

Comment

Rondvragen bij BMW racingteams? In sommige racestuurtjes zit ook de nodige knoppenwinkel. De hub zou dan de sleepring op zijn plaats moeten houden, evt. bekabeling naar het stuur verlengd...
                                ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

lig je gewoon niet te plat ?
                                  2014 Porsche Boxster 981
                                  2015 BMW serie 2 Cab 220d

Comment

Het stuur zelf is te verplaatsen met een adapter. Die zal je wel op maat moeten laten maken, maar het is mogelijk. Het probleem dat je dan hebt, is dat de hendels niet mee verplaatsen, wat dus even onhandig gaat zijn.

De stuurkolom verlengen is dus de enige oplossing. Kant en klaar zal dit niet bestaan, tenzij je inderdaad voor een race oplossing gaat die geen verfijnde aanpassing toelaat en waar geen plaats op is om hendels op te plaatsen.

Misschien dat bedrijven die wagens aanpassen voor minder validen u hiermee wel kunnen helpen. DIe krijgen over het algemeen wel veel moeilijkere aanpassingen.

Comment

volgens mij dan nog altijd probleem met bedrading knoppen en airbag (te kort om aan te sluiten)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                                        volgens mij dan nog altijd probleem met bedrading knoppen en airbag (te kort om aan te sluiten)
                                        Andere draden ... Kleine materiaalkost, veel werkuren.
                                        Dat een dergelijke aanpassing duur zal zijn voor wat het is, lijkt mij vrij zeker.
                                        Het stuur van mijn BMW staat eigenlijk ook al helemaal naar achteren getrokken, en ik ben slechts 1m80. Ik kan mij dus best inbeelden dat de kolom voor lange mensen niet lang genoeg is.
                                        120d Hatch Edition Sport

Comment

Working...
                                        X