Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zou u het risico nemen ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Er zijn nu ook parketten die bij dergelijke niet correct ingeschreven voertuigen inbeslagname opleggen. Gaat je auto dus ook de takelwagen op...

Ik zou het niet meer riskeren als je vaak de baan op gaat, maar anderzijds kan je weer veilig 400 km snelweg per dag doen want daar rijdt geen politie meer op...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
      bijkomend win je eigenlijk niets met dat jaartje jonger.
      je auto moet aan de regels van 2011 voldoen IPV 2010. ook emissies enz.
      ????????

Comment

Okay,

thanks allen voor uw antwoorden.

Ik zie dat er zowel voor als tegenstanders zijn van dit risico, maar het grotendeel raadt het blijkbaar toch af. Is logisch ook, daar het niet echt wettelijk is...

En ik denk dat het effectief zo is dat het nu minder rol speelt dan vroeger of je auto al dan niet een "jaartje jonger" is. Ik ben toch van plan om deze wagen enige jaren (10-tal) te houden, dus als ik hem dan weer wil verkopen zal het er niet veel toe maken of hij nu van 23 december 2010 of van 5 janurai 2011 is ... denk ik.

Ik zal woensdag, als ik de papieren krijg van m'n concessiehouder, wel beslissen wat ik doe. 't Ambetante is natuurlijk net die feestdagen, DIV zal wss nog wat vertraging oplopen erdoor ...

Anyway, we zien wel.

Nogmaals bedankt voor de reacties

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janhuybs Bekijk Berichten
          ????????
          Voorbeeld: je koopt een auto met een euro4 motor. Die kan je nu nog perfect kopen en inschrijven in 2010, mag echter in 2011 niet meer ingeschreven worden.

Comment

Het grootste probleem is onverzekerd rondrijden. Daar is echter een oplossing voor als ge ne goeie makelaar hebt (ik heb het zelf al meerdere keren gedaan). Laat uw auto verzekeren op chassisnummer gedurende een maand, dan ben je zeker in orde en kunnen ze bij controle enkel neuten op foute inschrijving, maar als die plaat op jou naam staat kunnen ze al niet zeggen dat je met valse platen rondrijdt.

Comment

Het probleem is als je zo een typ als Boba tegenkomt, die je wagen dus vrolijk in beslag neemt, hoewel de verzekering in orde is... Er is wettelijke basis tot inbeslagname van een voertuig dat niet ingeschreven is, dus...

Comment

aangezien ik gisteren met de T4 op pad moest richting Bierbeek heb ik ook even platen geleend van de Mini. kWacht verdorie al 2 weken op mijn nieuwe platen voor de T4

Gelukkig probleemloos over en weer geraakt.
                Als ik had moeten huren stuurde ik de factuur van de huur naar den DIV, ffs!
                1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

www.carfac.be "Driving on experience"

Comment

Er is net een overgangsperiode (met dank aan de nieuwe Europese platen), daarbuiten zijn drie dingen te onderscheiden:
                  - de verzekering
                  - de inschrijving
                  - de belastingen

1. De verzekering

Voor je met een auto de openbare weg op gaat, moet hij voorzien zijn van een verplichte dekking burgerlijke aansprakelijkheid (Wet 21 november 1989 op de verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor motorvoertuigen).

De verwijzingen hiervoor naar een 'tijdelijke' verzekering moeten genuanceerd worden. Als het de bedoeling is dat je de aangekochte auto gaat inschrijven, kan je die auto onmiddellijk en 'definitief' op jouw naam laten verzekeren. Vaak krijg je dan van de makelaar een zogenaamde 'voorlopige' groene kaart, maar dat heeft niets te maken met een tijdelijke of voorlopige verzekering. Meestal is dit omdat de definitieve groene kaart 'centraal' wordt verstuurd en de makelaar je dan slechts een voorlopige groene kaart voor 1 maand mag afleveren. De uiteindelijke groene kaart volgt dan later. Als de nummerplaat nog niet gekend is, wordt meestal het chassisnr vermeld.
                  Het is dus een auto die je verzekert, niet een nummerplaat. In geen enkele van mijn verzekeringscontracten staat een nummerplaat, wel alle gegevens van de te verzekeren auto en mijn gegevens.
                  Als je al een nummerplaat hebt, kan je die wel al doorgeven aan de verzekeraar of hem zeker zeggen dat je die plaat zal gebruiken tot je een nieuwe zal hebben ontvangen, indien dit voor de verzekeraar is toegelaten (hangt af van maatschappij tot maatschappij - zie verder).
                  De groene kaart (of het nu de voorlopige of de 'definitieve' is) toont bij controle aan dat je de verplichte verzekering hebt afgesloten.
                  Zelfs al klopt de nummerplaat niet met de ingeschreven/in te schrijven auto, dan nog betekent dat niet dat de auto niet verzekerd zou zijn.
                  Een auto kan wettelijk enkel in beslag genomen worden als hij NIET verzekerd is. Dus als hij WEL verzekerd is, kan men hem niet om die reden in beslag nemen.
                  In dat geval zal je wel best een kopie van je verzekeringsovereenkomst in de auto meenemen, anders zullen ze bij controle ongetwijfeld toch lastig doen en proberen op grond van de zogezegde niet-verzekering, de auto in beslag nemen.
                  DUS: op verzekeringsvlak is er meestal geen bezwaar om je oude plaat op een nieuw in te schrijven voertuig te hangen, tot je nieuwe auto is ingeschreven.

2. De inschrijving

Hier beginnen de problemen. Eenvoudigweg je auto verzekeren, volstaat immers niet om ermee op de openbare weg te gaan.
                  Er bestaat eveneens een verplichting om je auto in te schrijven, in principe vóór je er de baan mee op gaat, waarna je een kentekenplaat ontvangt en een daarmee overeenstemmend kentekenbewijs.
                  Als je nu je plaat op een andere auto hangt, is er in beginsel geen overeenstemming meer tussen de auto waarop de kentekenplaat hangt en het kentekenbewijs en ben je dus niet in orde op het vlak van de inschrijving.

In dat geval is er echter geen 'inbeslagname' als straf, maar loop je wel een boete op. Hetgeen wel zou moeten, is dat men je eveneens verbiedt verder te rijden: zonder geldige inschrijving mag je met die auto immers geen gebruik maken van de openbare weg.

MAAR er bestaat 1 uitzondering: als je al op jouw naam een plaat op je vorige auto had, kan je die overzetten op je nieuwe auto en kan je die plaat gedurende 4 maanden houden voor je nieuwe inschrijving.
                  In dat geval mag je dus in feite al rondrijden met je oude plaat op de nieuwe auto.
                  Dit veronderstelt dan echter wel dat je een kopie van je inschrijvingsaanvraag zou moeten kunnen voorleggen bij controle.

Bovendien geldt dit enkel als je DEZELFDE plaat op de nieuwe auto zal overbrengen: dus niet als je tijdelijk een plaat van een andere auto wil gebruiken om even op de nieuw in te schrijven auto te gebruiken of in principe zelfs niet als je een andere combinatie zou aanvragen.
                  En dank zij de nieuwe Europese plaat, stelt zich in huidige periode net daar een probleempje: als je nog een plaat 'oud model ' hebt, ben je eigenlijk verplicht een nieuwe - en dus andere - plaat aan te vragen en kan je strikt gezien niet verder rijden met de vorige plaat.....
                  DUS: wettelijk gezien ben je in een toestand oude plaat->nieuwe Europese plaat niet gerechtigd om in tussentijd met de oude plaat al rond te rijden.

3. de verkeersbelasting

Op dit vlak is de wetgeving recent gewijzigd (programmawet van december 2009).
                  Als bij controle wordt vastgesteld dat je verkeersbelasting niet is betaald, moet je ofwel onmiddellijk betalen (de controleurs beschikken over een betaalterminal), of wordt je auto aan de kant gezet en heb je 4 dagen tijd om te betalen. Betaal je niet binnen die 4 dagen, dan gaat men over tot de inbeslagname van je auto (gevolgd door eventuele verkoop ervan).

Als bij de controle blijkt dat je auto niet is ingeschreven, zal je er ook geen verkeersbelasting voor betaald hebben, maar zal je die zelfs nog niet kunnen betalen, vermits niet inschrijven betekent dat je geen uitnodiging tot betalen van de belasting zal hebben ontvangen.

Ik denk dat niemand juist kan zeggen wat er dat geval zal gebeuren in de praktijk: ofwel bevindt je je in een toestand zoals onder punt 2 en moet je aan de kant, tot de auto werkelijk is ingeschreven
                  ofwel past men deze bepaling eng toe en wordt je auto na 4 dagen toch in beslag genomen omdat je binnen die periode geen verkeersbelasting zou betaald hebben.
                  Wettelijk gezien lijkt mij de slechts de eerste optie rechtsgeldig, maar als je auto in beslag wordt genomen, mag je wel naar een advocaat stappen en het voor de rechter gaan uitleggen...

Opmerking: als je een correct ingevulde kopie van een inschrijvingsaanvraag kan voorleggen bij de controle van de verkeersbelasting, zou men je ook met rust moeten laten gedurende een periode van 4 maanden.

BESLUIT: alleen op het vlak van de verzekeringen stelt zich theoretisch geen probleem. Theoretisch, want het blijft de vraag wat de verzekeringsmaatschappij uit zijn mouw zou kunnen proberen te schudden als je bij een ongeval nog blijkt te rijden met een auto die op dat moment nog niet correct is ingeschreven. De kleine lettertjes dus goed lezen in de polis (als daarin staat dat je enkel de weg op mag als de auto wettelijk is ingeschreven, dan ben je ook al niet meer gedekt).

Qua inschrijving en verkeersbelasting zou het gebruik van de oude plaat enkel kunnen als je een inschrijvingsaanvraag hebt ingediend voor diezelfde nummerplaat (wat momenteel dus al niet kan, indien overgang naar nieuw Europees model).

Wachten tot volgend jaar om de inschrijvingsaanvraag in te dienen en intussen toch al rondrijden met de 'oude' plaat, zal dus een altijd risicogeval zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlueSkyraider Bekijk Berichten
                    aangezien ik gisteren met de T4 op pad moest richting Bierbeek heb ik ook even platen geleend van de Mini. kWacht verdorie al 2 weken op mijn nieuwe platen voor de T4

Gelukkig probleemloos over en weer geraakt.
                    Als ik had moeten huren stuurde ik de factuur van de huur naar den DIV, ffs!

strange,

maandagavond 13/12 om 19u naar de verzekering geweest, woensdag15/12 plaat gekregen van de postman

peiins dat je verzekeringsagent iets verkeerd gedaan heeft als 't zo lang duurt
                    mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                      MAAR er bestaat 1 uitzondering: als je al op jouw naam een plaat op je vorige auto had, kan je die overzetten op je nieuwe auto en kan je die plaat gedurende 4 maanden houden voor je nieuwe inschrijving.
                      In dat geval mag je dus in feite al rondrijden met je oude plaat op de nieuwe auto.
                      Dit veronderstelt dan echter wel dat je een kopie van je inschrijvingsaanvraag zou moeten kunnen voorleggen bij controle.

Kan je me het uittreksel uit het wetboek eens tonen waar dat in staat?

Comment

Ik had nog een vraagje wat hier wel een beetje betrekking op heeft.

Stel je rijdt met een niet verzekerde, niet ingeschreven en niet meer gekeurde auto rond en ze houden je tegen -> 100% inbeslagname van het voertuig dus zeker.

Maar hoe kan je dan je voertuig terugkrijgen? Na het betalen van een boete? Hoeveel kan dat oplopen? En hoe lang kan zo'n zaakje aanslepen: krijg je het voertuig snel terug of duurt zoiets maanden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                          strange,

maandagavond 13/12 om 19u naar de verzekering geweest, woensdag15/12 plaat gekregen van de postman

peiins dat je verzekeringsagent iets verkeerd gedaan heeft als 't zo lang duurt
                          inschrijving van een nieuwe voertuig of een herinschrijving van een oud voertuig?
                          Schijnt dat het eerste wel snel gaat (voor onze Cooper S 2 weken geleden heeft het ook maar een dag of 2/3 geduurd)
                          Herinschrijvingen schijnen een ander paar mouwen te zijn.
                          De status bij den (web)DIV van mijn aanvraag voor de T4 staat al een week op "in behandeling"
                          Gegarandeerd dat ik ze morgen of overmorgen heb hé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                            Kan je me het uittreksel uit het wetboek eens tonen waar dat in staat?
                            Is gebaseerd op de gecombineerde toepassing van de volgende bepalingen van het KB van 20 juli 2001:

"Art. 22. § 1. De directie verantwoordelijk voor de inschrijving van voertuigen bij het Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid reikt voor elk ingeschreven voertuig één gewone of bijzondere kentekenplaat uit aan de aanvrager van de inschrijving of zijn lasthebber. Zij kan echter ook een bijkomende kentekenplaat met bijzonder opschrift uitreiken aan de personen of instellingen vermeld in artikel 20, § 2.
                            § 2. Bij elke nieuwe inschrijving reikt de directie verantwoordelijk voor de inschrijving van voertuigen bij het Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid een nieuwe kentekenplaat uit, tenzij de aanvrager in zijn aanvraag heeft te kennen gegeven dat hij de kentekenplaat, die beantwoordt aan de bepalingen getroffen in uitvoering van artikel 21, van een ander voertuig dat reeds op zijn naam was ingeschreven, wil plaatsen op het nieuw in te schrijven voertuig, hetgeen echter niet mogelijk is indien hem een tijdelijke kentekenplaat van korte duur werd uitgereikt.

Art. 35. Wanneer de tenaamgestelde van de inschrijving een einde maakt aan het gebruik van het voertuig, stuurt hij binnen vijftien dagen de kentekenplaat terug aan de directie Wegverkeer die tot de schrapping van het inschrijvingsnummer uit het repertorium overgaat.
                            Enkel in het geval waarbij de tenaamgestelde overeenkomstig de bepalingen van artikel 22, tweede lid, de mogelijkheid heeft bij afstand of buitenverkeerstelling van zijn voertuig zijn kentekenplaat opnieuw te gebruiken voor de inschrijving van een ander voertuig, mag de tenaamgestelde de bestaande kentekenplaat nog vier maanden behouden in afwachting van een nieuwe inschrijving.
                            Indien na het verstrijken van de gestelde termijn, geen terugzending of teruggave van de kentekenplaat aan voornoemde directie heeft plaatsgehad, kan de leidend ambtenaar of diens gemachtigde tot een ambtshalve schrapping van het inschrijvingsnummer van deze kentekenplaat overgaan."

Dus: bij elke inschrijving ontvang je in principe een nieuwe plaat, tenzij je te kennen geeft dat je de plaat van een ander reeds op je naam ingeschreven voertuig, op het nieuw in te schrijven voertuig wil plaatsen.
                            Bij einde gebruik voertuig, moet je in principe binnen de 15 dagen je platen terug binnensturen, tenzij je de mogelijkheid hebt, bij afstand (lees verkoop) of buitenverkeerstelling van het 'oude' voertuig, je kentekenplaat te gebruiken voor de inschrijving van een ander voertuig. Je mag de bestaande plaat dan 4 maanden 'behouden' in afwachting van een nieuwe inschrijving.

Door de vermelding 'die beantwoordt aan de bepalingen getroffen in uitvoering van artikel 21', wordt verwezen naar de nieuwe nummerplaten 'Europees model', waaruit af te leiden valt dat er geen behoud mogelijk is van de platen 'oud' model. Of anders gezegd: dit is de bepaling die het iedereen verplicht maakt over te stappen op de nieuwe plaat als hij van auto verandert.

Toegegeven, dit blijft een interpretatie van de overigens niet in duidelijkheid uitblinkende wetsbepalingen hieromtrent.
                            Het 'behouden' is bij KB niet uitdrukkelijk geregeld, waaronder dit zou kunnen geïnterpreteerd worden als het effectief plaatsen en reeds gebruiken op het nieuwe voertuig.

Volgens 'officieuze' bronnen binnen DIV en Politie zou dit geen probleem zijn, op voorwaarde dat je bij controle kan aantonen dat je daadwerkelijk een inschrijvingsaanvraag voor de nieuwe auto hebt gedaan, voor dezelfde nummerplaat.
                            Als de politie echter dwars wil liggen, zouden ze kunnen verdedigen dat je toch moet wachten totdat je je nieuwe kentekenbewijs hebt ontvangen.

Comment

inschrijving van een nieuwe voertuig of een herinschrijving van een oud voertuig?
                              Schijnt dat het eerste wel snel gaat (voor onze Cooper S 2 weken geleden heeft het ook maar een dag of 2/3 geduurd)
                              Herinschrijvingen schijnen een ander paar mouwen te zijn.
                              De status bij den (web)DIV van mijn aanvraag voor de T4 staat al een week op "in behandeling"
                              Gegarandeerd dat ik ze morgen of overmorgen heb hé
                              Is ook een verschil hé: de aanvraag bij de DIV voor een nieuwe inschrijving van een voertuig is mogelijk op electronische manier via de verzekeringsmakelaar, terwijl de aanvraag voor herinschrijving via de 'oude' weg moet.

Bij herinschrijving ben je namelijk verplicht het originele vorige inschrijvingsbewijs in te leveren bij DIV en moet je bijgevolg de 'papieren' weg volgen: roze inschrijvingsformulier opsturen per post naar DIV samen met je vorige originele inschrijvingsbewijs (of persoonlijk gaan afgeven aan het loket).

Voor herinschrijving heb ik ook een 4-tal weken moeten wachten op nieuwe plaat + inschrijvingsbewijs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                                Ik had nog een vraagje wat hier wel een beetje betrekking op heeft.

Stel je rijdt met een niet verzekerde, niet ingeschreven en niet meer gekeurde auto rond en ze houden je tegen -> 100% inbeslagname van het voertuig dus zeker.

Maar hoe kan je dan je voertuig terugkrijgen? Na het betalen van een boete? Hoeveel kan dat oplopen? En hoe lang kan zo'n zaakje aanslepen: krijg je het voertuig snel terug of duurt zoiets maanden?
                                Dat is een hele boterham en zeker niet aan te raden.

- niet-verzekerd: inderdaad onmiddellijk inbeslagname mogelijk, met depannage en wegvoeren van de auto + vervolging voor de rechtbank.
                                - niet-ingeschreven = boete (eventueel vervolging)
                                - niet meer gekeurd = boete (eventueel vervolging)

Om de auto terug te krijgen, zal het er van af hangen of diegene die je tegen hield, de Wet volgt of daarentegen soepel is (hangt af van politiezone tot politiezone).
                                Voor veel politiezones volstaat het dat je een verzekeringsbewijs op het politiekantoor komt tonen, waarna je de auto terug kan ophalen waar hij staat. Verzekeringsbewijs kan zijn omdat je er toch al één had ofwel dat je er nu één hebt afgesloten. Je zal dan wel de depannagekosten en de kosten van bewaring moeten betalen waar de auto staat.
                                Vermits niet-ingeschreven/ niet-gekeurd, kan je de auto dan wel enkel op een aanhangwagen gaan weghalen.
                                PV's voor de 3 overtredingen kunnen nog altijd tot gevolg hebben dat je later de boetes voor de vastgestelde overtredingen ontvangt of erger, dat toch nog een effectieve vervolging voor de rechtbank volgt.

Wordt het PV niet-verzekering echter onmiddellijk overgemaakt aan het Parket, dan ga je mogen lopen. Dan beslist de Politie niet meer over de opheffing van het beslag, maar moet je via advocaat een verzoek tot opheffing van het beslag richten tot ofwel Parket, de onderzoeksrechter of de rechtbank. Zoek dan zelf maar uit dat je verzoek tijdig bij de juiste persoon terecht komt, of je riskeert dat je intussen al lang veroordeeld bent en de auto al verkocht werd.....

In de praktijk zal veel afhangen van diegene die je tegen houdt. Ik heb al geweten dat ze voor het ontbreken van de groene kaart je gewoon naar huis laten rijden met vraag een kopie van de groene kaart door te faxen.
                                Ook als ze je in de week tegen houden met een niet-gekeurde auto, zijn er agenten die je onmiddellijk begeleiden naar een keuringsstation : krijg je een groene kaart, dan laten ze het zo, is de auto afgekeurd, dan wordt PV opgemaakt.
                                En bij niet-ingeschreven vragen ze soms ook gewoon dit in orde te brengen en intussen niet meer met de auto te rijden.

Maar ik zou het niet riskeren op de goodwill van de verbalisant te rekenen. Is die goodwill er niet en heb je 3 dergelijke overtredingen in 1 keer begaan, is de kans op effectieve vervolging voor de rechtbank reëel en dan zal je een gepeperde rekening gepresenteerd krijgen.

Comment

Dat is een hele boterham en zeker niet aan te raden.

- niet-verzekerd: inderdaad onmiddellijk inbeslagname mogelijk, met depannage en wegvoeren van de auto .
                                  Klopt

Heb ooit eens het risico genomen om 1,5 km af te leggen met een onverzekerd voertuig :

Auto getakeld , boete van ongeveer 500€ en 3 maand rijbewijs kwijt

Comment

amai, das ook wel malchance hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
                                      Klopt

Heb ooit eens het risico genomen om 1,5 km af te leggen met een onverzekerd voertuig :

Auto getakeld , boete van ongeveer 500€ en 3 maand rijbewijs kwijt
                                      BANDIET !!!

Comment

amai, das ook wel malchance hebben.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Gillio Bekijk Berichten
                                        BANDIET !!!
                                        Was een Opel Manta van mij die al een tijdje in de garage stond met wa kosten aan , intussen reed ik met de Polo van mijn vriendin rond en ik kreeg telefoon de dag voor het groot verlof dat mijn auto klaar was en dat hij in de weg stond .
                                        Ik dus achter dienen auto ( garage was 1,5 km van waar ik toen woonde ) en ik werd wel tegen gehouden zeker

Comment

Is gebaseerd op de gecombineerde toepassing van de volgende bepalingen van het KB van 20 juli 2001:
                                          Deze wetteksten gaan over het ophouden van een inschrijving. Je mag inderdaad een plaat 4 maanden behouden, maar je mag die plaat niet in die 4 maanden aan een auto bevestigen en ermee gaan rondrijden zonder bijbehorend inschrijvingsbewijs dat de voertuiggegevens bezit van het nieuwe voertuig.

Als de politie echter dwars wil liggen, zouden ze kunnen verdedigen dat je toch moet wachten totdat je je nieuwe kentekenbewijs hebt ontvangen.
                                          De politie zal vervolgens verdedigen dat je én een nummerplaat én een inschrijvingsbewijs moet hebben. Op dat inschrijvingsbewijs moet de plaat beschreven staan die op het voertuig hangt, en de voertuiggegevens van het voertuig waar de plaat op hangt.

Jij zou eens Boba moeten spreken

Comment

Working...
                                          X