Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Solidair met Opel Antwerpen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Solidair met Opel Antwerpen

SOLIDAIR MET OPEL ANTWERPEN

We hebben allemaal met ontstemming kennis genomen van de intentie tot sluiting van de OPEL-vestiging in Antwerpen.

Ook al wilde de GM directie de sluiting snel regelen. De werknemers van Opel geven de strijd niet op. Zij blijven vechten voor hun job - voor hun fabriek - voor onze industrie - voor onze welvaart.

Solidariteit kan OPEL Antwerpen redden.

Wees solidair en onderteken de online petitie op www.solidairmetopelantwerpen.be

Verspreid deze oproep zo massaal mogelijk - plaats de link op je website / blog - verspreid de oproep via alle mogelijke sociale netwerken (Facebook - Twitter -...)

Opel Insignia Sport 2.0 cdti 118kw

Opel Vectra GTS 1.9 cdti 88kw
    Opel Astra Coupé 1.8 92kw
    Opel Zafira 1.8 85kw
    VW Golf III GTI 16v 2.0 110kw
    Mazda 323F 1.6 66kw
    Mazda 323 1.7 diesel 42kw
    Opel Manta B 1.6 55kw

Dat geloof je toch zelf niet?

(met alle respect voor de werknemers)

Comment

Nee, maar niks doen is ook iets
      Opel Insignia Sport 2.0 cdti 118kw

Opel Vectra GTS 1.9 cdti 88kw
      Opel Astra Coupé 1.8 92kw
      Opel Zafira 1.8 85kw
      VW Golf III GTI 16v 2.0 110kw
      Mazda 323F 1.6 66kw
      Mazda 323 1.7 diesel 42kw
      Opel Manta B 1.6 55kw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geff Bekijk Berichten
        Nee, maar niks doen is ook iets
        Wat zou ik moeten doen?
        Om eerlijk te zijn, wat de vakbond zegt en verlangt, daar kan ik niet achter staan.

Comment

Het is zeer erg voor de Opel-werknemer dat dit gebeurd maar in mijn ogen is de overheid op 2 vlakken verantwoordelijk.
          1. Dit land heeft helemaal geen goed goed klimaat voor ondernemingen (zowel grote als kleine ondernemingen): belastingen zijn veel te hoog(vooral op arbeid speelt dit parten voor zulke sectoren), er is overregulering er is een slechte infrastructuur etc.
          2. De vlaamse overheid heeft de werknemers valse hoop gegeven.("We doen alles om opel hier te houden etc."--> Bullshit vanwege punt 1.) Populisme noem ik dat.

Comment

Nogmaals: De fabrieken in Duitsland sluiten niet. Ik wil dan ook graag een bewijs dat de arbeid in Duitsland zoveel goedkoper is. Want anders klopt die stelling niet. Ik ben immers van oordeel dat Duitsland niet op kost scoort, maar productiviteit en flexibiliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
              Nogmaals: De fabrieken in Duitsland sluiten niet. Ik wil dan ook graag een bewijs dat de arbeid in Duitsland zoveel goedkoper is. Want anders klopt die stelling niet. Ik ben immers van oordeel dat Duitsland niet op kost scoort, maar productiviteit en flexibiliteit.
              In "de tijd" las ik dat Antwerpen productiever is dan duitsland en even duur, maar dat men in Duitsland wel 2uur meer per week werkt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                In "de tijd" las ik dat Antwerpen productiever is dan duitsland en even duur, maar dat men in Duitsland wel 2uur meer per week werkt.
                Dus: arbeid is goedkoper.
                sowieso moet je sociale bijdragen etc. mee in rekening nemen en dan is België helemaal niet competitief. Daarbij, in de casus van Duitsland, zit je met het verwerpelijke (economisch) nationalisme waar men(in casu de Christen Democraten) met belastingsgeld uit electorale redenen een overdaad aan subsidies geeft aan de autosector om het land niet te verlaten.

Comment

Ik zit hier met een dubbel gevoel.
                  Langs de ene kant is de onzekerheid waar de Opel arbeiders al jaren mee geconfronteerd worden onmenselijk en dat wens je niemand toe.
                  Langs de andere kant betreur de twee maten twee gewichten politiek.
                  Ik werk in een kleine KMO,waar ook hard moet gewerkt worden,als deze sluit,krijg ik dan ook een ontslagpremie gebaseerd op de wet Renault?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                    Flxibiliteit is inderdaad een pak beter in Duitsland.Toen ik van Ford Genk naar Keulen moest bij de opstart van de Focus zag ik daar zaken die je in Belgie bijna niet zou meemaken.Als er iemand daar eens wegens omstandigheden een uurtje vroeger naar huis moest,ist hij dat aan zijn collega van de andere ploeg kon vragen of hij een uurtje vroeger kon beginnen.Onbetaald.Omdat die andere collega wist dat als hij eens in dezelfde situatie zat hij dan ook op zijn collega daarvoor kon rekenen.

Zoiets dat maak je hier in Belgie echt niet mee..

Politiek gezien,denk ik niet dat er iets fout is gedaan.De Vlaamse regering had dan 500miljoen over,maar dat is peanuts vergeleken met de miljarden waar Duitsland mee kon zwaaien.

En vergeet niet dat er in Duitsland ook banen moeten sneuvelen,en meer dan de 2600 in Belgie.Zij hebben enkel het geluk dat er meer fabrieken zijn in Duitsland

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BWS Bekijk Berichten
                      Dus: arbeid is goedkoper.
                      sowieso moet je sociale bijdragen etc. mee in rekening nemen en dan is België helemaal niet competitief. Daarbij, in de casus van Duitsland, zit je met het verwerpelijke (economisch) nationalisme waar men(in casu de Christen Democraten) met belastingsgeld uit electorale redenen een overdaad aan subsidies geeft aan de autosector om het land niet te verlaten.
                      En de vlaamse overheid wou GM €500 miljoen toestoppen, dat is toch ook overheidssteun of niet?

Comment

Eigenlijk is het heel simpel: Duitsland is bang van de IG metall vakbond.Dat is zowat de machtigste vakbond ter wereld.Als je die tegen de schenen schopt dan kon het wel eens slecht aflopen voor de Duitse economie en dat willen ze ten alle koste vermijden.

Npg zoiets:Waarom worden we in Belgie altijd solidair als het kalf al verdronken is?We weten al een HELE tijd wat het lot van Antwerpen ging zijn,maar toen reageerde niemand.En nu ineens willen we gaan staken?
                        Last edited by ; 27/01/2010, 06:57.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                          En de vlaamse overheid wou GM €500 miljoen toestoppen, dat is toch ook overheidssteun of niet?
                          Veel minder dan wat de Duitsers geven.
                          Daarbij vind ik persoonlijk overheidssteun ongeoorloofd en niet-sustainable. Niet-sustainable omdat het slechts 'uitstel van executie' is: er veranderd immers niet aan de onaantrekkelijke omgeving voor ondernemingen om actief te zijn in dit land. Het enige dat men kan doen is de belastingen drastisch verlagen.

Naish haalt met het vakbondsklimaat trouwens nog een belangrijk punt aan. Het neocorporatisme dat in dit land ontstond in WO II is niet alleen outdated, het is ook pervers dat deze organisaties mogen beslissen voor 'alle' werknemers en zodoende hun eigen belangen verdedigen en het algemeen belang tegengaan.

Comment

Lol die voorbeelden die Naish geeft,komen me redelijk bekend voor.Op Ford moest ik veerpotten maken,1500 per 8 uur(750 linkse en idem aantal rechtse).Op 7 uur tijd was ik daarmee klaar.Dus ik dacht om goed te doen,ik ga er 800 van ieder maken.Dezelfde dag kreeg ik van de collega die na mij kwam de reactie om dat niet meer te doen,anders gingen ze van hem hetzelfde vragen

Aan de andere kant zijn de voorbeelden die hij aanhaalt wel een zeldzaamheid.Ik werk al 20jaar in de automotive sector,en geloof me:soms zijn vakbonden een noodzakelijk kwaad.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BWS Bekijk Berichten
                              Veel minder dan wat de Duitsers geven.
                              Daarbij vind ik persoonlijk overheidssteun ongeoorloofd en niet-sustainable. Niet-sustainable omdat het slechts 'uitstel van executie' is: er veranderd immers niet aan de onaantrekkelijke omgeving voor ondernemingen om actief te zijn in dit land. Het enige dat men kan doen is de belastingen drastisch verlagen.

Naish haalt met het vakbondsklimaat trouwens nog een belangrijk punt aan. Het neocorporatisme dat in dit land ontstond in WO II is niet alleen outdated, het is ook pervers dat deze organisaties mogen beslissen voor 'alle' werknemers en zodoende hun eigen belangen verdedigen en het algemeen belang tegengaan.
                              Nu hoor ik iedereen over het feit dat we de belastingen moeten verlagen, zowel de personen- als de vennootschapsbelasting. Tot er weer een bedrijf veel winsten maakt en mensen klagen dat bedrijven te weinig belasting betalen (notionele intrestaftrek en dergelijke) en dat Electrabel al jaren geen belasting moet betalen en dergelijke.

Hoe goedkoop we het ook gaan maken, we kunnen nooit winnen van Noord-Korea. De strijd om de laagste belastingen en beste voordelen is trouwens belachelijk, want dan hou je op het einde geen staat meer over. Ofwel een overheid die gedragen wordt door de gemiddelde burger op zijn loon.

We moeten naar een vernieuwende kenniseconomie. Daar ligt onze kracht. De vennootschapsbelasting ligt al een heel pak lager dan de personenbelasting. Meer dan 40% van de Belgische bevolking heeft trouwens een job bij de overheid (rapport OESO). Dat is toch niet meer normaal? Waar is het draagvlak daarvoor?

Er zijn trouwens veel gewone mensen en zelfstandigen die jaren met jaloezie naar de mensen van Renault, Opel, Volkswagen en andere hebben gekeken. Lonen van over de 2.400 euro en nog extra voordelen in natura. Plus de vertrekpremies bij Volkswagen die zo'n massaal succes waren. Allerlei belastingvoordelen op ploegenarbeid. Bij een groot deel van deze mensen, werkte er dan ook meer dan 1 gezins/familielid in dezelfde fabriek. Ik zeg niet dat ze het nu niet slecht getroffen hebben, maar ze hebben het ook jaren goed gehad hé.

Comment

2400 euro?Moet je mij toch eens zeggen waar ze dat verdienen,want daar ga ik ONMIDDELIJK solliciteren :p

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Acemath Bekijk Berichten
                                  2400 euro?Moet je mij toch eens zeggen waar ze dat verdienen,want daar ga ik ONMIDDELIJK solliciteren :p
                                  tja, da's mss op cafe dat ze (netto) zoveel verdienen en dat kan idd wel, maar niemand vertelt dat Vadertje Staat t jaar erna nog ns langskomt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                                    Dat kan idd ook het geval zijn... Metsers zijn ook zo sterk daarin

Ik verdien 2000 te maande en nog ne klets in het zwart... Vergeten wel te zeggen dat ze ieder jaar 4000 mogen achter dragen naar de belastingen in plaats van er 2000 terug te krijgen: dus ze verdienen 1500 te maande

Liever 3000 netto te maande en ieder jaar nog es 5000 terug trekken
                                    Dat ging over iemand die ploegbaas is kunnen worden op zijn 24e bij een auto-toeleveranciersbedrijf. Het was ook nachtwerk. Toch niet slecht op je 24e.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten

Ik verdien 2000 te maande en nog ne klets in het zwart.
                                      en ik werk bij de belastingsinspectie

graptje he

Comment

Niet dat dit nu iets met de sluiting van Opel Antwerpen te maken heeft, maar als je kijkt naar de vakbondsacties en doorgedreven stakingen die men bij Inbev doet, dan denk ik niet dat je verbaasd moet zijn als de grote bedrijven hier vertrekken.

Het stakingsrecht en de vakbonden kunnen een positieve invloed hebben op werkgelegenheid en werksfeer, maar de manier waarop ze de laatste tijd in het nieuws komen doet me toch m'n wenkbrauwen fronsen.

En het is hier al eens aan bod gekomen, maar grote ontslagvergoedingen edm mogen ze voor mij direct afschaffen. Eender welke andere werknemer krijgt dit toch ook niet? Ondersteunende maatregelen, hulp om een andere job te zoek etc lijkt me niet meer dan normaal, maar daarbovenop nog eens mooie bedrag krijgen vind ik er over.

Comment

Working...
                                        X