De groep Auto5 zal vanaf het voorjaar van 2010 in zijn 52 garages verspreid over het land de klassieke onderhoudsbeurt voor alle automerken kunnen verzorgen. Dat kon u vandaag al lezen in onze krant. De ateliers zullen ook de grote onderhoudsbeurt van bijvoorbeeld om de 20.000 of 30.000 km uitvoeren en dat volledig volgens de regels van de autoconstructeurs en met behoud van de fabriekswaarborg.
Auto5 maakt zich sterk dat ze deze service zal aanbieden tegen 30 procent lagere tarieven dan de merkgarages. Dat zal bij veel automobilisten als muziek in de oren klinken. Autorijden is duur, bijzonder duur, want de vaste kosten zoals de afbetaling, de verzekering, de rijtaks en de brandstof, slaan een flink gat in het huishoudelijk budget. Gelukkig vergt de hedendaagse auto nog weinig onderhoud. Wie zuinig omspringt met zijn voertuig kan een jaar lang bij de garagist wegblijven. Maar een onderhoudsbeurt, klein of groot, blijft een dure zaak.
Wij kijken nieuwsgierig uit naar het nieuwe cliënteel dat Auto5 met deze service wil aantrekken. De garagegroep deed een onderzoek bij 924 Belgische automobilisten en vroeg hen of ze bereid zijn hun auto in de toekomst bij Auto5 te laten onderhouden. Ja, antwoordde 1 op de 2 chauffeurs, maar dan moet deze service minimum 30 procent goedkoper zijn.
De Belg blijkt nogal stipt te zijn als het zijn auto betreft. 90 procent van de automobilisten respecteert het onderhoudsboekje van de wagen. Daarvan laat 70 procent zijn voertuig bij de merkgarage onderhouden en laat 25 procent de klus door een onafhankelijke garagist uitvoeren. Slechts 3 procent laat het onderhoud bij Auto5 uitvoeren. Dat percentage zou wel eens fors kunnen groeien als Auto5 zijn beloften hard maakt.
Dertig procent goedkoper dan de merkgarages, het lijkt te mooi om waar te zijn. Maar Auto5 zegt dat dit tarief haalbaar is omdat de groep reeds over een uitgebreid netwerk van garages beschikt, ateliers die toch al met de nodige apparatuur zijn uitgerust. De nieuwe service vergt dus weinig nieuwe investeringen.
Over de degelijkheid van het geleverde werk hoeft de consument zich geen zorgen te maken. Verschillende leasemaatschappijen laten Auto5 reeds servicebeurten uitvoeren, maar de ateliers mogen met deze dienstverlening niet openlijk uitpakken want ze worden niet als voorkeurspartner van de leasebedrijven beschouwd, wellicht om de relaties met de autoimporteurs niet te verstoren.
Toch zal Auto5 de taak van de vertrouwde garagist niet volledig kunnen overnemen. 'We zijn de huisdokter van de patiënt maar niet de specialist-arts. Voor andere problemen zoals technische mankementen kan de automobilist niet bij ons terecht', luidt het.
Laat ons hopen dat de garagist om de hoek nog even vriendelijk blijft wanneer u met een verontrustend motorlawaai zijn garage binnenrijdt.
Auto5 maakt zich sterk dat ze deze service zal aanbieden tegen 30 procent lagere tarieven dan de merkgarages. Dat zal bij veel automobilisten als muziek in de oren klinken. Autorijden is duur, bijzonder duur, want de vaste kosten zoals de afbetaling, de verzekering, de rijtaks en de brandstof, slaan een flink gat in het huishoudelijk budget. Gelukkig vergt de hedendaagse auto nog weinig onderhoud. Wie zuinig omspringt met zijn voertuig kan een jaar lang bij de garagist wegblijven. Maar een onderhoudsbeurt, klein of groot, blijft een dure zaak.
Wij kijken nieuwsgierig uit naar het nieuwe cliënteel dat Auto5 met deze service wil aantrekken. De garagegroep deed een onderzoek bij 924 Belgische automobilisten en vroeg hen of ze bereid zijn hun auto in de toekomst bij Auto5 te laten onderhouden. Ja, antwoordde 1 op de 2 chauffeurs, maar dan moet deze service minimum 30 procent goedkoper zijn.
De Belg blijkt nogal stipt te zijn als het zijn auto betreft. 90 procent van de automobilisten respecteert het onderhoudsboekje van de wagen. Daarvan laat 70 procent zijn voertuig bij de merkgarage onderhouden en laat 25 procent de klus door een onafhankelijke garagist uitvoeren. Slechts 3 procent laat het onderhoud bij Auto5 uitvoeren. Dat percentage zou wel eens fors kunnen groeien als Auto5 zijn beloften hard maakt.
Dertig procent goedkoper dan de merkgarages, het lijkt te mooi om waar te zijn. Maar Auto5 zegt dat dit tarief haalbaar is omdat de groep reeds over een uitgebreid netwerk van garages beschikt, ateliers die toch al met de nodige apparatuur zijn uitgerust. De nieuwe service vergt dus weinig nieuwe investeringen.
Over de degelijkheid van het geleverde werk hoeft de consument zich geen zorgen te maken. Verschillende leasemaatschappijen laten Auto5 reeds servicebeurten uitvoeren, maar de ateliers mogen met deze dienstverlening niet openlijk uitpakken want ze worden niet als voorkeurspartner van de leasebedrijven beschouwd, wellicht om de relaties met de autoimporteurs niet te verstoren.
Toch zal Auto5 de taak van de vertrouwde garagist niet volledig kunnen overnemen. 'We zijn de huisdokter van de patiënt maar niet de specialist-arts. Voor andere problemen zoals technische mankementen kan de automobilist niet bij ons terecht', luidt het.
Laat ons hopen dat de garagist om de hoek nog even vriendelijk blijft wanneer u met een verontrustend motorlawaai zijn garage binnenrijdt.
Ga jij met je wagen naar Auto5 gaan voor onderhoud wanneer ze 30% goedkoper zijn? Ik alvast niet want ik doe het onderhoud aan mijn wagen zelf en mocht ik dit niet doen dan zou ik nog niet gaan omdat ik totaal geen vertrouwen heb ik de mechaniekers die bij Auto5 werken.
Comment