Mededeling

Collapse
No announcement yet.

schokje bij schakelen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• schokje bij schakelen

Hallo iedereen

Ik ben aan het leren autorijden met mijn ouders. Alles lukt al vrij goed maar ik zit met een probleempje. Het starten lukt zonder probleem maar als ik van 1 naar 2 schakel en van 2 naar 3 dan voel ik eventjes een klein schokje voor sneller ga ipv da ik vloeiend mijn snelheid opdrijf. Het is geen harde schok alleen een beetje storend. Ik heb mijn koppeling al zachtjes proberen los te laten en ook al vrij snel maar niets helpt. Het is precies of mijn motoras draait al sneller dan mijn wielen als ik de koppeling los laat en gas geef. Daarmee is het schokje even denk ik.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik rij met een pajero sport van 2003 ergens. Heeft iemand tips waar ik op moet letten?

ALvast bedankt

Misschien beetje gas bijgeven tijdens ontkoppelen?

Comment

sneller schakelen. jij laat het toerental te hard terug zakken. als je daarna de koppeling laat komen moet deze de motor op toeren trekken. waarschijnlijk doe je dat te bruusk en krijg je die schok.

kijk eens naar de toerenteller als je schakelt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
        sneller schakelen. jij laat het toerental te hard terug zakken. als je daarna de koppeling laat komen moet deze de motor op toeren trekken. waarschijnlijk doe je dat te bruusk en krijg je die schok.

kijk eens naar de toerenteller als je schakelt
        Bedankt dus je wil zeggen dat vanaf het moment dat ik de gas los laat. Ik sneller de koppeling moet induwen schakelen en terug lossen en gas geven?

Comment

Dat sneller schakelen gaat het ook niet oplossen hoor. Ik heb eerst met de rijschool leren rijden, en daarna met mijn pa. Mijn pa zei me, schakelt een beetje trager, neem er uwen tijd voor, dan gaat ge vanzelf rustiger rijden. 't Is echt zo, ik doe het nu nog af en toe, als het allemaal wat smoother kan, als bvb de schoonmama van in de 70 meerijdt Ik zou sowieso proberen een beetje vroeger te schakelen, minder toeren maken. Aja en koppeling komen en gas geven, dat doet ge toch tegelijk hè?

Ff serieus, wat vlgs mij écht de oplossing is: gewoon veel, véél oefenen, dan verdwijnt da schokje vanzelf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kevindb Bekijk Berichten
            Bedankt dus je wil zeggen dat vanaf het moment dat ik de gas los laat. Ik sneller de koppeling moet induwen schakelen en terug lossen en gas geven?
            dé leidraad om comfortabel te rijden, en daarnaast ook technisch zo correct mogelijk te handelen én te zorgen dat je in extremere situaties geen grip gaat verliezen, is er voor zorgen dat je twee koppelingsplaten voor het in elkaar aangrijpen zo min mogelijk snelheidsverschil hebben. Dus, simpel gezegd, dat je motor en je wielen (vermenigvuldigd met een reductiefactor, je hebt namelijk nog een differentieel en een versnellingsbak daartussen) even snel draaien.
            Bij het opschakelen moet je daarom kijken hoe snel je motor in toeren zakt. Als je bijvoorbeeld in 2de tot 3000rpm doortrekt en je wil naar 3de schakelen, en je motor draait bij dezelfde rijsnelheid in 3de 1800rpm, dan duw je dus bij 3000rpm je koppeling in, schakel je van 2 naar 3, en laat je je koppeling terug opkomen op het moment dat je motor 1800rpm draait.

In het perfecte geval maakt het dan niet uit of je je koppeling traag of snel laat opkomen, van zodra de snelheid van de twee schijven elkaar matcht, krijg je in principe geen schok. Nuja, in het perfecte geval... niemand is perfect en je zal er altijd wel iéts langs zitten, maar je zal merken dat het dan het beste gaat.

Op deze manier kan je trouwens zelfs de functie van je koppeling elimineren. Als je er voor zorgt dat je motor net even snel draait als de ingaande as van je versnellingsbak (eventueel door wat met je gaspedaal te spelen) kan je rustig schakelen zonder je koppeling aan te raken. Je kan dat eens proberen, maar ik zeg je op voorhand dat het niet heel simpel is en ook niet elke versnellingsbak het toelaat...ik heb met wagens gereden waar ik op den duur m'n koppeling alleen nog nodig had om van m'n plek te geraken uit stilstand, maar andere wagens slaan met hun versnellingspook vrij heftig terug als je dat nog maar probeert

Ook bij het terugschakelen kan je proberen deze techniek aan te houden, maar gezien je motortoerental enkel zakt wanneer je je motor vrij laat draaien terwijl hij ontkoppeld is, en je toerental hoger ligt in de daaropvolgende, lager liggende versnelling, moet je hier tussengas geven.

Ik kan maar één ding zeggen: oefening baart kunst

Comment

schakelen

hey Kevin,

Raar da niemand vraagt naar wa voor type auto.

Ik bedoel, zou je in mijn auto uit 1977 rijden, zou je nie anders doen dan schokken en
              stilvallen.....

Wat voor auto en welk bouwjaar rij je misschien ?

Buck

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Buck Bekijk Berichten
                hey Kevin,

Raar da niemand vraagt naar wa voor type auto.

Ik bedoel, zou je in mijn auto uit 1977 rijden, zou je nie anders doen dan schokken en
                stilvallen.....

Wat voor auto en welk bouwjaar rij je misschien ?

Buck
                Bedankt voor de vele handige tips al. Ik ga ze straks eens uitproberen op de baan.

Ik weet niet of je hier genoeg aan hebt. Het is een pajero sport uit 2003 ergens

Comment

@ Buck:
                  Oorspronkelijk geplaatst door kevindb Bekijk Berichten
                  Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik rij met een pajero sport van 2003 ergens. Heeft iemand tips waar ik op moet letten?

ALvast bedankt

Comment

pardon

Pardon, had da niet gelezen.

Geen idee hoe zo'n ding schakelt, nog nooit mee gereden.

Buck

Comment

Working...
                    X