Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Onderhoud Audi bij niet-officiële garagist

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Onderhoud Audi bij niet-officiële garagist

    Mijn madame heeft enkele maanden geleden een recente tweedehands Audi gekocht. Een vriend zegt dat ik beter het onderhoud laat doen door een gespecialiseerde maar niet-officiële Audi garagist. Zij beschikken over dezelfde apparatuur maar zijn iets budgetvriendelijker.

    Heeft iemand hiermee ervaring en loont het de moeite in verhouding tot risico?

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door deferme Bekijk Berichten
    Mijn madame heeft enkele maanden geleden een recente tweedehands Audi gekocht. Een vriend zegt dat ik beter het onderhoud laat doen door een gespecialiseerde maar niet-officiële Audi garagist. Zij beschikken over dezelfde apparatuur maar zijn iets budgetvriendelijker.

    Heeft iemand hiermee ervaring en loont het de moeite in verhouding tot risico?
    na jarenlang trouwe klant te zijn geweest bij officiële dealers, begin ik ook te denken dat ze overdreven duur zijn geworden, vergeleken met de geleverde prestaties. Ik had nog lang de gelegenheid een "kleine" officiële dealer in mijn buurt te kunnen gebruiken, waar ik de beste kontakten had met de atelierchef. Met de nieuwe hoogbollige politiek van Audi die aparte (en dus extra-dure) concessies voorziet, is mijn dealer overkop gegaan. Een andere dichtbijgelegen garage, die vroeger Audi mocht verkopen en ook uit de boot gevallen is, mag nog wel het onderhoud verzekeren, maar zijn vaardigheid/kennis zal onvermijdelijk verwateren daar hij de meeste klanten naar VW brengt. In grotere garages werken bovendien tal van jonge gasten die nog niet veel ervaring hebben, maar evenveel aan de klant kosten.
    Waarom dan geen onafhankelijke uitproberen ? Dat zijn meestal "jonge gasten" die al iets meer ervaring hebben (van in een officiële concessie...) die op hun rekening zijn begonnen.
    Ik zal er in elk geval een uitproberen (bv Desmet in Puurs), als hij mij een vervangwagen kan bezorgen (mag een oude Polotje zijn...) Deze man heb ik op de keuring ontmoet, en na een kort gesprek had ik het gevoel dat hij heel goed op de hoogte is van wat aan een Audi mis kan gaan (en bij mij mis is gegaan...). Minstens zou ik dan terug weten wat eigenlijk met mijn wagen gebeurd is, wat nu nooit meer het geval is in de officiële concessies.

    Comment


    • #3
      tja dat is een moeilijke...

      Met mijn 520d ga ik steeds bij de erkende BMW dealer en met de 318is ga ik naar andere garagisten. Ervaring leert mij dat de "andere" garagisten niet altijd goedkoper zijn. En dat je goed moet uitkijken voor bedriegers. Er zijn niet officiële garages die gelijkwaardige onderdelen gebruiken dan de originele maar net bij mij draait zoiets wel eens verkeerd uit.

      Om een voorbeeld te geven:
      De remschijven en blokken van mijn 520d. Niet originele exemplaren laten monteren van een goed (vraag me niet welk) merk. Mijn remmen piepten continu!!! Na een 3tal weken en ettelijke garagebezoeken later heb ik dan het originele maar besteld. Zo een rommel... Goed voor de vuilbak...

      Om geld te besparen doe ik wel het volgende: originele onderdelen bestellen via Duitsland en die laten overkomen. Het monteren zelf laat ik dan niet officieel doen. gevolg de onderdelen zijn goedkoper dan bij de BMW dealer en het uurloon is ook beduidend lager. Maar elk onderhoud gaat de 520d wel binnen voor oliewissels, even aan de computer hangen ed.
      The shark is BACK! BMW 635csi

      BMW E24 635csi 1985
      BMW F10 520da 2012
      MINI Clubman Cooper 2017


      2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
      BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
      Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
      VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

      Comment


      • #4
        Een niet officiele garagist...ja...

        Ik ben is ne keer met mijn mercedes naar zo'n "garagist" geweest voor een normale kleine onderhoud.

        die heeft dan de olie verwisseld en maar 3,5L olie erin gedaan waar er normaal 5L in moest.
        Ze hebben de boordcomputer niet aangepast in mijn auto omdat ze niet weten hoe het moet...
        Ze hebben gezegd dat mijn remschijven vervangen moesten worden omdat ze scheef stonden

        En mijn twee achterste banden waren bijna "op".

        Nu het enige waarin ze gelijk hadden zijn de banden maar ja dat wist ik al voor ik naar de garage ging...

        maar man die olie 3,5L kappen waar 5L in moet komaan zeg, als ik geen boordcomputer in de auto had kon ik ermee rondrijde en pas veel later ontdekken..
        En die remschijven alé man ik laat die door iemand anders nazien en die zegt "euh die remschijven zijn nieuw"
        Shit zeg, ze zijn misschien goedkoper maar ze proberen ook geld uit u te kloppen.

        sindsdien nooit meer naar een gewone garage gaan.

        Bij groot onderhoud naar Mercedes geweest, onderhoud was wel 1.100€ maar ja die hebben wel nieuwe remblokken en een stang bij mijn rechterwiel hersteld en alle andere dingen, maar tenminste ben ik nu zeker...

        Ter info bij die niet officiele garagist da was ook een jonge gast die eraan werkte, goede opleiding gekregen zo te zien...

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten

          Om een voorbeeld te geven:
          De remschijven en blokken van mijn 520d. Niet originele exemplaren laten monteren van een goed (vraag me niet welk) merk. Mijn remmen piepten continu!!! Na een 3tal weken en ettelijke garagebezoeken later heb ik dan het originele maar besteld. Zo een rommel... Goed voor de vuilbak...
          Het piepen van remmen wil niet zeggen dat de blokken rommel zijn. Integendeel race remblokken piepen constant en die zijn uiteraard veel beter dan standaard blokken.

          Comment


          • #6
            Privé gekocht, veel kilometers afmalen, en eens buiten de garantie periode; waarom niet. Spreek uit ervaring, 6 jaar Audi gereden ( onwaarschijnlijk goede auto) maar misselijk makende onderhoudstarieven. Misschien omdat het een grote d'Ieteren garage betrof uit het Brusselse.
            truth is in the eye of the beholder

            Comment


            • #7
              Ik heb zelf men nieuwe auto gekocht bij een niet officiele merk garage, en kmoet zeggen die wint met de dag klanten, zoveel werk zelfs dat die van smorgens half negen tot savonds 10u aant werk is, en die werkt zelfs aan nieuwe wagens van porsche tot renault bewijs van spreken, alles kan je er nieuw kopen, onder garantie gaat die gewoon naar de hoofddealer van de provincie en lost samen met die het probleem op, onderhoud enz een pak goeiekoper dan een orginiele merk garage, plus rechtstreeks contact met de bedrijfsleider, ik ben er dan ook super lovend over, voor mij hoeft een officiele garage niet meer. Ingeval zo zijn ze niet allemaal dus als ik u was zou ik eens goed informeren, ik ben er allesinds heel tevreden over, ik weet dat ik voor men groot onderhoud, 100euro minder kwijt ben en dat vind ik toch mooi meegenomen

              Comment


              • #8
                Mijn vader ging altijd met zijn passat naar persoon die na zijn uren thuis onderhouden of stukken vervangen deed (werkte in een vw garage) en ook met zijn vectra ging hij naar iemand die bij zijn thuis werkte na zijn uren (werkte in een opel garage) en altijd heel content van...
                Die mensen belden ook van ja uw remblokjes kunnen nog kleine 5000km meegaan moet ik ze veranderen of kom je binnen 5000km eens langs voor ze te vernieuwen hetzelfde met alle reparaties die nodig waren....
                Heeft onze pa veel geld bespaard enkel de boordcomputer gaf aan dat hij onderhoud moest krijgen dus daarvoor moest hij even niet merk garage gaan zoals midas voor dit eruit te halen.
                Nu met de nieuwe (1jaar oude) mercedes gaat hij een jaar lang naar de mercedes garage hier in tienen waar hij gekocht is enkel en alleen voor de garantie en daarna zal hij weeral gaan bij iemand anders omdat het veel te duur is bij een officiele garage!

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk Berichten
                  Het piepen van remmen wil niet zeggen dat de blokken rommel zijn. Integendeel race remblokken piepen constant en die zijn uiteraard veel beter dan standaard blokken.
                  Is best mogelijk maar ik vond het super irritant. Je hoorde mij werkelijk van 2 straten afstand afkomen
                  The shark is BACK! BMW 635csi

                  BMW E24 635csi 1985
                  BMW F10 520da 2012
                  MINI Clubman Cooper 2017


                  2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                  BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                  Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                  VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt voor jullie bijdrage hier. De Audi is nu 2j oud en heeft 24.000 km op de teller. Dus ik heb nog 6.000 km om te beslissen voor het groot onderhoud.

                    Gezien de vorige eigenaar een rustige chaufeur was die zijn voertuig goed onderhield heb ik vertrouwen. Maar gezien de Audi op die 2j nog nooit op onderhoud is geweest, stap ik warschijnelijk op 30.000km toch best eens bij een officiële concessiehouder binnen. Nadien kan ik nog zien waar ik hem voor klein onderhoud binnen doe.

                    Autoliefhebbers hier uit Limburg die een Audi garage aanraden qua kwaliteit/prijs?

                    Comment


                    • #11
                      Volgens mij is een officiele garage of een niet officiele het zelfde

                      ge moet er gewoon de zakkenvullers uithalen

                      bv. hiervoor, met mijn bmw naar officiele garage --> altijd iets kapot en torenhoge facturen / ben er bijna altijd naar Midas meegegaan en content van.

                      Nu heb ik renault en zeer tevreden van de officiele garage.

                      Volgens mij zijn die zeer chique garage's de grootste zakkenvullers, en de kleinere officiele toch iets minder

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door deferme Bekijk Berichten
                        Bedankt voor jullie bijdrage hier. De Audi is nu 2j oud en heeft 24.000 km op de teller. Dus ik heb nog 6.000 km om te beslissen voor het groot onderhoud.

                        Gezien de vorige eigenaar een rustige chaufeur was die zijn voertuig goed onderhield heb ik vertrouwen. Maar gezien de Audi op die 2j nog nooit op onderhoud is geweest, stap ik warschijnelijk op 30.000km toch best eens bij een officiële concessiehouder binnen. Nadien kan ik nog zien waar ik hem voor klein onderhoud binnen doe.

                        Autoliefhebbers hier uit Limburg die een Audi garage aanraden qua kwaliteit/prijs?
                        Ik weet niet waar ge precies zit, maar zowel bij Coox (Rekem) als bij Meijers (Hasselt) zou ik wegblijven. Of het moet in Hasselt ineens ne wereld van verschil zijn sinds Coox daar vertrokken is.
                        Willems Genk: wél goede ervaringen mee (mbt tot de Golf van ons ma) en een Audi A4 van mijn beste vriendin.

                        Comment


                        • #13
                          Gohja ik ga ook altijd met mijn wagens naar een officiële dealer (Claus Geluveld). Altijd al heel tevreden van geweest, moet ik zeggen.

                          Het kan ook anders:

                          Mijn vriendin heeft haar eerste auto gekocht bij en ging met haar wagen naar garage Marrannes in Wulpen, ook een officiële dealer... Amai die hebben haar wat aangedaan met haar wagen. Allereerst al een totaal afgeleefde wagen die ze als in perfecte staat aanprijsden... Ze is dan ook niet slim geweest om die zomaar te kopen, maar op het eerste zicht was er niet zoveel mis met het beestje.

                          Hoeveel keer ik haar gezegd heb dat ze naar Claus moest gaan...
                          De prijzen waren te zot voor woorden op momenten:
                          - trommels vervangen achteraan: 800 euro aub, claus gaf mij daarna een offerte van een goeie 400 euro :s
                          - koppeling moest vervangen worden op 70.000 km :s, dat gaf ook al een slecht voorgevoel (wie weet werd de km-stand zelfs niet een eind teruggedraaid...)
                          - uitlaat is een jaartje na aankoop afgevallen, doorgeroest

                          Die wagen heeft het onlangs volledig begeven na een aantal jaar. Er zat een gat in een waterleiding (verstorven) en de wagen heeft oververhit.
                          Ze is nu weggegaan bij Marannes, aangezien ze haar 800 euro vraagden voor een wagen die ze niet naar behoren hersteld hebben. Wagen heeft te warm gekregen en heeft zo motorschade opgelopen, zo blijkt. Zij hebben de joint de culasse + bougies vervangen, maar de wagen blijft oververhitten (stinkt) en valt constant stil... Volgens claus konden ze dit op voorhand gezien hebben en ons aangeraden hebben dat niet meer te "herstellen", maarja, ondertussen waren de kosten gebeurd... Wagen dan maar verkocht tegen een flutprijs op de markt in roeselare. Ons zien ze daar nooit meer.
                          2000 Lancia Delta 1.9 TD
                          2000 Fiat Barchetta 1.8 16v
                          eg

                          Comment


                          • #14
                            Willems in genk is een goede prijs/kwaliteit garage

                            Comment


                            • #15
                              Bij een officiële merkverdeler beschikken ze niet altijd over de nodige kennis ook al zou je dat verwachten. Dikwijls vertrouwen ze bij het opsporen van defecten te veel op een computer en trekken ze dan verkeerde conclusies. Het probleem is dan meestal een gebrek aan ervaring en scholing. Mijn wagen gaat zo weinig mogelijk binnen in een garage want ik doe al mijn onderhoud zelf. Onderhoudsinterval resetten kan je in veel gevallen zelf doen als je weet hoe het moet of over een VAGCOM beschikt.

                              Comment


                              • #16
                                Kamaraad gaat steeds bij Vanheers te Borgloon. Hij is er alvast content over.
                                Genk of Borgloon.....qua afstand gelijk.

                                En aan al diegenen die slechte ervaringen hebben meegemaakt. Succes nog.

                                Comment


                                • #17
                                  Tja... Ik ben erg tevreden van mijn dealer, maar voor de kleine/normale zaken als onderhoud ga ik naar een onafhankelijke, scheelt toch een serieus pak in belastingen en het is even goed gedaan

                                  Voor meer delicate zaken als een nieuwe distributieriem bijvoorbeeld ga ik dan wel naar de officiële dealer

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door deferme Bekijk Berichten
                                    Kamaraad gaat steeds bij Vanheers te Borgloon. Hij is er alvast content over.
                                    Genk of Borgloon.....qua afstand gelijk.

                                    En aan al diegenen die slechte ervaringen hebben meegemaakt. Succes nog.
                                    ik ga steeds bij Gofflo op onderhoud en soms nog bij iemand die jarenlang bij VW garage heeft gewerkt

                                    Comment


                                    • #19
                                      Wij gaan ook altijd naar een officiele dealer met onze audi A6. Helaas lezen we telkens op facturen belachelijke zaken zoals betalen voor het losdraaien van wielbouten bij het vervangen van remmen. Werkelijk elke handeling kost geld daar. Eenmaal de wagen een bepaalde leeftijd heeft zal hij nr een kleinere garagist vliegen voor klein onderhoud.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door VAG04 Bekijk Berichten
                                        Willems in genk is een goede prijs/kwaliteit garage
                                        hiermee ga ik toch niet zo fel akkoord

                                        sorry als mijn goede collega's van Willems dit lezen


                                        Trouwens ik heb 2 keer daar gewerkt en Willems Audi staat qua kwaliteit goed hoor... Maar dikke bakken zie je daar niet veel. Voor dikke bakken moet je naar Coox gaan.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X