Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Dieselrijder krijgt geen korting meer
Bestuurders die met een dieselwagen rijden, krijgen geen korting meer aan de pomp. Het omgekeerd kliksysteem wordt sinds de verkiezingen van 10 juni niet meer toegepast. Daardoor worden prijsverhogingen niet langer gedeeltelijk ongedaan gemaakt wanneer de dieselprijs boven 1,10 euro per liter klimt. Dat schrijft De Tijd zaterdag.
De maximumprijs voor diesel steeg gisteren naar een recordhoogte van 1,158 euro per liter. Daarmee is het record geëvenaard van 2 september 2005, toen de orkaan Katrina de Amerikaanse olieproductie verstoorde.
De regering kan bij hoge brandstofprijzen een korting toekennen. Dat kan door toepassing van het omgekeerd cliquet- of kliksysteem. Als de prijs van brandstof boven een bepaald niveau stijgt (1,10 euro per liter voor diesel en 1,50 euro voor benzine), zorgt dat mechanisme er via een accijnsverlaging voor dat de verhoging niet volledig wordt doorgerekend.
Sinds de regering in lopende zaken is, wordt het omgekeerd kliksysteem niet meer toegepast. "Een regering in lopende zaken kan een dergelijke beslissing niet nemen", klinkt het op het kabinet van aftredend minister van Financiën Didier Reynders (MR). (belga/dm)
De prijs van de olie blijft onverminderd stijgen. Een vat ruwe olie kost vandaag rond de 90 dollar, nadat die psychologische grens in de nacht van donderdag op vrijdag al werd overschreden. Vanochtend werd in New York 90,07 dollar betaald.
De recordprijzen hebben verschillende oorzaken. De dollar staat uitzonderlijk zwak - de koers tegenover de euro bereikte vrandaag zelfs een dieptepunt - en dat zet veel beleggers aan om te investeren in oliefondsen. Daarnaast wegen ook de conflicten in het midden-oosten en de spanning tussen Irak en Turkije op de prijs. Het Turkse parlement gaf het leger woensdag toestemming om op te treden tegen rebellen in het noorden van buurland Irak.
De Organisatie van Olie Exporterende Landen (OPEC) overweegt de leden samen te roepen om over een verhoging van de productie te praten. Vanaf volgende maand worden al een half miljoen vaten per dag extra opgepompt. Desondanks verwachten sommige analisten dat de prijs weldra boven de 100 dollar per vat (159 liter) zal stijgen.
Eigenlijk zitten we nu dus in een sneeuwbaleffect. Door de lage dollar worden we hier in Europa gespaard van de piekprijzen. Maar door de lage dollar blijft de prijs ook stijgen vanwege de aantrekkelijkheid van de oliefondsen...
En de prijs zou opnieuw moeten dalen eens boven de 100 dollar? 'k Zie 't niet gebeuren. De markt is te prikkelbaar!
Mij is wel verteld dat van rode diesel het injectiesproeiersysteem verstopt raakt bij moderne diesels. Ook zouden er meerdere kwaliteiten rode dieselolie bestaan. De ene al wat beter voor je commonrail dan de andere.
Rode diesel is dezelfde kwaliteit als de "witte" diesel die je tankt bij de normale pompen. Enkel wordt er een kleurstof aan toegevoegd voor de taksen, zodat je niet ongemerkt met die diesel kan rondrijden, allé ja, zo heb ik het toch altijd geleerd op school :p. dit gaat wel over de normale rode diesel hé. niet de brandstof waarop schepen varen. cetaangetal ligt normaal gezien lager van de mazout voor schepen
De koers van de euro is vandaag na het bereiken van een nieuw recordpeil tegenover de dollar duidelijk gezakt. De Europese eenheidsmunt daalde in de namiddaghandel tot 1,4184 dollar, na een recordkoers van 1,4348 zondag.
Na de recordkoersen van de voorbije dagen inden veel beleggers hun winsten, verklaren analisten de daling. Bovendien werd de dollar ondersteund door een dalende olieprijs.
Niettemin blijft de tendens van de euro stijgend. De omvang van de kredietcrisis in de VS blijkt groter dan aangenomen. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) zegt dat het risico bestaat van een abrupte val van de dollar en een duurdere euro. Dat zou negatieve gevolgen voor de eurozone hebben, waarschuwt de directeur-generaal van het IMF, Rodrigo Rato. Er bestaat het gevaar dat beleggers het vertrouwen in de dollar verliezen. (dpa/dm)
De prijs van een vat ruwe olie is voor het eerst boven de 90 dollar gegaan. Dat is meteen een recordbedrag. De voorbije weken ging de prijs van de olie gestaag omhoog. Op 13 september werd de kaap van 80 dollar doorbroken. In een maand tijd kwam daar nu nog eens 10 dollar bij.
De prijsstijging is onder meer een gevolg van de gespannen relaties van de VS met het Midden-Oosten. Zo verklaarde VS-president George Bush deze week nog dat het westen moet verhinderen dat Iran nucleaire wapens bouwt.
Maar de "boost" van de prijs tijdens de voorbije weken was vooral een gevolg van de gespannen situatie tussen Turkije en de Koerdische rebellen in Irak. Dat land heeft de op 2 na grootste voorraad olie in de wereld.
Brandstof = duurheid
Door de te hoge taksen uiteraard.
In de week voor €82 getankt, en er zat nog wat in de bak
(Belga) Woensdag wordt benzine weer wat duurder. Superbenzine 95 RON 10PPM kost dan maximum 1,4330 euro/l ( +0,0120), Superbenzine 98 RON 10PPM 1,4490 (+0,0110), Superbenzine 95 RON 50PPM 1,4330 euro/l (+0,0120) en Superbenzine 98 RON 50PPM kost 1,4670 euro/l (+0,0110).
Deze prijsstijgingen zijn het gevolg van de stijging van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten. (DWM)
(Belga) Woensdag wordt benzine weer wat duurder. Superbenzine 95 RON 10PPM kost dan maximum 1,4330 euro/l ( +0,0120), Superbenzine 98 RON 10PPM 1,4490 (+0,0110), Superbenzine 95 RON 50PPM 1,4330 euro/l (+0,0120) en Superbenzine 98 RON 50PPM kost 1,4670 euro/l (+0,0110).
Deze prijsstijgingen zijn het gevolg van de stijging van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten. (DWM)
En eigenlijk zijn ze gisteren en vandaag gezakt, de ruwe olieprijzen.
Een terugvallende Euro zal de prijzen ook geen deugd doen.
Alé, zijn de prijzen weer op??
Ik heb deze keer blijkbaar geen melding gekregen van brandstofprijzen.be
Goe begin voor de nieuwe beheerders van de site!
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
VAB wil extra belastingen op brandstof in mobiliteit geïnvesteerd
Bestuurders van een benzinewagen betalen in vergelijking met oktober 2004 per liter 0,113 euro extra belastingen. Op een tankbeurt van 50 liter komt dat neer op 5,65 euro extra belastingen. Voor diesel bedraagt de stijging extra belastingen 0,038 euro per liter, of 1,90 euro op een tankbeurt van 50 liter. Dat berekende de VAB.
De mobiliteitsclub vraagt aan de overheid dat die extra fiscale middelen in mobiliteit geïnvesteerd worden. De hoge brandstofprijzen aan de pomp zijn niet enkel het gevolg van de hoge aardolieprijzen, maar ook het resultaat van verhoogde belastingen op brandstoffen.
De afgelopen jaren zijn er kleinere bijdragen voor energie, het beheer van de verplichte petroleumvoorraden en de bodemsanering van benzinestations bijgekomen. Het is evenwel vooral het bedrag aan accijnzen, onder andere door het cliquetsysteem, dat is toegenomen, stelt VAB in een persbericht.
De organisatie vergeleek de huidige maximumprijzen voor benzine (1,433 euro/liter) en diesel (1,158 euro/liter) met die van 29 oktober 2004, toen 1,201 euro/liter voor benzine en 1,009 euro/liter voor diesel.
Voor benzine noteert VAB op die drie jaar een stijging van 0,113 euro per liter extra belastingen. Voor diesel bedraagt de stijging 0,038 euro per liter aan extra belastingen.
VAB verwacht van de overheid dat de extra fiscale middelen gegenereerd uit mobiliteit opnieuw geïnvesteerd worden in mobiliteit. Dat was ook een belofte van de overheid, toen ze in juli 2003 het cliquetsysteem invoerde. Momenteel zou die spaarpot meer dan 1 miljard euro bevatten, aldus VAB. (belga/mvl)
Wanneer gaat de prijs van een L benzine even duur worden als die van een L diesel?...
Echt hé! Gaan we met z'n allen een mail sturen naar de regering (als die er is tenminste) dat de benzine goedkoper moet worden met als argument dat het beter is voor het milieu dan diesel?
Echt hé! Gaan we met z'n allen een mail sturen naar de regering (als die er is tenminste) dat de benzine goedkoper moet worden met als argument dat het beter is voor het milieu dan diesel?
En dan raggen maar!
Als de prijzen ooit gelijk zullen komen dan zal het eerder zijn door het stijgen van de dieselprijzen dan door het dalen van de benzineprijzen!!!
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
VAB verwacht van de overheid dat de extra fiscale middelen gegenereerd uit mobiliteit opnieuw geïnvesteerd worden in mobiliteit. Dat was ook een belofte van de overheid, toen ze in juli 2003 het cliquetsysteem invoerde. Momenteel zou die spaarpot meer dan 1 miljard euro bevatten, aldus VAB. (belga/mvl)
Bron : HLN
Volgens mij hebben ze dat geld nodig om de gaten in hun begroting te dichten
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Echt hé! Gaan we met z'n allen een mail sturen naar de regering (als die er is tenminste) dat de benzine goedkoper moet worden met als argument dat het beter is voor het milieu dan diesel?
En dan raggen maar!
Dat ze dan maar eerst de LPG-taks afschaffen. Dat is nog milieuvriendelijker dan naft.
Benzine goedkoper maken zullen ze nooit doen. Diesel eerder even duur dan naft, maar daar heeft geen enkele naftrijder iets aan, tenzij leedvermaak.
Je hebt gelijk. Kan accijnscompenseerende belasting de LPG-gekte die er momenteel heerst drukken?
Ik betaal amper 130 euro per jaar extra taks. Daarvoor kan ik nét geen 1,5 keer naft tanken, dus ik ben wel tevreden.
Comment