Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voertuig homologeren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Voertuig homologeren

    Ik vraag mij af hoe je een eigen gemaakt voertuig of een kitcar die je zelf gebouwd hebt kunt legaliseren voor op de weg te mogen ?

    Ik heb al gehoord van als het een wagen is dat hij crtashtests enzo moet doen, maar zo is dit toch niet bij kitcars ?

    Of stel nu je maakt een voertuig op basis van een moto, je verzekerd hem als moto dan kan je toch rijden want een moto moet niet gekeurd worden ?

    Wie weet een antwoord op deze vragen ?

    en misschien komt er een oplossing boven zodat sommigen hun droomwagen of voertuig kunnen bouwen en er mee rondrijden ?
    2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

  • #2
    hoi,

    forget it....
    het is te laat, kan nu echt niet meer...
    we hebben zelf verschillende wagens gebouwd - kitcars.
    procedure is lang en omvangrijk.
    naar de uk daar SVA en andere procedures en weer naar belgie .... altijd met steun van chassisbouwer en anderen.
    afgeschaft sinds febr.2009 , SVA bestaat niet meer, en kan enkel nog door inwoners van de UK. moet dus rechtsgestuurd zijn enz. noemt IVA nu en is euro gericht.
    in Belgie is er nu sinds maart 2009 weer nieuwe regelgeving die EURO ???? certificaat eist
    waardoor het onmogelijk is om zelfs als kleine constructeur nog aan de bak te komen.

    wat nog wel kan is een kitcar (kleine serie) van een goedgekeurd merk in de UK kopen
    en de constructeur de procedure laten doorlopen, waarna de invoerder hier de volgende stappen kan ondernemen.
    alternatief is tweedehands van voor 2008 in het buitenland aankopen , die aan euro 4 norm aanpassen ( injectie, lambda + cat) en dan hier de procedure doorlopen, dit werkt voorlopig nog wel maar duurt toch ong 6 maand.

    rgds

    Comment


    • #3
      niets is onmogelijk ...

      als je nu op basis van een moto een voertuig maakt, en je behoud de chassisnummer, en schrijft hem in als moto , dan kan je toch rijden , niet ?
      2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

      Comment


      • #4
        lees eens dit artikel, hoewel het gaat over tweedehandsvoertuigen mag het toch wel veel ruimer gezien worden



        voertuigen die dus wel gekeurd geraken in de rest van europa , als belgië maar lang genoeg op de vingers getikt blijft worden, zouden dus ook gekeurd moeten geraken in belgië.

        't zal nog niet voor direct zijn, maar er is hoop voor de toekomst. Als je kitcar gekeurd is geraakt in de UK zou die dus ook moeten aanvaard worden in belgië zonder de rompslomp waar je nu moet doorgaan.
        www.peugeotforum.be

        Comment


        • #5
          Belgie weeral he

          in alles moeilijk doen en anders doen als op een ander
          2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door tiger_bel Bekijk Berichten
            hoi,

            forget it....
            het is te laat, kan nu echt niet meer...
            we hebben zelf verschillende wagens gebouwd - kitcars.
            procedure is lang en omvangrijk.
            naar de uk daar SVA en andere procedures en weer naar belgie .... altijd met steun van chassisbouwer en anderen.
            afgeschaft sinds febr.2009 , SVA bestaat niet meer, en kan enkel nog door inwoners van de UK. moet dus rechtsgestuurd zijn enz. noemt IVA nu en is euro gericht.
            in Belgie is er nu sinds maart 2009 weer nieuwe regelgeving die EURO ???? certificaat eist
            waardoor het onmogelijk is om zelfs als kleine constructeur nog aan de bak te komen.

            wat nog wel kan is een kitcar (kleine serie) van een goedgekeurd merk in de UK kopen
            en de constructeur de procedure laten doorlopen, waarna de invoerder hier de volgende stappen kan ondernemen.
            alternatief is tweedehands van voor 2008 in het buitenland aankopen , die aan euro 4 norm aanpassen ( injectie, lambda + cat) en dan hier de procedure doorlopen, dit werkt voorlopig nog wel maar duurt toch ong 6 maand.

            rgds
            Mag ik bij deze even aangeven dat je wel flink mis zit met die noodzaak om rechtsgestuurd te zijn. Een wagen mag wel linksgestuurd zijn, zolang hij aan de normale regels voldoet qua teller (die moet ook, maar niet uitsluitend, miles aangeven) en lichten (die moeten naar links schijnen, maar dat mag je in België weer wijzigen, en je moet een mistlicht ook rechts achter hebben).

            Het makkelijkst is gewoon een adres in UK opgeven, de wagen daar inschrijven en dan 74 GBP per jaar betalen om de post op je naam van dat adres naar België te forwarden.

            Oorspronkelijk geplaatst door kevin_krystofiak Bekijk Berichten
            Belgie weeral he

            in alles moeilijk doen en anders doen als op een ander
            ... en in groep koppig blijven verdedigen dat het zo toch beter is
            Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
              Mag ik bij deze even aangeven dat je wel flink mis zit met die noodzaak om rechtsgestuurd te zijn. Een wagen mag wel linksgestuurd zijn, zolang hij aan de normale regels voldoet qua teller (die moet ook, maar niet uitsluitend, miles aangeven) en lichten (die moeten naar links schijnen, maar dat mag je in België weer wijzigen, en je moet een mistlicht ook rechts achter hebben).

              Het makkelijkst is gewoon een adres in UK opgeven, de wagen daar inschrijven en dan 74 GBP per jaar betalen om de post op je naam van dat adres naar België te forwarden.
              Zo ga ik het ook proberen: IVA keuring in Engeland en inschrijven op Engels adres. Als de Belgische overheid mijn BIV en verkeerstaks niet wil hebben : jammer hé ?

              Comment


              • #8
                groot gelijk
                2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                Comment


                • #9
                  ik ga hier geen polemiek opzetten, zeker niet.
                  maar de truck van engels adres kennen we ook, probeer maar.

                  met engelse platen rijden kennen we ook, kom maar is hier de politie tegen.
                  Heb eens een ongeval in Belgie , niet in fout en politie of parket komt er bij.....

                  Wie ben ik? doe maar , we kijken er naar uit.

                  rgds

                  zie is www.7rcb.be (forum)

                  Comment


                  • #10
                    er moet een andere manier zijn
                    2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door tiger_bel Bekijk Berichten
                      ik ga hier geen polemiek opzetten, zeker niet.
                      maar de truck van engels adres kennen we ook, probeer maar.

                      met engelse platen rijden kennen we ook, kom maar is hier de politie tegen.
                      Heb eens een ongeval in Belgie , niet in fout en politie of parket komt er bij.....

                      Wie ben ik? doe maar , we kijken er naar uit.

                      rgds

                      zie is www.7rcb.be (forum)
                      Zever in pakskes.

                      Wat moet een Belg dan doen die WEL in UK woont en die in België een ongeval heeft?? Of mag dat niet?

                      Wake up, we zijn al 18 jaar in Europa.

                      Ge moet alleen twee seconden uw verstand gebruiken. Ga niet bij een politiecontrole uw identiteitskaart aan de flikken geven en dan beweren dat ge in UK woont, da's natuurlijk volslagen idioot.

                      In UK is er geen bewijs van adres om te beginnen want dat is ongrondwettelijk. Als ik door de flikken in Belgie werd tegengehouden, mét linksgestuurde wagen op UK nummerplaten, dan gaf ik gewoon mijn paspoort af (in mijn geval heb ik zelfs geen identiteitskaart, dus da's makkelijk) en dan konden ze op hunne kop staan, maar geen kat die zou kunnen bewijzen of ik wel of niet legitiem daar woonde.

                      Trouwens, als de flikken dan toch zo happig zijn... hoe komt het dat mijn ouwe S320 nog steeds op UK nummerplaten rondrijdt (ZONDER inschrijvingsbewijs, alsjeblieft) en elke dag op 300m van het politiebureau van Gent geparkeerd staat zonder dat die kerel daar ooit last van heeft?

                      We moeten ook geen spoken zien, hé.

                      In UK inschrijven die handel en de Belgische overheid kan haar regels in haar gat steken.
                      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                      Comment


                      • #12
                        Als je nu zoiets als een SUB G1 maakt en ge behoudt de nummer en inschrijving van de motor die ge gebruikt , kunde hem dan niet gewoon op motorplaten inschrijven ?
                        2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
                          Zo ga ik het ook proberen: IVA keuring in Engeland en inschrijven op Engels adres. Als de Belgische overheid mijn BIV en verkeerstaks niet wil hebben : jammer hé ?
                          weet iemand hoe je zo'n Engels adres kunt verkrijgen ?

                          Ik heb net een Engelse wagen gekocht (inclusief de nummerplaten) ; wagen is MOT gekeurd en Engelse wegentaks is betaald.

                          Kan ik die in Engelaand inschrijven op mijn naam ? Hoe zit dat met verzekering ? Wagen zou maar een 3000-tal km per jaar doen

                          Comment


                          • #14
                            Kan je ook een kitcar kopen en hem in belgie laten keuren ?
                            2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                            Comment

                            Working...
                            X