Brouw je eigen benzine!
Gepost op 15/05/08 om 15:00 door TomVSt
Wat heb je daarvoor nodig? Een paar pakjes suiker, water, een stopcontact én een MicroFueler. Alles samengooien, wachten, en supergoedkoop rijden. Foolproof!
Eigenlijk brouwt de MicroFueler geen benzine, maar (m)ethanol. Het systeem is zeer eenvoudig: door gisting wordt de suiker en het water omgezet in alcohol (wat de courante naam is van ethanol), net zoals bier/wijn wordt gemaakt, alleen dan nu zonder smaak en met de bedoeling de auto erop te laten rijden.
Motor
Op zich kan elke benzinemotor gewoon op ethanol draaien, op het detail na dat ethanol een stuk agressiever is voor de motoronderdelen dan benzine. Een aangepaste benzinemotor heeft geen aluminium, magnesium of rubber onderdelen die in contact kunnen komen met de brandstof. Zweden speelt een voortrekkersrol: daar kan je aan de gemiddelde brandstofpomp gewoon je wagen volgooien met E85 (85% ethanol, 15% benzine).
Goedkoop?
Het grote voordeel van dit apparaat is dat het spottelijk goedkoop werkt: een litertje ethanol zou zo'n 0,20€ moeten kosten. Het apparaat zelf is wel duur, 10.000$ (omgerekend een 6.500€), maar met de huidige benzineprijzen is je investering terugbetaald op een tweetal jaar (op volle productiecapaciteit, 132 liter per week, ruim voldoende voor de modale bestuurder).
Wettelijk
De vraag is natuurlijk of het allemaal wel mag: de overheid zou hiermee een fiks bedrag aan accijnzen mislopen. Hoewel milieuvriendelijk, weten we allemaal dat het daar niet om draait. Krijgen we dan een suikerbelasting?
Synthetische methanol is de toekomst!
Opnieuw duikt het probleem op dat natuurlijk geproduceerde ethanol grondstoffen vereist (zoals alle biobrandstoffen). Als iedereen erop zou rijden, zou het enorm veel oppervlakte aan akkers vereisen, waardoor de 'normale' voedselprijzen (graan,...) weer fors omhoog gaan.
De ultieme oplossing is 'synthetische methanol'. Heel simpel: je gebruikt (groene) stroom om water te splitsen in zuurstof- en waterstofgas. Je haalt CO2 uit de lucht en laat dat reageren met je waterstofgas, en je krijgt: synthetische methanol. Even comfortabel als benzine (meer PK's, ongeveer zelfde verbruik, gewoon tanken én veilig), CO2-neutraal (je produceert evenveel dan je uit de lucht hebt gehaald bij het produceren) en gedaan met de OPEC rijk te maken.
Alleen blijkt het nog niet haalbaar op massale schaal CO2 uit de lucht te gaan halen. Waarom investeert België hier niet in? Eenmaal we de goede technologie in huis hebben, houdt dit onze economie nog jaren draaiende!
Bronnen:
Autoblog.nl
Motorauthority (EN)
Gepost op 15/05/08 om 15:00 door TomVSt
Wat heb je daarvoor nodig? Een paar pakjes suiker, water, een stopcontact én een MicroFueler. Alles samengooien, wachten, en supergoedkoop rijden. Foolproof!
Eigenlijk brouwt de MicroFueler geen benzine, maar (m)ethanol. Het systeem is zeer eenvoudig: door gisting wordt de suiker en het water omgezet in alcohol (wat de courante naam is van ethanol), net zoals bier/wijn wordt gemaakt, alleen dan nu zonder smaak en met de bedoeling de auto erop te laten rijden.
Motor
Op zich kan elke benzinemotor gewoon op ethanol draaien, op het detail na dat ethanol een stuk agressiever is voor de motoronderdelen dan benzine. Een aangepaste benzinemotor heeft geen aluminium, magnesium of rubber onderdelen die in contact kunnen komen met de brandstof. Zweden speelt een voortrekkersrol: daar kan je aan de gemiddelde brandstofpomp gewoon je wagen volgooien met E85 (85% ethanol, 15% benzine).
Goedkoop?
Het grote voordeel van dit apparaat is dat het spottelijk goedkoop werkt: een litertje ethanol zou zo'n 0,20€ moeten kosten. Het apparaat zelf is wel duur, 10.000$ (omgerekend een 6.500€), maar met de huidige benzineprijzen is je investering terugbetaald op een tweetal jaar (op volle productiecapaciteit, 132 liter per week, ruim voldoende voor de modale bestuurder).
Wettelijk
De vraag is natuurlijk of het allemaal wel mag: de overheid zou hiermee een fiks bedrag aan accijnzen mislopen. Hoewel milieuvriendelijk, weten we allemaal dat het daar niet om draait. Krijgen we dan een suikerbelasting?
Synthetische methanol is de toekomst!
Opnieuw duikt het probleem op dat natuurlijk geproduceerde ethanol grondstoffen vereist (zoals alle biobrandstoffen). Als iedereen erop zou rijden, zou het enorm veel oppervlakte aan akkers vereisen, waardoor de 'normale' voedselprijzen (graan,...) weer fors omhoog gaan.
De ultieme oplossing is 'synthetische methanol'. Heel simpel: je gebruikt (groene) stroom om water te splitsen in zuurstof- en waterstofgas. Je haalt CO2 uit de lucht en laat dat reageren met je waterstofgas, en je krijgt: synthetische methanol. Even comfortabel als benzine (meer PK's, ongeveer zelfde verbruik, gewoon tanken én veilig), CO2-neutraal (je produceert evenveel dan je uit de lucht hebt gehaald bij het produceren) en gedaan met de OPEC rijk te maken.
Alleen blijkt het nog niet haalbaar op massale schaal CO2 uit de lucht te gaan halen. Waarom investeert België hier niet in? Eenmaal we de goede technologie in huis hebben, houdt dit onze economie nog jaren draaiende!
Bronnen:
Autoblog.nl
Motorauthority (EN)
Comment