Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Het belang van 39% van Macquarie Airports (MAp) in Brussels Airport is overgenomen door het Ontario Teachers' Pension Plan. Hierdoor wordt het Canadese pensioenfonds voor leraars de grootste aandeelhouder in Brussels Airport. Macquarie Airport behoudt wel een aandeel van 36% via 2 andere bedrijven in Brussels Airport, ook de Belgische overheid behoudt haar aandeel van 25% (+1 aandeel) in Brussels Airport.
MAp ruilt 39% in BRU en 30% in CPH voor 11% aandelen in SYD en een niet nader genoemd cash bedrag.
Vanaf heden is Brussels Airport dus in Canadese handen
American Airlines (AA) heeft voor vandaag een persconferentie gepland in DFW waar het naar alle waarschijnlijkheid een order zal bekend maken voor meer dan 250 toestellen.
American Airlines, die in 1996 aangekondigd had dat Boeing hun exclusieve leverancier zou worden tot 2018, zou het order opsplitsen tussen Airbus en Boeing en zou daarmee terugkomen op een beslissing die ze in 1996 genomen hadden.
Volgens onbevestigde berichten (Financial Times) zou het grootste deel van het order naar Airbus gaan dat 250 toestellen zou mogen leveren van het type A320NEO. Boeing zou tevens 150 toestellen van het type B737 mogen leveren, mogelijk van een nieuw aan te kondigen opvolger van de "Next Generation" lijn... Momenteel wordt het toestel in luchtvaartkringen nog de Boeing 737RE (Re-Engined) genoemd. Daarnaast zouden er ook nog opties voor 220 toestellen toegewezen worden aan beide leveranciers.
AMR Corporation, moederbedrijf van American Airlines heeft zonet het grootste order uit de luchtvaartgeschiedenis bekend gemaakt. Inclusief de zogenaamde opties gaat het over een order van maar liefst 925 toestellen uit de "narrowbody" klasse. Het order wordt verdeeld over Boeing & Airbus waarmee Airbus na 23 jaar opnieuw leverancier wordt van American Airlines.
Het order is verdeeld als volgt:
Boeing:
* 100 737NG familie begin levering in 2013
* 100 737RE familie begin levering in 2017 - Wereldwijde "launch customer"
* 100 737RE familie opties
Airbus:
* 130 A320 familie begin levering in 2013
* 130 A320NEO familie begin levering in 2017 - U.S. "launch customer"
* 365 A320NEO familie opties
31 juli 2011 is de deadline die Star Alliance gesteld heeft aan Air India om toe te treden tot 's werelds grootste luchtvaartalliantie. Enkele dagen voor de deadline verstrijkt en zonder veel nieuws over de nakende toetreding steken de geruchten de kop op dat enkele van de huidige Star Alliance leden hun veto zullen stellen tegen de toetreding van Air India (een unanieme beslissing is nodig voor de toetreding). Volgens Star Alliance's CEO Jaan Albrecht werden er door diverse piloten van Air India brieven geschreven dat Air India het niet zo nauw neemt met de veiligheidsvoorschriften en bespaart op o.a. onderhoud om zo de verliezen te beperken. Volgens de CEO van Star Alliance behoort een veto tegen de toetreding van Air India dan ook tot de mogelijkheden. Een woordvoerder van Air India daarentegen zegt dat ze de hele lijst van tekortkomingen (Star Alliance had een lijst van 78 punten gegeven die in orde moesten zijn voor 31 juli 2011) afgewerkt hebben en is er van overtuigd dat ze snel zullen toetreden...
Star Alliance CEO Jaan Albrecht has expressed fear that some of the member airlines may raise objections to Air India joining the global airline grouping as and when the proposal comes before the executive committee for approval.
Hmm... De saga continues... Ik ben benieuwd of Air India effectief zal toetreden of dat ze enerzijds de deadline niet halen of anderzijds tegen een veto aanlopen...
Als ze echt besparen op onderhoud en de veiligheidsvoorschriften niet naleven komen zoals die piloten melden komen ze er beter niet bij imo. Zoiets is geen goed signaal.
BEA, het Franse onderzoeksbureau voor o.a. vliegtuigongevallen heeft vandaag een nieuw "interim" report gepubliceerd met de bevindingen over de crash van vlucht AF447.
De bevindingen (in het Engels) kunnen gelezen worden op onderstaande link (PDF file):
- De boordcommandant verliet de cockpit zonder enige instructies na te laten
- Er werden geen specifieke taken toegewezen aan de co-piloten
- Autopilot & auto-thrust werden op een gegeven moment automatisch uitgeschakeld
- De stall waarschuwing weerklonk tot 2x toe
- PF (Pilot Flying) nam de controle over door manueel het toestel te besturen
- PNF (Pilot Not Flying) & PF herkenden het probleem van een foutieve snelheidsimput maar ondernamen niets om de procedure "onbetrouwbare IAD (Indicative Air Speed)" te starten.
- Zowel de PF als de PNF (beiden co-pilots) hadden geen training in de onbetrouwbare IAS op grote hoogte.
- AF (Air France) heeft geen training voorzien voor het geval dat de crew bestaat uit 2 co-piloten.
- Eerste reactie van de PF was om de neus naar beneden te duwen, de snelheid van stijgen zakte zo van 7.000ft/min naar 700/min
- Toestel bereikte een hoogte van 37.500ft terwijl de PNF de boordcommandant herhaaldelijk probeerde op te roepen
- Stall waarschuwing weerklonk opnieuw
- Kort na de nieuwe waarschuwing schakelde de PF de motoren over naar de "TO/GA" mode (take-off/go arround ofte maximaal vermogen) en trok de neus van het toestel op
- Noch de PF als de PNF bevestigden de stall waarschuwing, er werd met geen enkel woord over gerept.
- De boordcommandant kwam opnieuw in de cockpit ongeveer 1,5 minuten na het uitschakelen van de autopilot/auto-thrust
- Op een hoogte van 35.000ft bereikte het toestel een "angle of attack" van meer dan 40° terwijl de neus ongeveer 15° naar boven gericht was en de motoren op 100% draaiden terwijl de vertikale snelheid rond de -10.000ft per minuut lag.
- 20 seconden later werden de motoren op "ralenti" geplaatst (55% vermogen) terwijl ze geen indicaties meer hadden van wat het toestel deed.
- Nog 15 seconden later drukte de PF de neus terug naar beneden waarna de "angle of attack" verminderde
- Op een gegeven moment maakte de PF melding dat ze "FL100" bereikten (10.000ft)
- Na de melding van FL100 maakte zowel de PF als de PNF inputs waarna de PF de controle over het toestel aan de PNF gaf
- De kleinste "angle of attack" die opgeslagen werd bedroeg steeds 35° of meer
- De laatste gegevens werden opgeslagen om 02h14m28s, de verticale snelheid lag op dat moment op -10.918ft terwijl de horizontale snelheid op 107knts lag, de neus was 16,2° naar boven gericht en het toestel lag 5,3° naar links terwijl het toestel een koers had van 270°
Buiten de pitot tubes die geblokkeerd waren en dus geen correcte snelheidsindicatie meer doorgaven lijkt het er dus ernstig op dat het toestel volkomen luchtwaardig was op het moment van de crash...
Ik krijg echter de indruk na het lezen van de diverse rapporten gedurende de voorbije maanden dat niet hetzelfde gezegd kan worden over de crew...
- Geen erkenning van de stall
- Geen poging tot stall recovery
- Foute maneuvers om het toestel terug onder controle te krijgen waarbij men de situatie enkel erger maakte
Langs de andere kant gaat de maatschappij niet echt vrijuit...
- Geen training voor foutieve snelheidsindicaties op grote hoogte
Eigenlijk had ik misschien een iets ander rapport verwacht waarbij misschien de "schuld" van de piloten/maatschappij iets minder in de verf gezet werden... BEA had op dat vlak een niet echt goede reputatie... Ik ben dan ook "blij" te zien dat ze een "eerlijk" rapport opgesteld hebben, hoe negatief het ook lijkt...
De aanbevelingen van BEA ter voorkoming van gelijkaardige situaties:
- Training in het manueel besturen van een vliegtuig, inclusief doorgedreven training in stall recovery inclusief op grote hoogtes
- Herbepaling van de taak voor een "relief captain" om zo tot een betere taakverdeling te komen.
- Implementatie van een "angle of attack" meter
- Video opnames van het volledige instrumentenpaneel gedurende de hele vlucht
- Opslaan van gegevens over de overige functies die nu niet opgeslagen worden in de "FDR" (flight data recorder)
- Aanbeveling omtrent het verplicht en automatisch doorsturen van lokalisatiegegevens wanneer een noodsituatie gedetecteerd wordt. Tevens wordt aanbevolen dat het onderzocht wordt of de "ELT" (Emergency Locater Transmitter) automatisch geactiveerd kan worden bij detectie van een noodsituatie.
En natuurlijk heeft Air France al een persbericht uitgegeven waarin staat dat de piloten volledig professioneel handelden en dat er geen twijfel kan bestaan aan hun kwaliteiten...
Stukje uit de CVR in zowel Frans, Engels als Nederlands:
PF: Pilot Flying
PNF: Pilot Not Flying
CAP: Captain
2 h 10 min 06
PF: J’ai les commandes
I have control
Ik heb de controle
2 h 10 min
PF: Ignition start
Ignition start
Contact start
2 h 10 min 11
PNF: Qu’est ce que c’est que ça ?
What's that ?
Wat is dat?
2 h 10 min 14
PF: On n’a pas une bonne… On n’a pas une bonne annonce de…
We don't have a good... we don't have a good indication of ...
We hebben geen goede... We hebben geen goede indicatie van...
2 h 10 min 17
PNF: On a perdu les les les vitesses alors… engine thrust A T H R engine lever thrust
We've lost the the the speeds so ... engine thrust A T H R (off) engine lever thrust
We hebben de de de snelheid verloren dus... engine thrust A T H R (off) engine lever thrust
2 h 10 min 18
PF: … de vitesse
... of speed
... van de snelheid
2 h 10 min 22
PNF: Alternate law protections
Alternate law protections
Alternate law protections
2 h 10 min 24
PNF: Attends on est en train de perdre…
Wait we're losing...
Wacht, we gaan ... verliezen
2 h 10 min 25
PNF: Wing anti-ice
Wing anti-ice
Wing anti-ice
2 h 10 min 27 to 2 h 10 min 31
PNF: Fais attention à ta vitesse Fais attention à ta vitesse
Watch your speed Watch your speed
Let op je snelheid Let op je snelheid
PF: Okay, okay okay je redescends
ok ok ok I'm going back down
ok ok ok I ga terug dalen
PNF: Tu stabilises
stabilize (“stay there”)
Stabilizeer
PF: Ouais
Yeah
Ja
PNF: Tu redescends
You're going back down
Je bent terug aan het dalen
2 h 10 min 33
PNF: Selon les trois tu montes donc tu redescends
According to the three you're going up, so you go back down (meaning the three vertical speed indicators... )
Volgens de drie ga je terug omhoog, dus ga terug dalen (met de "drie" bedoelt metn de 3 indicators voor de verticale snelheid)
2 h 10 min 35
PF: D’accord
Agreed
Akkoord
2 h 10 min 36
PNF: T’es à ... Redescends
You're at ... go back down !
Je bent op... Ga terug naar beneden!
PF: C’est parti on (re)descend
On our way we're going (back) down
Op weg, we gaan (terug) dalen
2 h 10 min 39 to 2 h 10 min 46
PNF: Je te mets en en A T T
I'm putting you in in A T T
Ik ga je in A T T plaatsen
2 h 10 min 42
PF: On est en ouais on est en climb
We're in yeah we're in climb
We zijn er in ja we zijn aan het klimmen
2 h 10 min 49
PNF: (…) il est où euh ?
Uh, where is he?
Uh, waar is hij?
2 h 10 min 56
PF: (TOGA)
(TOGA)
(TOGA)
2 h 11
PNF: Surtout essaie de toucher le moins possible les commandes en en latéral hein
Above all, try to touch the controls as little as possible in in lateral, hey ?!
Prioriteir: probeer de controle zo weinig aan te raken in lateraal, hé?
2 h 11 min 03
PF: Je suis en TOGA hein ?
I'm in TOGA, no ?
Ik sta toch in TOGA, niet?
2 h 11 min 06
PNF: (…) il vient ou pas
Is he coming or not ?
Komt hij of niet?
2 h 11 min 21
PF: On a pourtant les moteurs qu’est-ce qui se passe (…) ?
We've got the engines yet (nothing is happening...),. what's going on (...)?
We hebben de motoren nog (er gebeurt niets...), wat is er aan het gebeuren (...)?
2 h 11 min 32
PF: (…) je n’ai plus le contrôle de l’avion là J’ai plus du tout le contrôle de l’avion
I no longer have control of the plane; I no longer have any control at all of the plane
Ik heb niet langer de controle over het toestel, Ik heb niet langer de controle over het toestel
2 h 11 min 38
PNF: Commande à gauche
Controls to the left
Controlehendel naar links
2 h 11 min 41
PF: J’ai l’impression (qu’on a de) la vitesse
I have the impression (that we have) some speed
Ik heb de indruk (dat we wat) snelheid (hebben)
2 h 11 min 43
CAP: Eh qu’est-ce que vous (faites) ?
Hey what are you doing?
Hey, wat ben je aan het doen?
PNF: Qu’est-ce qui se passe ? Je ne sais pas je sais pas ce qui se passe
What's happening? I don't know I don't know what's happening
Wat gebeurt er? Ik weet het niet Ik weet niet wat er aan het gebeuren is
2 h 11 min 52
Alors tiens prends prends ça
So here take take that
Dus hier, neem neem dat
2 h 11 min 58
PF: J’ai un problème c’est que j’ai plus de vario là
I have a problem it's that I no longer have vertical speed
Ik heb een probleem, ik heb geen verticale snelheid meer
CAP: D’accord
OK
Akkoord
PF: J’ai plus aucune indication
I no longer have any indication
Ik beschik niet langer over enige indicatie
2 h 12 min 04 to 2 h 12 min 07
PF: J’ai l’impression qu’on a une vitesse de fou non qu’est-ce que vous en pensez ?
I have the impression that we have some crazy speed, don’t we ?.. what do you think ?
Ik heb de indruk dat we een gekke snelheid (hiermee bedoelt hij overspeed) hebben, denk je het niet? Wat denk jij?
2 h 12 min 07
PNF: Non surtout ne ne (les) sors pas
No, in any case, don't don't extend them
Neen, in geen geval
2 h 12 min 13
PNF: Qu’est-ce que tu en penses qu’est-ce que tu en penses, qu’est-ce qu’il faut faire ?
What do you think ?what do you think ? what do we have to do?
Wat denk jij? Wat denk jij? Wat moeten we doen?
2 h 12 min 15 to 2 h 12 min 19
CAP: Là je sais pas là ça descend
I don't know we're going down
Ik weet het niet, we gaan naar beneden
2 h 12 min 19 to 2 h 12 min 45
PF: Là c’est bon là on serait revenu les ailes à plat, non il veut (pas)
there ! that's good ! we'd be back to wings level, no he (doesn't) wan't to
Daar! Dat is goed! We hebben de vleugels terug horizontaal, neen hij wil niet
CAP: Les ailes à plat ... l’horizon l’horizon de secours
Wings level ... the horizon the backup horizon
Vleugels horizontaal... De horizon De backup horizon
PNF: L’horizon
The horizon
De horizon
2 h 12 min 26
PNF: La vitesse ?
The speed?
De snelheid?
2 h 12 min 27
PNF: Tu montes ... Tu descends descends descends descends
You're going up ... go down go down go down go down
Je bent aan het stijgen... Ga naar beneden ga naar beneden ga naar beneden ga naar beneden
2 h 12 min 30
PF: Je suis en train de descendre là ?
Am I going down?
Ben ik aan het dalen?
PNF: Descend !
Go down
Ga naar beneden!
2 h 12 min 32
CAP: Non tu montes là
No you're going up, now
Neen, je bent aan het stijgen nu
2 h 12 min 33
PF: Là je monte okay alors on descend
There I'm going up ok so let's go down
Daar, ik ben aan het stijgen ok, dus laten we naar beneden gaan
2 h 12 min 39
PF: Okay on est en TOGA
ok, we're in TOGA
ok, we staan in TOGA
2 h 12 min 42
PF: En alti on a quoi là ?
In alti[tude] we're at what, here?
Wat is onze hoogte hier?
2 h 12 min 44
CAP: (…) C’est pas possible
It's not possible
Het is niet mogelijk
2 h 12 min 45
PF: En alti on a quoi ?
In alti[tude] we're at what ?
Wat is onze hoogte hier?
2 h 12 min 45 to 2 h 13 min 04
PNF: Comment ça en altitude ?
What do you mean in altitude?
Wat bedoel je met wat is onze hoogte?
PF: Ouais ouais ouais j’descends là non ?
yeah yeah yeah i'm going down now, no?
Ja ja ja, I ga nu naar beneden, niet?
PNF: Là tu descends oui
You're going down now, yes
Ja, je bent aan het dalen
CAP: Hé tu ... tu es en… Mets mets les ailes horizontales
hey you ... you're in ... put put the wings level
Hey jij... Je bent in... Zorg ervoor dat de vleugels horizontaal staan
PNF: Mets les ailes horizontales
Put the wings level
Plaats de vleugels horizontaal
C’est ce que je cherche à faire
That's what I'm trying to do
Dat probeer ik te doen
CAP: Mets les ailes horizontales
Put the wings level
Plaats de vleugels horizontaal
2 h 12 min 59
PF: Je suis à fond à… avec du gauchissement
I'm at the limit of the stick... to the left
Ik ben aan het einde van de stick... naar links
CAP: Le palonnier
Rudder pedals
Roer pedalen
2 h 13 min 25
PF: Qu’est-ce qu’y… comment ça se fait qu’on continue à descendre à fond là?
What is... how come we're continuing to descend so fast?
Wat is... Hoe komt het dat we zo snel blijven dalen?
2 h 13 min 28
PNF: Essaye de trouver ce que tu peux faire avec tes commandes là-haut Les primaires et cetera
Try to see what you can do with your controls up there. The primaries etc
Probeer te kijken wat je kan doen met je controlehendels. De belangrijkste etc...
2 h 13 min 32
PF: au niveau cent
At level 100
Vluchtniveau 100
2 h 13 min 36
PF: Neuf mille pieds
9000 feet
9000 voet
2 h 13 min 38
CAP: Doucement avec le palonnier là
Easy with the rudder
Zachtjes met het roer
2 h 13 min 39
PNF: Remonte remonte remonte remonte
Climb climb climb climb (literally, "remonte" is "climb back up")
Stijg stijg stijg stijg (letterljk, "remonte" is "klim terug omhoog")
2 h 13 min 40
PF: Mais je suis à fond à cabrer depuis tout à l’heure
But I've been pulling to the back stop for a good while
Maar ik ben al een tijdje tot het einde van de hendel aan het trekken
CAP: Non non non ne remonte pas
No no no don't climb back up
Nee nee nee niet opnieuw stijgen
PNF: Alors descend
Go down, then
Ga naar beneden dan
2 h 13 min 45
PNF: Alors donne-moi les commandes à moi les commandes
So give the me controls. I have control
Geef me de controle, Ik heb de controle over het toestel
PF: Vas-y tu as les commandes on est en TOGA toujours hein
Go on, you have control. We're still in TOGA, right ?
OK, je hebt controle. We staan nog steeds in TOGA, juist?
2 h 14 min 05
CAP: Attention tu cabres là
Watch it, you're pitching up
Opletten, je richt je neus omhoog
PNF: Je cabre ?
I'm pitching up?
Richt ik de neus omhoog?
PF: Ben il faudrait on est à quatre mille pieds
Well, we should, we're at 4000 feet
Wel, we zouden het moeten doen, we zijn op 4000 voet
2 h 14 min 18
CAP: Allez tire
Go on, pull
Doe verder, trek
PF: Allez on tire on tire on tire on tire
Go on, pull pull pull! !"
Doe verder, trek trek trek
Als je alles leest kan je eigenlijk afleiden dat de PNF en de CAP het niet eens waren met wat de PF aan het doen was... De PNF heeft uiteindelijk (te laat) nog de controle proberen over te nemen van het toestel...
Edit: Vertaling in het Nederlands toegevoegd.
Last edited by ; 29/07/2011, 23:53.
Reden: Edit: Nederlandse vertaling toegevoegd
Wat was eigenlijk de reden dat ze geen attitude en speed indicatie hadden? ( ik heb de korte versies doorgenomen, maar voor de lange heb ik niet echt de tijd ).
Die instrumenten zijn toch allemaal een aantal keer dubbel aanwezig.
Comment