Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door quadrifoglio Bekijk Berichten
    Even uit het Caterham-topic gehaald, baas boven baas
    Je moet er wel bij vertellen dat die kerel maar 10 minuten moet rijden Ik deed er deze morgen een uur over alvorens in de file aan te schuiven

Ik zou me zo een Caterham wel durven riskeren. Het probleem met de Z4 is dat als je daar open mee blijft rijden, dat zout aan de binnenkant van het interieur komt. Als je geen interieur hebt, moet je je daar ook niet zorgen om maken .

Enkel eh... 4 cilinders vs S54...

Comment

• Ik denk dat het heel belangrijk is dat "we" met onze winterbanden niet overmoedig worden.
      IJs is en blijft ijs, en in een bocht op een ijsplek heb je heel weinig verhaal...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door torque Bekijk Berichten
        Ik denk dat het heel belangrijk is dat "we" met onze winterbanden niet overmoedig worden.
        IJs is en blijft ijs, en in een bocht op een ijsplek heb je heel weinig verhaal...
        Akkoord, maar neem die bocht eens met een auto met winterbanden en dan met dezelfde auto maar met zomerbanden.

Laat me raden, nog nooit gereden met winterbanden zeker ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
          Je moet er wel bij vertellen dat die kerel maar 10 minuten moet rijden Ik deed er deze morgen een uur over alvorens in de file aan te schuiven

Ik zou me zo een Caterham wel durven riskeren. Het probleem met de Z4 is dat als je daar open mee blijft rijden, dat zout aan de binnenkant van het interieur komt. Als je geen interieur hebt, moet je je daar ook niet zorgen om maken .

Enkel eh... 4 cilinders vs S54...
          Voorlopig staat hier de hardtop erop...lichtjes met tegengoesting, maar ik heb geen zin om m'n plastic achterruit naar de zak te helpen in de koude temperaturen.
          Gelukkig is de hardtop (met een beetje moeite) in uw eentje eraf te halen: vandaar dat er zondagochtend een rode mazda onderweg was zonder dak...kwestie van de staf van Sinterklaas in de auto te krijgen

btw: Reihe6 klinkt goed, maar een getunede K-series of een Duratec/zetec met throttle bodies en een vuistdikke uitlaat moet niet onderdoen in mijn ogen/oren

Oorspronkelijk geplaatst door torque Bekijk Berichten
          Ik denk dat het heel belangrijk is dat "we" met onze winterbanden niet overmoedig worden.
          True, daar ligt een gevaar...maar winterbanden gaan toch sowieso meer grip hebben dan zomerbanden
          Vandaag met de eerste sneeuw hierzo ook een klein vergelijkje kunnen maken tssn de 147 op zomer- en de MX5 op winterbanden.
          147 was wielspin bij vertrekken en ABS die ingrijpt bij het remmen, MX was allemaal effortless...

Vader heeft vandaag ook beslist om winterbanden te halen....
          Benieuwd wat hij nog gaat kunnen krijgen
          Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
          Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

Comment

• Daarstraks zag ik ene aan trager dan wandelsnelheid afremmen voor rechts af te slaan, en zijn voorste en achterste banden dansen op de ABS van zijn Zafira. Die man kon enkel op goed geluk hopen dat ie voor de haaietanden ging stoppen, om voorrang te geven aan voorrangsgerechtigden. Dan deden mijn winterbanden het toch stevig beter.

Fotoke van vorig jaar:
            Bijgevoegde Bestanden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door quadrifoglio Bekijk Berichten
              btw: Reihe6 klinkt goed, maar een getunede K-series of een Duratec/zetec met throttle bodies en een vuistdikke uitlaat moet niet onderdoen in mijn ogen/oren
              343pk vs 140pk

Alhoewel die 343pk er op zo een dagen er voor snot bijzitten

Comment

343pk vs 140pk

Alhoewel die 343pk er op zo een dagen er voor snot bijzitten
                Als ge de "lichtste" (haha) neemt wel ja
                Wat is de pk/gewichtsverhouding trouwens?

Maar een Z4 is wel beter geschikt om in de winter dakloos te pendelen

Comment

• Ik zat zo enige tijd naar Top Gear te kijken waar ze de Porsche Boxster Spyder bespraken. Een handmatig dak dat een snelheidsbegrenzing activeert wanneer gemonteerd, geen klinken, geen airco, spartaanse zetels en iets minder gewicht voor minder PK's dan een Z4M van 3 jaar geleden, aan 4 keer de prijs van die Z4M. En ik heb een automatisch dak, stereo, airco, verwarmde leren zetels en klinken .

Over pk/gewichtsverhouding...
                  the BMW Z4 M Roadster boasts a power-to-weight ratio of just 231 hp/tonne

Met mij erin zal dat wat negatief uitdraaien

Comment

Ik zat zo enige tijd naar Top Gear te kijken waar ze de Porsche Boxster Spyder bespraken. Een handmatig dak dat een snelheidsbegrenzing activeert wanneer gemonteerd, geen klinken, geen airco, spartaanse zetels en iets minder gewicht voor minder PK's dan een Z4M van 3 jaar geleden, aan 4 keer de prijs van die Z4M. En ik heb een automatisch dak, stereo, airco, verwarmde leren zetels en klinken .
                    Bwa...verwarmde zetels zijn tof, de rest is niet levensnoodzakelijk.

Maar het blijft vervelend om extra geld neer te leggen voor minder te krijgen (zegt iemand die zot staat van Lotus Elise's, Caterhams en gelijkaardig spul...)

Over pk/gewichtsverhouding...

Met mij erin zal dat wat negatief uitdraaien
                    Nauwelijks meer dan een Classic dus (1.4 K-series met 105pk, net boven de 200pk/ton).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                      In antwoord op Onehp in verband met zijn MTB fiets. <knip>
                      Leuke anecdote. Maar verder zijn goede spijkerbanden voor de fiets hier gewoon te koop in iedere fietsenwinkel hoor, Nokian en Schwalbe maken ze... en ik fiets heel de winter door. Ne mens vind het doodnormaal om te skiën of the snowboarden in de winter, maar met 40km/h met u veloke door de sneeuw fietsen, dat is dan weer teveel?? Fin soit... tis ier een autoforum....

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                      Wat me nu frustreert is dat ik niet weet wat een veilige snelheid voor die winterbanden is... Ik zat daarstraks met dichtgeknepen billen 90 te rijden op het middenvak, en moest even een afrit pakken om het dak dicht te doen. De afrit volgesneeuwd en bevroren. Niemand achter me dus ik test de remmen eens. ABS sprong nog niet eens aan! En ik moest flink doortrekken om te driften.

Dus ik met wat rustiger gemoed onderweg, en het blijkt dat de meeste kapitaalkrachtigen nu winterbanden rijden want in plaats van iedereen op de rechter rijstrook, had je nu het arme plebs op de rechter rijstrook tegen traag km/h, en een resem dikke BMW's op het linkervak tegen +100 op een besneeuwd linkervak. En dat gaat goed!

Bijna thuis ga ik toch ff nog wat proeven op een parking, en daar hadden mijn achterbanden niet veel nodig om scheef te gaan, en die voorremmen gingen ook diep de ABS in (maar grepen wel vast in de sneeuw). Dus toch iets te optimistisch op de snelweg?
                      Als je mensen heel snel ziet rijden op winterse ondergrond, dan horen de chauffeurs thuis in één van twee categorien, zoals ze hier zeggen: "noll koll, eller full koll". Oftewel, "er niks van kunnen, of een echte kunner"". Ik vrees ervoor dat de meeste in België in de eerste categorie thuishoren: "I trust in my tyres and my ignorance". Ik zou u dan ook aanraden, om daar, letterlijk, een veilige afstand van te houden.

Enkele tips die ik toepas om, tot nader orde, in de laatste categorie thuis te horen (hopelijk):

Autosnelweg: ik rij meestal in dtc op de autosnelweg. Die blijft snel reageren op bv. scheeftrekken door gladheid, maar laat meer ruimte voor eigen input en feedback daarop. Dat gebruik ik om, voordat ik me in "een situatie" begeeft, efkens gas aan te tikken. Krijg je volle acceleratie, dan is er grip, heb je wheelspin (dtc laat geen oncontroleerbare hoeveelheid toe) dan weet je hoe laat het is... en dan doen we het rustig aan en gaan we evt. naar rechts. Eventjes remmen kan ook als er niemand in u gat zit - maar we spreken over België, dus... Maar met zeer goed afstand houden en anticiperen op het allerminste, en je kunt redelijk snel rijden... alles hangt ervanaf hoeveel ruimte je hebt en kunt maken.

Naast de snelweg: op een besneeuwde weg rij ik met alles af, dan voel je best wat er gebeurd. En om tempo te kunnen maken moet je eigenlijk continue de grip testen. Met de gas testen hoeveel je kan geven voordat je de tractie breekt, bij het remmen even wat harder aantikken om de grip te voelen, bij het insturen wat meer dan strikt nodig maar met zijden vingers om de grip aan te voelen, etc.
                      De hele rit is een grote (micro)glijpartij. Altijd klaar om ofwel gas bij te geven, niks te doen (je staat al dwars genoeg dus effe wachten), te remmen, of de handrem een tikje te geven (koppeling ingedrukt) naargelang de grip beschikbaar. En steeds zien alle mogelijke obstakels op tijd te identificeren en altijd de marge nemen die grofweg overeenkomt met puur ijs... en das iets wat je moet leren hoeveel er vanaf kan. Met goede winterbanden die ook op ijs voorspelbaar zijn kun je bij corner exit en geen verkeer je je redelijk veel permitteren zonder er ooit eerder gereden te hebben... Maar dan zijn eigenlijk de winterbanden die in België verkocht worden weinig geschikt eerlijk gezegd, het contrast tussen natte en ijsgrip is te groot, je werkt je te gemakkelijk in situaties waar je niet meer uitgeraakt. Dus de echte capriolen op de parking doen... of op een op voorhand verkend stukje weg.

In ieder geval, autorijden in de winter met RWD vind ik heel leuk (alsook fietsen ), er komt veel wagencontrole bij kijken en het is ook een kunst om de weg te lezen en de omstandigheden te herkennen... anyway, you got the drift... ja sorry kon het niet laten.

Grtz
                      Last edited by Onehp; 29/11/2010, 23:22. Reden: kleine aanpassingen
                      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                        Leuke anecdote. Maar verder zijn goede spijkerbanden voor de fiets hier gewoon te koop in iedere fietsenwinkel hoor, Nokian en Schwalbe maken ze... en ik fiets heel de winter door. Ne mens vind het doodnormaal om te skiën of the snowboarden in de winter, maar met 40km/h met u veloke door de sneeuw fietsen, dat is dan weer teveel?? Fin soit... tis ier een autoforum....

Als je mensen heel snel ziet rijden op winterse ondergrond, dan horen de chauffeurs thuis in één van twee categorien, zoals ze hier zeggen: "noll koll, eller full koll". Oftewel, "er niks van kunnen, of een echte kunner"". Ik vrees ervoor dat de meeste in België in de eerste categorie thuishoren: "I trust in my tyres and my ignorance". Ik zou u dan ook aanraden, om daar, letterlijk, een veilige afstand van te houden.

Enkele tips die ik toepas om, tot nader orde, in de laatste categorie thuis te horen (hopelijk):

Autosnelweg: ik rij meestal in dtc op de autosnelweg. Die blijft snel reageren op bv. scheeftrekken door gladheid, maar laat meer ruimte voor eigen input en feedback daarop. Dat gebruik ik om, voordat ik me in "een situatie" begeeft, efkens gas aan te tikken. Krijg je volle acceleratie, dan is er grip, heb je wheelspin (dtc laat geen oncontroleerbare hoeveelheid toe) dan weet je hoe laat het is... en dan doen we het rustig aan en gaan we evt. naar rechts. Eventjes remmen kan ook als er niemand in u gat zit - maar we spreken over België, dus... Maar met zeer goed afstand houden en anticiperen op het allerminste, en je kunt redelijk snel rijden... alles hangt ervanaf hoeveel ruimte je hebt en kunt maken.

Naast de snelweg: op een besneeuwde weg rij ik met alles af, dan voel je best wat er gebeurd. En om tempo te kunnen maken moet je eigenlijk continue de grip testen. Met de gas testen hoeveel je kan geven voordat je de tractie breekt, bij het remmen even wat harder aantikken om de grip te voelen, bij het insturen wat meer dan strikt nodig maar met zijden vingers om de grip aan te voelen, etc.
                        De hele rit is een grote (micro)glijpartij. Altijd klaar om ofwel gas bij te geven, niks te doen (je staat al dwars genoeg dus effe wachten), te remmen, of de handrem een tikje te geven (koppeling ingedrukt) naargelang de grip beschikbaar. En steeds zien alle mogelijke obstakels op tijd te identificeren en altijd de marge nemen die grofweg overeenkomt met puur ijs... en das iets wat je moet leren hoeveel er vanaf kan. Met goede winterbanden die ook op ijs voorspelbaar zijn kun je bij corner exit en geen verkeer je je redelijk veel permitteren zonder er ooit eerder gereden te hebben... Maar dan zijn eigenlijk de winterbanden die in België verkocht worden weinig geschikt eerlijk gezegd, het contrast tussen natte en ijsgrip is te groot, je werkt je te gemakkelijk in situaties waar je niet meer uitgeraakt. Dus de echte capriolen op de parking doen... of op een op voorhand verkend stukje weg.

In ieder geval, autorijden in de winter met RWD vind ik heel leuk (alsook fietsen ), er komt veel wagencontrole bij kijken en het is ook een kunst om de weg te lezen en de omstandigheden te herkennen... anyway, you got the drift... ja sorry kon het niet laten.

Grtz
                        Voila, iemand die het begrijpt!
                        De meeste mensen waar ik passagier bij ben( ik rij liever zelf, maar soit) hebben de indruk dat ze de controle kwijt zijn, vanaf er eens een wiel een fractie van een seconde doorslipt of blokkeert....
                        Continu aftasten is de boodschap, anders heb je geen idee hoe de weg er echt bijligt.

Comment

• Mayhem this morning! Vooral op de secundaire wegen (sluiproutes door industrieterreinen richting oprit autostrade), joy! De TS810S zijn er op exact 't goeie moment onder gelegd, vorige week. Deze morgen mooi gecontroleerd en met verbazend veel grip op zga lege secundaire wegen (industrieterrein) de route richting werk wat "leuker dan anders" gemaakt. Voor de fun de flauwe bochten met 'n ferme hoek genomen (zat bijna continu full opposite lock), sjonge wat heb ik de winter gemist. Van zodra in de buurt van de autostrade en erop, mooi afstand gehouden en de meeste anderen deden dat ook, 't was aan 100 naar Gent maar zo gedisciplineerd... dat heb je anders bijna nooit. Genoten!

Comment

• @Onehp (btw zeer nuttige info)

'ik rij meestal in dtc op de autosnelweg'
                            Is dtc hetzelfde als asr?

Comment

• Winterweer

Nu viel het al snel op wie geen moer geeft om deftige banden, die houden dan ook het verkeer gigantisch hard op.

Comment

Wat me nu frustreert is dat ik niet weet wat een veilige snelheid voor die winterbanden is... Ik zat daarstraks met dichtgeknepen billen 90 te rijden op het middenvak, en moest even een afrit pakken om het dak dicht te doen. De afrit volgesneeuwd en bevroren. Niemand achter me dus ik test de remmen eens. ABS sprong nog niet eens aan! En ik moest flink doortrekken om te driften.
                                Zoals anderen zeggen, lmfd dat niet elke ondergrond dezelfde is en je zelfs met winterbanden toch best nog wat extra oplet, en met het oog kan je niet altijd op voorhand zeggen hoe glad het gaat zijn, dus enige voorzichtigheid is nog altijd nodig, winterbanden of niet.

Dus ik met wat rustiger gemoed onderweg, en het blijkt dat de meeste kapitaalkrachtigen nu winterbanden rijden want in plaats van iedereen op de rechter rijstrook, had je nu het arme plebs op de rechter rijstrook tegen traag km/h, en een resem dikke BMW's op het linkervak tegen +100 op een besneeuwd linkervak. En dat gaat goed!
                                LOL.. Dus omdat iemand misschien niet de vlotste chauffeur is en geen winterbanden heeft is hij/zij daarom een pleb ? Mijn moeder zal met haar C3'ke ook niet op 't 3de linkse vak met haar all-season banden in dergelijke weersomstandigheden over de snelweg scheuren. Ze weet wel dat winterbanden effectief een groot verschil maken (door mee te rijden met mijn auto's omdat ik wél een winterbandenset heb) maar zij doet gewoon niet veel km's en gaat dan ook als ze de auto moet nemen en evt. de snelweg op moet gewoon eerder wat rustiger rijden. Auto's interesseren haar geen zak en da's dan ook haar volste recht natuurlijk.

Bijna thuis ga ik toch ff nog wat proeven op een parking, en daar hadden mijn achterbanden niet veel nodig om scheef te gaan, en die voorremmen gingen ook diep de ABS in (maar grepen wel vast in de sneeuw). Dus toch iets te optimistisch op de snelweg?
                                Blijkbaar..
                                Last edited by Wouter; 30/11/2010, 10:17.

Comment

• En als toevoeging; toen ik laatst door de sneeuw reed op de snelweg, ook aan relatief vlot tempo en de meesten toch ook wel voorbijstak, waagde ik mij op 't 3de vak om een voorligger die op 't 2de reed in te halen, nou, ondanks dat ik op 't zicht dacht dat 't wel zou meevallen om nog even via 't 3de vak de persoon voor mij in te halen zag ik m'n DSTC lampje ook wel ff pinken en voelde ik toch redelijk wat "terugslag" van de (gesmolten, soms reeds ijsgevormde) sneeuw door de auto. Het lukte, maar 't moest niet aan 20km/h sneller nog geweest zijn want dan zou 't gevaarlijk worden.

Maar winterbanden zijn idd een zaligheid in dit weer én sommige chauffeurs rijden soms TE traag waardoor je dus dergelijke monsterfile's zoals vandaag hebt. Maar dat ligt eerder aan 't feit dat mensen overdreven bang zijn dan dat ze geen winterbanden hebben denk ik..

Comment

• Maandag worden hier de winterbanden opgelegd en vandaag toch ook wel heel rustig naar het werk gereden. Het was voor mij de eerste maal om met een RWD in de sneeuw te rijden. Maar ik had voldoende voorzorgen genomen door de koffer te vullen met 100kg papier en 20kg krik zodat er toch wat gewicht op de achteras lag.
                                    Voor de rest heb ik overal de verkeersstroom kunnen volgen, netjes afstand gehouden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ragazza_loco Bekijk Berichten
                                      @Onehp (btw zeer nuttige info)

'ik rij meestal in dtc op de autosnelweg'
                                      Is dtc hetzelfde als asr?
                                      DTC is bmw's sport/winter ESP. ASR is enkel tractiecontrole. Dus niet hetzelfde!
                                      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                        DTC is bmw's sport/winter ESP. ASR is enkel tractiecontrole. Dus niet hetzelfde!
                                        En dat helpt niet als ik dat nu opzet in de wagen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
                                          Akkoord, maar neem die bocht eens met een auto met winterbanden en dan met dezelfde auto maar met zomerbanden.

Laat me raden, nog nooit gereden met winterbanden zeker ?
                                          Ik gebruik al jaren winterbanden.

Comment

Working...
                                          X