Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tdi, Gti, Tdci, 1.4, ...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Tdi, Gti, Tdci, 1.4, ...

Joe,

'k Vraag mij al een tijdje af wat TDI, CDI, GTI, TDCI, SDI, HDI en 1.4, 1.6, 1.8, 2.0 enzo... allemaal wilt zeggen? Soms zie ik ook auto's waar CD van TDCI in het rood sta of de I of DI van TDI.
    Merci!

TDI, CDTI,... wijst op het type motor. (In deze gevallen diesel)
    1.4, 2.0,... betreffen de inhoud van de motor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door a123456789b Bekijk Berichten
      TDI, CDTI,... wijst op het type motor. (In deze gevallen diesel)
      1.4, 2.0,... betreffen de inhoud van de motor
      Wat bedoel je met inhoud?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door naf Bekijk Berichten
        cilinderinhoud

Comment

Het aantal CC in de motor een 2.0 heeft bijv. 2000CC motorinhoud en een 1.4 heeft er dan 1400CC, daarom zegt met ook wel eens '' een veertienhonderd"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door a123456789b Bekijk Berichten
            Het aantal CC in de motor een 2.0 heeft bijv. 2000CC motorinhoud en een 1.4 heeft er dan 1400CC, daarom zegt met ook wel eens '' een veertienhonderd"
            Hoe groter de cilinderinhoud, hoe meer/groter wat?

Comment

n00bheid²

de rode letters in namen staan meestal voor verschillende vermogen. Zo is een tdi krachtiger dan tdi
              tdi bestaat ook denk ik en dat is de 150pk versie

Comment

Hoe groter de cilinderinhoud, hoe meer/groter wat?
                Vermogen en koppel, natuurlijk volledig afhankelijk van hoe modern de motor is en of hij al dan niet voorzien is van een turbo of compressor

Comment

1991 BMW E30 318is

Comment

maar dan heb je de uitzonderingen:

zo is een 318d = 320d, alleen programma is lichtjes anders
                    een Merc 200 = 220 ;-)

kan nogal eens verwarrend zijn

Comment

Google en Wikipedia are your friend

Comment

Turbo ====> Tergende Uitrusting Rijdt Bijzonder Onveilig
                        GTI ====> Grote Teleurstellende Indruk

of ist da nie da ge bedoeld?
                        2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
                        2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
                        2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design

Comment

Als dit een serieuze vraag is (1 april is tenslotte toch al even voorbij), koop dan eens een autotijdschrift. Of de koopwijzer van AutoGids. Bekijk de getalletjes eens. Algemeen genomen gaat een grotere cilinderinhoud gepaard met meer vermogen en trekkracht, dus dan kom je sneller vooruit als je het gas indrukt. In een autoboek(je) zal je ook zien hoe snel een bepaalde wagen dan van 0 naar 100 km/h gaat e.d.m. Let wel: een auto is natuurlijk meer dan alleen de motor en diens power, maar dàt zal je toch wel weten?
                          120d Hatch Edition Sport

Comment

Als ik ooit op een forum voor liefhebbers van kantklossen kom, dan zal ik me waarschijnlijk hetzelfde voelen als Naf...

Comment

In vijf woorden dan (1 april?)

Je hebt benzine en diesel. (damned, mijn vijf woorden zijn op) De 'D' staat wellicht altijd voor Diesel (behalve dan bij VW/Audi waar TDI staat voor Turbodiesel Direct Injection, thx ddk). Een diesel zonder turbo heet bij VW/Audi SDI. De 'S' staat voor Sauger, Duits voor atmosferisch. De 'DI' staat voor directe injectie (in tegenstelling tot het verouderde indirecte injectie). Wat deze termen willen zeggen vind je op internet! Is het een Turbodiesel, zet VW/VAG er TDI op. Hoe meer rode lettertjes, hoe meer vermogen. Vermits VW/Audi het logo TDI heeft 'gekocht', mogen andere merken dit niet gebruiken. Vandaar dus bvb HDI bij Peugeot, TDCI bij Ford, CDI bij Mercedes, d bij BMW enz. Nu heb je twee moderne types van inspuiting voor een diesel. Pompinjectoren (vooral VW /Audi met zijn TDI's) en common rail. Vandaar de 'C' in een aantal logo's zoals de CDI van Mercedes. Bij benzinemotoren zijn er veel minder afkortingen omdat ze bijna allemaal volgens hetzelfde principe werken wat betreft inspuiting en zo. Je hebt wel 2 soorten van druklading. Turbo of kompressor of allebei (vooral BMW en VW) (zie internet). Bijna alle motoren zijn 4takt (Wartburg bvb was beroemd voor z'n 2takts), je hebt dan nog de wankelmotor (Mazda) en de boxermotor (Porsche, Subaru). Benzinemotoren worden nu ook stilaan overgeschakeld van indirecte naar directe injectie (zoals bvb de GDI (Gasoline Direct Injection) van Mitsubishi). Voordelen? Meer vermogen, minder verbruik. GTI bvb staat voor Gran Turismo Injectie. De motor zelf. We beginnen met 3 cylinders, dan heb je het gros van de motoren die 4 cylinders hebben, 5 cylinders, 6, 8 10, 12 en ook nog 16 voor de meest exotische exoten zoals de Bugatti Veyron. Neem een leeg flesje Cola van bvb 0,5 liter. Als je een 2.0liter motor hebt met 4 cylinders heeft elke cylinder de inhoud van zo een flesje Cola. Hoe groter de inhoud, hoe meer vermogen en koppel doorgaans. Waarom? Wel, er kan meer benzine/diesel en lucht in elke cylinder en als we dat mengsel dan gaan samendrukken waardoor het gaat ontsteken, hebben we meer kracht die via de krukas en de versnellingsbak naar de aangedreven wielen gaat. Andere methode om uit een kleinere motorinhoud toch ook veel vermogen te halen is werken met drukvulling (zie hoger en internet) of meer toeren per minuut laten draaien (bvb de VTEC motoren van Honda). Dan kunnen we nog beginnen over 2, 3, 4 of 5 kleppen per cylinder, variabele kleppentiming, één of twee ontstekingskaarsen per cylinder enz... En nu heb ik nog heel veel vergeten. Sorry hé forummers, amai
                              Last edited by ; 29/04/2008, 17:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Knalpot Bekijk Berichten
                                Als ik ooit op een forum voor liefhebbers van kantklossen kom, dan zal ik me waarschijnlijk hetzelfde voelen als Naf...

2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
                                2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
                                2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lionheart Bekijk Berichten
                                  In vijf woorden dan (1 april?)

Je hebt benzine en diesel. (damned, mijn vijf woorden zijn op) De 'D' staat wellicht altijd voor Diesel. Een diesel zonder turbo heet bij VW/Audi SDI. De 'S' staat voor Sauger, Duits voor atmosferisch. De 'I' staat voor directe injectie (in tegenstelling tot het verouderde indirecte injectie). Wat deze termen willen zeggen vind je op internet! Is het een Turbodiesel, zet VW/VAG er TDI op. Hoe meer rode lettertjes, hoe meer vermogen. Vermits VW/Audi het logo TDI heeft 'gekocht', mogen andere merken dit niet gebruiken. Vandaar dus bvb HDI bij Peugeot, CTDI bij Ford, CDI bij Mercedes, d bij BMW enz. Nu heb je twee moderne types van inspuiting voor een diesel. Pompinjectoren (vooral VW /Audi met zijn TDI's) en common rail. Vandaar de 'C' in een aantal logo's zoals de CDI van Mercedes. Bij benzinemotoren zijn er veel minder afkortingen omdat ze bijna allemaal volgens hetzelfde principe werken wat betreft inspuiting en zo. Je hebt wel 2 soorten van druklading. Turbo of kompressor of allebei (vooral BMW en VW) (zie internet). Bijna alle motoren zijn 4takt (Wartburg bvb was beroemd voor z'n 2takts), je hebt dan nog de wankelmotor (Mazda) en de boxermotor (Porsche, Subaru). Benzinemotoren worden nu ook stilaan overgeschakeld van indirecte naar directe injectie (zoals bvb de GDI (Gasoline Direct Injection) van Mitsubishi). Voordelen? Meer vermogen, minder verbruik. GTI bvb staat voor Gran Turismo Injectie. De motor zelf. We beginnen met 3 cylinders, dan heb je het gros van de motoren die 4 cylinders hebben, 5 cylinders, 6, 8 10, 12 en ook nog 16 voor de meest exotische exoten zoals de Bugatti Veyron. Neem een leeg flesje Cola van bvb 0,5 liter. Als je een 2.0liter motor hebt met 4 cylinders heeft elke cylinder de inhoud van zo een flesje Cola. Hoe groter de inhoud, hoe meer vermogen en koppel doorgaans. Waarom? Wel, er kan meer benzine/diesel en lucht in elke cylinder en als we dat mengsel dan gaan samendrukken waardoor het gaat ontsteken, hebben we meer kracht die via de krukas en de versnellingsbak naar de aangedreven wielen gaat. Andere methode om uit een kleinere motorinhoud toch ook veel vermogen te halen is werken met drukvulling (zie hoger en internet) of meer toeren per minuut laten draaien (bvb de VTEC motoren van Honda). Dan kunnen we nog beginnen over 2, 3, 4 of 5 kleppen per cylinder, variabele kleppentiming, één of twee ontstekingskaarsen per cylinder enz... En nu heb ik nog heel veel vergeten. Sorry hé forummers, amai
                                  Mooie uitleg maar spijtig genoeg staat de D in TDI niet voor diesel. Gelieve de mensen niet de desinformeren.
                                  Last edited by ; 24/04/2008, 11:24.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vtech™ Bekijk Berichten
                                    Turbo ====> Tergende Uitrusting Rijdt Bijzonder Onveilig
                                    GTI ====> Grote Teleurstellende Indruk

of ist da nie da ge bedoeld?
                                    Zegt de man die VTEC nog niet juist kan schrijven

Comment

Nog simpeler:

- Hoe hoger het cijfertje, hoe dikker de auto
                                      - Hoe meer kleurtjes in de lettertjes, hoe dikker de auto
                                      - Als er een D tussen de lettertjes staat is het een diesel, zoniet een benzine
                                      - Al de rest is marketing gebrabbel waar niemand zich iets van moet aantrekken.

Comment

Working...
                                      X