Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Aanvullend daarop:

"Hoge opbrengst brandstoffen gevolg van gestegen verbruik"

De stijging van de opbrengst uit accijnzen uit brandstof was niet het gevolg van de prijsstijging, maar veeleer van de toename van het aantal verbruikte liters brandstof. Dat meldt het kabinet van minister van Financiën Didier Reynders vadaag. Het aantal verbruikte liters brandstof steeg vorig jaar meer dan 300 miljoen liter, en dit ondanks de prijsstijging in 2007.

Het benzineverbruik daalde van 2,237 miljard liter in 2006 naar 2,115 miljard liter vorig jaar. Het verbruik van diesel - veruit de meest verbruikte brandstof - steeg daarentegen van 7,857 naar 8,234 miljard liter. Samen zorgde dat voor een gestegen verbruik van 10,095 naar 10,399 miljard liter. (belga/ka)

VOLLEDIG ARTIKEL

BRON: De Morgen

Vertaal dat eens naar de hoeveelheid extra fijn stof bvb. Interessante materie toch hé, hoe de regering enerzijds de mensen een ecologisch bewustzijn wil aankweken en minder wil laten rijden, maar anderzijds de inkomsten van de accijnzen broodnodig heeft om te overleven.

Comment

• Ff rekenen:

Benzine --> 1,3 miljard euro --> 2,2 miljard liter á 60 cent de liter
      Gemiddeld verbruik 8,5 l --> 260 miljoen km

Diesel --> 2,6 miljard euro --> 8,7 miljard liter á 30 cent de liter
      Gemiddeld verbruik 7 l --> 1,25 miljard km

1.5 miljard km in totaal, 3.9 miljard euro in totaal
      16% op benzine zorgt voor 33% van de inkomsten
      84% op diesel zorgt voor 67% van de inkomsten

Er is wel wat sprake van een onbalans, niet ?
      Life's too short. Not to. Live it.
      1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
      2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
      2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
      2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

• Ruw geschetst (gebaseerd op artikels uit het overzicht):

26/02: 100 dollar per vat
        28/02: 101 dollar
        29/02: 103 dollar
        07/03: 106 dollar
        11/03: 109 dollar

Op minder dan een halve maand bijna 10 dollar per vat extra.

hypothetisch: 15/03: prijs zakt naar 95 dollar per vat. Gelooft iemand dat echt?

OVERZICHT naar alle artikel over brandstofprijzen op demorgen.be

Comment

• Trouwens, er staat nog een interessant artikel in De Morgen (waar ik niet meteen een link van vind op de website):

De opwarming van de aarde heeft tot gevolg dat de ijskappen op de noordpool in sneltempo smelten. Dit geeft mogelijk toegang tot de (geschatte) enorme olie en gasreserves die zich onder de oppervlakte daar bevinden. Men verwacht een machtsstrijd tussen rusland & de states om dat gebied als eerste te kunnen ontginnen en bijgevolg minder afhankelijk te gaan zijn van de oliesjeiks.

Interessante paradox werpt zich hier weer op natuurlijk. Die zware industrie gaat de noordpool compleet naar de vaantjes helpen inclusief alle fauna & flora. Maar de westerse markt zal weer wat meer ademruimte krijgen op het vlak van energiebevoorrading.

Allez, in een notendop samengevat.

Comment

• D'r word altijd gezegd dat de mensen toch gewoon met de wagen blijven rijden, maar toch vrees ik ervoor dat dat niet lang meer zal blijven duren hoor.
            Als de prijzen nog even doorgaan met stijgen, dan gaan er heel wat auto's op de tweedehandsmarkt terecht komen omdat de mensen het niet meer kunnen betalen!
            En dan ook nog de mazout en de gas dat ook duurder word, als we nu een strenge winter zouden krijgen, dan word dat voor heel veel mensen een grote ramp!!!!
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
              D'r word altijd gezegd dat de mensen toch gewoon met de wagen blijven rijden, maar toch vrees ik ervoor dat dat niet lang meer zal blijven duren hoor.
              Als de prijzen nog even doorgaan met stijgen, dan gaan er heel wat auto's op de tweedehandsmarkt terecht komen omdat de mensen het niet meer kunnen betalen!
              En dan ook nog de mazout en de gas dat ook duurder word, als we nu een strenge winter zouden krijgen, dan word dat voor heel veel mensen een grote ramp!!!!
              Elke generatie heeft wel haar eigen sores, maar als je eens zou uitrekenen wat je op een jaar aan je stalen ros kwijt bent...moest ik zonder kunnen, echt waar dan deed ik het meteen. Ik kan die honderden (duizenden...) euro's echt wel beter besteden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
                Daarom ook dat die Simmons hierboven zever verkoopt, want met zijn 0.15 dollarcent voor een kop benzine ziet hij natuurlijk alleen maar de Amerikaanse markt.
                In Iran betaal je tegenwoordig 0.7 eurocent voor een liter terwijl dat vorig jaar 0.4 koste.
                Dus in die landen stijgt het precies ook wel.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa Bekijk Berichten
                  Dit geeft mogelijk toegang tot de (geschatte) enorme olie en gasreserves die zich onder de oppervlakte daar bevinden.

Nice. Het enigste interessante uit die tekst

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
                    In Iran betaal je tegenwoordig 0.7 eurocent voor een liter terwijl dat vorig jaar 0.4 koste.
                    0,7 cent

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
                      Bijna een verdubbeling
                      Maar op zo een belachelijk laag bedrag is dat niet zo erg!
                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Elke generatie heeft wel haar eigen sores, maar als je eens zou uitrekenen wat je op een jaar aan je stalen ros kwijt bent...moest ik zonder kunnen, echt waar dan deed ik het meteen. Ik kan die honderden (duizenden...) euro's echt wel beter besteden.
                        Je LPG-kar was nog goed van pas gekomen.

Oorspronkelijk geplaatst door PeeKa Bekijk Berichten
                        Ruw geschetst (gebaseerd op artikels uit het overzicht):

26/02: 100 dollar per vat
                        28/02: 101 dollar
                        29/02: 103 dollar
                        07/03: 106 dollar
                        11/03: 109 dollar

Op minder dan een halve maand bijna 10 dollar per vat extra.

hypothetisch: 15/03: prijs zakt naar 95 dollar per vat. Gelooft iemand dat echt?
                        Ik geloof het allesinds niet, das binnen amper 4 dagen. Ik gok eerder een goeie 112 a 113 dollar per vat.

Comment

• De prijzen zijn navenant, echt schandalig te noemen. Het is zoals ze vertellen: indien je de 2 grootmachten kan stilleggen dan gaat de economie van de grootste oliebaronnen op zijn gat zitten en kunnen de prijzen gedempt worden maar daarvoor moet men met meer dan 1 zijn
                          En de regering moet bovendien zijn begrotingstekorten maar ergens anders gaan halen, bij de profiteurs onder ons.

Comment

• Hoe kan je als belgië de oliemarkt neerleggen als 50% van ons wagenpark rijdt op kosten van de firma...

Comment

• Niet als Belg alleen maar als gans Europa niet meer zou tanken bij de 2 wereldleiders dan zouden wij een positief effect creeren in de brandstofprijzen, beweert een financiele econoom althans.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mickymachien Bekijk Berichten
                                Niet als Belg alleen maar als gans Europa niet meer zou tanken bij de 2 wereldleiders dan zouden wij een positief effect creeren in de brandstofprijzen, beweert een financiele econoom althans.
                                Zoals ik al zei: 50% van ons belgisch wagenpark zijn firmawagens waarvan de brandstof netjes door de firma betaald wordt. Er moet niet gekeken worden op een litertje meer of minder. Laat staan in 't geheel niet meer tanken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                  Zoals ik al zei: 50% van ons belgisch wagenpark zijn firmawagens waarvan de brandstof netjes door de firma betaald wordt. Er moet niet gekeken worden op een litertje meer of minder. Laat staan in 't geheel niet meer tanken.
                                  Het is dan aan de werkgever om hen te laten tanken bij andere olieconcerns. 50% is trouwens wel heel erg veel als je ziet dat de meeste wagens toch partikulier verkocht worden. We gaan er hoedanook niet veel kunnen aan veranderen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mickymachien Bekijk Berichten
                                    Het is dan aan de werkgever om hen te laten tanken bij andere olieconcerns. 50% is trouwens wel heel erg veel als je ziet dat de meeste wagens toch partikulier verkocht worden. We gaan er hoedanook niet veel kunnen aan veranderen.
                                    Daar zit hem het hiaat he. De werkgever is geen goed doel, die wil zoveel mogelijk aan een zo laag mogelijke prijs. De werknemer haalt er voordeel uit: die rijdt goedkoop. Maar op termijn zagen we de tak af waar we zelf opzitten. We blijven namelijk tanken, wat de prijs ook moge wezen.

Men zegt al sinds olie 80 dollar per vat kostte: 'amaai, nu gaan de mensen er beginnen op zien'. En vandaag, bijna 30 dollar/vat verder rijdt niemand een km minder, integendeel.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten

Ik geloof het allesinds niet, das binnen amper 4 dagen. Ik gok eerder een goeie 112 a 113 dollar per vat.
                                      Ja ik weet het 4 dagen is kort, maar was maar om te illustreren hoe ongeloofwaardig zoiets lijkt...oliesjeiks, oliebedrijven (e.a.) die verdienen momenteel tonnen geld door de hoge prijs. Ze hebben er alle baat bij om die hoog te houden...

Comment

Ja ik weet het 4 dagen is kort, maar was maar om te illustreren hoe ongeloofwaardig zoiets lijkt...oliesjeiks, oliebedrijven (e.a.) die verdienen momenteel tonnen geld door de hoge prijs. Ze hebben er alle baat bij om die hoog te houden...
                                        4 dagen is straks blijkbaar zelfs té ver vooruit gekeken. Daarnet op het radionieuws gehoor dat 1 vat ruwe olie vandaag 110 dollar gaan kosten is.

Comment

• Nieuwe recordkoersen voor olie: net onder de 110 dollar

LONDEN - (Belga) De oliekoers heeft woensdag opnieuw records gebroken, zowel in Londen als New York. In New York werd net geen 110 dollar betaald voor een vat.

De prijs voor een vat olie in New York steeg tot 109,85 dollar, in Londen ging een vat olie van de Noordzee-soort Brent voor 106,39 dollar de deur uit. Reden van de prijsstijging is vooral de goedkope dollar, waarin olie noteert. Handelaars dekken zich met de olie ook in tegen inflatie. Bovendien is beleggen in olie interessant geworden, vooral omdat de beurzen kwakkelen. (TIP)
                                          _____

Comment

Working...
                                          X