Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Import franse auto hoe met BTW??

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Import franse auto hoe met BTW??

Hallo,

Ik volg al een tijdje dit forum, nu heb ik ondanks de vele leesuren nog niet echt antwoord op mijn vraag/probleem gevonden.
    Namelijk ik zou deze week een recente VW T5 kopen in frankrijk (ziet er heel goed uit, goed uitgerust, goede prijs, kortom dé wagen die ik zoek voor mijn groot gezin :-)..)

Nu de vraag betreft de BTW; de verkoper (off VW garage in FR) zegt mij dat de wagen zonder BTW verkocht wordt aan mij daar het export is. Toen ik daar was vroeg hij dus wel een cheque met bedrag van de BTW als waarborg tot hij EX1 of EX3 krijgt..
    Bij navraag douane Belgie vorige week blijkt dat, gezien de wagen ouder dan 6 maand is en meer dan 6000km gereden heeft, hier in B noch BTW noch invoertaksen betaald dienen te worden. De BTW dient in FR betaald te worden...!? Dit staat haaks op de verkopersuitleg in FR. Ik heb hem dit ook gezegd maar hij blijft erbij dat, wanneer ik de wagen inschrijf in B, ik een doc EX1 of EX3 moet laten invullen bij douane, dit hem moet bezorgen als bewijs dat de wagen effectief geëxporteerd is, en daarmee is alles voor hem in orde. krijg ik de waarborgcheque terug.
    In dat geval betaal ik ook geen BTW in FR. ergens klopt er iets niet.
    Het doc EX 1en EX3 zijn enkel nodig indien export buiten EU! Dus dit heeft weinig zin denk ik. Toch heeft hij al aan B klanten verkocht op die manier beweert hij...
    Ik ben uiteindelijk leek.. zoek het uit.. maar waarborgcheques uitdelen, daar ben ik niet zo zeer voor te vinden. Ik wil gewoon de correcte manier kennen.
    ik heb ook bijberoep en dus BTW nummer, maar dan koop ik de wagen intracommunautair dus zonder BTW in FR, maar moet ik wel BTW in B betalen (21% ipv 19.6% klein verschil), maar aangezien dit een personenwagen is kan ik slechts 60% (CO2) van 50% BTW aftrekken, ook niet om over naar huis te schrijven.
    Iemand antwoord hierop?? Ervaring mee?
    Hopelijk nieuws

1) is het de bedoeling dat de wagen aangekocht zal worden voor uw beroepsdoeleinden? (maw komt uw BTW nr op de factuur)
    2) zeker dat de wagen in frankrijk staat en niet in 1 of ander niet EU land (zou verklaring kunnen zijn voor de exportpapieren), hoewel het hier om een VW dealer gaat lijkt dit niet het geval te zijn

*Indien je hem gewoon privé koopt moet hij op z'n factuur franse BTW rekenen
    *Indien je hem als zelfstandige koopt is het een intracommunautaire verwerving op voorwaarde dat het een BTW wagen is.
    *Indien het geen BTW wagen is, is de margeregeling van toepassing maar daar komt helemaal geen BTW bij te pas. Aangezien de wagen ook niet aangekocht is met BTW kan hij hem ook niet verkopen met BTW vandaar margewagen. (dit is zwel van toepassing als zelfstandige of als privé persoon, hou er wel rekening mee dat in dit geval de BTW niet te recupereren is aangezien er geen is ...)

edit: dat met die BTW als borg ken ik, maar dan is het enkel in verband met exportlanden. Ze doen dit indien de exportpapieren niet terugkomen, de verkoper opdraait voor de BTW, vandaar de borg. Misschien moet u volgende keer een lijstje met de EU landen meesturen, en zeggen dat België daar nog steeds bij is
    Last edited by ; 13/12/2010, 00:42.

Comment

nu ik eraan denk er is ook nog de volgende mogelijkheid:

Aangezien hij niet zeker weet dat je die wagen in frankrijk niet zal inschrijven (dan draait hij op voor de BTW) vraagt hij de BTW als borg.

Als je hem koopt, ga je naar de douane om te laten bevestigen dat hij wel degelijk in belgie is ingeschreven. Vervolgens krijg je borg terug.

Beetje een omslachtige procedure maar wel een gebruikelijke (vraag maar even na bij het douanekantoor).

mvg,

Comment

Working...
      X