Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraagje ivm Load Index banden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Vraagje ivm Load Index banden

Gezien ik op 't punt sta winterbanden te gaan bestellen voor m'n Clio RS zit ik nog met een vraagje.

Op autobandenmarkt.be staan de Nokian WR G2 17/215/45 winterbanden (voor dezelfde prijs) te koop met verschillende LI.

Nl.

215/45 R17 87V

en

215/45 R17 91V XL

Aangezien de prijs toch hetzelfde is per band (119,20euro) vroeg ik mij af of ik mss toch beter niet de banden neem met hogere LI? Wat wilt trouwens die "V" "n "XL" zeggen ?

Stel als deze banden sterker zijn ofzo en verder geen nadelen met zich meebrengen, dan bestel ik uiteraard die met de hogere LI.. Ik vroeg me alleen af of het wel nut heeft (gezien de prijs toch hetzelfde is).

Oorspronkelijk geplaatst door \/\/outer Bekijk Berichten
    Gezien ik op 't punt sta winterbanden te gaan bestellen voor m'n Clio RS zit ik nog met een vraagje.

Op autobandenmarkt.be staan de Nokian WR G2 17/215/45 winterbanden (voor dezelfde prijs) te koop met verschillende LI.

Nl.

215/45 R17 87V

en

215/45 R17 91V XL

Aangezien de prijs toch hetzelfde is per band (119,20euro) vroeg ik mij af of ik mss toch beter niet de banden neem met hogere LI? Wat wilt trouwens die "V" "n "XL" zeggen ?

Stel als deze banden sterker zijn ofzo en verder geen nadelen met zich meebrengen, dan bestel ik uiteraard die met de hogere LI.. Ik vroeg me alleen af of het wel nut heeft (gezien de prijs toch hetzelfde is).
    De loadindex is een afgeleide van de maximale as-last van je auto. De zwaarst belaste as wordt hierbij normaal gezien als uitgangspunt genomen en daar vandaan wordt teruggerekend wat voor sterkte je banden moeten bieden.

Een lagere loadindex dan op je gelijkvormigheidsattest weergegeven is is niet toegestaan! Een hogere wel.

Het gevolg van een hogere load index is dat je banden hebt met stijvere wangen welke minder comfort bieden maar normaal gezien wel meer stuurprecisie. Echter.. je auto is ontworpen in combinatie met een bepaalde band/load index. Dus er vanaf wijken doe je beter niet.

XL betekent Extra Load. Kort gezegd betekent het dat er een zwaardere LI toegepast is dan gebruikelijk voor dat type band.
    91 lijkt me echter normaal gezien geen XL

Comment

Welke zou ik dan best nemen ? Mijn kar weegt rond de 1300kg.

Comment

Ik zou geen hogere LI nemen dan wettelijk nodig is voor je auto. Banden met een hogere loadindex wegen doorgaans ook meer. Die V voor de XL dat is de snelheidsindex, V is tot 240km/h. Voor winterbanden mag je een lagere sneheidsindex op de banden hebben dan wettelijk is toegestaan maar dan moet er wel een stickertje op een zichtbare plaats in je auto hangen met de maximumsnelheid die de banden aankunnen.

Comment

Heb wat zitten zoeken op het forum, niet meteen een topic over gevonden maar denk wel dat ik m'n vraag hier ook kan plaatsen.
          Het gaat over de snelheidsindex van een band.
          Ik heb een setje wintervelgen/banden op het oog met volgende maten :

195/50/15 82T (2x) en 195/50/15 82H(2x)

Bandenmaat is ideaal voor keuring, laadindex ook, maar ik vraag me af of het mag dat je met 2 verschillende snelheidsindexen op je auto zit

Dat je ze op dezelde as dient te steken, vind ik logisch maar wil gewoon weten of het mag.
          Wagen waarvoor ze dienen is een golf 3 tdi (volgens goca, kan mn auto 180km/u)
          T band = 190km/u H band = 210km/u
          Mijn idee is dat het zou mogen omdat het allebei hoger is dan wat de auto kan.
          Iemand die dit met zekerheid weet ?

Comment

Ok, ik weet het intussen al, net met iemand van de keuring gebeld.
            2 verschillende "snelheidsindex" mag, wel zelfde snelheidsindex op de assen wat ik wel dacht, en kijken naar de max snelheid wat je wagen aan kan

Mijne kan dus 180km/u, met een S band (180km/u) ben ik al goed, dus T (190km/u) & H(210km/u) is hoger, is dus OK voor keuring.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door necropolis Bekijk Berichten
              Heb wat zitten zoeken op het forum, niet meteen een topic over gevonden maar denk wel dat ik m'n vraag hier ook kan plaatsen.
              Het gaat over de snelheidsindex van een band.
              Ik heb een setje wintervelgen/banden op het oog met volgende maten :

195/50/15 82T (2x) en 195/50/15 82H(2x)

Bandenmaat is ideaal voor keuring, laadindex ook, maar ik vraag me af of het mag dat je met 2 verschillende snelheidsindexen op je auto zit

Dat je ze op dezelde as dient te steken, vind ik logisch maar wil gewoon weten of het mag.
              Wagen waarvoor ze dienen is een golf 3 tdi (volgens goca, kan mn auto 180km/u)
              T band = 190km/u H band = 210km/u
              Mijn idee is dat het zou mogen omdat het allebei hoger is dan wat de auto kan.
              Iemand die dit met zekerheid weet ?

rij al jaren rond met 2 verschillende snelheidsindexen. ( vooraan zelfs ander merk banden dan achteraan )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                rij al jaren rond met 2 verschillende snelheidsindexen. ( vooraan zelfs ander merk banden dan achteraan )
                dat is geen probleem hoor enkel moeten ze per as gelijk zijn

grtjs

Comment

Working...
                X