Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ophanging achteraan afgekeurd

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ophanging achteraan afgekeurd

Kan er me iemand helpen, ik ben voor het 2de jaar op een rij afgekeurd door de keurig voor mijn ophanging achteraan.
    Het is toch niet normaal voor een wagen van 5 jaar oud met nog geen 65.000 kilometers op teller en met schokdempers van een jaar oud dat hij is afgekeurd.
    Kan het probleem ergens anders liggen?

als het een klein autootje is, waarschijnlijk omdat die te licht weegt voor die test.
    of gewicht in de koffer leggen, of bandjes wat plattwer zetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
      als het een klein autootje is, waarschijnlijk omdat die te licht weegt voor die test.
      of gewicht in de koffer leggen, of bandjes wat plattwer zetten.
      Bandenspanning wat laten zakken werkt. Mijn ma was er ook voor afgekeurd. Nieuwe schokdempers laten monteren en opnieuw afgekeurd. Ze meld onmiddellijk op de keuring dat er nieuwe schokdempers op zitten. Hun oplossing, banden wat zachter zetten, de test opnieuw, et voila groene kaart.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door walter Bekijk Berichten
        Bandenspanning wat laten zakken werkt. Mijn ma was er ook voor afgekeurd. Nieuwe schokdempers laten monteren en opnieuw afgekeurd. Ze meld onmiddellijk op de keuring dat er nieuwe schokdempers op zitten. Hun oplossing, banden wat zachter zetten, de test opnieuw, et voila groene kaart.
        idem voor mijn corsa
        2015 BMW S1000R
        2010 Renault Clio RS Cup
        1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

Bij ons thuis zelfde probleem gehad met Renault Twingo. De verklaring voor het afkeuren is inderdaad het beperkt gewicht dat op de achteras staat (motor ligt vooraan). Verleden jaar ook eerste keer afgekeurd op achterophanging, nieuwe schokdempers gestoken, weer afgekeurd. Wij zeiden dan ja maar we hebben juist nieuwe er onder laten leggen. Hielp niet, persoon in kwestie zei: wilt ge soms zeggen dat ons apparatuur niet deugt? Opnieuw rode kaart. Wij 's anderendaags gewoon opnieuw terug maar dan maar met 1,3 bar zoiets in achterbanden en met 12 flessen water op achterbank. (Je kan best ook gewone inkopen in auto hebben, dan valt het niet zo op). Opnieuw schokdemper test, alles in orde en groen kaart.

Dit jaar dan weer terug naar keuring met zelfde aanpassing: bandenspanning op 1,2 bar en flessen water op achterbank. Alles in orde voor eerste keer -> auto gaat brug op, zegt die man ineens van wacht eens er is nieuw reglement voor klein auto's en hij mat de bandenspanning (die dus duidelijk te laag was) en pompte bij. Toen terug op schokdemper test en was ook in orde met harde banden (de stationschef zei dat er zoveel problemen waren met kleine auto's dat de regel aangepast was). Dus deze keer wel vlot een groene kaart gekregen. Ben al benieuwd wat het volgend jaar weer gaat zijn.

Comment

bak bier in de koffer, moet gewicht in voor kleine karretjes

Comment

Met mijn 147 laat ik ook de bandenspanning zakken tot 1,6.
              Stomme Belgische keuring,de strengste van Europa op de verkeerde items.

.

Comment

thx gasten voor de reactie!

Ik zal het volgende week eens proberen met een volle benzine tank, de bandenspanning verminderen en een blok lood bij het reservewiel

Ik ben benieuwd wat het zal geven.

Comment

Bandenspanning verminderen is in de meeste gevallen de beste truuk om er door te geraken, heb dit al bij een paar wagens gehad.

Comment

Grote zak aardappelen bij de boer gaan halen vlak voordat je gaat keuren werkt ook altijd (3x met de ibiza op deze manier toch..) , zeg je gewoon dat 't op de route lag
                    Last edited by ; 16/08/2010, 10:12.

Comment

Vorig jaar hetzelfde gehad met een twingo van 2000 met 90.000km.
                      Altijd net in het rood met de ophangingstest + bandenspanning op 1.8 voor de keuring + volle naftbak

Nw dempers achteraan en nadien erdoor maar echt prachtig waren die resultaten niet.
                      Al zat er wel direct 13% verschil op de achterste dempers puur omdat de keurder/iemand plaatsneemt in de auto, de test is gedaan zonder iemand en uitslag was achteraan links + rechts op een percent na hetzelfde.

Vroeger mocht er iemand op de achterbank gaan zitten, nu niet meer blijkbaar?

Comment

Hmmm wat zou er fout zijn.
                        De autoindustrie die elke jaar een zo goed en kwalitatief mogelijk produkt proberen afleveren, of de belgische testmethodes die nog stammen uit Jezekestijd ?

Comment

Dat laatste denk ik. Ik ging vandaag met een Ford Mondeo (laatste model) naar de keuring en ik had hetzelfde voor. Onvoorstelbaar hoe zoiets kan op een wagen van nog geen 5 jaar oud.

Comment

Alsof de schokdempers niet versleten kunnen zijn bij een wagen van 5 jaar oud.
                            Den helft wat ik hier lees zijn weer de typische indianen verhalen. 'k moet er wel smakelijk om lachen.

Comment

tuurlijk kunnen schokdemper na 5 jaar versleten zijn.
                              maar ge moet ook eens ff wa verder nadenken he.
                              zoals waarom moet ge op de keuring tegenwoordig een speciale code intypen als er een fiat 500 op de schokdemper test staat.

omdat geen enkele nieuwe fiat 500 door die test doorkomt.
                              die autootjes zijn gewoon te licht. ook andere lichte wagentjes hebben hier last van.

Comment

waarom worden dan de nieuwe twing's , fiat 500 etc toch afgekeurd ?... zelfs bakjes van 1 a 2 jaar oud (keuring voor verkoop)

(hmm iemand was me al voor met ong dezelfde reply )

Comment

'k heb nergens beweerd dat de ophangingstest onfeilbaar is eh Dat kan inderdaad beter maar zijt maar gerust dat wanneer de testresultaten onvoldoende zijn er in 90% van de gevallen iets mis is hoor.

Comment

Het omgekeerde is ook waar hè. Ten ik mijn 9000 pas had stond er 225.000km op de teller. Keuring geen probleem, toch voelde ik dat de schokdempers gewoon versleten waren en dat bleek ook zo toen ik ze verving (zeker achteraan).

De schokdempers van mijn pa zijn 9-5 zijn echt opper dan op, en toch geen probleem bij de keuring...

Ge gaat u er idd vragen bij stellen hè
                                    Last edited by Jochen; 16/08/2010, 21:32.
                                    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Zolang je dempers allebei even hard versleten zijn en er ligt wat gewicht in de koffer en de banden staan niet te hard geraak je er elke keer opnieuw weer door.

De mijne is er zelfs ooit doorgeraakt toen achteraf bleek dat hij achteraan door de ophanging gezakt was een tijdje voordien, maar dat hadden ze dan weer niet gezien.

Comment

Ik heb vroeger nog in de keuring gewerkt.

Wagens met een massa minder dan 300 kg op de achteras mogen na een eerste controle, waarbij het wegcontact lager is dan de minimumnorm 20, een tweede test ondergaan. In dat geval neemt een persoon plaats op de achterbank. De dan opgemeten waarde bepaalt of de auto al dan niet slaagt voor de test.

Is dit bij jou het geval?

Comment

Working...
                                        X