Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Laat je caravan of motorhome gratis wegen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Laat je caravan of motorhome gratis wegen

    Laat je caravan of motorhome gratis wegen

    • dinsdag 13 april 2010, 12u45
    • Bron: Belga
    • Auteur: wdp

    Laat je caravan of motorhome gratis wegen
    rr







    BRUSSEL - De autokeuringscentra en de vereniging Pasar organiseren op zaterdag 24 april een gratis weegactie voor caravans en motorhomes in 5 Vlaamse keuringscentra.


    Elk jaar zorgen overladen of slecht onderhouden caravans en motorhomes voor heel wat ellende op de weg. Om een deel van deze problemen te voorkomen en mensen bewust te maken van de gevaren van fout laden, wordt de gratis weegactie georganiseerd, aldus een persbericht.




    Op 24 april stellen vijf GOCA-autokeuringscentra hun deuren van 8 tot 14 uur open voor een informatieve en preventieve keuring en weging. Het is geen officiële keuring en er worden dus geen officiële keuringsattesten afgeleverd.


    Wel worden de caravans en motorhomes op professionele wijze gecontroleerd en krijgen eigenaars nuttige tips en informatie mee. De actie is volledig gratis.


    www.pasar.be/weegactie.


    De autokeuringscentra en de vereniging Pasar organiseren op zaterdag 24 april een gratis weegactie voor caravans en motorhomes in 5 Vlaamse keuringscentra.

  • #2
    Interessant... maar totaal nutteloos.

    1. Mensen laden hun caravan pas voor ze op vakantie gaan in Juli, en dus niet op 24 April.

    2. Het is net die laatste minuut rommel die madam en de kinderen er (liefst lekker los) in gooien die voor een pak meer gewicht durven zorgen (er is toch plek genoeg !)

    3. De amateurs die die elk jaar in de problemen geraken omdat ze regelrechte idioten zijn op gebied van slepen, nemen al de moeite niet om hun banden deftig op te pompen voor het vertrek. Waarom zouden ze dan in hemelsnaam langs die weegbrug rijden ??

    4. Veel ongelukken zijn te wijten aan bar slechte voorbereiding. Zo kijken veel rijders de bandenspanning van de wagen noch de caravan na.
    Veel ongelukken gebeuren ook op de terugweg wegens die onzorgvuldigheid. Ze laden thuis wel rustig en bereiden goed voor. Maar om terug te rijden wordt alles snel-snel op het laatste moment de caravan ingekeild en die banden van de wagen en caravan die 3 weken in de brandende zon stonden geparkeerd, werden natuurlijk niet nagekeken...


    Het enige waar dit practisch voor is, is voor mensen zoals ik die meestal slechts 'ongeveer' weten hoeveel de caravan totaal weegt en graag willen weten of ze echt wel onder het MTM zitten.
    Ik durf er geen geld op zetten dat mijn caravan geladen steeds netjes onder de 2000kg zit, of dat we d'r wel es 50kg of 100kg over zitten
    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

    Comment


    • #3
      het initiatief is natuurlijk niet slecht

      als ze de mensen dan nog eens the swede zijn punten diets maken en er terloops bij vermelden dat er meestal maar 80 of 90 in europa mag worden gereden met je kerreven

      Comment


      • #4
        Merde 13 april ...




        Ben te laat
































        "gelukkig heb ik geen caravan"

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          het initiatief is natuurlijk niet slecht

          als ze de mensen dan nog eens the swede zijn punten diets maken en er terloops bij vermelden dat er meestal maar 80 of 90 in europa mag worden gereden met je kerreven
          Bij dat laatste, heb ik mijn vragen.

          In Belgie mag je 120 rijden, in Duitsland met de meeste caravans 100, dus gaan aanhalen dat je een ongeluk had wegens 'overdreven snelheid' omdat je 100 reed in Frankrijk of Denemarken, gaat niet op.

          Als het gespan juist geladen is, technisch in order i sen de sleepwagen van een caliber is dat je moet hebben (geen Opel Astma diesel met een Hobby 520 erachter), dan kan je makkelijk een stuk sneller rijden.

          Als ik de Wilk 700 of LMC achter de Benz heb, dan bolt dat zonder enig probleem en in alle veiligheid sneller dan de snelheidsbeperking in zowat elk land (behalve Duitsland natuurlijk ). Maar...

          1. Het laden gebeurt met erg veel zorg: alles wordt goed vastgezet, het gewicht komt op de assen en zo laag mogelijk, de wagen wordt ook centraal geladen (zware dingen gaat in de voetruimte achter de voorzetels, niet in achteroverhang in de koffer), de wagen krijgt ook idealiter zo veel mogelijk van de zware bagage, zonder overdrijven want de ophanging moet ook daar goed blijven werken, etcetc
          Bij dat laden van de wagen vergeten er trouwens ook veel dat er ook nog es 75kg op de bol van de trekhaak rust en dat dat moet meetellen als je de wagen laadt. Van het MTM moet dus 75 kg af.

          2. De banden worden juist opgepompt en als ik onderweg onstabiliteit voel, dan wordt er zo snel mogelijk gestopt en wordt de bandenspanning en de gewichtsverdeling zo snel mogelijk aangepast.

          3. Je hebt een goed onderhouden stabilisator nodig. De 'remblokken' daarvan moeten regelmatig vervangen worden en de trekhaak moet droog zijn. Ik sta er gewoon versteld van hoeveel idioten gauw wat vet op die bol doen 'om dat luid schuren en het sleet tegen te gaan'


          Om eerlijk te zijn, bij onze Noordeburen zijn ze een stuk zorgvuldiger met hun onderhoud etc als ze met de sleurhut op weg gaan. Het enige wat die nog altijd niet doorhebben is juist dat je een deftige kist nodig hebt om te trekken. En ze zouden ook misschien eens kunnen leren rijden. Het besef dat ze niet alleen op de weg zijn, is hun helemaal vreemd.
          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
            FAIL...

            De weging is 24 april en het bericht is van 13 april toere...

            Donderdag om 14u25 al bezopen ja?
            'K had het gezien , maar te laat ...

            Nope , in de week geen alcohol

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
              FAIL...

              De weging is 24 april en het bericht is van 13 april toere...

              Donderdag om 14u25 al bezopen ja?

              Nee, het poeier zijn de worsten...



              Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
              In FR mag je toch sneller hoor dan 90 kmh (met de meeste combinaties)... En laat dit nu het caravanland bij uitstek zijn (als bestemming aangezien iedereen weet dat veel hollanders een camper hebbe).

              @Swede: is er een reden waarom ik regelmatig UK caravans zie rijden waarbij er telkens enkel een kerel in de auto zit?
              Ja. 1 in UK zijn er veel ouderen die met de caravan op stap gaan. Het is eerder een bezigheid voor ouderen en beter begoeden, niet echt voor families. En dus heb je regelmatig wel es een weduwenaar.

              Daarnaast heb je ook de grotere afstand en het feit dat de moderne Westeuropese teef te schoon is om in de auto te zitten en dus liever met 1 van die goedkope luchtvaartmaatschappijen afkomt, liefst nadat mijnheer al de voortent en co heeft opgezet... Dat heet emancipatie.

              Dat van die snelheidsbeperking, is me nu wel een vraagteken. Het schijnt dat er een nieuwe regelgeving is in Frankrijk maar de beperkingen schijnen afhankelijk van het gewicht van de wagen, en onafhankelijk van wat erachter hangt...

              Vorige zomer was de beperking in elk geval nog 130 volgens de flikken die me tegenhielden wegens overdreven snelheid
              Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

              Comment


              • #8
                De snelheidsbeperkingen in Frankrijk. NVT dus voor ons.

                Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                  Ik besteed ook de nodige aandacht aan het laden en ik bekom ook altijd een heel stabiele combinatie. Ga nu fietsrek monteren achterop, dus dat wordt weer wat zoeken nu



                  Nog een reden waarom die fietsendrager er bij mij op de dissel kwam. Niet in achteroverhang.

                  Hoeveel velo's gaadegij daar aanhangen ? Met een stuk of vier, zit ge toch rap aan 80 kg met de drager, lekker hoog en lekker ver achter de as.... En zwieren maar !

                  Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                  Dus je disselgewicht gaat van je MTM van je caravan en komt bij je MTM van je trekker? Klopt dat?
                  Hoe het technisch zit moest je tegengehouden worden, weet ik niet.

                  Feit is wel dat als je wagen 500kg mag laden, dan heeft er een mof dat besloten op basis van wat de ophanging en structuur aankan. Als jij 75kg op die bol gaat leggen... dan heb je vanuit het standpunt van de wagen bekeken al 75kg 'geladen' (en zelfs nogal redelijk vanachter in de wagen ).

                  Een van de reden waarom een dubbelasser soms makkelijker rijdt, is juist omdat die niet met evenveel gewicht op die achterophanging drukt.


                  Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                  Of dat ze bij onderhoud in de garage, je bol vetten
                  BMW dealers, he



                  Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten


                  Ik ken Hollanders die 400km omrijden naar een camping omdat ze een bepaalde berg via de snelweg niet over geraken


                  De camping waar ik zit in Frankrijk is er eentje die lekker midden in het Esterel-massief zit en ze hebben daar uit miserie een tractor gekocht om onze 1.8 en 2.0d caravans te parkeren. Dat scheelt weer enkele koppelingen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten

                  Ah ok... Veel zijn het ook redelijk jonge gasten maw de nieuwe mannen

                  Juist, dat zeg ik ook. De nieuwe man heeft doorgaans ook zo een moderne zweefteef van onze contreien die van de emancipatie alleen maar de voordelen wil... Go east, zou ik zeggen. Daar kent een vrouw haar plaats tenminste nog

                  Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten

                  Ik rij normaal tussen de 110 en 120 met de caravan... Alleen in de bergop zou ik wel eens durven doorduwen naar 140 of zo
                  Ik veronderstel dat je dus ook af en toe wat gefrustreerde gastjes tegenkomt die met hun volgeladen TDI'ke in uw gat hangen aan het eind van de bergaf en dat furieus zijn omdat ze u in den bergop niet voorbij kunnen
                  Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                    Er komt eentje op voor 3 fietsen... Maar één is een MTB die heel licht is, een damesfiets en dan nog een klein kinderfietsje. Gewicht valt wel mee...

                    Op dissel is zelfs geen optie bij mij aangezien ik nu al moet dingen achterin gooien (die ik makkelijker ergens anders zou willen zetten) om maar aan een goeie 100 kg dissel te komen...
                    100kg dissel ? Man, wat zwier jij op die neus ?

                    Ik moet meestal de staven van de voortent naar voor schuiven om aan mijn 75kg te komen.


                    Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                    of wanneer er zo'n extra strook is voor vrachtwagens en je vastgeraakt achter een andere auto. Als die dan op de langszaam strook gaat (soms na een klein lichtseintje) en ik weer het gas erop ga die TDI'kes naast mij weer naar achter verdwijnen...
                    Om dan verder met ogen als en kijkend voorbij te komen in de afdaling...
                    Die vrachtwagenstroken zijn inderdaad handig. Vroeger waren die om de autos te laten voorbij te rijden. Nu is het omgekeerd. Je haalt zo twee klojo's in die mekaar niet voorbijgeraken en aan 110-120 naar boven kruipen en dan gaat ge die aan een goeie 140 op de vrachtwagenstrook voorbij.

                    Als ge een beke doorrijdt, dan komen ze u in de bergaf niet meer voorbij, tenzij er een vrachwagen in de bergaf rijdt. 'k Durf zotte dingen doen, maar bergaf ne camion voorbij gaan, is me iets te



                    Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                    Of een kol die je over moet en na iedere korte bocht je een ziet proberen in te halen en dan weer ziet invoegen... Bochtsnelheid toch een beetje in de gaten houden met zo'n getrek...
                    Terrorist

                    Ge kunt wel lollige dingen doen met een goeie moderne sleurhut want die houden goed de baan.
                    Bracht zo twee jaar terug ons ma haar caravan terug naar de winterberging in Frankrijk. Dat ding is een stuk lichter en kleiner (5m50 op 2m30) dan de mijne maar staat ook nog op een dubbele as Op de N7 dus schoon 'lijnen' aan het rijden tot ik plots besloot de caravan effe vergat en in een lange bocht met het ganse gespan door het stof/gras aan de koord ging aan een 110km/u. Ons ma reed achter ons en ik heb het mogen horen toen we aankwamen...
                    Volgens mijn nicht die erbij zat, was ze vooral niet te spreken over de stofwolk. De dames reden nl met schuifdak en raampjes open
                    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                    Comment


                    • #11
                      Hilarisch topic en ook zeer herkenbaar, vooral dan over de Nederlanders.
                      Kheb ook al eens gelezen van een hollander die met zijn Alhambra TDI met hut achter natuurlijk in zesde vitesse aan 85 km/u bergop gaat. Dan creveert ge toch uw motor??

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                        Hilarisch topic en ook zeer herkenbaar, vooral dan over de Nederlanders.
                        Kheb ook al eens gelezen van een hollander die met zijn Alhambra TDI met hut achter natuurlijk in zesde vitesse aan 85 km/u bergop gaat. Dan creveert ge toch uw motor??
                        Bwah, niet echt.

                        Ten eerste zit ge met nen gemiddelde 4-stoker diesel aan 85 in zesde toch bijna aan uw topsnelheid, dus dan draait die motor goed.

                        Bovendien zit die kist ook met een kortere versnellingsbak dan de gemiddelde Golf met die motor.
                        Wat slecht is, is echt te laag in de toeren rijden.

                        Alles hangt af natuurlijk van de caravan die erachter hangt. Als dat een micky-mouse caravan is van 4m opbouw, dan is dat geen probleem. Met een ding van 1500kg, haalt ie dat niet.
                        Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                        Comment


                        • #13


                          jullie tweeen in den hoek

                          hooligans
                          van spelen komt kwelen

                          ondertussen ouder en wij hebben het overleefd
                          toch is't snel trikkie met een caravan achter je

                          Comment


                          • #14
                            swede en naish

                            staan jullie met je remork snel het stuur af aan de eega's ?

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                              Nope, kan ook niet want ze mag niet met de combinatie rijden... En ik zie haar niet meteen een BE halen
                              Valt dat goed mee om zo een BE te halen? Kheb nu zo een voorlopig BE (groen velleke wc-papier) en ik moet binnenkort eens naar een rijschool stappen. Ik heb wel al geoefend in het achterwaarts achteruitrijden/indraaien met een aanhangwagen. Allezja vorig jaar heb ik al met de caravan gereden naar het Zuiden (kga altijd met de vriendin en haar ouders mee) maar het bleek dat die sleep juist 50kg boven de 3500 zit dusja.. En wie weet dat het later nog van pas komt want om een caravan te trekken moet je toch een deftige wagen hebben.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                                Idd een niet echt nuttige actie... Wie gaat zijn caravan nu volledig afladen om eens naar die actie te gaan...
                                Ik ga dit jaar wel sowieso eens langs de weegbrug niet ver van ons rijden voor we vertrekken en volledig geladen zijn. Ben eens benieuwd.

                                Verhaal van de banden is 100% correct... Bij ons (mezelf, vader en schoonbroer) komen er elke 6 jaar nieuwe onder en niet omdat ze optisch versleten zijn.

                                Weet iemand toevallig als de MTM van de caravan 1800kg is, dat dan is op de as als deze aangekoppeld is. Of wordt de caravan apart gewogen. In het eerste geval kan je namelijk je disselgewicht aftrekken van de caravan, wat bij mij toch snel 100kg is

                                100KG op de dissel is toch vrij veel zelfs voor een X5; ik weeg telkens de dissel voor ik vertrek en tracht tussen de 70 en de 75 kg op de bol te zetten Max toegelaten gewicht op de trekhaak volgens fabrikant is trouwens 80KG ( Q5 )


                                MTM gewicht van de caravan is inclusief disselgewicht.
                                sigpic

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  swede en naish

                                  staan jullie met je remork snel het stuur af aan de eega's ?
                                  Mijn eega bolt inderdaad ook met die sleurhut ( en haalt ook vlot 130Km/u waar toegestaan )
                                  sigpic

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten


                                    jullie tweeen in den hoek

                                    hooligans
                                    van spelen komt kwelen

                                    ondertussen ouder en wij hebben het overleefd
                                    toch is't snel trikkie met een caravan achter je
                                    Met de juiste combinatie en de goede belading zijn de max toegelaten snelheden geen probleem.
                                    Vorig jaar klapband gehad op de caravan aan 120KM/u ( met vrouwke achter het stuur )
                                    en haar eerste reactie was kijk eens naar de caravan ik hoor een raar geluid ondertussen vertragend; maar de caravan bleef mooi volgen ( zonder slingeren )

                                    Bijgevoegde Bestanden
                                    Last edited by B2F4U; 16/04/2010, 11:23.
                                    sigpic

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                                      Ligt vooral aan het concept van de caravan door het vast bed vooraan met eronder grote bergruimte. Ruimtes onder zitbank niet gebruikt en achter zijn de stapelbedden waar ook geen extra bergruimte is.

                                      Voortent gaat bij mij altijd in de auto wegens het hoge gewicht.
                                      Juist, dat is dezelfde indeling als bij de Wilk en de LMC die ik de vorige zomers had. Je moet die centrale zitbank gebruiken om er de echte zware dingen in te steken.

                                      Als je onder het voorste bed laadt, dan steek je weer de zware dingen tegen de as en de lichte spullen vooraan. Het zijn allemaal kleine details maar het maakt snel een verschil. Bovendien telt het steeds dubbel. 2kg meer in het midden en minder van voren is 4kg verschil in de gewichtsverdeling.

                                      Ikzelf kan de voortent niet in de auto krijgen. 't Is zeil of staven. Dus de andere doos leg ik op het eind centraal in de caravan bovenop de assen.

                                      Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                                      Rechts inhalen met je caravan is niet TE???
                                      En idd in afdaling vrachtwagen inhalen probeer ik ook te vermijden, tenzij het niet echt anders kan

                                      Rechts inhalen gebeurt meestal tegen het eind van de dag wanneer ik die middenvaksrijders al goed ziek ben.

                                      In het begin ga ik nog schoon naar links, wat tegenwoordig betekent dat je dus met je ganse uitzet het derde vak opzit. Maar goed, ze hebben tegenwoordig allemaal zo een heilige schrik geflitst te worden dat je niemand stoort als je aan 140-145 rijdt.
                                      Zijn er niet teveel camions, dan blijf ik na een tijdje gewoon op mijn eerste vak rijden. Diegene die in het verkeerde vak rijden, dat is hun probleem. Ik dacht dat de wegcode nog eerst voorschreef dat we op het Continent rechts rijden

                                      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten


                                      jullie tweeen in den hoek

                                      hooligans
                                      van spelen komt kwelen

                                      ondertussen ouder en wij hebben het overleefd
                                      toch is't snel trikkie met een caravan achter je
                                      Het is inderdaad trikkie en ik geef u gerust mee dat ik mijn mijn S320 en de Wilk 700 ook steeds schoon 120 reed en stond er in de Rhonevallei zijwind, dan hield ik mij eerder aan 100km/u.

                                      Het hangt gewoon van uw 'rollend materiaal' af. Naish gaat mijn zijn dikke X5 en zijn brede banden die enkelasser achter zijn wagen niet teveel voelen. Mijn kist ligt met zijn 2150kg leeg, luchtvering en redelijk wat power ook stevig op de weg als trekwagen.
                                      Leg beide caravans achter een Mercedes E of een Audi A4 (niet mogelijk met de mijne zelfs), dan gaat ge al een paar toontjes lager zingen


                                      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                      swede en naish

                                      staan jullie met je remork snel het stuur af aan de eega's ?


                                      PMSL !!


                                      Bobo... Effe ter opfrissing:




                                      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                                        BE halen vond ik niet zo moeilijk... Ik heb 8u les gevolgd en dan examen en ik was er in 1 keer door. Anders niet geoefend buiten die 8u met de rijschool, maar wel al jaren ervaring met manuevers met aanhangwagen en caravan.

                                        Op het examen:
                                        * in rechte lijn achteruit rijden tot op ongeveer 1m van een kegel (zonder uitstappen)
                                        * parallel parkeren tussen 2 bakens en dan tot minder dan 10 cm van een loskaai (uitstappen is toegelaten)
                                        * Afkoppelen en wegrijden met de auto
                                        * Terug inparkeren en bol recht voor de aanhanger op minder dan 30cm ervan plaatsen
                                        * Aankoppelen en klaar

                                        Proef op de weg zou geen probleem moeten zijn als je de regels volgt...
                                        Iemand moet me es uitleggen hoe je daar een truuk voor leert.

                                        Ik heb een goei 10 jaar terug gedurende in m'n eentje voor 9 maand Europa rondgetrokken met een caravan en ik denk dat ik redelijk met zo een ding overweg kan. Maar je parkeert steeds op een andere plaats en hoe je een referentiepunt vindt om op slechts een meter van iets te parkeren, is me een raadsel.
                                        Uiteindelijk zit er toch een goei 9m achter de wagen en zonder uitstappen of begeleiding neem ik toch dat risico niet.
                                        Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                        Comment

                                        Working...
                                        X